Geld & Recht alle pijlers

Is de bijstand echt zo slecht of zit dat in ons hoofd?

03-11-2014 18:54 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwam ik een tekst tegen van een Nederlander die het kennelijk gemunt heeft op een asielzoekers. Mohamed, asielzoeker in dit verhaal, zou het beter hebben dan Kees die een bijstandsmoeder als ouder heeft. Mohamed kan sporten, fietsen, met de bus, heeft gratis onderdak (??? in een asielzoekerscentrum), eten, maar Kees heeft niets, want moeders kan het als bijstandsmoeder niet betalen.



In hoeverre is dit verhaal reëel? Heeft Mohamed, de asielzoeker, het beter dan Kees met een bijstandsmoeder en daarnaast, moet de bijstandsmoeder niet razendsnel aan het werk als ze vindt dat ze het zo slecht heeft?



Ik weet niet of ik hem in de juiste pijler heb geplaatst (helaas nieuw), maar ben benieuwd naar jullie mening.
Daar gaan we weer.



Het wordt oudbakken.
Alle reacties Link kopieren
Het is onzin natuurlijk. Denk zelf maar eens na, waar zou je als kind liever wonen? In een asielzoekerscentrum (met alle bijbehorende onzekerheden) of bij je moeder thuis die leeft van de bijstand.
Je hebt kennelijk nogal wat telegraaflezende pvv'ers in de omgeving dat je dat soort dingen tegenkomt? Het zijn echt alleen bepaalde bevolkingsgroepen die dergelijke dingen geloven en verspreiden. Op feiten is het beide niet gebaseerd.
Alle reacties Link kopieren
Het is beide kut. Slotje!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel noodgedwongen in dat traject en het is echt niet fijn, maar ik heb het toch echt nog wel een stuk liever zo dan dat ik in een vreemd land asiel moet vragen en in onzekerheid moet leven etc. Ik doe vrijwilligerswerk voor een stichting die asielzoekers helpt die nog een kans maken op een verblijfsvergunning maar die niet geholpen worden door de overheid. Dat komt erop neer dat ze dan een kamertje hebben en wat eten maar het is echt bar. Daar hoeft niemand jaloers op te zijn.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Daar gaan we weer.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik dit open is om het volgende; Ik ben het er met mezelf over eens dat zowel een bijstandsmoeder als een vluchteling in ons land het niet slecht heeft. Wel ben ik het er, wederom met mezelf, over eens dat als ik moest kiezen tussen vluchteling of bijstandsmoeder, dat ik liever bijstandsmoeder ben. Ik heb niet het idee dat de bijstand zo slecht is. En ik zie geen enkel positief punt voor een vluchteling, behalve dan dat ze voor nu veilig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ow, sorry trouwens. Ik had niet door dat dit het zoveelste onderwerp over hetzelfde was. En inderdaad, veel te veel pvv'ers om me heen.
Alle reacties Link kopieren
In veel grote steden kan voor een kind van bijstandsouder(s) ook een sportpas worden aangevraagd en een budget voor een computer. Een asielzoeker heeft geen inkomen, geen recht op scholing en hij mag niet werken Een bijstandsmoeder mag werken, heeft een basisinkomen en een verblijfstatus in NL. Het is appels en peren vergelijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het ligt er maar net aan hè...



Ben je economisch vluchteling of te lui om te werken, dan zijn beide opties top. Ben je echt vluchteling en kom je ondanks alle inspanning niet aan werk, dan is beide klote (maar ben je wel blij met de opvang).



Ik neem mensen die klagen over die situaties ook totaal niet serieus, daar herken je meestal wel de verwende persoon aan.
Salos, heb je je wel verdiept in de bijstand?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 03 november 2014 @ 19:04:

In veel grote steden kan voor een kind van bijstandsouder(s) ook een sportpas worden aangevraagd en een budget voor een computer. Een asielzoeker heeft geen inkomen, geen recht op scholing en hij mag niet werken Een bijstandsmoeder mag werken, heeft een basisinkomen en een verblijfstatus in NL. Het is appels en peren vergelijken.Dit is dus wat ik wist. Maar ik begin aan mijzelf te twijfelen als iedereen zegt dat de bijstanders minder mogelijkheden hebben dan de asielzoekers. Ook al weet ik dat het verhaal anders is. Ik dacht, ik laat me dit keer niet overrulen en vraag jullie om raad.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet eens zo ver hoeft te zoeken om hier een topic te vinden over hoe goed mensen in de bijstand het hebben, met al hun toeslagen en extraatjes.



Dus ach, het is maar net welk punt iemand wil maken of hij de bijstand als slecht of als goed omschrijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bijstands ouders die de boel "flessen" maar ook waarvoor het goed is dat het er is.

Hetzelfde met asiel zoekers. Ik geef toe dat het lijkt alsof er steeds meer "asiel" zoekers deze kant op komen omdat ze vinden dat ze hier alles maar kunnen krijgen.

En ja, met een hoop gevallen is dat ook wel zo.

Maar die extremen heb je dus overal.

Ik vind echter wel dat in land als nederland, waar al snel iemand zielig gevonden word, uitgeprocedeerd ook écht klaar moet zijn. Maar nee, dat zijn de mensen die klagen omdat ze in een voormalig gevangenis moeten mogen wonen.

Die mogen van mij toch echt wel opr...tten.

Iemand die echt asiel nodig heeft is blij met wat hij of zij krijgt. Is ook bereid om alles aan te pakken. De klagers.......gaan maar lekker terug.

Want nee bijstand/minimum niveau is geen vetpot. Maar als het echt zo slecht is in het land van herkomst dan lijkt me het echt wel een weelde. Is het dat niet was het land van herkomst zo slecht nog niet blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:pierot123 schreef op 03 november 2014 @ 19:05:

Salos, heb je je wel verdiept in de bijstand?Ja, want ik ben er zelf één. ;)
Wat een geneuzel dit.
Als je achterwege laat dat een asielzoeker (noodgedwongen) huis en haard heeft verlaten, in een complex wordt gestopt waar hij meldingsplicht heeft, maar 30 dagen per jaar mag werken, 300 euro per maand aan uitkering ontvangt en vol onzekerheid in de wachtkamer zit te wachten tot hij verder mag met leven, niet zeker wetend of hij nu wel of niet Nederlands moet gaan leren, zijn cv hier nog een klap waard is en wanneer er licht is aan het einde van de tunnel. Dan zal een asielzoeker het vast beter hebben dan een bijstandsmoeder.
Alle reacties Link kopieren
Annapalona, waarom is dit geestdodend? Ik vind het namelijk erg interessant.



Doreira, dat verhaal ken ik dus ook inderdaad.
quote:Annapalona schreef op 03 november 2014 @ 19:16:

[afbeelding]
Je kan alles wel gaan vergelijken en dan in discussie gaan om te kijken wat erger is.

Totaal nutteloos en wat schiet je er mee op?
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit, wie het beter heeft dan de ander, het lijkt me in beide gevallen echt niet leuk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Annapalona, daar ging het me dus niet om. Ik ben sinds september 2014 een bijstander en ik vind dat ik het in Nederland zeer goed getroffen heb. Ik krijg geld om mijn rekeningen te betalen en eten om te kunnen overleven. Ik vind dat ik op dit moment niet meer verdien. En dan zie ik zo'n bericht over Mohamed die alles zou krijgen, en dan realiseer ik me opeens ook nog dat ik gratis naar de sportschool kan. Plus dat ik weet dat Mohamed een onkostenvergoeding krijg van een aantal euro's en wij hier toch ons huis moeten betalen. Hoezo hebben wij Nederlanders er onder te lijden dat er asielzoekers zijn? Count blessings and be nice to everyone.
quote:Salos schreef op 03 november 2014 @ 19:26:

Annapalona, daar ging het me dus niet om. Ik ben sinds september 2014 een bijstander en ik vind dat ik het in Nederland zeer goed getroffen heb. Ik krijg geld om mijn rekeningen te betalen en eten om te kunnen overleven. Ik vind dat ik op dit moment niet meer verdien. En dan zie ik zo'n bericht over Mohamed die alles zou krijgen, en dan realiseer ik me opeens ook nog dat ik gratis naar de sportschool kan. Plus dat ik weet dat Mohamed een onkostenvergoeding krijg van een aantal euro's en wij hier toch ons huis moeten betalen. Hoezo hebben wij Nederlanders er onder te lijden dat er asielzoekers zijn? Count blessings and be nice to everyone.Geen idee wat je nu bedoelt met dit verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven