Geld & Recht alle pijlers

Kan ik dit van mijn (ex) man eisen/vragen?

24-04-2010 16:29 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals ergens anders te lezen is heeft mijn (ex) man bijna een maand geleden zijn spullen gepakt en is hij vertrokken naar een andere vrouw.

Nu hebben we in de eerste week wat afspraken gemaakt wat betreft de auto (ivm trainen en wedstrijden van de kinderen)

Na een week begon hij echter al te piepen (het was te lastig en hij kon door de afspraak 2 dagen in de week niet op een vaste tijd eten)

Ik heb hem voorgesteld om naar de garage te gaan en de auto te verkopen. Dan konden we allebei van ons deel een autotje kopen of zo.

Maar hij wil dit niet omdat hij met de opbrengst niet kan kopen wat hij wil (grote auto) en hij vind dat ik maar moet gaan fietsen.



Nu vind ik dat de auto van ons allebei is (gemeenschap van goederen) en we er dus allebei gebruik van moeten kunnen maken. Ik betaal trouwens een kilometervergoeding aan hem voor de kilometers die ik maak (voor de training van onze kinderen) Daar kan ik wel mee leven ook al vindt mijn omgeving het onzin omdat het ook zijn kinderen zijn maar goed...



Vandaag begon hij er weer over en weer heb ik gezegd dat we dan maar naar de dealer moeten rijden. Hij vroeg zich af of ik hem daar wel toe kon dwingen.



Mijn vraag is hoe denken jullie hierover?

Of kan ik hem vragen de auto te laten taxeren en mij dan de helft van de waarde van de auto te geven zodat ik daar een klein autotje van kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
De helft van die auto is van jou, dus.....
Volgens mij wordt er bij de officiele scheiding bekeken hoeveel vermogen er is inclusief bezittingen (auto/huis/meubels etc.) en dat wordt door 2 gedeeld. Ieder krijgt dan zijn/haar helft in geld of en/of natura.

Dat zou in dit geval betekenen dat de auto alvast "verdeeld" wordt, dus dat jij kunt vragen om de helft van de waarde er van.

Maar het zou kunnen dat je daar op moet wachten tot je scheiding officieel rond is. Tot dan toe is de auto wettelijk gezien van jullie beiden, het maakt niet uit op wiens naam die staat.
Alle reacties Link kopieren
@peper



WAT zeg je me nu betaal jij kilometer vergoeding voor de kilometers die jij maakt om met jullie kinderen te gaan sporten.

Wat een malloot zeg. Ja je weet het ik kom nog wel eens raar uit de hoek.Maar meid het zijn toch Jullie kinderen.En ja jij heb ook recht op de helft van die auto.Maar hij wil dus dat jij gaat fietsen.Weet niet of je kinderen dicht bij sporten maakt ook niet uit.Wat een raar verhaal van hem zeg.En ik vind het idee nog helemaal niet zo verkeerd van je op de auto dan te verkopen en dan alle twee een eigen autotje kopen ben je wel van een hoop gezeur af denk ik.En voor jou weer wat rust in je hoofd.Sterkte meid
Als je man het alleenrecht op de auto wil, dan moet daar wat tegenover staan. Dat kan de helft van de waarde van de auto zijn, maar het kan ook zijn dat je het in het totaalplaatje van de boedelverdeling meeneemt. Om de waarde te bepalen, zou ik overigens gewoon op autotrader.nl kijken naar wat de auto's uit dat jaar met vergelijkbare kmstand ongeveer doen. Meestal worden ze voor iets minder verkocht dan ze te koop staan, maar dat is toch vaak meer dan een handelaar ervoor wil geven.
@mystiek

Als hij alle lasten voor de auto betaalt, zij alimentatie ontvangt en de kinderbijslag e.d., dan vind ik het niet zo raar dat zij voor de km's een bijdrage betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Joh laat je niet op je dak zitten zeg die kerel moet je eens goed de les lezen over wat gemeenschap van goederen eigenlijk inhoudt !

Ik zou trouwens gewoon een advokaat bellen om dat goed te regelen als ik jou was !



good luck
Alle reacties Link kopieren
Jazeker kun je dat van hem vragen! Jij hebt namelijk net zo veel recht op die auto als hij. Nu weet ik niet hoe het met de verdeling is gegaan van alle andere inboel? Want als jij verder alles hebt kunnen houden, is de kans groot dat de hele waarde van de auto straks naar hem gaat. Informeer anders even bij je advocaat hoe dat zit? Maar ik vind het zeker niet onterecht klinken. En volgens mij ben jij beter af met een klein eigen autootje zonder gezeur steeds...
...
Alle reacties Link kopieren
Aan allimentatie zijn we helemaal nog niet toe. Op zich kan ik prima leven met km vergoeding maar ik wordt gewoon gek van het feit dat hij de ene week dit zegt en de andere week dat. Daar wil ik gewoon vanaf.

Op het moment heb ik alleen een uitkering (600 in de maand) en de kinderbijslag want hij wil zich niet uitschrijven hier. Hij betaald de woonlasten en de autolasten (tot hij het natuurlijk in zijn bol krijgt en gaat verwachten dat ik daarvan ook de helft ga betalen)

Op de boedelscheiding wachten zal hem ook niet worden want nu hij een eigen advocaat in de hand genomen heeft zal het allemaal nog wel eens heel lang kunnen gaan duren (en dat terwijl hij vorige week zei dat hij geen advocaat zou nemen tot hij het voorstel van die van mij had gelezen)

Het is gewoon te merken dat zij zich ermee bemoeid en dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heeft de helft van de waarde van onze auto betaald en daar heb ik een klein autootje van gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de boedelscheiding, alles staat nu nog hier in huis (op wat losse spullen en zijn computer na) omdat hij het bij haar niet kwijt kan maar het is zeker niet allemaal van mij.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik weet niet, of de auto opgenomen is in de boedelscheiding, en zodoende verrekend kan zijn.



Maar.....is dat niet het geval, dan is toch echt de helft van de auto van jou.

Ik kan mij voorstellen dat jullie in het begin bepaalde afspraken hebben gemaakt daaromtrent.



Wat een starre houding nu inenen van je ex, bah.



Indien correct, je helft opeisen, dan verkoopt hij de auto, en kan hij voor zichzelf wat bijleggen (voor een grote auto.)



En zoniet, dan gaat HIJ lekker fietsen.



Zou ik gauw klaar mee zijn.

Sterkte.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je man zich eigenlijk niet laten uitschrijven, pepersteak?
...
Afgezien van het feit dat ik jouw (ex) man erg egoistisch vind en het helemaal met jou eens ben, ga zsm dit goed regelen! Nu gaat het om de auto, wat is het volgende?

E die km vergoeding vind ik ook raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem idd om de helft van de waarde van auto vragen. Hij betaald jou, klaar. Dan is het zijn auto en kun jij verder zelf bepalen wat je met het geld doet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor eens en altijd heel precies uitrekenen wat de totale boedel waard is en dit verdelen, eventueel met hulp van een mediator. En deze verdeling op schrift stellen.
Alle reacties Link kopieren
Reden van niet uit willen schrijven is dat hij de woonlasten hier blijft betalen (zegt hij nu maar je begrijpt dat ik hem niet helemaal meer vertrouw wat afspraken betreft) en als hij zich uit schrijft en bij haar inschrijft moet hij daar de helft van de huur gaan betalen (en is zij al haar toeslagen kwijt waardoor dus fors minder geld)

Op zich zijn probleem zou je zeggen maar volgens hem heeft hij dan niet voldoende geld om ook hier de woonlasten te blijven betalen wat uit zou draaien op executieverkoop van het huis.

En dat maakt het dan ook weer mijn probleem omdat ik zonder urgentie (en die krijg je hier geloof ik pas als je letterlijk 3 maanden op straat heb gestaan met 2 kinderen) nog zeker 4 jaar op een huisje moet wachten.



Weet je ergens wil ik ook gewoon helemaal niet meer afhankelijk zijn van die auto (ook niet gezien het feit dat de apk in nov. heel duur uit gaat vallen en ik waarschijnlijk dan de helft moet betalen van hem) maar ik wil hem ook niet zomaar 2900 (want dat is de gemiddelde vraagprijs van de auto) kado geven omdat hij het lastig vindt.
Ik zou nooit een mediator in de arm nemen- altijd schipperen.

Neem liever een goede advocaat en regel de zaken. Kies wat goed voor jou (en de kids) is- jammer dan voor hem hoor. Hij wilde toch zo nodig weg, moet hij ook de consequenties aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma islbeneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
quote:Groll schreef op 24 april 2010 @ 17:13:

Ik zou voor eens en altijd heel precies uitrekenen wat de totale boedel waard is en dit verdelen, eventueel met hulp van een mediator. En deze verdeling op schrift stellen.Op zich heb je gelijk maar als we de boedel verdelen en op schrift laten stellen heb ik dan misschien wel een mooie bank en een leuke kast maar nog steeds geen geld voor een auto want hij zal wel zorgen dat het precies in tweeen verdeeld wordt zodat er geen geld van eigenaar hoeft te wisselen. We geven allebei niet veel om de spullen die in huis staan en hij kan ze toch niet kwijt in haar flatje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel erg snel voorlopige voorzieningen aanvragen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Heb inderdaad een eigen advocaat en hij zou er geen nemen tot hij het voorstel van mijn advocaat gelezen had maar mijnheer denkt dat ik de enige client ben van mijn advocaat en dat alles dus binnen een paar weken geregeld is. Het duurde hem te lang en hij heeft dus van de week een intake gesprek gehad bij een advocaat.

Had echt goede hoop op een snelle "normale" scheiding maar die hoop wordt steeds weer de grond in gedrukt.



Iemand zei dat als mijn man mij dwingt tot verkoop van het huis ik wel in aanmerking kom voor urgentie en soms hoop ik daar ook op. Ik wil helemaal niet afhankelijk zijn van het feit dat hij de woonlasten betaald. Ik wil mijn eigen stekkie met allimentatie en alle toeslagen enz.



En voor er iemand gaat piepen waarom ik niet "gewoon" ga werken, ik zit sinds ruim een half jaar ziek in de ww en aangezien ik donderdag onder het mes moet ivm verkeerde lymfekliercellen laat het integratie traject ook nog wel even op zich wachten Sorry voor deze negatieve inslag maar ik weet helaas hoe er hier door sommige mensen gereageerd kan worden (kom hier al langer als in mijn profiel sta maar ben helaas door omstandigheden gedwongen om een andere nick te nemen)
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft de auto nodig omdat hij anders niet op vaste tijden kan eten???Is hij autistisch of zo? Jeetje mina, het zijn ook zijn kinderen hoor! Dan brengt hij ze toch naar sport....
Alle reacties Link kopieren
quote:dertigmin schreef op 24 april 2010 @ 17:20:

Ik zou heel erg snel voorlopige voorzieningen aanvragen.

Is mij advocaat nu ook mee bezig maar ze wilde de toevoeging van de raad van rechtsbijstand afwachten. Ik heb haar gezegd dat ze toch maar moet beginnen want ik moet haar na verkoop van het huis toch gewoon betalen dus dat maakt allemaal niet uit.

Halverwege volgende week krijg ik ze toegestuurd en na goedkeuring van mijn kant zullen ze naar hem toe gaan.

Alleen heeft hij nu een eigen advocaat dus dan gaat het allemaal wel weer veel langer duren voor het rond is denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Peper,



Ik heb je topics gevolgd. Het werkelijke probleem is eigenlijk je huis, omdat je geen urgentie hebt, dus blijf je afhankelijk van hem! Nog vier jaar! Dus nu pakt hij je met de auto, neem van mij aan dat er nog vele andere dingen zullen komen waarover hij gaat zeiken. Hoe realistisch is het voor jij om in een plaats te wonen waar je sneller een huis krijgt. Ik weet natuurlijk niet hoe je zit met werk, familie en vrienden. Maar misschien is het een tijdelijke oplossing, zodat je dan ooit weer terug kunt gaan. Weet ook niet hoe oud je kinderen zijn en hoe zij hiermee om kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven