Geld & Recht alle pijlers

Juridische blik nodig

24-10-2014 20:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende. Iemand die regelmatig in mijn leasebak en in mijn privé auto rijdt heeft een bericht ontvangen: Inneming rijbewijs. In 2012 onverzekerd rondgereden. Op basis van het niet betalen van de sanctie dient het rijbewijs ingestuurd te worden. betalen van de boete zit er niet in. (geen geld daarvoor). Ik ga dat ook niet betalen natuurlijk.



Concrete vraag... Hoe zit het juridisch? hij rijdt in mijn privé auto dan wel in mijn lease auto. Is (bij eventuele schade) nog een WA dekking van kracht?



Ik wil hem graag die auto lenen ivm rijden naar een sollicitatie waardoor hij die boete alsnog kan voldoen. Maarrrr ik wil niet dat er onverhoopt iets gebeurt en een ander de dupe wordt ... iemand??
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Geen rijbewijs = niet verzekerd

Als hij een ongeluk krijgt in niet alleen hij, maar ook jij de dupe.
Zijn rijbewijs is ingevorderd dus rijdt hij onverzekerd rond, én is hij strafbaar. Moet je niet willen.
Zonder rijbewijs geen verzekering! Dus nee, hij mag absoluut niet rijden zolang zijn rijbewijs ingevorderd is!
Alle reacties Link kopieren
De sanctie ziet er zo uit: 4 weken niet rijden.. rijbewijs dient ingezonden te worden... na die datum vervalt dat dan? of blijft de invordering van kracht?
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Zijn rijbewijs is ingevorderd en jij wil je auto nog een keer uitlenen? Als iemand blijft rijden kan de auto in beslag worden genomen. En nee, zonder rijbewijs ben je niet verzekerd.

Misschien kun je je fiets of ov-chipkaart uitlenen?
Alle reacties Link kopieren
eens met voorgaande reacties... niet doen!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Je laat iemand toch niet zonder rijbewijs rijden?
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd zelf wel.. hij mag mijn auto lenen op mijn vrije dag... beter plan denk ik...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Mijn juridische opinie is: je bent een malloot als je iemand zonder rijbewijs in je auto laat rijden.



(omg, en daar heb ik dan jaren voor gestudeerd...)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het risico op aanhouding nog durven.. maar niet dat een of andere malloot hem (bv.. hé??) van de weg drukt.. hij daardoor een onschuldig iemand aanrijdt en zo... ik zou het niet willen en kunnen.. dank jullie wel...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:19:

Ik rijd zelf wel.. hij mag mijn auto lenen op mijn vrije dag... beter plan denk ik...Ook op jouw vrije dag heeft hij geen rijbewijs!!!
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Spijker, je hebt in ieder geval geleerd om kort en bondig te formuleren
Alle reacties Link kopieren
Jij gaat het niet betalen maar wel een vrije dag nemen en hem rijden, dat kost toch ook geld?



Waarom neemt hij niet gewoon de bus?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Baal wel... in 2012 door wanbetaling onverzekerd gereden .. stom, stom... en dan nu voor een solli... op de weg moeten.. ik ga hem wel op en neer rijden...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaand plus, niet bij alle leasemaatschappijen mag een ander in die auto rijden. Wat staat daarover in de voorwaarden?



Dat wordt het OV voor diegene of jij moet bereid zijn hem te rijden.



De gevolgen zijn niet te overzien mocht hij een (zwaar) ongeluk krijgen/veroorzaken en stel dat dit in jouw lease auto zou gebeuren, jouw werkgever hier ook allerminst van gecharmeerd zal zijn, zacht uitgedrukt. Daarnaast zou ik niet willens en wetens iemand de weg op laten gaan waarvan je weet dat hij niet eens mág rijden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 oktober 2014 @ 20:22:

Spijker, je hebt in ieder geval geleerd om kort en bondig te formuleren
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op vrijdag 24 oktober 2014 20:19 Ik rijd zelf wel.. hij mag mijn auto lenen op mijn vrije dag... beter plan denk ik...Die sollicitatie. Is dat potentiële werk alleen per auto bereikbaar? Dat rijbewijs is nog wel even weg.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Als hij de baan krijgt moet hij er ook zien te komen. Dus lekker met het ov laten gaan.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Die persoon gedraagt zich niet echt volwassen dan.
Eens de ken, een rijbewijs is in feite een vergunning om auto te rijden, deze persoon heeft die vergunning niet. Wat zou dat nou toch voor gevolg hebben?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij zijn rijbewijs al opgestuurd? Die 4 weken gaat pas in als justitie het rijbewijs heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:19:

Ik rijd zelf wel.. hij mag mijn auto lenen op mijn vrije dag... beter plan denk ik...Natuurlijk niet. Hij mag niet rijden of het nu jouw of nog 100.000 andere mensen hun vrije dag is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom lost die persoon zijn eigen problemen niet op trouwens? Laat hem zelf maar even uitvogelen hoe hij dit op gaat lossen.
Alle reacties Link kopieren
ik help diegene graag. En natuurlijk laat ik hem niet rijden. Dat was het doel van mijn vraag.. hoe zit het ? ik begrijp nu dat de invordering ook betekend dat mijn auto (zakelijk dan wel prive) niet gedekt is.. dank jullie
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven