Geld & Recht alle pijlers

Krijgen borg niet terug door gordijnen. Wat doen?

28-06-2016 14:16 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb een dringende vraag over het terugkrijgen van mijn borg.

Afgelopen jaar heb ik een gemeubileerd appartement gehuurd. De afspraak met verhuurster was dat we alles wat we niet wilden gebruiken, in de berging zouden leggen. De gordijnen wilden we niet gebruiken omdat deze versleten en verkleurd waren, maar we vonden het zonde om ze in een stoffige berging te leggen. We hebben ze dus een tijd in onze kast gehad hangen. Uiteindelijk kwam de verhuurster een keer op bezoek en vroegen we of ze het erg vond als de gordijnen ook naar de berging gingen omdat ze in de weg hingen in de kast. Ze zei dat ze toch oud waren en wel weggegooid mochten worden.



Dit hebben we natuurlijk niet zwart op wit (ja stom stom stom stom, maar graag geen commentaar hier op want dit is me duidelijk haha). Nu we het appartement uit zijn en ze alles gecontroleerd heeft, is de verhuurster tot de conclusie gekomen dat de gordijnen weg zijn. Ze zegt nu dat ze nooit heeft gezegd dat de gordijnen weg mochten en wil nieuwe gaan kopen en dus borg inhouden.

Echter lijkt het me dat ze niet zomaar nieuwe gordijnen mag kopen terwijl de oude veel minder waard waren. Tenzij ze zelf ook betaald. Maar daarnaast vraag ik me ook af wat we eventueel kunnen doen om dit tegen te gaan? We zouden namelijk nooit iets weggegooid hebben, tenzij ze heel duidelijk dit gezegd heeft.



Ook is het nu inmiddels al bijna 1,5 maand geleden dat we uit het appartement zijn. Hoe lang mag 't duren voordat je je borg terug krijgt?



Ik ben hier echt helemaal niet in thuis, dus ben blij met alle tips!
Stond het zwart op wit dat je de gordijnen erbij moest leveren?
Alle reacties Link kopieren
Je wilt het niet horen, maar het is gewoon stom dat je er niks van op papier hebt gezet. Ik vrees dat je je borg kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga tóch commentaar geven, want ik vind het namelijk helemaal niet stom. Toestemming is toestemming, of dit nou schriftelijk of mondeling gebeurt. Daarbij ga je er niet vanuit dat iemand zo schofterig is om jouw centen te gebruiken voor gloednieuwe vervanging van haar oude zooi. Punt is dat ik geen idee heb hoe sterk je nu staat. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Echt, ik hoor zo vaak van dit soort verhalen (zelf ook iets dergelijks meegemaakt) dat ik bijna zou adviseren (aan mensen die nog huren) om de laatste maand huur niet te betalen.



Ik vrees dat je weinig kunt doen hier aan. Of zoek vergelijkbare gordijnen op marktplaats en bied aan die voor haar te kopen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
@ captain obvious, de woning moest in dezelfde staat terug gebracht worden. Dus officieel in het contract staat dat de gordijnen terug moesten. Een aantal maanden later heeft verhuurster mondeling toestemming gegeven dat de gordijnen weg mochten.



@Very Cherry , Ja we zijn natuurlijk net iets te goed van vertrouwen geweest. Zijn zelf altijd heel voorzichtig hier mee, maar ze was zo uitgesproken dat die gordijnen weg mochten dat we geen moment gedacht hebben dat dit problemen op zou leveren. Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering, maar dacht dat dit alleen voor ongevallen was. Moet dit even nakijken. Toch bedankt!



@louise, Dat is inderdaad nog een optie. Het gaat me eigenlijk nog niet eens zo zeer om het geld, maar meer om het principe. Voel me echt zwaar voor het blok gezet nu.
Mij ervaring is -van wat ik om me heen hoor- dat je die borg eigenlijk altijd kwijt bent. Het is over het algemeen een zwarte bonus voor de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Heb zoiets ook gehad en omdat het nergens stond vastgelegd nooit iets van mijn borg terug gezien helaas, hoor van meerdere mensen dat ze altijd wel iets vinden waardoor ze geen borg hoeven terug te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 28 juni 2016 @ 14:21:

Ik ga tóch commentaar geven, want ik vind het namelijk helemaal niet stom. Toestemming is toestemming, of dit nou schriftelijk of mondeling gebeurt. Daarbij ga je er niet vanuit dat iemand zo schofterig is om jouw centen te gebruiken voor gloednieuwe vervanging van haar oude zooi. Punt is dat ik geen idee heb hoe sterk je nu staat. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?Die kunnen ook niet veel doen lijkt mij. Gordijnen zijn niet meer aanwezig (dus ook geen bewijs van 'oude zooi') na een mondelinge toezegging dar ze weg mogen, en niets zwart op wit anders dan dat het huis in dezelfde staat achter gelaten moet worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Misfit23 schreef op 28 juni 2016 @ 14:28:

@ captain obvious, de woning moest in dezelfde staat terug gebracht worden. Dus officieel in het contract staat dat de gordijnen terug moesten. Een aantal maanden later heeft verhuurster mondeling toestemming gegeven dat de gordijnen weg mochten.



@Very Cherry , Ja we zijn natuurlijk net iets te goed van vertrouwen geweest. Zijn zelf altijd heel voorzichtig hier mee, maar ze was zo uitgesproken dat die gordijnen weg mochten dat we geen moment gedacht hebben dat dit problemen op zou leveren. Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering, maar dacht dat dit alleen voor ongevallen was. Moet dit even nakijken. Toch bedankt!



@louise, Dat is inderdaad nog een optie. Het gaat me eigenlijk nog niet eens zo zeer om het geld, maar meer om het principe. Voel me echt zwaar voor het blok gezet nu.



Reken niet op de rechtsbijstand. Zolang je niks op papier hebt heb je geen poot om op te staan en zullen ze niet veel kunnen doen

Overigens is het niet stom zoiets verwacht je toch niet?
quote:anne-1985 schreef op 28 juni 2016 @ 14:42:

Heb zoiets ook gehad en omdat het nergens stond vastgelegd nooit iets van mijn borg terug gezien helaas, hoor van meerdere mensen dat ze altijd wel iets vinden waardoor ze geen borg hoeven terug te betalen.Dit. Desnoods komen ze met dingen die bij de oplevering ook al slecht waren, om dit alsnog op jouw kosten te kunnen repareren.
Wel even je rechtsbijstand bellen. De verhuurder mag namelijk njet zomaar je borg inhouden. Je moet eerst zelf in staat gesteld worden om het te herstellen. De regels voor de verhuurder zijn behoorlijk streng. Als het om een fors bedrag gaat zou ik het er niet zomaar bij neerleggen.
Hoeveel was de borg?
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog ergens een foto van je huiskamer waar die gordijnen opstaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat als de verhuurder mijn borg ten onrechte niet teruggeeft?

Als je verhuurder je borg niet teruggeeft, moet je 2 dingen doen:



Je vraagt hem schriftelijk om de borg terug te betalen

Je geeft aan wat je bezwaren zijn

Je verhuurder kan (een deel van) de borg ook gebruiken voor het herstel van schade die je volgens hem hebt veroorzaakt. Ben je het daar niet mee eens, dan moet je verhuurder bewijzen dat je wel de veroorzaker bent.
Alle reacties Link kopieren
Borg was 1,5 maand huur, dus ongeveer 1100 euro. Even voor de duidelijkheid. Ze heeft niet gezegd dat ze het hele bedrag in gaat houden, maar wel dat ze de nieuwe gordijnen er af gaat halen.



@ viva amber, de makelaar heeft foto's gemaakt. Vanwaar je vraag?
Alle reacties Link kopieren
Thanks Steampunkcat!
Wel of geen aanvangstaat opgemaakt



De wet bepaalt dat als er tussen de huurder en de verhuurder bij aanvang van de huur géén beschrijving is opgemaakt van het gehuurde, het gehuurde wordt beschouwd te zijn ontvangen als deze is bij het einde van de huurovereenkomst. Is er geen zogenaamde aanvangstaat opgemaakt met een beschrijving van het gehuurde aan het begin van de huurovereenkomst, dan kan de verhuurder de borg niet zondermeer verrekenen met eventuele schade. Er is dan dus geen reden om de borg niet terug te betalen.

Als er wel een aanvangstaat is opgemaakt, en er is schade die voor uw rekening en risico zou komen, dan kan de huurder deze schade verrekenen met de door u betaalde borgsom.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 28 juni 2016 @ 14:45:

[...]

Die kunnen ook niet veel doen lijkt mij.

Hoezo lijkt jou dat?

Ook mondelinge afspraken worden gelukkig vaak als bindend beschouwd. En je kan ze sowieso altijd even benaderen voor adviezen en tips.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Misfit23 schreef op 28 juni 2016 @ 15:00:

Borg was 1,5 maand huur, dus ongeveer 1100 euro. Even voor de duidelijkheid. Ze heeft niet gezegd dat ze het hele bedrag in gaat houden, maar wel dat ze de nieuwe gordijnen er af gaat halen.



@ viva amber, de makelaar heeft foto's gemaakt. Vanwaar je vraag?



Als op de foto's duidelijk te zien is dat er oude, lelijke gordijnen hangen die van ellende uit elkaar vallen, dan mag ze ze niet van jouw geld vervangen door superluxe gordijnen van pure zijde.. ze moeten gelijkwaardig zijn.

Jij mag de schade eerst zelf herstellen. Ga naar een kringloop, zoek een paar goedkope gordijnen (xenos heeft dat ook),neem ze in in dd juiste maat en klaar.
Alle reacties Link kopieren
hoe benader jij haar in een gesprek? maak je duidelijk dat je dit niet over je kant laat gaan? echt, over mijn lijk dat iemand dit voor elkaar krijgt bij mij.
very metal
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad! Denk dat er niets anders op zit. Om nu een heel proces aan te gaan om een paar tientjes te besparen, is ook weer zoiets. Dan kost 't me waarschijnlijk veel meer geld (en energie). Ze vielen nog net niet uit elkaar, maar wat eerst wit was, was meer geel te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ja king, we hebben een bericht terug gestuurd waarin heel duidelijk was dat we hier niet mee akkoord gingen. Vervolgens radiostilte. Wil graag duidelijkheid zodat ik er niet de hele tijd over loop te stressen.



Vandaar ook hier mijn vraag (en bij meerdere personen/instanties) zodat ik een beetje weet waar ik sta in het verhaal en weer contact op kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
blijven lastig vallen, totdat ze er doodziek van wordt.
very metal
Als nergens is vastgelegd wanneer u de borgsom terugkrijgt, kunt u de verhuurder een brief sturen nadat u de sleutels van de woning heeft ingeleverd. U vraagt hem dan om binnen een bepaalde tijd de borgsom aan u over te maken.



Aanmaning

Heeft u na afloop van die termijn de borgsom nog niet terug, stuur dan een aanmaning aan de verhuurder. Zet er alvast bij hoeveel de incassokosten zijn als u naar een deurwaarder of incassobureau moet gaan om de borgsom van de verhuurder terug te krijgen. Vraag bij een deurwaarderskantoor hoe hoog deze incassokosten precies zullen zijn. Noem weer een redelijke betaaltermijn in uw aanmaning.



Incasso

Als u na het aflopen van deze betaaltermijn uw borgsom nog steeds niet terug heeft gekregen, kunt u ‘de vordering uit handen geven’. Dat wil zeggen dat u een incassobureau of deurwaarder inschakelt, die voor u uw geld moet zien terug te krijgen. In de aanmaning aan de verhuurder heeft u dat al aangekondigd, met vermelding van de incassokosten. Zo’n aankondiging is volgens de Wet incassokosten ook verplicht.





Je stuurt dus een brief, aangetekend want dat maakt indruk.

Je vermeldt erin dat je niet akkoord gaat met haar wederrechtelijke inhouding van de borg.

Je vermeldt dat je binnen 14 dagen het geld op je rekening verwacht, en dat je jezelf anders genoodzaakt ziet om juridische stappen te ondernemen en de vordering uit handen zal geven aan een incassobureau. Vermeld hierbij ook de toekomstige incassokosten en dergelijke.



Wat nou radiostilte..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven