Geld & Recht alle pijlers

Kosten uitvaart moeder worden op mij verhaald

08-04-2017 16:13 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ik heb dus geen band met mijn moeder, nooit gehad en we zien elkaar dus niet. Ze heeft een gokprobleem en dat werd zo erg dat op een bepaald moment ook de verzekeringspolis is geroyeerd wegens wanbetaling. (ik wist dit toen niet anders had ik het wellicht nog willen betalen). Inmiddels is dat niet meer te betalen (gezien haar gezondheid en leeftijd).



Als zij overlijdt en de gemeente regelt haar begrafenis, zullen ze de kosten op mij verhalen (dit is wettelijk zo geregeld). We zijn blij dat we net een beetje spaargeld hebben, dus ik word hier niet vrolijk van. Ze heeft al genoeg schade tijdens haar leven aangericht. Maar goed het is mijn moeder dus ik heb geen keus.



Maar hoe zit dat als haar levenspartner, ik weet dat ze samenleeft met iemand (niet getrouwd of geregistreerd oid) de opdracht geeft aan een begrafenisondernemer. Hij heeft ooit al gezegd dat ze de mooiste uitvaart krijgt die je kunt bedenken. Hij heeft echter geen geld. Ik mag toch hopen dat ze die niet bij mij komen verhalen.





Mijn vader leeft al jaren niet meer dit ter info
Alle reacties Link kopieren
verwijderd, klopt niet.
Alle reacties Link kopieren
verwijderd, klopt niet.
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 10 april 2017 @ 13:42:

[...]





Nee hoor. Want dan is hij opdrachtgever. En dan draait hij op voor de kosten.Je hebt gelijk. Ik zit niet op te letten
Het enige juiste antwoord is te vinden in boek 1 BW, discussie gesloten. :D
Alle reacties Link kopieren
onlangs zelf mee te maken gehad.



als niemand de uitvaart verzorgt ben je als dochter inderdaad verantwoordelijk voor de kosten. In praktijk zal niet iedere gemeente actief deze kosten verhalen maar het mag en kan dus wel.



als iemand anders opdracht tot uitvaart geeft (dan pas mag het mortuarium het lichaam meegeven) dan is de uitvaartondernemer dus zeker dat de kosten betaald zullen worden. Deze opdrachtgever is dan verantwoordelijk voor die kosten. Dat is wat diverse instanties mij hebben toegelicht.



Bij ons is het lichaam in opdracht van zus/broer naar het buitenland gegaan... zou te gek voor woorden zijn als wij daar dan voor op zouden moeten draaien want die keuze hebben wij niet gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand de kosten die een gemeente dan doorbelast aan een nabestaande?
Alle reacties Link kopieren
precieze kosten weet ik niet, maar waar de gemeente in ons geval mee 'dreigde' was, dat als zij (een ambtenaar van de gemeente dus) het moesten regelen, het voor mijn vriend duurder zou zijn omdat zij ten eerste niet mogen cremeren (wat het goedkoopste is blijkbaar) en omdat zij ook de kosten van het personeel wat zich er mee bezighoud doorberekenen
quote:aquariusje7700 schreef op 12 april 2017 @ 15:42:

Weet iemand de kosten die een gemeente dan doorbelast aan een nabestaande?Volgens mij kost een gemeentebegrafenis rond de € 2500
Alle reacties Link kopieren
In artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging staat dat de gemeente de plicht heeft om de uitvaart te verzorgen als er iemand binnen de gemeentegrenzen komt te overlijden van wie geen nabestaanden bekend zijn of waarvan de nabestaanden niet in staat zijn de uitvaart te betalen. De gemeente wordt dan de opdrachtgever van de uitvaart. De gemeente bepaalt ook hoe de uitvaart zal verlopen: sober; met of zonder familie; wel of geen gelegenheid tot afscheid nemen; wel of geen bloemen, enzovoort.



Zijn er geen nabestaanden bekend of zijn de nabestaanden niet in staat om de uitvaart te betalen dan wordt een ondernemer, door de gemeente of de nabestaanden, gebeld in de plaats van overlijden die de uitvaarten van de gemeentewege verzorgt. Deze ondernemer regelt de uitvaart en handelt de zaken verder af met de gemeente.
Als er een partner is waarmee samengewoont werd en die een uitvaart regelt komen ze dat echt niet halen bij TO. Dat was toch eigenlijk de vraag?
Ze heeft je wel op de wereld gezet en je opgevoed. Alles voor je gedaan tot je volwassen was. Is dat dan niks waard? Ook al was ze een vervelend mens, zonder haar was jij er niet geweest. Ik heb geen verstand van wie die kosten moet betalen maar zelf zou ik vinden dat ik dat gewoon zelf moest doen. Noem me maar ouderwets hoor. Zij bracht mij de wereld in, ik breng haar de wereld uit. Hoe het hoort, maakt mij niet uit, qua gevoel zou ik dat willen doen.



Is dat helemaal niet bij je opgekomen of heeft ze hele erge dingen gedaan? Of heb je het geld echt echt niet?Triest verhaal. Gecondoleerd.
quote:Flowers-and-roses schreef op 14 april 2017 @ 21:22:

Ze heeft je wel op de wereld gezet en je opgevoed. Alles voor je gedaan tot je volwassen was. Is dat dan niks waard? Ook al was ze een vervelend mens, zonder haar was jij er niet geweest. Ik heb geen verstand van wie die kosten moet betalen maar zelf zou ik vinden dat ik dat gewoon zelf moest doen. Noem me maar ouderwets hoor. Zij bracht mij de wereld in, ik breng haar de wereld uit. Hoe het hoort, maakt mij niet uit, qua gevoel zou ik dat willen doen.



Is dat helemaal niet bij je opgekomen of heeft ze hele erge dingen gedaan? Of heb je het geld echt echt niet?Triest verhaal. Gecondoleerd.



Jij weet toch helemaal niet hoe de jeugd van TO was?

ik vind niet dat iemand daarover kan oordelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowers-and-roses schreef op 14 april 2017 @ 21:22:

Ze heeft je wel op de wereld gezet en je opgevoed. Alles voor je gedaan tot je volwassen was. Is dat dan niks waard? Ook al was ze een vervelend mens, zonder haar was jij er niet geweest. Ik heb geen verstand van wie die kosten moet betalen maar zelf zou ik vinden dat ik dat gewoon zelf moest doen. Noem me maar ouderwets hoor. Zij bracht mij de wereld in, ik breng haar de wereld uit. Hoe het hoort, maakt mij niet uit, qua gevoel zou ik dat willen doen.



Is dat helemaal niet bij je opgekomen of heeft ze hele erge dingen gedaan? Of heb je het geld echt echt niet?Triest verhaal. Gecondoleerd.Heb je de OP wel gelezen, moeder is niet overleden. En verder eens met Knuffelheks.
Niemand is onmisbaar
quote:Knuffelheks schreef op 14 april 2017 @ 21:28:

[...]





Jij weet toch helemaal niet hoe de jeugd van TO was?

ik vind niet dat iemand daarover kan oordelen.Ik oordeel toch niet? Ik vind het verhaal in de basis wel triest, een kind die zijn/haar moeder haar uitvaart niet wil betalen. Da's toch triest? Er zal genoeg gebeurd zijn voor je er zo in staat, dat snap ik.
O sorry, ik dacht dat ze al overleden was. Maakt het eigenlijk nog triester. Ik neem het niet op voor de moeder maar kijk naar het hele plaatje. Er zijn veel families waar mensen niet met elkaar omgaan, ik vind dat geen goeie ontwikkeling. Dat het niet anders kan, geloof ik ook. Maar vind het niks persoonlijk.
Je kent het hele plaatje niet.

Ik ook niet.

Ik ga er van uit dat TO haar redenen heeft om dit niet te willen, en daar heb ik helemaal niets van te vinden want ik sta niet in haar schoenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowers-and-roses schreef op 14 april 2017 @ 21:43:

O sorry, ik dacht dat ze al overleden was. Maakt het eigenlijk nog triester. Ik neem het niet op voor de moeder maar kijk naar het hele plaatje. Er zijn veel families waar mensen niet met elkaar omgaan, ik vind dat geen goeie ontwikkeling. Dat het niet anders kan, geloof ik ook. Maar vind het niks persoonlijk.Ik denk zomaar dat de personen in kwestie persoonlijk ook liever een andere optie hadden gehad.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 14 april 2017 @ 21:59:

[...]





Ik denk zomaar dat de personen in kwestie persoonlijk ook liever een andere optie hadden gehad.Er zijn andere opties maar daar kiest To niet voor. Haar goed recht. Net als dat ik er een mening over mag hebben. Ik sta niet in haar schoenen dus kan niet zeggen wat ik van haar keuze vindt in detail maar in het algemeen wel. Jammer dat het zo moet gaan, vind ik altijd eigenlijk. Ik heb het graag vredig en harmonieus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowers-and-roses schreef op 14 april 2017 @ 21:40:

[...]





Ik oordeel toch niet? Ik vind het verhaal in de basis wel triest, een kind die zijn/haar moeder haar uitvaart niet wil betalen. Da's toch triest? Er zal genoeg gebeurd zijn voor je er zo in staat, dat snap ik.Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten van je eigen uitvaart. Ik wil later ook niet opdraaien voor de kosten van uitvaart sibling die ik al jaren niet heb gezien.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
quote:AlejandraLaura schreef op 14 april 2017 @ 22:16:

[...]





Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten van je eigen uitvaart. Ik wil later ook niet opdraaien voor de kosten van uitvaart sibling die ik al jaren niet heb gezien.Helaas hebben heel veel mensen niet hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel als jij.
quote:AlejandraLaura schreef op 14 april 2017 @ 22:16:

[...]





Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten van je eigen uitvaart. Ik wil later ook niet opdraaien voor de kosten van uitvaart sibling die ik al jaren niet heb gezien.



Daar ben ik het mee eens. Ik heb dat ook geregeld. Zou iedereen moeten doen.



Ik weet natuurlijk niet hoe het zit maar soms raken mensen aan lager wal en betalen hun rekeningen niet meer. En een uitvaartverzekering komt niet eens in ze op. Dan ben je wel flink afgezakt natuurlijk en eigenlijk vind ik dat iemand dan begeleiding moet krijgen omdat ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar mensen blijven heel lang zelfstandig wonen en je moet thuiszorg wel aanvragen. Ik denk dat die mensen dat ook niet meer kunnen/willen.



Het zou handig zijn als elke Nederlander een verplichte uitvaartverzekering kreeg, bv betaald via je loon/uitkering zodat dit veel voorkomende probleem wordt opgelost. Een basisverzekering en als je meer wilt, dat je zelf bij moet betalen. Ik vind, iedereen gaat op een dag dood dus zo'n regeling lijkt mij best in te voeren. Net als dat iedereen zorgkosten zal maken in zijn leven en je daarvoor verzekeren ook verplicht is, en WA natuurlijk. Maar goed dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 14 april 2017 @ 23:01:

[...]



Helaas hebben heel veel mensen niet hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel als jij.Dat klopt. Mocht ik later toch een uitvaart moeten betalen voor iemand die Niks geregeld heeft/ geen geld of verzekering dan doe ik dat zo goedkoop mogelijk. Gelijk de oven in, goedkoopste kist en geen dienst. Volgens mij moet het dan voor 900 euro kunnen.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
quote:AlejandraLaura schreef op 15 april 2017 @ 00:03:

[...]





Dat klopt. Mocht ik later toch een uitvaart moeten betalen voor iemand die Niks geregeld heeft/ geen geld of verzekering dan doe ik dat zo goedkoop mogelijk. Gelijk de oven in, goedkoopste kist en geen dienst. Volgens mij moet het dan voor 900 euro kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Mocht het nog niet gezegd zijn. Je kunt de erfenis verwerpen. Volgens mij zou je dan ook de uitvaart niet hoeven betalen.
quote:Manonna schreef op 15 april 2017 @ 01:45:

Mocht het nog niet gezegd zijn. Je kunt de erfenis verwerpen. Volgens mij zou je dan ook de uitvaart niet hoeven betalen.Zo werkt het niet. Zie eerdere reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven