Geld & Recht alle pijlers

Kosten auto

31-05-2014 16:37 87 berichten
Wij hebben helaas geen eigen auto en ik wil er toch wel graag 1. Nu heb ik een beetje rond zitten kijken op verschillende sites wat nu de maandelijkse kosten voor een auto zijn maar zonder dat je een kenteken of een merk erbij opgeeft kan je het eigenlijk niet echt uitzoeken en nu heb ik nog geen auto op het oog die ik echt wil.



Ik heb wel op de site van het Nibud gekeken en ik schrok best wel van de prijzen. Er staat dat je maandelijks tussen de 445 en 685 euro voor een auto kwijt bent en van dat geld kan ik nog een woning huren dus ik vroeg mij af of die prijzen wel echt kloppen?



Voor de verdere informatie ben ik op zoek naar een kleine auto. Een Twingo of een Citroen Saxo of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden in onze studententijd al een auto en de kosten vallen wel mee. Zo lang je schadevrij rijdt, valt de verzekering hartstikke mee en als je ook nog een auto met een laag gewicht kiest, scheelt dat ook enorm in de kosten.
Oh en dit wil ik er nog graag even bij toevoegen. De kosten van benzine heb ik er liever niet bijgerekend omdat het toch kosten zijn die je zelf kan bepalen. Reparatie kosten daar zal ik alleen kosten kwijt zijn voor de onderdelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn benzineauto (2006) weegt 1000kg en kost aan verzekering 55,- en belasting 25,- in de maand. Totaal dus 75/mnd ex benzine.
Geniet van elke dag!
quote:femke_leest schreef op 31 mei 2014 @ 16:39:

Wij hadden in onze studententijd al een auto en de kosten vallen hartstikke mee. Zo lang je schadevrij rijdt, valt de verzekering hartstikke mee en als je ook nog een auto met een laag gewicht kiest, scheelt dat ook enorm in de kosten.En kan je misschien een indicatie geven van die kosten? Ik dacht dat je met verzekering en wegenbelasting wel klaar zou zijn maar volgens het nibud dus niet en die kosten staan mij zo tegen dat ik nu zit te twijfelen of ik nog wel een auto wil.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik weet niet of je de auto ook voor werk wilt of kunt gebruiken, maar in ons geval maken we ook nog wat winst omdat de reiskostenvergoeding hoger uitvalt dan de benzinekosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ford ka uit '99.

Motor 1.3

Ben 24 euro verzekering kwijt.

25 euro ongv aan wegenbelasting per maand en benzine tank ik gemiddeld 75euro en dan rijd ik iedere dag heen en terug 20km.



En ik heb een vw polo uit '96

Motor 1.6

Ben 26 euro permaand kwijt aan verzekering

Wegenbelasting weet ik even niet zal wel wat hoger liggen

En tank elke 2 weken 75 euro...



Dus het is ook goed kijken, hoe grote motor je wilt en hoe zuinig die is.
Alle reacties Link kopieren
Bij die kosten worden waarschijnlijk ook onderhoudskosten en afschrijving berekend. Het ligt er allemaal aan hoe zwaar de auto is, hoe oud de auto is en hoeveel je gaat rijden.

Kijk als de auto 10 jaar oud is dan een is een WA of WA-plus verzekering prima. Is de auto net nieuw dan ga je voor all risc. Dat is veel duurder.

Een lichte auto kost minder belasting, dus daar zit je al goed in. Een auto die wat ouder is moet elk jaar apk gekeurd worden. Soms valt het mee en soms tegen, dan ben je zo een paar honderd euro kwijt.

En dan de afschrijving. Je betaald een bedrag voor de auto, maar de auto wordt elk jaar minder waard. Dat bedrag verlies je dus elk jaar.

Benzine en dergelijke (vloeistoffen) zijn afhankelijk van verbruik, dus als je veel rijdt, kost het meer. Rij je veel dan zou ik voor een energiezuinige auto gaan.
quote:mrsnem schreef op 31 mei 2014 @ 16:40:

Mijn benzineauto (2006) weegt 1000kg en kost aan verzekering 55,- en belasting 25,- in de maand. Totaal dus 75/mnd ex benzine.

Nou dat valt toch dus toch wel heel erg mee, ik had zelf ongeveer op 150 euro per maand gerekend.



Femkeleest: Ik hoef geen auto voor het werk te gebruiken. Mijn vriend krijgt geen reiskostenvergoeding omdat er een bus van en naar het werk gaat die gratis is.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad afhankelijk per auto, waar je woont, hoeveel schade vrije jaren je hebt opgebouwd, hoeveel km je gaat rijden, hoeveel onderhoud er nodig is enz. enz.



Motorrijtuigenbelasting gaat op gewicht. Hoe zwaarder de auto hoe meer je betaald. Voor benzine betaal je weer veel minder dan voor diesel. En in de ene provincie betaal je meer dan in de andere.



Verzekering is o.a. afhankelijk van de opgebouwde schadevrije jaren en of je kiest voor WA, WA+ of All risk. Welke verzekering je kiest is mede afhankelijk van de leeftijd van de auto. Ook je leeftijd kan meespelen, net als de regio waar je woont. Tevens speelt mee hoeveel km's je paar jaar wilt gaan rijden.



Een auto dient jaarlijks APK te worden gekeurd. Dat is niet zo duur, mits de auto goed is. Anders komen er nog onderhoudskosten bij. Sowieso dien je rekening te houden met de onderhoudskosten. Reken op gemiddeld EUR 50,00 per maand.



Als je weinig km's maakt en de auto veel stil staat, is dat niet bevorderlijk voor de auto. De onderhoudskosten kunnen dan weleens hoger uitvallen dan als je gewoon gemiddeld rijdt.



En dan natuurlijk nog de brandstof. En ook dat is weer afhankelijk van hoeveel je rijdt. Veel korte stukjes dragen bij aan een gemiddeld hoger verbruik. Auto rijden is niet goedkoop.



Ook heb je nog afschrijving.
Alle reacties Link kopieren
45 euro per maand verzekering en 30 euro per maand wegenbelasting. De reiskostenvergoeding valt hoger uit dan de benzinekosten en reparaties vallen mee. Partner heeft tot nu toe dingetjes die bij de APK niet goed waren zelf kunnen repareren, dus dat was mooi. We hebben de auto nu al zes jaar (sinds ons tweede studiejaar).
Alle reacties Link kopieren
Heb een Toyota Carolla uit 2000. Betaal 22.02 per maand verzekering inclusief pechhulp, wegenbelasting is rond de 24 euro per maand. Daarnaast benzine. Heb weinig onderhoud. APK is gratis bij mijn verzekering en doe meestal 1 keer per jaar een grote beurt bij een mannetje. Soms is er iets aan, kost me gemiddeld 250 euro per jaar (beurt en reparatiekosten).
Ik vind het dus toch wel heel erg meevallen! En met verzekeringen hoe werkt dat dan? Want 25 euro in de maand is wel heel erg weinig of heb je dan al erg lang schadevrij gereden? Ik heb zelf al 10 jaar een scooter en op de scooter 10 jaar schadevrij. Wordt dat ook meegerekend als ik een auto wil verzekeren?
Alle reacties Link kopieren
Ik lease privé. Peugeot 107 splinternieuw. 220 euro per maand + brandstof. Retezuinig. trouwens.



Alle eventuele kosten zijn gedekt, dus geen verrassingen en over 2 jaar weer een nieuwe.



Heerlijk!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat klinkt idd wel heel erg goed Fame! Dat zou ik ook wel graag willen maar die optie geeft mijn werkgever helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, schadevrije jaren met de scooter worden niet meegerekend. Tenminste niet zover ik weet.



Pechhulp kan er ook nog bijkomen inderdaad.
quote:kiki1987 schreef op 31 mei 2014 @ 16:46:

Ik vind het dus toch wel heel erg meevallen! En met verzekeringen hoe werkt dat dan? Want 25 euro in de maand is wel heel erg weinig of heb je dan al erg lang schadevrij gereden? Ik heb zelf al 10 jaar een scooter en op de scooter 10 jaar schadevrij. Wordt dat ook meegerekend als ik een auto wil verzekeren?



Volgens mij niet. Hier 18 schadevrije jaren en een nieuwe auto.

Betalen ¤ 45 per maand aan een all risk polis. ¤ 40 aan wegenbelasting per maand. Een wat oudere auto hoef je natuurlijk niet all risk te verzekeren, maar bv alleen wa. Dat scheelt ook al weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 31 mei 2014 @ 16:50:

Dat klinkt idd wel heel erg goed Fame! Dat zou ik ook wel graag willen maar die optie geeft mijn werkgever helaas niet.De leaseconstructie van Fame staat los van de werkgever. Iedereen kan een dergelijke constructie afsluiten.
Wel jammer dat schadevrije scooter jaren niet worden meeverzekerd zeg! ik vind het nu wel allemaal erg goed klinken en ben een beetje aan het rondkijken op marktplaats al. Ik zie veel leuke auto's staan maar sommigen hebben echt een prijs waarvan ik niet kan geloven dat de auto geen wrak is. Wat is nou een beetje normale prijs voor bijvoorbeeld een Volkswagen Polo of een twingo? 500 of 600 zie ik veel staan maar is dat niet TE goedkoop?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 31 mei 2014 @ 16:49:

Ik lease privé. Peugeot 107 splinternieuw. 220 euro per maand + brandstof. Retezuinig. trouwens.



Alle eventuele kosten zijn gedekt, dus geen verrassingen en over 2 jaar weer een nieuwe.



Heerlijk!Dit doe ik ook, maar dan met een VW UP, met stickers (reclame) en dus 175 p.m. Voor mij heel voordelig want ik rij veel en deze auto is heel zuinig.
Alle reacties Link kopieren
De grote verschillen worden vooral gemaakt door het gewicht van je auto, schadevrij rijden en zelf reparaties kunnen doen (of een gezinslid hebben dat dit graag doet).



Ik heb sinds mijn 20e altijd een auto gehad, terwijl ik toen zo goed als geen inkomen had, dus het kan makkelijk. Een oude auto kopen (1000 euro) met een laag gewicht is het goedkoopst. Reparaties doe ik graag zelf en dit doe ik ook voor familieleden en vrienden. Heb je een man/broer/vader die zich hier graag mee bezig houdt?



Al met al zijn de kosten me nooit tegengevallen! Heel wat jaren later ben ik pas duurdere auto's gaan kopen.
Qua reparaties heb ik wel geluk dat mijn stiefvader dat kan doen ( heeft zelf altijd een garage gehad) dus ik neem hem ook mee als ik een auto ga kopen , heb hem er nog niks over verteld omdat hij dan gelijk 24/7 op zoek is naar een goede auto en ik geen rust meer krijg haha.



De kosten vind ik inderdaad ook erg meevallen, ik had zelf op 150 euro per maand gerekend en toen ik het Nibud zag wou ik gelijk geen auto meer Maar nu ik jullie zo hoor ga ik lekker op zoek naar een autootje.
Alle reacties Link kopieren
Ja 500-600 valt op zich mee voor een polo... Het zijn vaak auto's uit 96-97 dus je moet goed kijken hoe die eruit ziet en dan het liefst toch bij een dealer....



Ik heb 4 jaar me rijbewijs, 4 jaar dus schadevrij en betaal 26 euro voor me polo
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft werkgever?



Krijg je de auto van je werkgever? Dan geldt er namelijk een hele andere berekening....
Alle reacties Link kopieren
poeh je moet we geluk hebben als je een auto van 500/600 euro koopt, dat ie het lang volhoud.



Want er is vast een reden dat ie zo goedkoop is...als je straks met een wrak te weg op gaat en dan blijkt ineens dat je behoorlijk wat reparatie's voor je kiezen krijgt.



(wel fijn dat je een stiefvader met autokennis hebt)



VW polo is volgens mij niet zo'n hele lichte auto hoor...... (en zijn volgens mij al helemaal afgegagd!).Hoe minder populair hoe meer kans jij hebt dat je een goede wagen voor een acceptabele prijs kunt kopen



Ik weet niet wat je budget is voor een auto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven