Geld & Recht alle pijlers

Juridische blik nodig

24-10-2014 20:14 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende. Iemand die regelmatig in mijn leasebak en in mijn privé auto rijdt heeft een bericht ontvangen: Inneming rijbewijs. In 2012 onverzekerd rondgereden. Op basis van het niet betalen van de sanctie dient het rijbewijs ingestuurd te worden. betalen van de boete zit er niet in. (geen geld daarvoor). Ik ga dat ook niet betalen natuurlijk.



Concrete vraag... Hoe zit het juridisch? hij rijdt in mijn privé auto dan wel in mijn lease auto. Is (bij eventuele schade) nog een WA dekking van kracht?



Ik wil hem graag die auto lenen ivm rijden naar een sollicitatie waardoor hij die boete alsnog kan voldoen. Maarrrr ik wil niet dat er onverhoopt iets gebeurt en een ander de dupe wordt ... iemand??
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Ov is in deze geen optie... anders had ik dat al geopperd
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:snjokorn schreef op 24 oktober 2014 @ 20:22:

[...]





Ook op jouw vrije dag heeft hij geen rijbewijs!!!ik schreef het krom. ik bedoelde dan rijd IK wel.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe kan je je dat nu afvragen? Hij heeft dan geen rijbewijs. Zonder rijbewijs mag je niet rijden. Als je dat toch doet ben je niet verzekerd. Simpel toch?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:32:

Ov is in deze geen optie... anders had ik dat al geopperdHoe moet hij dan naar zn werk komen als hij de baan krijgt?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 24 oktober 2014 @ 20:24:

Als hij de baan krijgt moet hij er ook zien te komen. Dus lekker met het ov laten gaan.als hij die baan krijgt gaat hij met ov.. dank je wel
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Huh? Om 20.32 uur zeg je dat het OV geen optie is en 2 minuten later geef je aan dat het wel kan?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het... invordering rijbewijs was 4 weken. die tijd is nu voorbij .. maar sanctie (boete) is dus nog niet voldaan. is er dan nog sprake van inneming rijbewijs?? ik weet het nl. niet zeker.



Maar ik neem het zekere voor het onzekere. Ik Rijd.. soms help je mensen graag.
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Dieddo, het is heel aardig van je dat je hem wil rijden en helpen alleen in vredesnaam, rij wel zelf.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 24 oktober 2014 @ 20:37:

Huh? Om 20.32 uur zeg je dat het OV geen optie is en 2 minuten later geef je aan dat het wel kan?Dan kun je toch verhuizen...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 24 oktober 2014 @ 20:39:

Dieddo, het is heel aardig van je dat je hem wil rijden en helpen alleen in vredesnaam, rij wel zelf.Dat ga ik zeker doen. Dank je wel..
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:39:

[...]





Dan kun je toch verhuizen...



In twee minuten? .



Ja, dat kan, echter, als ik zo op je OP afga heeft hij geen geld om de boete te betalen en verhuizen lijkt me ook niet geheel gratis.



Of is het mogelijk je vriend die dan bij jou intrekt en daardoor dichter bij dat werk woont evt. en van jou uit gezien het OV wél beter is?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe jij dit?



Ik heb geen rijbewijs en ik ben nog nooit ergens niet gekomen.

Hoe gaat hij van en naar het werk wanneer hij die baan heeft?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:21:

Ik zou het risico op aanhouding nog durven.. maar niet dat een of andere malloot hem (bv.. hé??) van de weg drukt.. hij daardoor een onschuldig iemand aanrijdt en zo... ik zou het niet willen en kunnen.. dank jullie wel...Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je het überhaupt overweegt. Als hij iemand aanrijdt (ook hij kan even niet opletten, hij zal niet de eerste zijn) is dat niet verzekerd en moet hij de schade zelf betalen. Hij kan niet eens de sanctie betalen, laat staan andermans schade.
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:39:

[...]





Dan kun je toch verhuizen...



...en verhuizen kost geen geld? Bovendien: hoe snel heeft degene dan een huis?



Misschien juist wel slim om met ov naar de sollicitatie te gaan, dan heeft degene meteen een idee hoe lang het reizen is (zolang hij/zij geen huis heeft in woonplaats werk)...
Alle reacties Link kopieren
Dat invullen voor een ander is wel heel gemakkelijk niet? Ik zou een aanhouding door politie als dat het enige risico was.. aandurven.. de rest niet .. dat is mij geheel duidelijk, van daar ook mijn vraag...



dank jullie wel...
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 oktober 2014 @ 20:48:

[...]





Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je het überhaupt overweegt. Als hij iemand aanrijdt (ook hij kan even niet opletten, hij zal niet de eerste zijn) is dat niet verzekerd en moet hij de schade zelf betalen. Hij kan niet eens de sanctie betalen, laat staan andermans schade.bv... staat er toch..
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 24 oktober 2014 @ 20:41:

[...]





In twee minuten? .



Ja, dat kan, echter, als ik zo op je OP afga heeft hij geen geld om de boete te betalen en verhuizen lijkt me ook niet geheel gratis.



Of is het mogelijk je vriend die dan bij jou intrekt en daardoor dichter bij dat werk woont evt. en van jou uit gezien het OV wél beter is?Klopt.. er is geen geld voor verhuizing. intrekken bij familie bv... ??
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Ook mét rijbewijs is het niet zeker dat hij in je auto mag rijden. De leasemaatschappij van mijn partner stelt dat alleen een partner (gehuwd/samenwonend) in de auto mag rijden en verder niemand. Mijn partner mag de auto dus niet uitlenen aan de buurman of een vriendin. Ik zou dus ook je voorwaarden eens nakijken!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 21:03:

[...]





Klopt.. er is geen geld voor verhuizing. intrekken bij familie bv... ??En die maken geen kosten voor het verhuizen van zijn spullen? Benzine bijv. Nuja, daar ging in eerste instantie je vraag ook niet over. Als familie zijnde zou het idd toch wel vaker gratis gedaan worden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 24 oktober 2014 @ 21:18:

Ook mét rijbewijs is het niet zeker dat hij in je auto mag rijden. De leasemaatschappij van mijn partner stelt dat alleen een partner (gehuwd/samenwonend) in de auto mag rijden en verder niemand. Mijn partner mag de auto dus niet uitlenen aan de buurman of een vriendin. Ik zou dus ook je voorwaarden eens nakijken!!



Ik heb het nagekeken, in dit geval kan het wel



@ice .. klopt..familie gaat hierin helpen..
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord
Alle reacties Link kopieren
Rijden terwijl het rijbewijs is ingevorderd valt niet meer onder de categorie overtredingen maar onder de categorie misdrijven met de bijbehorende strafmaat.

Overigens, in dat geval kan inderdaad de auto in bewaring genomen worden en zelfs verbeurd verklaard worden.



Wanneer je betrokken raakt bij een aanrijding terwijl je niet in het bezit bent van een rijbewijs ben je ten alle tijde aansprakelijk voor alle schade, ongeacht de schuldvraag.



Wanneer je rijbewijs is ingevorderd mag je pas weer autorijden wanneer je het rijbewijs weer fysiek in je bezit hebt gekregen, hier kan dus nooit enige twijfel over bestaan.
Niet geschoten is altijd mis
Als iemand zijn rijbewijs is ingenomen, dan is het alsof je een 16 jarige in je auto laat rijden. Nee, natuurlijk is de kans dat hij owrdt aangehouden niet heel groot, maar laten we wel wezen: innemen rijbewijs hoe vaak is jou dat precies overkomen? Gewoon geen risico nemen. Niet. Gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:38:

Ik begrijp het... invordering rijbewijs was 4 weken. die tijd is nu voorbij .. maar sanctie (boete) is dus nog niet voldaan. is er dan nog sprake van inneming rijbewijs?? ik weet het nl. niet zeker.



Je bedoelt dat hij meer dan 4 weken geleden zijn rijbewijs moest inleveren en dit nog niet heeft gedaan?

Wat een puinhoop... en ja, natuurlijk is er dan nog steeds sprake van een invordering. Er is toch niets gewijzigd aan de situatie? Alleen maar erger geworden omdat hij niet heeft gedaan wat nodig is. (inleveren dat ding).



Overigens: weet iemand dit? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een invordering rijbewijs vanwege het niet betalen van de verzekering en/of de bijbehorende boete. Wel van gijzeling om de boete te incasseren, dat soort dingen.

Dieddo: heb jij de brief zelf ook gelezen waarin stond dat hij zijn rijbewijs moest insturen en de reden daarvoor?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:dieddo schreef op 24 oktober 2014 @ 20:32:

Ov is in deze geen optie... anders had ik dat al geopperdDat hoor ik wel vaker. Maar in een uur kun je makkelijk 20 kilometer fietsen, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 24 oktober 2014 @ 23:41:

[...]



Je bedoelt dat hij meer dan 4 weken geleden zijn rijbewijs moest inleveren en dit nog niet heeft gedaan?

Wat een puinhoop... en ja, natuurlijk is er dan nog steeds sprake van een invordering. Er is toch niets gewijzigd aan de situatie? Alleen maar erger geworden omdat hij niet heeft gedaan wat nodig is. (inleveren dat ding).



Overigens: weet iemand dit? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een invordering rijbewijs vanwege het niet betalen van de verzekering en/of de bijbehorende boete. Wel van gijzeling om de boete te incasseren, dat soort dingen.

Dieddo: heb jij de brief zelf ook gelezen waarin stond dat hij zijn rijbewijs moest insturen en de reden daarvoor?Ja die heb ik gezien.. En ik zet m morgenochtend wel op de fiets 150 km
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven