Geld & Recht alle pijlers

Kosten auto

31-05-2014 16:37 87 berichten
Wij hebben helaas geen eigen auto en ik wil er toch wel graag 1. Nu heb ik een beetje rond zitten kijken op verschillende sites wat nu de maandelijkse kosten voor een auto zijn maar zonder dat je een kenteken of een merk erbij opgeeft kan je het eigenlijk niet echt uitzoeken en nu heb ik nog geen auto op het oog die ik echt wil.



Ik heb wel op de site van het Nibud gekeken en ik schrok best wel van de prijzen. Er staat dat je maandelijks tussen de 445 en 685 euro voor een auto kwijt bent en van dat geld kan ik nog een woning huren dus ik vroeg mij af of die prijzen wel echt kloppen?



Voor de verdere informatie ben ik op zoek naar een kleine auto. Een Twingo of een Citroen Saxo of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 31 mei 2014 @ 16:40:

Mijn benzineauto (2006) weegt 1000kg en kost aan verzekering 55,- en belasting 25,- in de maand. Totaal dus 75/mnd ex benzine.

Je vergeet de aanschafprijs en de afschrijving, de jaarlijkse APK keuring en onderhoudskosten.

Wij hebben al jaren geen auto meer. Went heel snel en de keer dat ik er een nodig heb is er altijd iemand in de buurt die wil rijden of mag ik hem lenen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op zaterdag 31 mei 2014 16:52 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="kiki1987 in "Kosten auto"" class="messagelink">kiki1987 schreef op 31 mei 2014 @ 16:50</a>:</b>

Dat klinkt idd wel heel erg goed Fame! Dat zou ik ook wel graag willen maar die optie geeft mijn werkgever helaas niet.</div></blockquote>De leaseconstructie van Fame staat los van de werkgever. Iedereen kan een dergelijke constructie afsluiten. Ik heb geen werkgever. Dit is private lease.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
sweetfirefly: Onderhoudskosten zal ik niet hebben, ook geen reparatie kosten maar natuurlijk wel de kosten van onderdelen als die vervangen moeten worden. APK is bij elke auto natuurlijk anders want het ligt er maar net aan wat er moet gebeuren. Afschrijving daar heb ik idd geen idee van wat de kosten zijn. Ik heb nog nooit een eigen auto gehad maar ik wil er nu toch wel heel erg graag 1.



Ik heb nog niet echt een budget voor een auto, ik zat zelf te denken aan 1000 tot 2000 euro voor een auto maar ik weet zelf ook niet echt goed wat de prijzen voor een auto zijn. Ik zag net een stokoude Fiat Panda staan voor 1000 en dat zou ik daar dus weer nooit voor uitgeven. Ik zit nu gewoon een beetje op MP te speuren naar welke auto's ik eigenlijk wel leuk vind en welke handig zijn. Ik heb dus ook geen idee wat voor auto ik wil maar het liefste wel een kleintje.
quote:Fame schreef op 31 mei 2014 @ 17:14:

[...]





Ik heb geen werkgever. Dit is private lease.Sorry mijn fout!! Het klinkt wel erg fijn die constructie die jij hebt maar ik denk dat ik liever ga voor een auto die echt van mijzelf is.
Persoonlijk zou ik liever iets meer aan de auto uitgeven zodat hij iets nieuwer is dan een oude bak voor 500 euro kopen. Nieuwere auto's rijden vaak zuiniger. En niet teveel km. Ik denk dat je veel bespaart doordat je geen onderhoud/reparaties hoeft te betalen.



Kijk ook op autotrack.
Heb nu van een auto van marktplaats die ik leuk vind ( Opel Astra) het kenteken eventjes gebruikt om te checken wat ik ongeveer per maand kwijt ben. Voor verzekering 38 euro per maand ( WA) en voor de wegenbelasting 128 per kwartaal dus dat valt nog wel mee@!
quote:blijekip schreef op 31 mei 2014 @ 17:29:

Persoonlijk zou ik liever iets meer aan de auto uitgeven zodat hij iets nieuwer is dan een oude bak voor 500 euro kopen. Nieuwere auto's rijden vaak zuiniger. En niet teveel km. Ik denk dat je veel bespaart doordat je geen onderhoud/reparaties hoeft te betalen.



Kijk ook op autotrack.Ik zat te denken aan een auto tussen de 1000 en 2000 euro. Zelf vind ik dat meer dan genoeg maar ik kan het ook fout hebben. Ik zie wel veel auto's voor rond de 500 staan maar ik vraag mij dan ook af wAt er mis mee is.
Volgens mij denk je te simpel over het kopen van een auto. Zulke goedkope autos worden verkocht zonder enige garantie. Groot risico dus. Laat bij een oudere auto altijd een ANWB keuring doen om grote kosten aan reparaties te voorkomen. Neem je oom mee als je de auto gaat testen en geloof de verkoper niet op zijn mooie blauwe ogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een seat arosa uit 2001. Verzekering (alleen WA) 30 euro per maand en belasting 25 euro per maand. Met 1 tank kan ik 400 km rijden en per tankbeurt ben ik 45 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Een kleine auto rijden die op leeftijd is, dat hoeft inderdaad niet zo duur te zijn. Ik had vroeger een Smart, die deed bijna niets in de wegenbelasting (124 euro per jaar), en de verzekering (WA) was 50 euro voor mij als beginnende bestuurder. Hij reed ook vrij zuinig (1 op 17), terwijl hij toen al een jaar of tien oud was. Het eerste jaar ANWB lidmaatschap was zelfs voor de helft van de prijs!



Nu rij ik een jonge VW Polo diesel, omdat ik zoveel kilometers maak. Gelukkig rijdt dat ding 1 op 23, want voor de rest is het echt aftikken. Wegenbelasting is 75 euro per maand, er gaat olie in van 95 euro per 5 liter, ANWB is 70 euro per jaar, winterbanden waren 350 euro, de bandenwissels 80 euro per jaar, APK is extra duur door je roetfilter test. Ik tank nu al 150 euro per maand en dat gaat alleen maar meer worden. Ik heb honderden euro's reiskostenvergoeding iedere maand, maar die gaan ook echt wel op aan de auto.



En fin, het verbaast me niet zo wat het Nibud zegt. Een auto kan best op budget, maar een wat grotere, nieuwere auto waarmee je veel kilometers maakt, dat is inderdaad een forse kostenpost.



Verder is het me wel iedere cent waard hoor. Ik vind het heerlijk om een auto te hebben.
quote:kiki1987 schreef op 31 mei 2014 @ 17:31:

[...]



Ik zat te denken aan een auto tussen de 1000 en 2000 euro. Zelf vind ik dat meer dan genoeg maar ik kan het ook fout hebben. Ik zie wel veel auto's voor rond de 500 staan maar ik vraag mij dan ook af wAt er mis mee is.



Je mag mijn auto wel kopen voor ¤1000,- nee hoor, het is niet wat je zoekt. Wel een lekkere auto, die nog heel fijn rijdt, maar met heel veel km en de wegenbelasting/verzekering zijn beide duur.



Tsja, voor zo'n prijs is het altijd een gokje. Sommige mensen rijden en oude twingo en hebben 'nooit wat' anderen kopen een auto en staan na 2 weken al bij de garage. Met de twingo zit je in ieder geval goed met je verzekering en wegenbelasting, hoe het rijdt zou ik niet weten. Ford Ka is misschien ook wel oké in deze prijsklasse. Een polo is, verwacht ik, heel oud of met veel km. Maar goed, als je goedkoop uit bent voor ouderhoud/reparaties zijn die km misschien minder boeiend. Neem je stiefvader anders mee en maak wat proefritten. Je kan prima een auto kopen voor <¤2000, gewoon niet enorm veel van verwachten en niet raar opkijken als er iets mee is.
Amby, waarom rij je niet op LPG?
Alle reacties Link kopieren
Vrienden hebben 4 jaar geleden een auto gekocht voor 2000 euro. Wij kochten de auto van ze voor zo'n 200 euro.

Twee maanden later startte de auto niet en konden we het tweedubbele aftikken (dus 800) om hem weer werkend te krijgen.



En de reden dat we een goedkope auto kochten was dat het spaargeld even richting de 0 was gegaan, dus echt blij waren we ook niet met die 800 euro die we af moesten tikken.



Dus houdt rekening met het feit dat de auto rap minder waard wordt (hoe duurder hoe rapper) en dat je hem ook moet kunnen onderhouden en dan is 800 euro nog niet eens zo'n groot bedrag.



Dat zijn dus kosten om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Vraag na bij de maatschappij waar je de auto wil laten verzekeren of ze schade vrije jaren van de scooter meenemen, sommige doen dit namelijk wel!

Bij auto's die geen BOVAG garantie hebben (meende dat je dat kreeg bij auto's vanaf 4500?) neem iemand mee die dan verstand van auto's heeft. Kijk naar een garage in de buurt van verkoop en laat hem daar even op de brug zetten voor een tientje ofzo, zodat je de onderkant ook goed kunt bekijken.

Naast maandelijks geld opzij voor jaarlijkse APK en of onderhoud, liggen de kosten aan soort auto, woonplaats en schade vrije jaren etc dus kijk op MP naar auto's en haal dat kenteken erdoor bij verzekeringen en wegenbelasting om een beeld te krijgen van de kosten
Alle reacties Link kopieren
Buiten de gebruikelijke kosten zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof, APK keuring moet je ook nog rekening houden met steeds hoger wordende parkeerkosten, dat is wel een beetje afhankelijk van waar je woont want in de meeste kleine plaatsen is parkeren nog gratis.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs onderzoek gedaan naar private lease. Dan ondervang je alle onverwachte kosten. Een Peugeot of citroen (zo'n kleine) kun je dan al voor 199 pm excl benzine rijden. Dat is inclusief alles.Stel 1000 km per maand, 50 liter, ¤100 pm erbij. Dan ben je voor ¤ 300 all-in klaar. En niets onverwachts! Ik ga dat waarschijnlijk doen, nu nog even een auto kiezen
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb een oud autootje, een suzuki alto uit 2001 en ben aan kosten per maand 45 euro kwijt voor verzekering en wegenbelasting en zo'n 150 euro aan benzine.

Auto wordt alleen 3 dagen per week voor woon werkverkeer gebruikt hier.

Heb al wel de banden moeten laten vervangen en wat andere kleine dingen, dat was wel duurder zo'n 400 euro totaal, maar verder tot nu toe weinig kosten.

Nu is mijn auto simpeler dan simpel en zit er weinig in wat kapot kan gaan (of ik vindt het niet belangrijk genoeg om te laten maken, zolang het niet gevaarlijk of erg irritant is)
Alle reacties Link kopieren
hier om en nabij de 70 euro per 3 maanden aan wegenbelasting

zeg 25 in de maand.



verzekering a la 32 euro in de maand



benzine iets van 200 waarvan leeuwendeel vergoed ivm werk km
Voor een licht klein autootje kun je inderdaad rekenen op iets van 60 eur plus benzine. Parkeervergunning kost mij ook bijna 20 eur per maand (en er is een wachtlijst).
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 31 mei 2014 @ 17:45:

Amby, waarom rij je niet op LPG?Gemaksredenen voornamelijk; Ik wil geen ruimte in m'n auto verliezen en ik vind het fijn dat je overal diesel kan tanken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwe Seat Ibiza, tanken per maand voor ongeveer ¤250,00 en ¤70,00 aan overige kosten ( verzekering en belasting)
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:simoneee1993 schreef op 31 mei 2014 @ 20:07:

Wij hebben een nieuwe Seat Ibiza, tanken per maand voor ongeveer ¤250,00 en ¤70,00 aan overige kosten ( verzekering en belasting)



Je vergeet onderhoud en de waardevermindering....
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie trouwens nooit aan de veiligheid die een auto kan bieden? Een Fiat Panda koekblikje kan nu eenmaal minder hebben dan een Volvo met zijairbags, ABS, balken in de deuren en weet ik wat nog meer.

Toen wij kinderen kregen en nog een auto hadden wilde ik toch wel een degelijke auto. Dan nog kun je niet alles uitsluiten maar het gaf mij een veel prettiger gevoel.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 31 mei 2014 @ 17:29:

Persoonlijk zou ik liever iets meer aan de auto uitgeven zodat hij iets nieuwer is dan een oude bak voor 500 euro kopen. Nieuwere auto's rijden vaak zuiniger. En niet teveel km. Ik denk dat je veel bespaart doordat je geen onderhoud/reparaties hoeft te betalen.



Kijk ook op autotrack.



Nieuwere auto,s rijden niet altijd zuiniger maar schrijven wel meer af, onderhoud heeft iedere auto nodig en reparaties is ook niet leeftijd gebonden en hangt samen of de auto tijdig goed onderhoud heeft genoten.



en voor het lage budget zou ik autotrack overslaan en gaan shoppen bij de betrouwbare particulier .
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 01 juni 2014 @ 01:46:

Denken jullie trouwens nooit aan de veiligheid die een auto kan bieden? Een Fiat Panda koekblikje kan nu eenmaal minder hebben dan een Volvo met zijairbags, ABS, balken in de deuren en weet ik wat nog meer.

Toen wij kinderen kregen en nog een auto hadden wilde ik toch wel een degelijke auto. Dan nog kun je niet alles uitsluiten maar het gaf mij een veel prettiger gevoel.Hoezo de laatste serie Panda is echt een 5 ***** auto zet er een wat ouder Volvo tegen over en je zult je verbazen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven