Geld & Recht alle pijlers

Kosten uitvaart moeder worden op mij verhaald

08-04-2017 16:13 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ik heb dus geen band met mijn moeder, nooit gehad en we zien elkaar dus niet. Ze heeft een gokprobleem en dat werd zo erg dat op een bepaald moment ook de verzekeringspolis is geroyeerd wegens wanbetaling. (ik wist dit toen niet anders had ik het wellicht nog willen betalen). Inmiddels is dat niet meer te betalen (gezien haar gezondheid en leeftijd).



Als zij overlijdt en de gemeente regelt haar begrafenis, zullen ze de kosten op mij verhalen (dit is wettelijk zo geregeld). We zijn blij dat we net een beetje spaargeld hebben, dus ik word hier niet vrolijk van. Ze heeft al genoeg schade tijdens haar leven aangericht. Maar goed het is mijn moeder dus ik heb geen keus.



Maar hoe zit dat als haar levenspartner, ik weet dat ze samenleeft met iemand (niet getrouwd of geregistreerd oid) de opdracht geeft aan een begrafenisondernemer. Hij heeft ooit al gezegd dat ze de mooiste uitvaart krijgt die je kunt bedenken. Hij heeft echter geen geld. Ik mag toch hopen dat ze die niet bij mij komen verhalen.





Mijn vader leeft al jaren niet meer dit ter info
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat in dat geval de opdrachtgever moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat de opdrachtgever voor de begrafenis betaalt. Dus als dat partner is zal hij/zij moeten betalen. Als dat gemeente is betalen zij in de eerste instantie de begrafenisondernemer, maar zullen ze dat later idd proberen te verhalen op familieleden/erfgenamen. Wil je het zeker weten, dan zou ik bij een notaris informeren..

Succes!
Opdrachtgever betaalt.

Je zou de notarislijn eens kunnen bellen, ik dacht dat als je de erfenis verwerpt, je ook niet verplicht kunt worden de begrafenis te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als de gemeente de begrafenis regelt wordt het een heel kale begrafenis (of crematie), wil haar levenspartner meer dan zal hij dat zelf moeten betalen. Wie betaalt, bepaalt.



http://www.uitvaartinfoth ... rheden/socialedienst.html
Alle reacties Link kopieren
Als de gemeente de uitvaart verzorgd is het een budgetuitvaart, dus niet 'de mooiste die je je maar kan wensen'. Als haar partner de opdracht geeft bij de uitvaartondernemer gaat het niet meer via de gemeente.



Ik weet niet precies hoe het zit, maar komen ze ook bij je als je de erfenis verwerpt? Je zou in principe recht hebben op een 'kindsdeel', ook al is dat nu niet meer aanwezig.
Volgens mij is het zo dat de gemeente de goedkoopste optie zal kiezen (doorgaans crematie). Als partner kan aantonen dat hij geen geld heeft, moet hij volgens mij genoegen nemen met wat de gemeente biedt. Zo niet, dan zou hij logischerwijs (iig in mijn ogen) ook degene moeten zijn die betaalt.
De opdrachtgever betaalt inderdaad, dat kan bij wijze van spreke de buurvrouw zijn.



Als niemand opdracht geeft, betaalt de gemeente en gaan ze kijken of ze het kunnen verhalen.

Wat jij dan in ieder geval moet doen is officieel via rechtbank of notaris de nalatenschap verwerpen, dan sta je wat sterker hieromtrent tegen de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
De opdrachtgever moet tekenen voor de wensen, en dat is ook degene die de rekening krijgt. En de uitvaartverzorger zal ook vragen naar een uitvaartpolis.



Als er geen geld is en de gemeente de uitvaart betaald, is dat (uiteraard) heel sober en mogen er geen gasten bij zijn, vaak ook geen familieleden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
De erfenis beneficiair aanvaarden of verwerpen, dan zullen ze het nooit op je privé vermogen kunnen verhalen. Jij hebt immers niet de opdracht gegeven en het valt in principe onder de schulden van de nalatenschap. Daar kun je door bovenstaande niet aansprakelijk voor worden gesteld.
Ja. Volgens mij betaalt in principe de opdrachtgever, wie dat ook is.

Als dat niet lukt en de gemeente betaalt, mag de gemeente het op de kinderen verhalen. Of die nou de erfenis verworpen hebben of niet, maakt niet uit.
In dit topic is het laatst ook uitgebreid besproken, wellicht heb je er iets aan.



Biologische vader overleden maar al 25 jaar geen contact
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch eens contact opnemen met de notaris, voor je na de dood van je moeder of haar levenspartner opgescheept zit met allerlei schulden, los van de begrafenis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het beste is, om zo snel mogelijk na het overlijden, contact met de desbetreffende uitvaartondernemer op te nemen om duidelijk te maken dat jij geen opdrachtgever bent en dus niet financieel aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele kosten.
quote:mary57 schreef op 08 april 2017 @ 16:27:

Het beste is, om zo snel mogelijk na het overlijden, contact met de desbetreffende uitvaartondernemer op te nemen om duidelijk te maken dat jij geen opdrachtgever bent en dus niet financieel aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele kosten.Waarom zou je? De uitvaartondernemer weet heus zelf wel wie de opdrachtgever is. En hoe weet jij bij welke uitvaartondernemer je moet zijn?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft voor zover ik weet ruim 50.000 schuld en geen bezittingen of eigen woning. De waarde van de uitvaartpolis zal misschien 1000 euro zijn



De voor mij belangrijke spullen heb ik na het overlijden van mijn vader al meegenomen (foto albums).



Maar als ik praktisch nadenk en mijn moeder overlijdt, zal hij dus mij of een begrafenisondernemer bellen. Als hij mij eerst belt moet ik het regelen (en dus alles betalen), als hij de begrafenisondernemer belt, moet hij betalen (wat hij niet kan dus zal hij het snel op mij afschuiven hem kennende).



Ik vind dit op de site van een notaris, kortom ik draai er altijd voor op, hoe ik de erfenis ook aanvaard heb !



Conclusie:

Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.
Nee. Als hij jou belt, en jij zegt hem vervolgens dat jij het niet gaat regelen zal hij een andere oplossing moeten vinden.

De gemeente zal ws wel proberen het op jou te verhalen, maar wettelijk kunnen ze je daar niet toe dwingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 08 april 2017 @ 16:27:

Het beste is, om zo snel mogelijk na het overlijden, contact met de desbetreffende uitvaartondernemer op te nemen om duidelijk te maken dat jij geen opdrachtgever bent en dus niet financieel aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele kosten.Niet nodig, maar ook: hoe denk je te weten wie de 'desbetreffende uitvaartverzorger' is? Er zijn er zoveel, en je kunt er zelf een uitkiezen, of de uitvaartverzekeraar (die er niet is in dit geval) vragen om er een toe te wijzen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 08 april 2017 @ 16:34:

[...]





Niet nodig, maar ook: hoe denk je te weten wie de 'desbetreffende uitvaartverzorger' is? Er zijn er zoveel, en je kunt er zelf een uitkiezen, of de uitvaartverzekeraar (die er niet is in dit geval) vragen om er een toe te wijzen.



TO heeft het niet over een begrafenis van de gemeente, ze weet dat die kosten op haar verhaald kunnen worden.

Ze is bang, als ik het goed begrijp, dat de partner van haar moeder een dure begrafenis gaat regelen en die niet kan betalen. En dat die kosten dan op haar verhaald gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 08 april 2017 @ 16:34:



De gemeente zal ws wel proberen het op jou te verhalen, maar wettelijk kunnen ze je daar niet toe dwingen.Ja, hoor. Hoe kom jij er bij dat dat niet zo is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mary57 schreef op 08 april 2017 @ 16:37:

[...]





TO heeft het niet over een begrafenis van de gemeente, ze weet dat die kosten op haar verhaald kunnen worden.

Ze is bang, als ik het goed begrijp, dat de partner van haar moeder een dure begrafenis gaat regelen en die niet kan betalen. En dat die kosten dan op haar verhaald gaan worden.Nee natuurlijk kan dat niet.
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 16:31:

Mijn moeder heeft voor zover ik weet ruim 50.000 schuld en geen bezittingen of eigen woning. De waarde van de uitvaartpolis zal misschien 1000 euro zijn



De voor mij belangrijke spullen heb ik na het overlijden van mijn vader al meegenomen (foto albums).



Maar als ik praktisch nadenk en mijn moeder overlijdt, zal hij dus mij of een begrafenisondernemer bellen. Als hij mij eerst belt moet ik het regelen (en dus alles betalen), als hij de begrafenisondernemer belt, moet hij betalen (wat hij niet kan dus zal hij het snel op mij afschuiven hem kennende).



Ik vind dit op de site van een notaris, kortom ik draai er altijd voor op, hoe ik de erfenis ook aanvaard heb !



Conclusie:

Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.



Dat lijkt mij wel heel stug. Als je de erfenis verwerpt dan ben je voor geen enkele schuld aansprakelijk. Tenzij je natuurlijk zelf een begrafenis hebt geregeld en een "dienst" hebt afgenomen.



Excuses, ik zie inderdaad dat je conclusie klopt! Echt idioot. Stel dat je mishandeld bent door je ouders en daardoor geen contact meer met ze hebt, dan mag je nog de kosten betalen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 april 2017 @ 16:38:

[...]





Ja, hoor. Hoe kom jij er bij dat dat niet zo is ?



Inderdaad, ik denk ook dat ze best een eind komen met dwang.



http://www.uitvaartinfoth ... rheden/socialedienst.html
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 april 2017 @ 16:38:

[...]





Ja, hoor. Hoe kom jij er bij dat dat niet zo is ?Klopt, je hebt gelijk. Ik dacht dat het niet zo was nav een post uit het andere topic, maar een rondje Google leert mij dat je inderdaad gelijk hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 08 april 2017 @ 16:43:

[...]





Dat lijkt mij wel heel stug. Als je de erfenis verwerpt dan ben je voor geen enkele schuld aansprakelijk. Tenzij je natuurlijk zelf een begrafenis hebt geregeld en een "dienst" hebt afgenomen.Nee. Helaas. Onder de kosten van de uitvaart kom je niet uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven