Geld & Recht alle pijlers

'Leuke dingen budget'

20-03-2017 15:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedere maand maak ik keurig een overzicht van de planning en de bijkomende kosten van de komende maand. Globale plannen welke langer bekend zijn, reken ik langer vooruit. Bij het maken van deze planning kan ik mijn hele budget al opschrijven en is dit fictief al uitgegeven, terwijl de maand nog moet beginnen. Dat betekent dat er dus geen ruimte meer is voor 'spontane' dingen (als zijnde terrasjes, bioscoopbezoeken)



Ik heb mezelf een maandbudget van € 250,00 gegeven om uit te geven aan 'leuke dingen'. Dit bedrag is bijna 15% van mijn nettosalaris, daarnaast spaar ik nog zo'n 25%. 'Leuke dingen' bevat volgens mijn definitie :

Drankjes na het sporten in de sportkantine, een etentje, feestjes (festivals, kermissen, Vierdaagsefeesten, Koningsdag etc.), verjaardagscadeaus, jaarlijks de ANWB en ook eens in het kwartaal mijn wegenbelasting.



Iets wegstrepen lijkt geen optie (ik zeg al vaak nee tegen plannen omdat het niet meer past); de kantine is gezellig én goed voor de teambuilding, de kermis is een jaarlijks gebeuren waar iedereen naar uitkijkt, en zo geldt er eigenlijk ook van alles voor de rest. Uit eten doe ik niet eens iedere maand, een festival of stapavond ook niet. En toch, dit budget is hartstikke krap. Kleding is hier in principe niet in begroot (uitgezonderd bijvoorbeeld een speciale outfit voor een bruiloft), Ik houd niet van winkelen en begroot dit niet standaard in, koop eens in het jaar een paar nieuwe kledingstukken die ik achteraf verreken.



Hoe doen jullie dit? Iedere maand een bedrag begroten of 'zien waar het geldschip strandt'? Bezuinigen jullie hier speciaal op of laten jullie (ongecontroleerd) de touwtjes vieren? Ik zou het handig vinden om even te reflecteren en te vergelijken met anderen- er valt ongetwijfeld genoeg van elkaar op te steken
Alle reacties Link kopieren
Dan laat je het maandelijks afschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Kun je eens een overzicht opstellen van een voorbeeldmaand hoeveel je dan waar aan uit geeft? Ik vind 250 euro best veel, en als jij dan schrijft dat je veel dingen niet iedere maand doet, en bijv de kermis 1x per jaar. Dan snap ik niet zo goed waar het geld aan opgaat?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je de ANWB en wegenbelasting uit de 'leuke dingen pot'? Dat zijn toch gewoon vaste lasten? (oh sorry, mosterd, maar ik zou dan dus stellen dat je leuke dingen budget 200 euro p.m. is)



Verder zou ik van een paar maanden eens bijhouden waar het precies aan op gaat (kan ook met terugwerkende kracht als je pint) en dan bedenken of je achteraf andere keuzes had willen maken.



Ik heb zelf sinds een jaar een speciaal 'digitaal potje' (spaardoel bij ING rekening) waar ik het vakantiegeld in stort en daar proberen we het mee te redden om zowel de vakantie als de leuke dingen te doen. Dat lukt tot nu toe heel goed. Over het afgelopen half jaar heb ik even gekeken wat we uitgegeven hebben aan leuke dingen en dat komt neer op ongeveer 200 euro per maand voor het hele gezin (4 personen). Dat is inclusief een Citytrip weekend binnen Europa (voor 2 personen), een pas van onze stad waarmee we gratis naar musea en andere attracties kunnen, een paar keer uit eten en een paar keer naar een museum, het zwembad, etc. (wel exclusief cadeautjes, dat gaat bij ons van de lopende rekening). Die Citytrip was de grootste bult, als ik die eraf haal dan zou het maar 60 euro per maand zijn. Mij zou 200 euro p.m. aan leuke dingen voor 1 persoon dus heel ruim lijken, zelfs als je daar cadeautjes ook onder rekent.



Ik vind het belangrijk om regelmatig leuke dingen te doen, maar let bij alles wel op of ik het het waard vind. Dus als we met onze stadspas gratis naar een museum kunnen of voor 25 euro p.p. naar de Efteling en we vinden het beide leuk, dan kiezen we voor het museum. De Efteling blijft dan voor heel af en toe. En als we een uitje hebben dan kijken we hoe dat zo budgetvriendelijk mogelijk kan. We nemen bijv. zelf eten en drinken mee, want als je alles daar bestelt dan verdubbelen je kosten. Liever 2x per jaar naar de dierentuin met meegenomen boterhammen dan maar 1x met patat en ijs, of 2x met patat en ijs en niet uitkomen met de begroting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:36:

[...]





Ik kopieer even mijn reactie van hierboven. Ik wil het ook niet van mijn spaargeld betalen en omdat het de enige niet-maandelijkse lasten zijn, ook niet bij mijn maandelijkse lasten optellen. Vandaar even zo de oplossing.Je kunt ook het bedrag per maand uitrekenen en dat per maand extra op je spaarrekening zetten en als je het moet betalen daar vanaf halen. Zo doen wij dat met dingen die per jaar of kwartaal gaan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 20 maart 2017 @ 15:36:

Sinds ik er in salaris zo'n 1000 euro netto op achteruit ben gegaan, budgetteer ik ook. Ook omdat ik merkte dat er in sommige maanden wel 800 euro doorheen ging aan 'leuke dingen' en dat vond ik een beetje overdreven. Nu heb ik per maand voor mezelf dit te besteden aan extra's:

150 voor uitstapjes/uit eten

150 voor kleding

100 voor klussen/huishoudelijke dingen die gekocht moeten worden

100 voor cadeautjes en andere onvoorziene dingen



Dit is allemaal voor ons als gezin (man en ik en 2 kinderen)



En dan nog 50 euro alleen voor mezelf om leuke dingetjes van te kopen.



Daarnaast hebben we natuurlijk gewoon alle vaste lasten en boodschappen en sparen we. En als het zo uitkomt dat ik het niet red met mijn potjes dan haal ik gewoon wat geld van de lopende- of spaarrekening. Maar op deze manier heb ik er wat meer vat op wat er nou precies uitgaat.



Wat goed dat je het zo goed onder de loep genomen hebt zeg, een mooie verdeling heb je gemaakt.



Ik neem mijzelf in ieder geval voor om de privé uitgaven voorlopig maar eens op te gaan schrijven en daarnaast mijn internetbankieren van het afgelopen jaar door te spitten om meer inzichten te krijgen.
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:35:

[...]





Eh, dat is er eigenlijk nooit

Hmm....



Je hebt echt een heel ander bestedingspatroon dan ik dus, ff kijken of ik toch nog goed kan meedenken



Je hebt ook een boodschappenbudget neem ik aan. Blijft daar wel eens wat van over?

Als je terugdenkt aan je leuke dingen van de afgelopen maanden, zat er dan niets tussen wat achteraf toch niet zo de moeite waard was?

Koop je regelmatig dingen voor jezelf, bijv een tijdschriftje, of een kop koffie onderweg, meer van dat soort kleine dingetjes? Ongemerkt kost dat toch aardig wat vaak, en daar kun je heel makkelijk op besparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wat er elke maand aan vaste lasten van mijn rekening wordt afgeschreven (inclusief het (spaar)bedrag voor onze gezamenlijke rekening) en wat ik in ieder geval elke maand wil sparen (ik room mijn salaris boven een vast bedrag af, zodat ik de jaarlijks loonsverhoging niet voel en automatisch spaar). Dan houd ik ongeveer € 350 pm over. Dit bedrag is voor alle variabele kosten, dus cadeautjes, kleding, uit eten, soms drogisterij etc. Dat gaat niet iedere maand op, het is heel afhankelijk van de activiteiten die maand. Soms houd ik de helft over, soms bijna niks.



Als jij na betaling van je vaste lasten en het bedrag dat je wilt sparen € 250 overhoudt, dan moet je het daar simpelweg mee doen (of je spaarbedrag verlagen). Of keuzes maken: wel de kantine in, maar iets eerder naar huis gaan, iets gaan minderen op je cadeautjes-bedrag etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 20 maart 2017 @ 15:39:

[...]





Je kunt ook het bedrag per maand uitrekenen en dat per maand extra op je spaarrekening zetten en als je het moet betalen daar vanaf halen. Zo doen wij dat met dingen die per jaar of kwartaal gaan.Dat kan inderdaad ook, dan gaat het indirect toch van dit leuke dingen budget daar dat alles is wat na loon - lasten - vaste sparenbedragen overblijft
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:33:

[...]





Wat een mooi systeem. De ene maand zal er meer uitgaan dan de andere maand denk ik, niet alles wordt tegelijk afgeschreven waarschijnlijk. Merk je dan niet dat het begrote bedrag toch op gaat, ondanks dat het een maand van lagere lasten was, en je in theorie de betreffende 'duurdere' maand te krap zit?



Stomme uitleg, ik hoop dat je me begrijpt





Voor je vqste lasten die eens per jaar komen werkt dit heel goed.

Ik spaar in aparte spaarpotten (kan denk ik wel bij elke bank tegenwoordig) voor die dingen die eens per jaar komen. Het geld wat ik daarvoor spaar verdeel ik over die potten en het blijft daar gewoon in zitten tot het aan de beurt is. Dus in jan. gaat de ANWB eraf, in mei en juli de belasting, in maart de apk en de grote beurt vd auto. Zo wordt je nooit overvallen door een groot bedrag, want het staat ervoor gereserveerd. Voorwaarde is uiteraard wel dat je niet smokkelt door er af en toe wat af te halen.

Als je het zo doet heb je bijna nooit een dure of goedkope maand voor vaste lasten.
70 euro in de kantine, dat is voor hoeveel avondjes? Je redt een avond niet met maar 1 consumptie?
We hebben een apart rekening voor leuke dingen. Maar leuke dingen zijn geen ANWB enzo

Leuke dingen zijn uitstapjes, etentjes enz.



Als ik in het weekend werk krijg ik extra uitbetaald, dat geld gaat naar die rekening, plus geld dat mijn man en ik voor de verjaardagen krijgen, voor kerst en sinterklaas krijgen we geld enz. Verkopen van marktplaats, uitbetalingen van euroclix enz gaat hier allemaal naar toe. Tikt lekker aan.



Meauve, waar betaal je de andere dingen dan van die niet elke maand terugkomen? Bv de kapper, vakanties, kadootjes, enz?
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en mijn leuke dingen budget is klein.. hooguit 100 euro, maar daar moet kleding nog vanaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 maart 2017 @ 15:42:

70 euro in de kantine, dat is voor hoeveel avondjes? Je redt een avond niet met maar 1 consumptie?Een rondje is 10-15 euro, iedere week 1 a 2 keer
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:38:

[...]





Drankjes in de kantine komt ongeveer neer op zo'n € 70 schat ik. Daarnaast trek ik vaak de knip voor een kaartje of klein cadeautje links en rechts (ben ik al aan het afleren). Ik heb niet iedere maand én een etentje én een festival én etc. etc. maar afwisselend..70 euro in de sportkantine? Misschien daar ook eens goed naar kijken. Dat is echt veel. Of sport je elke avond / is dit je vriendenavond? Ik zou oprecht iets verwachten van rond de 20 euro pm.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 maart 2017 @ 15:42:

70 euro in de kantine, dat is voor hoeveel avondjes? Je redt een avond niet met maar 1 consumptie?Als dat het maandbedrag is, en dus ongeveer € 15,00-17,50 per week, dan lijkt dat misschien een hoog bedrag, maar ik heb ook wel tijden gehad dat ik dat maandelijks in de kantine uitgaf. Op donderdag trainen + nazitten en op zaterdag wedstrijd + nazitten (en een patatje): dan haal je dat wel. Het is dan een soort kroeg, daar zit ik ook niet een paar uur met 1 drankje.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 20 maart 2017 @ 15:42:

We hebben een apart rekening voor leuke dingen. Maar leuke dingen zijn geen ANWB enzo

Leuke dingen zijn uitstapjes, etentjes enz.



Als ik in het weekend werk krijg ik extra uitbetaald, dat geld gaat naar die rekening, plus geld dat mijn man en ik voor de verjaardagen krijgen, voor kerst en sinterklaas krijgen we geld enz. Verkopen van marktplaats, uitbetalingen van euroclix enz gaat hier allemaal naar toe. Tikt lekker aan.



Meauve, waar betaal je de andere dingen dan van die niet elke maand terugkomen? Bv de kapper, vakanties, kadootjes, enz?Kapper is eens in het jaar, doe ik ook hiervan, cadeautjes staan erin vermeld Vakantie daar spaar ik maandelijks voor (inderdaad aparte spaarpotjes zoals hier ergens genoemd werd) en dit vul ik aan met vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Dure grap die kantine per jaar ruim 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
pff sorry, ik ben telkens mosterd..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
quote:Mataranka schreef op 20 maart 2017 @ 15:45:

[...]





Als dat het maandbedrag is, en dus ongeveer € 15,00-17,50 per week, dan lijkt dat misschien een hoog bedrag, maar ik heb ook wel tijden gehad dat ik dat maandelijks in de kantine uitgaf. Op donderdag trainen + nazitten en op zaterdag wedstrijd + nazitten (en een patatje): dan haal je dat wel. Het is dan een soort kroeg, daar zit ik ook niet een paar uur met 1 drankje.Nouja, precies dit
De ANWB en auto belasting vallen hier samen met de auto verzekering, APK keuring, onderhoud, ruime geschatte brandstof ed. onder het kopje "auto" .



" leuke dingen" is is ter ontspanning en mijn ogen een niet noodzakelijk iets als er even minder geld is.

Een "niet uit eten" is heel wat anders dan "de autobelasting" niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je besparen op je vaste lasten? Heb je bijvoorbeeld abonnementen waar je eigenlijk maar weinig mee doet? Hoe zit het met je tv en internet. Kan je mobile telefoonrekening omlaag? Kun je nog besparen op energie door eens over te stappen? Hoe zit het met je boodschappen? Koop je veel dure merken, kant en klaar maaltijden, snoep/koeken, drank, waar je eventueel op kunt bezuinigen? Rook je?
quote:7102 schreef op 20 maart 2017 @ 15:45:

Dure grap die kantine per jaar ruim 1000 euro.

Ja, dat zou ik er ook niet voor over hebben. Maar als TO dat belangrijk vindt...



Je moet ergens keuzes maken Meauve, als je hier niet mee uitkomt. Wat vind je belangrijker, waar heb je het geld wel voor over en waarvoor eigenlijk niet, en kun je dan dingen in die laatste categorie schrappen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 maart 2017 @ 15:39:

[...]



Hmm....



Je hebt echt een heel ander bestedingspatroon dan ik dus, ff kijken of ik toch nog goed kan meedenken



Je hebt ook een boodschappenbudget neem ik aan. Blijft daar wel eens wat van over?

Als je terugdenkt aan je leuke dingen van de afgelopen maanden, zat er dan niets tussen wat achteraf toch niet zo de moeite waard was?

Koop je regelmatig dingen voor jezelf, bijv een tijdschriftje, of een kop koffie onderweg, meer van dat soort kleine dingetjes? Ongemerkt kost dat toch aardig wat vaak, en daar kun je heel makkelijk op besparen.



Ik geef teveel geld uit aan dingen voor anderen; een kaartje links, een cadeautje rechts, ga ik wat in minderen. Tijdschriften en koffie onderweg dan weer niet, maar ik bedenk me nu dat ik best aandelen in Kruidvat en HEMA verdien gezien mijn donaties daar . Dat niet meer (onnodig) doen dus, ook.



Iemand vroeg over ons boodschappenbudget. Ehh, hier komen we eigenlijk ook niet mee uit. Budget is € 80 p/w (2p excl. drogisterij etc) en zitten nu meestal rond € 100,00. Heb het ooit voor minder gedaan, dus ga hier ook strenger in zijn. Ben een makkelijke pinner vrees ik, dus misschien toch maar weer ouderwets cash geld in de portemonnee..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen apart leuke dingen budget. Maar ik vermoed dat ik er hooguit 100 euro per maand aan uitgeef.



Ik vind echter jouw indeling een beetje verwarrend. ANWB en autobelasting vind ik niet in dat potje horen (als je het al maakt) evenmin als kleding - dat zijn noodzakelijke kosten en zouden dus in je vaste lasten moeten worden begroot.



Mij lijkt het dat als je niet uitkomt met dit budget, je keuzes moet gaan maken. Inderdaad, liever één keer goed genieten van een lekker restaurant, dan drie keer een matige pizza met vriendinnen. Na het sporten één drankje en niet meerdere. Goedkopere of zelfgemaakte cadeautjes geven, of met vrienden/familie afspreken cadeautjes af te schaffen - ken veel volwassenen die dat doen en waar het goed bevalt. Kies één of twee festivals waar je graag heen wilt in een jaar en laat de rest schieten. Tweedehands kleding zoeken. Uitjes zoeken die minder geld kosten. Bv. niet gaan lunchen/borrelen op een terras maar met zelf meegebrachte broodjes en drankje naar het park. Etc. Etc. Etc....



Of natuurlijk je inkomsten vergroten, als dat een optie is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monday_Lisa schreef op 20 maart 2017 @ 15:46:

De ANWB en auto belasting vallen hier samen met de auto verzekering, APK keuring, onderhoud, ruime geschatte brandstof ed. onder het kopje "auto" .



" leuke dingen" is is ter ontspanning en mijn ogen een niet noodzakelijk iets als er even minder geld is.

Een "niet uit eten" is heel wat anders dan "de autobelasting" niet betalen.Ik spaar maandelijks een X-bedrag voor auto-onderhoud, misschien moet ik dat daar inderdaad maar van betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven