Geld & Recht alle pijlers

kinderopvangtoeslag terugbetalen....

13-02-2016 11:23 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



ik ben vanmorgen zó geschrokken, ik heb een brief van de belastingdienst gehad vandaag, dat ik kinderopvangtoeslag vanaf mei 2014 terug moet betalen. Ik logde in op internetbankieren en het zal gaan om een bedrag van duizenden euro's.

Maar dit kán gewoon niet... ik zal mijn situatie uitleggen en hoop dat jullie misschien tips hebben?

De belastingdienst kan ik maandag pas bereiken. Mijn handen trillen helemaal nu ik dit typ, ik kan dit helemaal niet terug betalen financieel gezien.



Situatie: ik heb een bijstandsuitkering sinds 2013 en zoon is nu drie jaar. Na een nare tijd en mishandeling ging ik met zoon bij ouders wonen toen hij 3 maanden jong was. In 2013, september, kreeg ik een uitkering en zoon was toen 1 geworden. Na een half jaar zei mijn klantmanager bij de sociale dienst dat ik een reïntegratietraject zou komen en dat wilde ik ook. Voor zoons ontwikkeling (ook omdat ik geen omgangsregeling had, geen alimentatie) wilde ik zoon naar een kinderopvang sturen voor een dag of 1,5. Mijn klantmanager zei dat ik kinderopvangtoeslag zou krijgen per datum ingang traject.

Zogezegd, zogedaan, ik meld zoon aan bij de kinderopvang en hij is gestart in mei 2014.



Ik kreeg kinderopvangtoeslag tot nu toe. Vorig jaar in de zomer van 2015 kreeg ik een brief waarin bewijsstukken werden gevraagd van het reïntegratietraject in 2014. Omdat ik in dat jaar geen cursussen/scholing of wat dan ook deed, kon ik dit niet sturen. En een beschikking die is opgemaakt dat dit traject is gestart, heb ik niet en de klantmanager toen der tijd heeft deze niet opgemaakt, blijkt nu. Ik heb toen gereageerd met dit antwoord. Vorig jaar december kreeg ik een brief van de belastingdienst waarin stond dat ik nog steeds moest bewijzen dat ik in 2014 in zo'n traject zat en dus recht had op kinderopvangtoeslag.

Ik heb toen in allerijl gebeld met de belastingdienst en de sociale dienst met mijn probleem, want die beschikking bestond niet. Wel heb ik in 2015 activiteiten gedaan voor dat reïntegratietraject maar het ging nog steeds om 2014.



De sociale dienst heeft erkend en op papier gezet dat de toenmalige klantmanager (hij is nu vertrokken daar) is vergeten een beschikking op te stellen. Dat bericht heb ik naar de belastingdienst gestuurd. Het is summier en ik was bezorgd dat dit niet werd geaccepteerd als bewijslast. Nu vandaag krijg ik een brief dat ik onvoldoende heb bewezen dat ik in dat reïntegratietraject zat.

En dat ik vanaf mei 2014 de gehele kinderopvangtoeslag moet terug betalen en er staat geen einddatum bij.

Zoon gaat nog steeds met plezier en wordt dit jaar vier jaar en stopt dan bij de opvang. Inmiddels heb ik nog steeds een bijstandsuitkering en zit ik in een moeizaam traject rondom mediation en rondom de kinderalimentatie, die de vader niet betaald.

Als zoon naar school gaat wil ik en moet ik vijf dagen werken en met mijn diploma en werkervaring geloof ik wel dat dit gaat lukken, werk is er altijd wel. Maar... nú heb ik een probleem.



Kortom; als die klantmanager toen me niet had verteld dat ik kinderopvangtoeslag krijgen zou als ik in dat reintegratietraject ging, dan had ik zoon natuurlijk nooit aangemeld bij de kinderopvang...... maar de sociale dienst zegt nu dat ze er alle vertrouwen in hebben dat het wel goed komt, dat het uit nalatigheid was, in de mail die ze me stuurden afgelopen december, die dus als bewijslast moest dienen. En de klantmanager werkt er allang niet meer. Via LinkedIn kan ik hem nog bereiken maar of dat zin heeft?



Iemand ervaring? Behalve bezwaar indienen?
Alle reacties Link kopieren
Dus... Als ik het goed begrijp is je kind in 2014 naar de kinderopvang gegaan terwijl jij niet werkte EN geen reintegratieplan volgde maar gewoon thuis zat?

Als dat zo is denk ik dat je aan het kortste eind gaat trekken...
Alle reacties Link kopieren
K heb een vraag, je zoon ging aan t begin van het traject naar de opvang, wat deed je toen? Dan kan je toch bewijzen dat je toen aan t werk was/stage deed?
Alle reacties Link kopieren
quote:jadaiswa schreef op 13 februari 2016 @ 11:28:

Dus... Als ik het goed begrijp is je kind in 2014 naar de kinderopvang gegaan terwijl jij niet werkte EN geen reintegratieplan volgde maar gewoon thuis zat?

Als dat zo is denk ik dat je aan het kortste eind gaat trekken...Dit vraag ik me ook af.
quote:jadaiswa schreef op 13 februari 2016 @ 11:28:

Dus... Als ik het goed begrijp is je kind in 2014 naar de kinderopvang gegaan terwijl jij niet werkte EN geen reintegratieplan volgde maar gewoon thuis zat?

Als dat zo is denk ik dat je aan het kortste eind gaat trekken...Wat ik begrijp, is dat hij naar het kdv ging vanaf de start van het reïntegratietraject. Alleen zijn daar te weinig bewijzen van...
Al vraag ik me wel af wat dat traject dan inhield in het begin. Geen cursussen of scholing, maar wat wel?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



ja, in maart 2014 had ik een gesprek over reïntegratie en dit ging in op 1 mei in dat jaar. Ik had een gesprek over werk/vrijwilligerswerk en geen plan want dat zou in september erna in een gesprek plaatsvinden. De klantmanager zei me dat ik in dat traject ging per 1 mei en met die reden heb ik zoon dan ook per mei naar de kinderopvang laten gaan. Anders had ik dit nooit gedaan...

En nee ik heb niet gewerkt in dat jaar. Ik heb toen wel het jaar erop sollicitatietraining/vrijwilligerswerk gedaan.



Maar goed, ik zat ook in behandeling voor ptts in 2014 en met zoon van 1 jaar, ex die stalkte en alle stress van de relatie met de vader had ik ook geen puf om te werken. Het jaar erop wel. En nu gaat alles goed maar het gaat erom dat ik geen beschikking heb van het reïntegratietraject. Dat ook de sociale dienst erkend dat ik dat traject in ging maar dat alleen in de opmerkingen bij verslaglegging gesprek van toen in hun pc, zien..
Je bericht is een beetje dubbel voor mijn gevoel. Je zoon zou naar KDV gaan ivm start reintegratietraject. Later schrijf je dat hij naar KDV ging, maar dat er geen sprake was van een traject. Dat is wel een heel belangrijk en bepalend punt in deze.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak per week ging hij dan? Maar als je verder niks doet heb je er toch geen recht op?
Alle reacties Link kopieren
De cursussen/training en vrijwilligerswerk ging officieel in maar in de praktijk heb ik dus in 2015 daar een start mee gemaakt. Maar nooit een beschikking gehad dus. Wat me toen niet op viel maar nu weet ik dat dit zo hoorde. Anders had ik zoon echt niet naar de opvang gebracht, financieel gezien.
Je haalt er heel veel bij en dat snap ik, maar het is een zakelijk geschil. Even de emoties eruit.

Als ik het goed begrijp is je kind sinds mei 2014 voor 1,5 dag per week naar een kdv gegaan, zodat jij aan een re-integratieproject kon beginnen. Je re-integratieproject is om allerlei redenen pas in 2015 begonnen.



In 2015 heb je wel activiteiten gedaan voor het project? En dat kun je goed bewijzen en onderbouwen? En over de afgelopen 2 maanden van 2016 ook?

Je moet dus terugbetalen over 2014. Want over 2015 en 2016 heb je wel voldoende bewijs dat je werkzaamheden voor het re-integratieproject hebt gedaan of je had een baan?



De belastingdienst is echt de lulligste niet, ze realiseren zich dat er van een kale kip niet valt te plukken, dus je kunt sowieso terugvallen op een betalingsregeling, mocht het bewijs niet rondkomen.

Maar, ik zou de sociale dienst dringend verzoeken om goed opgestelde bewijslast over 2014, 2015 en 2016. En als dat niet lukt, contact opnemen met een juridisch loket in de buurt. Succes to!

Het heeft geen zin om de medewerker via linkedinn te benaderen. Die is hierin geen partij.
Alle reacties Link kopieren
Als je een bijstandsuitkering hebt en verder niet deelneemt aan een reïntegratietraject heb je geen recht op kinderopvangtoeslag. Maar omdat ik dus vanaf 1 mei in dat traject viel, kreeg je kinderopvantoeslag. Daarom startte zoon per direct voor toen 2 ochtend nog maar en later dat jaar 1,5 dag. Nu nog steeds 1,5 dag.
Maar wat ging dan in 2014 in als je pas in 2015 ermee bent gestart?
Ik vind het oprecht heel rot voor je dat je zo veel ellende hebt meegemaakt. Maar de belastingdienst heeft daar geen boodschap aan..

Dus de feiten zijn dat je 'op papier' (of eigenlijk alleen naar het idee van de klantmanager.. was dat papier er maar!) in een traject zat, maar daar praktisch niets van te merken was. Dan is het voor de belastingdienst duidelijk: je bent thuis, dus geen kinderopvang nodig, dus dat betalen we niet.
Als je pas veel later bent begonnen met het traject dan waar je KOT voor hebt ontvangen zal je het over die periode moeten terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch geen kinderopvang nodig als er geen reintegratieactiviteiten zijn geweest? Er is geen beschikking, dus dat traject is nooit gestart. Dat het niet van start ging kwam door een fout van de klantmanager, maar Waarom heb je geen actie ondernomen toen er niks gebeurde?
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 13 februari 2016 @ 11:39:

Je haalt er heel veel bij en dat snap ik, maar het is een zakelijk geschil. Even de emoties eruit.

Als ik het goed begrijp is je kind sinds mei 2014 voor 1,5 dag per week naar een kdv gegaan, zodat jij aan een re-integratieproject kon beginnen. Je re-integratieproject is om allerlei redenen pas in 2015 begonnen.



Ja, dat klopt.



In 2015 heb je wel activiteiten gedaan voor het project? En dat kun je goed bewijzen en onderbouwen? En over de afgelopen 2 maanden van 2016 ook?

Je moet dus terugbetalen over 2014. Want over 2015 en 2016 heb je wel voldoende bewijs dat je werkzaamheden voor het re-integratieproject hebt gedaan of je had een baan?



Ik heb in 2015 activiteiten gedaan voor dat project. En flink ook. Dat kan ik bewijzen. Maar ja, nog steeds zonder beschikking.



De belastingdienst is echt de lulligste niet, ze realiseren zich dat er van een kale kip niet valt te plukken, dus je kunt sowieso terugvallen op een betalingsregeling, mocht het bewijs niet rondkomen.

Maar, ik zou de sociale dienst dringend verzoeken om goed opgestelde bewijslast over 2014, 2015 en 2016. En als dat niet lukt, contact opnemen met een juridisch loket in de buurt. Succes to!

Het heeft geen zin om de medewerker via linkedinn te benaderen. Die is hierin geen partij.Ik heb mijn klantmanager ook gemaild vanmorgen met dit probleem maar zal doen wat je hier zegt, bedankt. Het juridisch loket zal ik maandag ook bezoeken. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Dus ondanks dat je in september pas zou starten heb je je kind vanaf 1 mei op de kinderopvang gedaan. Waarom?



Wat kwam er in september uit je gesprek?



Vanaf wanneer en hoeveel uur heb je cursussen gevolgd en vrijwilligerswerk gedaan? Heb je hier echt bewijs van?

En hoeveel uur kinderopvang nam je af?
Ik begrijp je zorgen helemaal. Ik denk dat je heel goed contact moet onderhouden nu met de gemeente, want volgens mij kunnen enkel zij dit nu voor jou in goede banen laten lijden. Alleen hun bevestiging van deelname cq start traject zal nu voor jou het verschil kunnen maken.
Is je zoon alleen naar het kdv geweest in maanden waarin jij daadwerkelijk naar het traject ging, of waren er ook maanden dat je met andere dingen bezig was in 2014 en 2015? Voor bijvoorbeeld solliciteren, cursussen en vrijwilligerswerk heb je geen recht op kot.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is heeft de klantmanager je een trajectplan laten tekenen. Heb je dat niet? Sowieso moet je iets getekend hebben als je in een reïntegratietraject zit. Je moet het uit gaan zoeken met de sociale dienst. De belastingdienst wil gewoon bewijs en heb je dat niet dan moet je gewoon betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als je thuis zat dan heb je geen recht op de kot want uit je verhaal maal ik niet op dat je ook daadwerkelijk iets gedaan hebt in het kader van je reintegratie.



Dat er geen beschikking is, is Knudde. Wat je zou kunnen vragen of je over 2014 een uitdraai kan krijgen van het clientencontactsysteem. Hierin worden als het goed is alle contacten even kort beschreven of dat nou op afspraak, via de mail of over de telefoon is. Je clientmanaget houdt daar in ook afspraken en contact met de eigen collega's en reintegratie partners bij. Misschien staat daarin iets dat kan bewijzen dat je een traject hebt meegedraaid.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring; bezwaar indienen en bij de sociale dienst aan de bel blijven trekken.

De sociale dienst heeft erkend dat klantmanager vergeten is een beschikking op te stellen en noemt de nalatigheid van hem. Dit vindt de belastingdienst niet voldoende bewijs, maar is wel van belang voor jou. Houd de sociale dienst verantwoordelijk voor de terugbetaling.

Bewaar dit schrijven (van de sociale dienst) goed en heb bij voorkeur schriftelijk/mail contact met hen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Maanden denk ik Flitseflats, ipv mannen? edit: al hersteld zie ik



TO je was dus thuis als je zoon op het KDV was?
quote:simbalabimba schreef op 13 februari 2016 @ 11:45:

Geen ervaring; bezwaar indienen en bij de sociale dienst aan de bel blijven trekken.

De sociale dienst heeft erkend dat klantmanager vergeten is een beschikking op te stellen en noemt de nalatigheid van hem. Dit vindt de belastingdienst niet voldoende bewijs, maar is wel van belang voor jou. Houd de sociale dienst verantwoordelijk voor de terugbetaling.

Bewaar dit schrijven (van de sociale dienst) goed en heb bij voorkeur schriftelijk/mail contact met hen.Dit lijkt mij ook de beste oplossing. De sociale dienst lijkt mij verantwoordelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven