Geld & Recht alle pijlers

Kan mijn werkgever mijn rooster compleet omgooien als ik al

21-03-2017 12:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik werk nu twee jaar lang elke week hetzelfde rooster. (maandag, dinsdag, woensdag en vrijdagochtend). Nu wil mijn werkgever ineens dat ik op maandagochtend, woensdag, donderdag, vrijdagochtend en zaterdagmiddag kom werken.



Dit is niet alleen 1 dag meer in dezelfde uren, maar ook nog eens op een zaterdagmiddag. In mijn contract staat wel dat ik akkoord ben gegaan om op elke zaterdag ingezet te kunnen worden.



Maar nu is mijn vraag:

Kan de werkgever mijn rooster zo drastisch veranderen?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Yep
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Nope
Zet er maar even een link bij voordat mijn visie weer es in twijfel getrokken wordt:



https://www.juridischloke ... -en-werktijden/werktijden



Weet niet of het helpt, sommige forummers geloven het juridisch loket ook niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 21 maart 2017 @ 12:16:

Zet er maar even een link bij voordat mijn visie weer es in twijfel getrokken wordt:



https://www.juridischloke ... -en-werktijden/werktijden



Weet niet of het helpt, sommige forummers geloven het juridisch loket ook niet TO geeft aan dat het in haar contract is opgenomen dat ze ook op zaterdag ingezet kan worden. Dus zal het wijzigingsbeding ook wel aanwezig zijn.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
volgens mij staat er juist in die link van het Juridisch loket juist dat een werkgever dat mag als er zwaarwegende redenen zijn. Volgens mij mag het alleen niet als er in het contract staat welke dagen TO werkt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Yep, mits hij het bijtijds aangeeft, ik meen haast minstens een maand tevoren
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 21 maart 2017 @ 12:24:

volgens mij staat er juist in die link van het Juridisch loket juist dat een werkgever dat mag als er zwaarwegende redenen zijn. Volgens mij mag het alleen niet als er in het contract staat welke dagen TO werkt Dit dus, een oud-collega heeft destijds expliciet in haar contract laten opnemen dat de vrijdag haar vaste vrije dag is.
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend. Hebben jullie hier overleg over gehad? Is er nog ruimte voor wijzigingen?
Alle reacties Link kopieren
En welke reden heeft je werkgever opgegeven?
Alle reacties Link kopieren
Valt dit niet onder een verworven recht? Ik heb geen idee maar je kunt er naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar rooster, je hebt nooit twee hele dagen achter elkaar vrij/rust.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met de rechtsbijstand. Mocht je zo'n verzekering niet hebben, heeft de DAS geloof ik tegenwoordig ook de optie om zonder verzekering hulp te krijgen. Ik zou iig niet zomaar akkoord gaan met deze verandering.
Alle reacties Link kopieren
In de meeste cao's staan regels over 2 rustdagen achter elkaar en hoe vaak je die moet hebben, bijvoorbeeld 2x per maand. Op basis daarvan zou het kunnen dat het niet mag.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Ga het gesprek aan, kijk waar de knelpunten zitten voor je werkgever en waar je wel en niet aan tegemoet kan komen. Zoek een compromis. In je contract staat dat je eventueel ook zaterdag beschikbaar moet zijn dus inroosteren op die dag is niet onredelijk. Ineens van vier naar vijf werkdagen vind ik wel iets waar je over moet kunnen gaan praten.



Wat zijn deredenen voor je werkgever om dit zo te willen?
Alle reacties Link kopieren
Er is dus een nieuwe afdelingschef gekomen. Mijn vorige afdelingschef werkte hele zaterdagen, hij werkt alleen de ochtend. En hij moet dus die uren van de middag doordeweeks maken. Waardoor ik mijn uren niet meer doordeweeks kan maken en dus de zaterdagmiddag moet werken.



We zitten dus in een straks urenplaatje. Ik werk trouwens in een supermarkt voor een grote keten. Ik heb contract en CAO er op nageslagen. Maar kan er niet zoveel wijs uit. Hoop dat iemand mij hier mee wil helpen. Lees wel dat ze mij zaterdag in kunnen delen, maar het gaat me vooral om de plotselinge verandering en dat ik van 4 naar 5 dagen moet.



https://www.fnv.nl/site/a ... _ZONDER_fnv__getekend.pdf
Alle reacties Link kopieren
Er staat ook niks in mijn contract over welke dagen ik werk.



Het is mij trouwens pas 1 week vantevoren bekend gemaakt, weet niet of dat helemaal mag?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet vast moet blijven houden aan wat 'mag', dan loop je het risico af te gaan op een conflict. Probeer het gesprek aan te gaan met geven en nemen, ga akkoord met die zaterdag (want dat staat er letterlijk in, dat je je daar voor beschikbaar houdt) maar vraag of er iets gedaan kan worden aan vier ipv vijf dagen. En als dat niet direct kan, dat het in de picture blijft om zodra het wel kan, dat te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Fijne afdelingschef. Die zaterdag comes with the Job en salaris zou ik zeggen.

Heb je al bezwaar gemaakt?
quote:rosanna08 schreef op 21 maart 2017 @ 12:24:

volgens mij staat er juist in die link van het Juridisch loket juist dat een werkgever dat mag als er zwaarwegende redenen zijn. Volgens mij mag het alleen niet als er in het contract staat welke dagen TO werkt Zwaarwegende redenen zijn precies wat het woord zwaarwegend betekent. Dat betekent heel simpel dat de werkgever hele hele goede redenen (zijn eigen wens om vrij te zijn valt daar nu niet direct onder) moet hebben om dit te kunnen verlangen van een werknemer. Maar TO, neem contact op met het juridisch loket, eventueel rechtsbijstandsverzekeraar/vakbond of een advocaat die een gratis inloopspreekuur heeft.
Alle reacties Link kopieren
Kan er niet wat met die maandagochtend gedaan worden? Als die vervalt/verschuift heb je 3 vrije dagen na elkaar, ipv nooit 2 na elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt inderdaad na een aantal werkdagen recht op 48 uur aaneengesloten rust. Ook al is een werkdag maar 3 uur. Het bljft een werkdag.

Ook zullen er in de cao een aantal verplichte vrije weekenden staan. In de zorg cao zijn dat er 22. Hoe dat bij jou is moet je zelf even nakijken of navragen bij de vakbond waar je lid van bent
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het alleen met zwaarwegende redenen. Lijkt me inderdaad vreemd en oneerlijk dat de reden alleen zou zijn dat hij zelf vrij wil. Heb je nog meer collega's die moeten of kunnen wisselen of ben jij de enige?

Ik zou inderdaad vooral inzetten op dat je 4 dagen wil blijven werken ipv hetzelfde aantal uren in 5 dagen waarbij je nooit 2 dagen aaneengesloten vrij bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven