Geld & Recht alle pijlers

Koophuis op 1 of 2 namen

22-08-2016 20:24 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaat een huis kopen want ik heb geen vast contract.

Ik ga wel mee betalen met de vaste lasten.

Wat is verstandig huis op beide namen of alleen op zijn naam?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Zijn naam (als hij slim is) want anders draagt hij wel de volledige schuld maar niet het volledige bezit.



Als ik jou was zou ik dus aalleen meebetalen aan de rente en belastingen en gwl maar niet aan de aflossing aangezien hij kapitaal opbouwt en jij niet.
kapitaal opbouwen door een huis te kopen? die tijd is wel voorbij hoor
Jij mag niet mee op de hypotheek ondanks het vaste contract van je vriend?
Alle reacties Link kopieren
Dat 1 van de 2 geen vast contract heeft, hoeft niet te betekenen dat die persoon dan niet op de hypotheek kan staan. Ik had ook geen vast contract, het bedrag dat we wilden hadden we ook op 1 loon kunnen lenen, maar ik sta toch gewoon op de hypotheekakte. Opletten dat je óf allebei op allebei de aktes staat (koop en hypotheek) of dat beiden op één naam staan. Ik heb in mijn omgeving al eens iemand meegemaakt die alleen op de hypotheek stond en niet op de koopakte, dat werd een heel nare scheiding.
quote:Bibi1973 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:29:

Jij mag niet mee op de hypotheek ondanks het vaste contract van je vriend?Dat vraag ik me ook af.
quote:S-Meds schreef op 22 augustus 2016 @ 20:27:

kapitaal opbouwen door een huis te kopen? die tijd is wel voorbij hoorMwah met een jaar of 20 verplicht aflossen hou je wel geld over met verkoop na 20 jaar. Met die aflossingsvrije hypotheken van 'vroeger' is dat anders
anoniem_303499 wijzigde dit bericht op 22-08-2016 20:32
Reden: Typfout
% gewijzigd
Nutteloze quote van mezelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:29:

Jij mag niet mee op de hypotheek ondanks het vaste contract van je vriend?Daar hebben we niet naar gekeken
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Ketelbinkie020 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:30:

[...]





Mwah met een jaar of 20 verplicht aflossen hou je wel geld over met verkoop na 20 jaar. Met die aflossingsvrije hypotheken van 'vroeger' is dat andersga maar eens rekenen, rente, onderhoud, investeringen en schrik je dan een hoedje
quote:Keuken1987 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:33:

[...]





Daar hebben we niet naar gekekenWaarom niet? Wil één van jullie niet dat jij op de hypotheekakte komt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen vast contract maar wel een inkomen? In hoeverre ga jij mee betalen aan het huis, opknappen, inrichten e.d.? Ben je van plan om zelf te gaan sparen voor als de relatie uitgaat en je geen recht op het huis hebt en dus moet vertrekken? Gaan jullie een testament en samenlevingscontract opstellen?
quote:S-Meds schreef op 22 augustus 2016 @ 20:35:

[...]



ga maar eens rekenen, rente, onderhoud, investeringen en schrik je dan een hoedjeAls je in de provincie woont misschien. Wij hebben ons eerste huis na 2 jaar gekocht omdat we tegen ons droomhuis aanliepen. Na die 2 jaar hadden we 60 000 euro pure winst. Dus aankoopsom+wat we aan rente betaald hadden+verbouwingen+erfpacht en belastingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 augustus 2016 @ 20:35:

[...]



ga maar eens rekenen, rente, onderhoud, investeringen en schrik je dan een hoedjeWaarvan? Je bouwt toch vermogen op.
quote:Ketelbinkie020 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:38:

[...]





Als je in de provincie woont misschien. Wij hebben ons eerste huis na 2 jaar gekocht omdat we tegen ons droomhuis aanliepen. Na die 2 jaar hadden we 60 000 euro pure winst. Dus aankoopsom+wat we aan rente betaald hadden+verbouwingen+erfpacht en belastingen.dat is mazzel, er staan nog 100.000 huizen onder water
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 augustus 2016 @ 20:40:

[...]



dat is mazzel, er staan nog 100.000 huizen onder waterVan de 4 mln. Nou nou.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarijeMarije schreef op 22 augustus 2016 @ 20:36:

Je hebt geen vast contract maar wel een inkomen? In hoeverre ga jij mee betalen aan het huis, opknappen, inrichten e.d.? Ben je van plan om zelf te gaan sparen voor als de relatie uitgaat en je geen recht op het huis hebt en dus moet vertrekken? Gaan jullie een testament en samenlevingscontract opstellen?Een samenlevingscontract
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:DKKLLDRBR schreef op 22 augustus 2016 @ 20:43:

[...]





Van de 4 mln. Nou nou.

van de 4 mln die willen verkopen.

De hele schuldsanering is overspoeld met mensen die hun huis met restschuld hebben verkocht, daar gaat je "kapitaal" dat je hebt opgebouwd
quote:Keuken1987 schreef op 22 augustus 2016 @ 20:45:

[...]





Een samenlevingscontractGeen testament(en)? Je weet dat als het huis op zijn naam staat en hij overlijdt, het huis naar zijn familie gaat en jij op straat staat?
Misschien dat de regels verandert zijn maar....wij hebben 7 jaar geleden ons huis gekocht. Ik had ook geen vast contract, partner wel. Toch staan we beide op de hypotheek en de koopakte.

Oja, samenlevingscontract en testamenten zijn wel aan te raden
Alle reacties Link kopieren
Keuken, waar ga jij precies aan meebetalen? Alleen aan de rente, inboedelverzekering, g/w/l en gemeentelijke lasten of ook aan de hypotheekaflossing? Let op, als je op de hypotheek staat maar bij de notaris niet als medeeigenaar vermeld staat heb jij straks geen huis maar wel een hypotheek.



Je kan alleen op het salaris van je vriend kopen en dan je vriend alleen de hypotheek laten afbetalen. In dat geval betaal jij mee aan g/w/l, gemeentebelasting, waterverbruik, inboedelverzekering en de rente na belastingaftrek. Dat kan ook naar rato. D.w.z. dat als jij b.v. de helft verdient van wat je vriend verdient jij 1 deel betaalt en hij 2 delen. Of beide gewoon de helft. Je vriend betaald alleen de aflossing. Jij spaart dan op een eigen rekening het bedrag dat jij b.v. anders aan aflossing zou hebben betaald. Mocht het fout gaan tussen jullie dan heb jij geld gespaard om zelf een huisje te kopen. Blijf overigens wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging of schrijf je daar nu voor in.



Je kan ook op 1 salaris kopen en dan toch beide op de koopakte en hypotheekakte staan. Dat kan voor 50-50 of ook voor een andere verdeling. Mocht het dan verkeerd lopen dan moet je vriend je uitkopen en krijg jij de helft van wat er al afgelost is en de helft van de meerwaarde (of de helft van de schuld i.g.v. onder water staan).



In ieder geval niet meebetalen aan de aflossing zonder dat jij op de koopakte staat als medeeigenaar.
Alle reacties Link kopieren
"Je kan alleen op het salaris van je vriend kopen en dan je vriend alleen de hypotheek laten afbetalen. In dat geval betaal jij mee aan g/w/l, gemeentebelasting, waterverbruik, inboedelverzekering en de rente na belastingaftrek. Dat kan ook naar rato. D.w.z. dat als jij b.v. de helft verdient van wat je vriend verdient jij 1 deel betaalt en hij 2 delen. Of beide gewoon de helft"



Deze passage van veensteker zou mijn advies zijn. Jouw salaris is niet zeker genoeg voor de bank om meer hypotheek te krijgen en wordt dus niet meegerekend bij wat jullie maximale hypotheek is. Als jullie het desondanks samen kooen bouwen jullie samen wat op. Zolang je salaris hebt zou ik dat wel willen. Wordt het jullie huis ipv de zijne
Alle reacties Link kopieren
Waarom open je een tweede topic over exact hetzelfde onderwerp? In dit topic heb je toch gewoon goede adviezen gekregen (waaronder advies in te winnen bij een expert)?



En hoe kan het dat je zeven maanden later nóg niet weet wat verstandig is (in jullie situatie) ? Als je dat nu dus nog steeds niet weet, wat denk je dan hier (op Viva) nog bij te leren waar je in al die maanden niet achter kon komen?
Alle reacties Link kopieren
Ga jij nooit een fatsoenlijk inkomen krijgen? Als dit een tijdelijke situatie is, Zou ik op de koopakte willen staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 23 augustus 2016 @ 00:30:

Waarom open je een tweede topic over exact hetzelfde onderwerp? In dit topic heb je toch gewoon goede adviezen gekregen (waaronder advies in te winnen bij een expert)?



En hoe kan het dat je zeven maanden later nóg niet weet wat verstandig is (in jullie situatie) ? Als je dat nu dus nog steeds niet weet, wat denk je dan hier (op Viva) nog bij te leren waar je in al die maanden niet achter kon komen?



Dat ging alleen maar over huis op 1 of twee salarissen. Dit gaat er over op 1 0f twee namen laten zetten.

Dat is wat anders
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven