Geld & Recht alle pijlers

Juridische hulp gezocht

04-12-2014 19:23 36 berichten
Hallo,



Ik zit met een dilemma. Ik heb het juridisch loket al gemaild, maar wellicht weet iemand hier iets meer. Oh en trouwens, voordat jullie rare dingen gaan denken, ik heb geen normaal contact meer met mijn vader.



Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was. Mijn ouders hebben toen ik geboren werd een Opgroeipolis en een Beurs-spaarplan (beide een spaarrekening) voor mij geopend. Hier hebben mijn ouders beiden op ingelegd tot mijn achtste. Omdat mijn moeder na de scheiding in de bijstand kwam heeft mijn vader dat overgenomen. Het geld zou voor mij zijn als ik 21 jaar zou worden. Dat ben ik inmiddels al lang, mijn vader wil echter het niet uitbetalen. In het echtscheidingsconvenant staat de volgende tekst:



De man heeft toegezegd om de premies van de opgroeipolis en het beursspaarplan van het kind door te zullen blijven betalen. Partijen zijn overeengekomen dat de saldi van de spaarrekeningen van de kinderen hun woonplaats zullen volgen.



Betekend dat dat het geld hoe dan ook aan mij behoord? Mijn vader geeft aan dat ik maar een advocaat in de arm moet nemen. Zou dat zin hebben?



Bedankt alvast!
De gemiddelde spaarrekening die voor kinderen zijn geopend, staan op naam van de ouders. In dat geval blijft die de houder en eigenaar, totdat het geld naar het kind wordt overgemaakt. Als jij dus niet de naamhouder van de rekening bent, heb je niets op te eisen, helaas!
Normaal contact, maar je moet maar een advocaat inschakelen?
Volgens mij staat er GEEN normaal contact... Istar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat de potjes al leeg zijn.
Ye ken.
Istar, er staat dat ik geen normaal contact heb met hem. Anders was dit inderdaad allemaal niet nodig.



Het gaat me niet zo zeer om zijn geld. Het gaat mij erom, mijn moeder heeft acht jaar lang geld gespaard voor mij, hij heeft dat nu in bezit, en dat geld is bedoeld voor mij. Mijn moeder heeft toen afstand moeten doen van die rekening, anders kwam ze niet in aanmerking voor de bijstand.
Alle reacties Link kopieren
Staat er in het convenant verder niets over wanneer (na je 21e) of hoe er uitbetaald zal worden?
Sorry, ik had over geen heen gelezen
Alle reacties Link kopieren
blijkbaar staan de rekeningen niet op jouw naam, anders had je zelf al wel bericht gehad van de maatschappijen waar betreffende rekeningen lopen.
Nee, er staat dus verder helemaal niets in. Dat maakt het zo lastig. Mijn moeder heeft wel twee jaar geleden moeten tekenen voor het afkopen van de polis. Toen was ik nog 20, dus mijn vader zou dat 1 jaartje bij zich houden. Ik denk dat dat betekend dat het dus op beide namen nog stond. Hij zegt daarover dat de polis op twee namen stond, maar het geld op de zijne. Maar dat geloof ik niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Als de polis is afgekocht, is het geld toen vrijgekomen.

Op je 21e bestonden de polissen dus niet meer.



Waarom heeft je moeder getekend voor het afkopen??
Alle reacties Link kopieren
Ga eens langs het juridisch loket voordat je een advocaat inschakelt. Je vader wil niet betalen en het is heel waarschijnlijk dat alles al weg is.
Ye ken.
Mijn moeder heeft getekend omdat dit een woekerpolis was. Het werd steeds minder waard. En ook omdat ze dacht dat mijn vader ter goede trouw was. Helaas blijkt dat niet zo te zijn.



Ik ga zeker langs bij het juridisch loket. Het geld is er nog wel. Hij zegt dat het op een spaardeposito staat.
Waarom wil hij het je niet geven dan? En onder welke voorwaarden wil hij het je wel geven?
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het, doordat in het convenant is aangegeven dat het bedrag wat je vader maandelijks stortte op de rekening voor jou bedoeld is, dat kan worden aangenomen dat jij, en niemand anders, recht hebt op het saldo van de rekening.



Daarbij is je moeder getuige van het feit dat zij ooit een regeling hebben getroffen om te sparen voor jou en dat haar bedoeling om het geld te sparen is geweest zodat dit beneficiair voor jou zou zijn in de toekomst.



Ik denk wel dat als je vader niet over de brug komt, je een advocaat in de hand moet nemen en hem voor de rechter moet dagen met een vordering tot uitbetaling van de rekening(en) inclusief opgebouwde rente.
Alle reacties Link kopieren
quote:hello.goodmorning schreef op 04 december 2014 @ 19:40:

Mij lijkt het, doordat in het convenant is aangegeven dat het bedrag wat je vader maandelijks stortte op de rekening voor jou bedoeld is, dat kan worden aangenomen dat jij, en niemand anders, recht hebt op het saldo van de rekening.



Daarbij is je moeder getuige van het feit dat zij ooit een regeling hebben getroffen om te sparen voor jou en dat haar bedoeling om het geld te sparen is geweest zodat dit beneficiair voor jou zou zijn in de toekomst.



Ik denk wel dat als je vader niet over de brug komt, je een advocaat in de hand moet nemen en hem voor de rechter moet dagen met een vordering tot uitbetaling van de rekening(en) inclusief opgebouwde rente.En ik denk dat dat zonde van je tijd en advocaatskosten is. Sparen voor je kind wil niet zeggen dat je het ook aan het kind moet geven.
Ye ken.
Hij wil het niet geven omdat hij dat niet mag van zijn nieuwe vrouw.



@hello.goodmorning: bedankt! Ik ga eens langs het juridisch loket en daarna wat advocaten bellen om na te vragen of zij hiermee kunnen helpen. Ik hoop inderdaad dat het zo kan gaan zoals je zegt.
Alle reacties Link kopieren
Neem deze zaak maar eens door, lolily. Lijkt op die van jou:

http://uitspraken.rechtsp ... d=ECLI:NL:GHSHE:2014:4224



Daarbij hoef je niet meteen kosten te maken voor een advocaat, meestal is een consult gratis en kan je daarna beslissen of je ermee doorgaat. ;)
Alle reacties Link kopieren
Het is wel erg vreemd dat je een polis 1 jaar voor verstrijken gaat afkopen, ook al is het een woekerpolis (waar trouwens inmiddels al compensatie regelingen voor zijn).

Het lijkt dan ook een zeer doelbewuste actie om te voorkomen dat jij op je 21e dat geld zou krijgen.

En de reden dat het niet mag van zijn vrouw, is zondermeer lachwekkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:hello.goodmorning schreef op 04 december 2014 @ 19:48:

Neem deze zaak maar eens door, lolily. Lijkt op die van jou:

http://uitspraken.rechtsp ... d=ECLI:NL:GHSHE:2014:4224



Daarbij hoef je niet meteen kosten te maken voor een advocaat, meestal is een consult gratis en kan je daarna beslissen of je ermee doorgaat. ;)Dat biedt idd perspectief.
Ye ken.
Bedankt hello.goodmorning! Ga het zeker doornemen.



En inderdaad Girasole, waarschijnlijk is het ook doelbewust gedaan. En inderdaad lachwekkend en triest.
quote:GrannyWeatherwax schreef op 04 december 2014 @ 20:03:

[...]





Dat biedt idd perspectief.Ziet er inderdaad goed uit. Daar zou het juridisch loket wel iets mee moeten kunnen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo nee, dan is het een goed idee om een scherp beeld te krijgen van de kosten die gemoeid zijn met een (familierechtelijke?) procedure. Die kunnen zonder verzekering aanzienlijk zijn helaas.
Ik heb inderdaad een rechtsbijstandsverzekering. Dus daar kan ik eventueel gebruik van maken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan eventueel ook contact opnemen met een deurwaarder. Dan heb je wel het scheidingsconvenant nodig want dat is feitelijk ook een beslissing van de rechter. En bij een deurwaarder weet je meteen hoeveel het je gaat kosten en een groot deel van de kosten worden dan op je vader verhaald. Mogelijk dat hij dan eieren voor zijn geld kiest.....
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je het geld krijgt uiteindelijk.

Allemachtig wat is dat toch met die kerels met een nieuwe vrouw? Je bent zijn dochter dus laat je ook niet vroeg of laat een onterecht schuldgevoel aanpraten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven