Geld & Recht alle pijlers

Kosten auto

31-05-2014 16:37 87 berichten
Wij hebben helaas geen eigen auto en ik wil er toch wel graag 1. Nu heb ik een beetje rond zitten kijken op verschillende sites wat nu de maandelijkse kosten voor een auto zijn maar zonder dat je een kenteken of een merk erbij opgeeft kan je het eigenlijk niet echt uitzoeken en nu heb ik nog geen auto op het oog die ik echt wil.



Ik heb wel op de site van het Nibud gekeken en ik schrok best wel van de prijzen. Er staat dat je maandelijks tussen de 445 en 685 euro voor een auto kwijt bent en van dat geld kan ik nog een woning huren dus ik vroeg mij af of die prijzen wel echt kloppen?



Voor de verdere informatie ben ik op zoek naar een kleine auto. Een Twingo of een Citroen Saxo of iets dergelijks.
Voor een klein autootje kan je rekenen op:

Afschrijving 170, onderhoud 50, benzine 150, wegenbelasting 50.

Totaal 430.
Alle reacties Link kopieren
ik snap even niet waar de afschrijving vandaan komt....

dat gaat echt alleen maar op bij bijna nieuwe auto's.

hier staat een hyundai accent gl uit 2001 drie jaar

geleden gekocht voor 2k en als ik hem nu zou verkopen is hij

zeker 1200 waard.... en ik denk dat ik best meer uit kan persen.



oude hyundai accent gls 2000 vijf jaar geleden gekocht brengt

ook nu nog makkelijk 1000 op.



als een auto 800 of minder moet kosten is er vaak iets

structureel mis met de auto of je moet een subaru vivio hebben.

mijn eerste toettoet en hij rijd nog steeds.
hier mag de url van mijn hobby website niet staan
Alle reacties Link kopieren
quote:mentalpower schreef op 01 juni 2014 @ 05:05:

ik snap even niet waar de afschrijving vandaan komt....

dat gaat echt alleen maar op bij bijna nieuwe auto's.

hier staat een hyundai accent gl uit 2001 drie jaar

geleden gekocht voor 2k en als ik hem nu zou verkopen is hij

zeker 1200 waard.... en ik denk dat ik best meer uit kan persen.



oude hyundai accent gls 2000 vijf jaar geleden gekocht brengt

ook nu nog makkelijk 1000 op.



als een auto 800 of minder moet kosten is er vaak iets

structureel mis met de auto of je moet een subaru vivio hebben.

mijn eerste toettoet en hij rijd nog steeds.



Nou dan zie je ook dat je afschrijving hebt maar eigenaar denkt altijd dat eigen voertuig meer waard is.



Hier ook een voertuig van veel minder dan 1000 euro en rij er alweer bijna 5 jaar in zonder al te veel kosten.



Rij zelf alweer bijna 9 jaar in mijn eigen auto koste toen 4000 euro en wat hij nu waard is boeit mij niet want rij hem toch op dus kan nog wel zeker 5 jaar rijden
Ik zie nu pas dat je iets Frans zoekt, 15 jaar oud en onder de ¤1.000. Schijnt dat je dan ook veel nieuwe vrienden gaat maken en vooral met je plaatselijke garagehouder. Je kan ook Italiaans gaan maar dan kan je ze beter trouwen.
En waar zie je dat dan staan?
Alle reacties Link kopieren
Suzuki alto van 4 jaar oud

all risk verzekerd voor 28 euro pm

wegenbelasting 19 euro pm



gemiddeld aan onderhoud per jaar 250 euro (1x per jaar grote beurt en apk)daaronder vallen kosten van werkloon en dingetjes9olie, banden, vloeistof, die vervangen moeten worden, gedaan door een gepensioneerde automonteur, kennis van me

Vervolgens vervangt de buurman 2x per jaar de zomer/winterbanden. Ik geef hem daar 10 euro per keer voor (is voor hem 10 minuutjes werk en zelf heb ik die kracht niet, ben bang dat de wielen er dan vanonder schieten)



Benzine rond de 180 euro per maand, waarvan een kleine 160 euro wordt vergoed door mijn werkgever





Dan kom ik op een kostenplaatje van 90 euro per maand



Aanschaf heb ik buiten beschouwing gelaten, was van spaargeld
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 01 juni 2014 @ 01:46:

Denken jullie trouwens nooit aan de veiligheid die een auto kan bieden? Een Fiat Panda koekblikje kan nu eenmaal minder hebben dan een Volvo met zijairbags, ABS, balken in de deuren en weet ik wat nog meer.

Toen wij kinderen kregen en nog een auto hadden wilde ik toch wel een degelijke auto. Dan nog kun je niet alles uitsluiten maar het gaf mij een veel prettiger gevoel.



Voor 500 euro aanschafprijs en lage verzekering en wegenbelasting kun je niet teveel eisen hebben.....
Jeetje zeg ik zoek helemaal geen auto voor 500 euro! Ik vroeg mij gewoon af of je uberhaupt wel een goede auto voor die prijs kan kopen omdat het mij sterk lijkt! Ik zoek gewoon een leuke auto voor een leuke prijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 01 juni 2014 @ 14:28:

Jeetje zeg ik zoek helemaal geen auto voor 500 euro! Ik vroeg mij gewoon af of je uberhaupt wel een goede auto voor die prijs kan kopen omdat het mij sterk lijkt! Ik zoek gewoon een leuke auto voor een leuke prijs.



trek er 2000 euro voor uit en je hebt een auto waar je vermoedelijk

nog jaren in kan tuffen.... neem wel iemand mee die technisch

onderlegd is wat betreft motorvoertuigtechniek



like i said before.... alles onder de 800 lekker laten staan
hier mag de url van mijn hobby website niet staan
Mijn auto (Peugeot 206sw) kost me ca. 33 euro per maand aan wegenbelasting en 22 euro all risk verzekering. Dat laatste is eigenlijk niet meer nodig voor een oud brikje van 10 jaar maar voor die 5 euro per maand wat het bovenop de WA kost ga ik het niet laten. Ik merk wel dat de onderhoudskosten stijgen. Afgelopen jaar ongeveer 1000 euro uitgegeven aan onderhoud (APK en beurt) en reparaties (koelsysteem). De afschrijving valt volgens mij wel mee. Ik heb hem 4 jaar geleden gekocht voor 7000 euro, en de verkoopprijs is nu rond de 2,5 schat ik, dus geen 100 euro per maand aan afschrijving.

Brandstof kun je zo duur maken als je wilt Ik doe ongeveer 1,5 week met een volle tank (a 70 euro), maar heb veel kilometers voor mijn werk (waarvoor ik voor een groot deel 30 cent kan declareren).
quote:mentalpower schreef op 01 juni 2014 @ 14:34:

[...]





trek er 2000 euro voor uit en je hebt een auto waar je vermoedelijk

nog jaren in kan tuffen.... neem wel iemand mee die technisch

onderlegd is wat betreft motorvoertuigtechniek



like i said before.... alles onder de 800 lekker laten staan Ik neem sowieso mijn stiefvader mee als ik ga kijken ( gepensioneerd monteur) en ik zie veel goedkope auto's staan maar dan is er zeker wel iets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste auto kostte 1400 euro. Suzuki swift, oud beestje. 70.000 km op de teller. Altijd dealer onderhouden geweest (boekje)

Ik dacht een mooie deal gedaan te hebben, wist bij aankoop dat er iets niet goed was (lul van een garagehouder zei dat het geluid wat ik omschreef, dat hij geen ideeee had wat dat kon zijn).

Bleek de homokineet de zijn.

Laten maken, voor 800 euro. Meteen de voorassen vervangen, was niet veel duurder.



Nou prima, ik weer lekker en goedkoop rijden.

Vervolgens, 3 maanden later, middenstuk uitlaat doorgeroest, laten lassen bij een mannetje, weer 150euro verder. Toen brak er een klem van mn uitlaat af, 50 euro verder..

Grote beurt, hop, weer 500 euro verder.



In het eerste jaar was ik zo'n 1500 euro aan onderhoud kwijt.

Daarna is het rustig gebleven, ieder jaar wel zo'n 600 euro aan onderhoud (rijd 30.000 per jaar).



Dus, zorg dat je in elk geval nog 1000 euro achter de hand hebt voor verborgen onderhoud. De eerste beurt na aanschaf is vaak het duurst, want dan komt alles boven water.
Private lease heb ik ook wel eens naar gekeken. Houd je dan je schadevrije jaren? Het levert namelijk zoveel op als je 20+ jaar schadevrij rijdt dat het me zonde lijkt om dat allemaal kwijt te raken.
quote:kiki1987 schreef op 31 mei 2014 @ 16:37:

Voor de verdere informatie ben ik op zoek naar een kleine auto. Een Twingo of een Citroen Saxo of iets dergelijks.Iets Frans dus en de Citroën Saxo bijvoorbeeld is in Nederland met name eind vorige eeuw verkocht. Vandaar dat ik dacht dat je iets zocht dat nu die occassionprijs en dito veiligheid en betrouwbaarheid heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:quattro35 schreef op 01 juni 2014 @ 14:20:



[...]







Voor 500 euro aanschafprijs en lage verzekering en wegenbelasting kun je niet teveel eisen hebben.....Klopt. Voor 500 euro koop je tegenwoordig net een goede nieuwe fiets.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een VW Polo van 2007, daarvoor had ik er een van 1999. Die van 1999 was duurder in onderhoud etc dan deze van 2007. Wegenbelasting maakt weinig uit. De nieuwere auto's zijn in aanschaf duurder, maar hebben (als het goed is) minder kosten voor onderhoud.Verzekeing van mijn polo valt mee, al heb ik deze wel all risk in de verzekering en die ander niet.



Mijn buren hebben een klein peugeotje van 1999 geloof ik, en dat ding loopt als een tierelier. Alleen geen airbags etc.



Ik kreeg trouwens 2 jaar geleden inruil voor mijn polo van 1999 nog 1500 euro, dus 500/600 euro voor een polo lijkt me niet goed. Mijn auto is uiteindelijk verkocht voor 350 euro als onderdelen auto (ja, versnellingsbak ging kapot voordat ik een nieuwe had) en die 350 komt wel erg dicht bij die 500 euro waar jij het over hebt :')



Succes met het vinden van een auto!
quote:Qthee schreef op 01 juni 2014 @ 16:25:

[...]

Iets Frans dus en de Citroën Saxo bijvoorbeeld is in Nederland met name eind vorige eeuw verkocht. Vandaar dat ik dacht dat je iets zocht dat nu die occassionprijs en dito veiligheid en betrouwbaarheid heeft.

Geen idee of het Franse auto's zijn ik weet er echt helemaal niks van.



Heb nu wel mijn oog op een mitsubithi carisma laten vallen, niet zo klein als dat ik wilde maar toch niet al te groot. Volgende week ga ik kijken. De auto kost 985 euro bij een BOVAG garage en geeft ook garantie ( zonder bij betalen). APK tot mei 2015. Heb nagezocht wat deze auto's tweedehands kosten en ze hebben allemaal dezelfde prijsklasse.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 01 juni 2014 @ 20:08:

[...]



Geen idee of het Franse auto's zijn ik weet er echt helemaal niks van.



Heb nu wel mijn oog op een mitsubithi carisma laten vallen, niet zo klein als dat ik wilde maar toch niet al te groot. Volgende week ga ik kijken. De auto kost 985 euro bij een BOVAG garage en geeft ook garantie ( zonder bij betalen). APK tot mei 2015. Heb nagezocht wat deze auto's tweedehands kosten en ze hebben allemaal dezelfde prijsklasse.





Best een goede auto zo,n Carisma een echte Nederlands voertuig



Garantie zal vast wel inhouden zodra portier dicht is gevallen de garantie ophoud, kan ook niet veel verwachten voor dat bedrag.



Durf ik wel te kopen een Carisma is een goede auto.
Nee de garantie is 4 maanden zonder extra bijbetalen. Wil je meer garantie dan moet je wel betalen en omdat het een BOVAG garage is en die auto's allemaal een beetje in dezelfde prijsklasse zitten durf ik het wel aan. Ik vind het een hele leuke auto en ik hoop dat het wat word.
Alle reacties Link kopieren
Op de website van autoweek kun je heel eenvoudig uitrekenen wat een auto per maand kost aan brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving en belasting.



Zie deze link. Autoweek financieel
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 01 juni 2014 @ 20:08:

[...]

Geen idee of het Franse auto's zijn ik weet er echt helemaal niks van.

Heb nu wel mijn oog op een mitsubithi carisma laten vallen, niet zo klein als dat ik wilde maar toch niet al te groot. Volgende week ga ik kijken. De auto kost 985 euro bij een BOVAG garage en geeft ook garantie ( zonder bij betalen). APK tot mei 2015. Heb nagezocht wat deze auto's tweedehands kosten en ze hebben allemaal dezelfde prijsklasse.



Staan er genoeg te koop:



www.marktplaats.nl/z/auto ... =increasing&currentPage=1





Een goede en leuke auto vinden onder de zeg 1500 kan echt een sport zijn en super als je er eentje vindt waar alles aan klopt, echt veel waar voor je geld
quote:sweetfirefly schreef op 01 juni 2014 @ 01:46:

Denken jullie trouwens nooit aan de veiligheid die een auto kan bieden? Een Fiat Panda koekblikje kan nu eenmaal minder hebben dan een Volvo met zijairbags, ABS, balken in de deuren en weet ik wat nog meer.

Toen wij kinderen kregen en nog een auto hadden wilde ik toch wel een degelijke auto. Dan nog kun je niet alles uitsluiten maar het gaf mij een veel prettiger gevoel.



Voor een tweede auto die alleen in de stad en op 60-80km wegen gebruikt wordt waar ik alleen in rij en 15km enkele reis doe was dat iets minder van belang. Kind rijdt 1x per week zo'n 1,5 km mee (tot oma) en that's it. Als je geen enorme afstanden hoeft te rijden en alleen binnendoor hoeft . . . En een dure nieuwere auto garandeert ook niets hoor.

En er donderd ook nog wel eens een vliegtuig uit de lucht, moeten we dan maar allemaal niet meer gaan vliegen?
quote:slobberbone schreef op 01 juni 2014 @ 02:56:

[...]





Nieuwere auto,s rijden niet altijd zuiniger maar schrijven wel meer af, onderhoud heeft iedere auto nodig en reparaties is ook niet leeftijd gebonden en hangt samen of de auto tijdig goed onderhoud heeft genoten.



en voor het lage budget zou ik autotrack overslaan en gaan shoppen bij de betrouwbare particulier .Nieuwere auto's rijden vaak zuiniger schreef ik, dat is inderdaad niet altijd. En het besparen op onderhoud en reparaties slaat op het feit dat de stiefvader van TO alle reparaties en onderhoudt doet en zij alleen de onderdelen zal betalen, dat zal haar veel geld besparen.
Alle reacties Link kopieren
Carisma zou ik echt niet doen, gewoon omdat het geen fijne auto is. Maak dus een uitgebreide proefrit.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het maar net treffen maar Oudjes van deze merken staan over het algemeen niet goed bekend:



- Opel Astra (begin jaren '90, roest)

- Ford Ka (roest)

- Renault (dure materiaalkosten)

- Volkswagen Golf (oudjes, te populair en dus afgeragd)



Japanners staan vaak wel goed bekend. Heb zelf goede ervaringen met Toyota maar ook Honda en Mitsubitsu enz staan goed bekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven