Lijf & Lijn alle pijlers

Rode en geïrriteerde huid onder huidplooi

19-05-2024 22:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wat kilootjes te zwaar en heb o.a. een vetrol onder mijn buik. Ik ben bezig met afvallen maar dat gaat helaas niet zo makkelijk en de overgang helpt ook niet mee.
De laatste tijd merk ik dat de huid onder die vetrol rood en geïrriteerd raakt. Ik maak het goed droog na het douchen, maar er zit nu ook gemakkelijk(er) zweet onder.
Heeft iemand een tip hoe ik dat het beste kan behandelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sudocreme werkt geweldig. Niet te dik aanbrengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje Granny. Ik lees online dat zinkolie beter zou zijn (zit meer zink in). Heb je daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een link voor de volledigheid: https://www.antoniusziekenhuis.nl/behan ... ng-smetten
Alle reacties Link kopieren Quote
Smetten, kan je beginnen met zalfjes met miconazol of clotrimazol op de huid. Bij de drogist of apotheek te koop, sudocreme en zinkzalf bijvoorbeeld idd. Maar meer om te voorkomen.

Werkt dat niet goed dan is fusidinezuur te vragen bij de huisarts. Werkt heel snel.

Ik heb het na afvallen op 2 plekjes, te veel huid en met de zomer die er aan komt is dat ruk.

Nu doe ik dus talkpoeder 2x per dag en miconazol creme zoals zinkcreme idd, maar is puur tegen ontstaan van zulke irritatie. Als het er al is werkt dat niet meer goed, dan fusidinezuur en is zo weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
19-05-2024 22:29
Dankje Granny. Ik lees online dat zinkolie beter zou zijn (zit meer zink in). Heb je daar ervaring mee?
Zinkzalf is wat "agressiever"
Sudocreme is voor zacht genoeg voor babybilletjes dus zeker niet agressief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de tips; daar kan ik zeker wat mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht enkel zalf/poeder niet helpen is Engels pluksel is ook een tip. Blijft wel wat lastiger op zijn plek als het een kleinere plooi betreft maar een lang stuk knippen kan helpen. Of alleen in de nacht.
Je legt dan het zachtste gedeelte tegen de huid en dit voorkomt huid op huid en dus smetten. Kan i.c.m. zinkzalf/olie/creme gebruikt worden.

Oh en droog fohnen voor het smeren met de koele stand is ook een tip. Ik hoop dat je de zomer wat comfortabeler doorkomt. Succes!

Nog een toevoeging: zinkzalf/sudo niet smeren maar deppen op je gevoelige huid. Niet op de open huid, dat eerst dicht laten worden door huid op huid te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Drs. Leenarts verkoopt daar ook crème voor:

https://www.drleenarts.com/product/besc ... ere-creme/

Te koop bij de Etos.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
19-05-2024 22:44
Dank voor de tips; daar kan ik zeker wat mee!
Wel even overleggen met je huisarts als je andere medicijnen slikt. Ik moest stoppen met miconazol toen ik bloedverdunners moest gaan slikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ter voorkoming van smetplekken, en dat zijn dit. Gebruiken we in de zorg barrierecreme
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de fietsenwinkel kun je "Assos chamois crème" kopen.

Eigenlijk is dit voor tere wielrennerbilletjes, maar onder vetrollen en hangborsten werkt dit geweldig tegen smetten.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Engels pluksel.

Dat is er in verschillende breedtes en werkt makkelijk.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Engels pluksel!

Ik zou er zeker niet zomaar miconazolcreme op doen. Mocht je twijfelen over de aard van de smet, dan zou je kunnen overleggen met de huisarts. Vaak kan het d.m.v. een goede foto ook wel beoordeeld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zinkzalf met Engels pluksel (of een kussensloop in repen scheuren).
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer maak ik een rolletje van een stukje keukenrol en doe dat in/onder mijn buik.
Om het droog te houden.

Werkt denk ik net als Engels pluksel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Maïzena poederen.
Tip uit oma's tijd, maar helpt echt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Engels pluksel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
20-05-2024 07:03
In de zomer maak ik een rolletje van een stukje keukenrol en doe dat in/onder mijn buik.
Om het droog te houden.

Werkt denk ik net als Engels pluksel.
Engels pluksel kun je niet vergelijken met keukenrol.

Als je dan iets wil doen, kun je nog beter reepjes gescheurde katoen er tussen doen, dan keukenrol...
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
20-05-2024 09:34
Engels pluksel kun je niet vergelijken met keukenrol.

Als je dan iets wil doen, kun je nog beter reepjes gescheurde katoen er tussen doen, dan keukenrol...

Scheurlinnen is idd een betere optie.
Maar bij gebrek daaraan, kan een stuk keuken of wc papier kan ook al enorm schelen hoor.
Je voorkomt dan in ieder geval dat huid op huid contact en je kunt de huid droger houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
19-05-2024 23:15
Wel even overleggen met je huisarts als je andere medicijnen slikt. Ik moest stoppen met miconazol toen ik bloedverdunners moest gaan slikken.
Ik heb vandaag sudocréme gekocht en slik inderdaad ook andere medicatie. Goed dat je het zegt; nooit over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de tips allemaal.
Engels pluksel; daar heb ik nog nooit van gehoord :-)
Die créme van Dr. Leenarts zag ik voorbij komen; ik heb wel wat andere producten van haar, maar hier nog helemaal niet aan gedacht.

Ik heb vandaag sudocréme gekocht en begin denk ik hier maar eens mee.

Mijn huid is overigens niet kapot; het is alleen rood, schraal en doet soms pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
maIzena.
Werkt prima.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
20-05-2024 16:22
Bedankt voor de tips allemaal.
Engels pluksel; daar heb ik nog nooit van gehoord :-)
Die créme van Dr. Leenarts zag ik voorbij komen; ik heb wel wat andere producten van haar, maar hier nog helemaal niet aan gedacht.

Ik heb vandaag sudocréme gekocht en begin denk ik hier maar eens mee.

Mijn huid is overigens niet kapot; het is alleen rood, schraal en doet soms pijn.
Probeer dat vooral zo te houden!
Smetten zijn zo vervelend.
Je hoeft echt geen Engels pluksel aan te schaffen: katoenen lapjes werken net zo goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werkgerelateerde oplossing(ik werkin de zorg): goed schoonmaken, zinkolie erop deppen, gescheurd linnen (of Engels Pluksel) ertussen. Dit iedere ochtend en iedere avond. Bij verwisselen de huid weer heel erg goed schoonmaken!

Sudocreme gebruiken wij niet omdat dat snel schuurt als t niet goed verwijderd wordt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven