Geld & Recht alle pijlers

Leerplichtambtenaar Halt OM

31-01-2015 23:50 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zaak: meisje 17 jaar paar uur gespijbeld op school en ziek geweest. Niet veel uren samen.

Doorverwijzing leerplichtambtenaar.

Door leerplichtambtenaar naar Halt verwezen.

3 opdrachten bij Halt;

1. Taakstraf (vegen) -> goed afgerond

2. Excuus brief plus excuus gesprek met leraar school -> goed afgerond

3. Samenvatting schrijven van punt 2 nav instructie door Halt geschreven adhv een aantal punten.



Punt 3. Is niet goed gegaan. Kind heeft de instructie niet goed begrepen. Halt heeft instructie per mail asn kind gestuurd. Niet aan ouders. Kind dacht dat zij het goed had uitgevoerd en vroeg daarom niet aan ouders.



Halt medewerker geeft de zaak nu terug aan leerplichtambtenaar omdat Halt niet goed is afgerond.



Nu bestaat kans op bemoeienis O.M. nadat leerplichtambtenaar zich erover heeft gebogen.



Wat nu te doen? Wat zijn de rechten? Is er beroep mogelijk? Tips? Ervaringen?
De vrouw van Berlusconi eiste het luttele bedrag van 43 miljoen van hem. 43% van de vrouwen voelt zich jonger dan ze in werkelijkheid zijn. ‘43’ is een heerlijk Spaans likeurtje en 43% van de vrouwen koopt regelmatig iets leuks voor zichzelf.
Geen idee. Ik ben daar niet heel erg in thuis.



Vanaf mijn werk ken ik soortgelijke gevallen wel en jouw benaderingswijze ook. Ik kan daar vaak weinig mee, meestal niks. Praten in een derde persoon, daar kan ik niets mee.



Mijn eerste vragen zijn dus:

- Niet veel uren samen? Hoe bedoel je dit; welke uren en met wie?

- wie is kind, wie is ouders?

-....



Van wie komt dit en wat is de vraag precies?
quote:_lupine_ schreef op 01 februari 2015 @ 00:10:

Geen idee. Ik ben daar niet heel erg in thuis.



Vanaf mijn werk ken ik soortgelijke gevallen wel en jouw benaderingswijze ook. Ik kan daar vaak weinig mee, meestal niks. Praten in een derde persoon, daar kan ik niets mee.



Mijn eerste vragen zijn dus:

- Niet veel uren samen? Hoe bedoel je dit; welke uren en met wie?

- wie is kind, wie is ouders?

-....



Van wie komt dit en wat is de vraag precies?



Bij elkaar (dus spijbelen + ziek zijn) niet veel uren dat er geen onderwijs gevolgd is bedoeld TO denk ik.



Verder geen advies trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel sterk dat er voor een paar uur spijbelen en ziek zijn een leerplichtambtenaar en HALT wordt ingeschakeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ziek zijn heeft hier niets mee te maken, als het kind tenminste echt ziek gemeld is. Een leerplichtambtenaar komt in beeld voor ongeoorloofde afwezigheid, en echt niet voor 1 of 2 uurtjes, dus je claim dat het om maar weinig uren gaat vind ik niet zo geloofwaardig.



En dat het kind niet goed communiceert met ouders (of beter gezegd, ouders die niet de moeite nemen om betrokken te zijn bij de opvoeding van hun kind) lijkt me niet echt de schuld van leerplicht!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat er zomaar een leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld.

Daarbij, HALT is eigenlijk een soort van gunst voor jongere die anders strafrechtelijk vervolgt zouden worden. Je kunt vragen om bij de leerplichtambtenaar gehoord te worden. Dan kan dochter (ZELF) uitleggen wat er is misgegaan bij HALT. Misschien dat dat kan helpen, verder eigenlijk niets. Dochter heeft namelijk niet voldaan aan de voorwaarden van HALT en dan gaat het dus gewoon terug naar de eigenlijk verantwoordelijke instantie.
Alle reacties Link kopieren
Leerplicht wordt ingeschakeld bij 16 uur verzuim in vier opeenvolgende weken. Er volgt dan meestal eerst een waarschuwingsgesprek, wanneer verzuim aan blijft houden, dan kan HALT afdoening worden opgelegd. Wanneer deze niet wordt volbracht, dan zal er waarschijnlijk een proces verbaal worden opgemaakt en zal je dochter (?) zich moeten verantwoorden bij de rechtbank of officier van justitie (bij een JOM/OTP zitting).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit zo'n waarschuwingsgesprek gehad. Verder is het er bij mij nooit van gekomen maar daarna is het volgens mij inderdaad naar halt. Daarna een boete van een paar duizend euro(van de gemeente?) en daarna naar de rechterkant. Dit is wat zij mij toen hebben uitgelegd
I have no special talent. I am only passionately curious
Alle reacties Link kopieren
Wat mirrex zegt. Al er ook voor minder dan 16 uur melding kan komen als er problemen zijn in gezin (verzuim kan dan de ingang geven in het gezin).



Eerst naar halt, voldoe je niet aan de voorwaarden gesteld dan zal de lpa echt zo'n kind nog een kans geven tot herschrijven als zij iets fout heeft begrepen. Of ze moet helemaal niks in hebben geleverd. Of te laat.



Daarna wordt het door lpa teruggemeld en komt het na overleg met OM vaak tot JOM. Dan mag je bij een Parket secretaris of officier uit komen leggen waarom halt niet goed is gegaan en waarom je verzuim hebt gepleegd.



Daar kan van alles uitkomen (werkstraf/leerstraf/boete e.d.).

Gaat dat ook niet goed en/of loopt het verzuim op (want blijft het kind verzuimen dan heeft dat ook gevolgen) dan mag je naar de rechtbank. Zowel kind als ouders moeten verschijnen.

Jij als ouder hebt namelijk ook de plicht om te zorgen dat je kind naar school gaat/de mogelijkheid heeft om naar school te gaan.



Ik zou zelf als ouder zijnde een gesprek aanvragen met de lpa. Ik snap overigens niet dat je als ouder zijnde niet met je kind hebt samen gezeten om inzicht te krijgen in wat ze moest doen. Lijkt mij dat je dat zelf ook wil weten?
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest, ik geloof er niets van dat het om weinig uren gaat..

Eer de leerplichtambtenaar ingeschakeld wordt is er sprake van een behoorlijke hoeveelheid ongeoorloofd verzuim, dan eerst een uitnodiging voor het spreekuur leerplicht voor een waarschuwingsggesprek.



Apart ook dat de ouders niet wisten wat de straf van halt precies inhield, dan hadden ze kunnen helpen met taak 3.



Wat de volgende stap is weet ik niet precies, maar ik denk dat ouders en kind beter kunnen gaan overleggen met elkaar. Leerplicht zal wel met een vervangende straf/opdracht komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat op zitting een deels voorwaardelijke taakstraf plus jeugdreclassering opgelegd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens afwachten wat de lpa zegt. Als het echt allemaal niet zou zwaar gewogen moet en kind zich heeft vergist in de instructie, dan zal dat er wel uitkomen.



Mocht ze wel naar Het OM moeten, dan zul je wellicht zelf je bagatelliseren van haar gespijbel, het niet houden aan de waarschuwing van de lpa (want zeker dat ze die eerst heeft gehad voor het naar Halt gaat) en vervolgens de straf van Halt niet goed uitvoeren, eens goed onder de loep moeten nemen.

Misschien moet je dat nu al doen. In plaats van over haar rechten en mogelijkheden van bezwaar te roepen, kan je ook tegen je kind zeggen: eigen schuld dikke bult. Moet je maar niet spijbelen. En zelf ook consequenties aan dat gedrag verbinden. Ze overtreedt de wet, doet het nogmaals waardoor het naar Halt is gegaan en verknald haar straf. Wat nou rechten en bezwaar.



De lpa komt niet voor een keer 'een paar uurtjes' spijbelen en ook niet voor uren dat ze is ziekgemeld. Blijkbaar neem jij dat spijbelen niet zo hoog op. Die houding geef je ook door aan de kind. Grote kans dat ze haar straf in plaats van niet begrepen, niet serieus heeft genomen. Want wat stelt dat spijbelen nou helemaal voor.....
Wat is weinig?



Een leerplichtambtenaar is er niet voor een paar uurtjes spijbelen en een weekje ziek. Daarnaast is het niet de eerste keer, want eerst is er een gesprek op school dat bij verdere uren ongeoorloofd afwezig de lpa ingeschakeld zou worden. Daarna volgt er een (waarschuwings)gesprek bij de lpa en als het verzuim dan nog doorgaat dan komt HALT in beeld.



Wat is jouw rol, TO? Ben je ouder, verzorger, tante, buurvrouw?
Eens met patchouli.



Hadden de ouders bij punt 3 het kind ook niet wat meer op de huid mogen zitten? Je weet dat er instructies komen, dus zorg je als ouders dat je weet wat die instructies zijn. En je zorgt dat kind de opdracht goed uitvoert.
Alle reacties Link kopieren
ik zou in dit geval juridische bijstand inschakelen. Zij kunnen je daarin veel beter adviseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 01 februari 2015 @ 09:25:

Eens met patchouli.



Hadden de ouders bij punt 3 het kind ook niet wat meer op de huid mogen zitten? Je weet dat er instructies komen, dus zorg je als ouders dat je weet wat die instructies zijn. En je zorgt dat kind de opdracht goed uitvoert.





Hele traject was bekend. Dit laatste punt niet. Ook niet aangegeven en instructie alleen per mail naar dochter gestuurd zonder cc ouders.

Niet oordelen zomaar.



Topic kan gesloten worden
De vrouw van Berlusconi eiste het luttele bedrag van 43 miljoen van hem. 43% van de vrouwen voelt zich jonger dan ze in werkelijkheid zijn. ‘43’ is een heerlijk Spaans likeurtje en 43% van de vrouwen koopt regelmatig iets leuks voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noordeling43 schreef op 01 februari 2015 @ 15:32:

[...]





Hele traject was bekend. Dit laatste punt niet. Ook niet aangegeven en instructie alleen per mail naar dochter gestuurd zonder cc ouders.

Niet oordelen zomaar.



Topic kan gesloten worden



Dus als het je niet bevalt, sluiten we dit maar? Zo werkt het dus niet....



Wat we je hier proberen te vertellen is dat jullie als ouders verantwoordelijk zijn voor de schoolgang van jullie minderjarige dochter. Alles wat we van jou horen (eigenlijk maar weinig gespijbeld, dochter begreep niet wat ze moest doen van Halt, wij wisten niet wat ze moest doen van Halt) zijn smoesjes!

Voedt je dochter op, maak haar duidelijk dat ze naar school moet, eis inzage in haar correspondentie met Halt (en ik geloof er geen bal van dat jullie niet op de hoogte gehouden zijn) en zit er bovenop dat ze aan haar verplichtingen voldoet. Kinderen (en een 17-jarige is echt nog een kind) kun je niet aan hun lot overlaten. En ja, ik weet waar ik over praat, jaren ervaring in het middlbaar onderwijs én zelf puberkinderen, oudste in de 5e klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 01 februari 2015 @ 19:17:

[...]





Dus als het je niet bevalt, sluiten we dit maar? Zo werkt het dus niet....



Wat we je hier proberen te vertellen is dat jullie als ouders verantwoordelijk zijn voor de schoolgang van jullie minderjarige dochter. Alles wat we van jou horen (eigenlijk maar weinig gespijbeld, dochter begreep niet wat ze moest doen van Halt, wij wisten niet wat ze moest doen van Halt) zijn smoesjes!

Voedt je dochter op, maak haar duidelijk dat ze naar school moet, eis inzage in haar correspondentie met Halt (en ik geloof er geen bal van dat jullie niet op de hoogte gehouden zijn) en zit er bovenop dat ze aan haar verplichtingen voldoet. Kinderen (en een 17-jarige is echt nog een kind) kun je niet aan hun lot overlaten. En ja, ik weet waar ik over praat, jaren ervaring in het middlbaar onderwijs én zelf puberkinderen, oudste in de 5e klas.Ongetwijfeld goed bedoeld maar ook zo Nederlands dit
De vrouw van Berlusconi eiste het luttele bedrag van 43 miljoen van hem. 43% van de vrouwen voelt zich jonger dan ze in werkelijkheid zijn. ‘43’ is een heerlijk Spaans likeurtje en 43% van de vrouwen koopt regelmatig iets leuks voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te maken gehad met de leerplicht ambtenaar. En nee niet zulke vreemde ervaringen als jij beschrijft TO. Eerder meedenkend (was een misverstand in combi met vaak ziek zijn) Denk dus toch dat er heel wat meer aan de hand is als halt er bijgehaald is.

VOor een paar uurtjes spijbelen krijg je echt geen halt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noordeling43 schreef op 01 februari 2015 @ 19:37:

[...]





Ongetwijfeld goed bedoeld maar ook zo Nederlands ditWat is hier Nederlands aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Noordeling43 schreef op 01 februari 2015 @ 15:32:

[...]





Hele traject was bekend. Dit laatste punt niet. Ook niet aangegeven en instructie alleen per mail naar dochter gestuurd zonder cc ouders.

Niet oordelen zomaar.



Topic kan gesloten worden



Iedereen die (beroepshalve) te maken heeft met een LPA kan die conclusie trekken. Ze leuren eerder nog te lang (doorverwijzen naar schoolarts bij twijfel aan ziekte/medische zorg) met een kind.



Verder, het gaat om een 17-jarig meisje. Die kunnen zelf ook wel vragen bij onduidelijkheden. En als dat niet zo is, dan vraag je toch om inzage in de mail? Je vraagt toch regelmatig wat er is gezegd, wat ze moeten doen, wat er is geschreven?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Het kunnen wel weinig uren zijn, bij 11x te laat komen kun je ook naar HALT verwezen worden.



En verder inderdaad wat er al gezegd is hoe de aanpak schoolverzuim verloopt.
In mijn gemeente komt de LPA niet in beweging voor 11x te laat komen, hoor Sorende.
Zo Nederlands?



Ja, bizar zeg, in Nederland.



Wat een kulopmerking,
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 01 februari 2015 @ 21:11:

In mijn gemeente komt de LPA niet in beweging voor 11x te laat komen, hoor Sorende.Dat hangt er vanaf hoeveel te laat. Voor sommigen betekent te laat een kwartier, voor anderen een of meerdere uren. Dan tikt het snel aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven