Geld & Recht alle pijlers

Lijfrentepolis, lineaire hypotheek, pensioen #overgeld

29-09-2016 11:41 111 berichten
Dank voor jullie hulp xxx
Ik zou goedkoper gaan wonen, of in ieder geval een zo laag mogelijke hypotheek nemen zodat je maandelijks minder vaste lasten hebt en daardoor meer kunt sparen/aflossen. Hierdoor ben je zo snel mogelijk hypotheekvrij, waardoor je nóg meer overhoudt. Sinds ik mijn hypotheek heb afgelost spaar ik maandelijks een veelvoud van wat we uitgeven.
Ja ik neig er ook naar maar we moeten dan wel veel consessies doen....
In welk opzicht?
quote:Tr0tter schreef op 29 september 2016 @ 11:49:

Ik zou goedkoper gaan wonen, of in ieder geval een zo laag mogelijke hypotheek nemen zodat je maandelijks minder vaste lasten hebt en daardoor meer kunt sparen/aflossen. Hierdoor ben je zo snel mogelijk hypotheekvrij, waardoor je nóg meer overhoudt. Sinds ik mijn hypotheek heb afgelost spaar ik maandelijks een veelvoud van wat we uitgeven.

We hebben nu een heerlijk huis helemaal verbouwd naar onze smaak maar ik wilde naar de binnenstad en/of nieuwbouw. Dat lijkt hem gewoon niet te gaan worden dus ja, dan kijk je verder.

Goedkopere opties zíjn er wel, maar we gaan er dan qua huis altijd op achteruit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 29 september 2016 @ 11:49:

Ik zou goedkoper gaan wonen, of in ieder geval een zo laag mogelijke hypotheek nemen zodat je maandelijks minder vaste lasten hebt en daardoor meer kunt sparen/aflossen. Hierdoor ben je zo snel mogelijk hypotheekvrij, waardoor je nóg meer overhoudt. Sinds ik mijn hypotheek heb afgelost spaar ik maandelijks een veelvoud van wat we uitgeven.

Dit dus,

Je hebt al gemerkt dat studerende kinderen duur zijn. Dus die lasten worden nog hoger. Daarnaast betekent dat ook dat je kinderen het huis uit zijn (of binnenkort gaan). Dus een heel groot huis ben je niet meer nodig (als ze er een weekend zijn kunnen ze ook een kamer delen voor die paar nachten). Ik zou zeker gaan voor een lagere hypotheek.
quote:Tr0tter schreef op 29 september 2016 @ 11:52:

In welk opzicht?

Ruimte, luxe, comfort, tuin.



Hypotheek oversluiten wordt hem niet. De enige mogelijkheid om te profiteren van de lage rente is verkopen
Ja we hebben ons goed laten voorrekenen en sommige dingen vallen mee, andere tegen.....

We willen iig hier weg. Tenminste, dat is de wens.

Huis zal snel verkocht zijn.

Maar dan....

En hoe ondervang je dat gat in je pensioen zonder dat je er nú qua leef genot op inleverd (uit eten, vaak op vakantie. Het goede leven zeg maar)
De huizenmarkt is helemaal niet goed als je niet wil inleveren op je wooncomfort. Je hebt dan wel winst op je huidige huis, maar je nieuwe huis is ook weer zoveel duurder. De huidige markt is alleen gunstig als je kleiner wilt gaan wonen.



Je conclusie dat het nu goedkoper kan zijn om te verhuizen om van je dure hypotheek af te komen zal best kloppen, maar onderschat de kosten van het verhuizen op zich en woonklaar maken van je nieuwe woning niet. Je bent er niet met enkel de kosten van de notaris, makelaar, hypotheekadviseur en overdrachtsbelasting (naast de koopprijs van het huis natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
[quote]Yggdrasil- schreef op 29 september 2016 @ 11:57:

Ja we hebben ons goed laten voorrekenen en sommige dingen vallen mee, andere tegen.....

We willen iig hier weg. Tenminste, dat is de wens.

Huis zal snel verkocht zijn.

Maar dan....

En hoe ondervang je dat gat in je pensioen zonder dat je er nú qua leef genot op inleverd (uit eten, vaak op vakantie. Het goede leven zeg maar)[/quote]

Dus ben je lager maandlasten nodig. Dat is dan de enige manier om te gaan sparen om je pensioengat op te kunnen vangen als je op de rest niet wilt inleveren.
Als en en en niet kan moet je gaan kijken naar of of of.
quote:Yggdrasil- schreef op 29 september 2016 @ 11:57:

Ja we hebben ons goed laten voorrekenen en sommige dingen vallen mee, andere tegen.....

We willen iig hier weg. Tenminste, dat is de wens.

Huis zal snel verkocht zijn.

Maar dan....

En hoe ondervang je dat gat in je pensioen zonder dat je er nú qua leef genot op inleverd (uit eten, vaak op vakantie. Het goede leven zeg maar)Keuzes maken! Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Ik herinner me een topic over vakanties en wat je daar aan uit geeft. Van het bedrag dat jij toen noemde kunnen twee kinderen wel een jaar studeren bijvoorbeeld.
Heb je overigens andere mogelijkheden al meegenomen en alles meeoverwogen:



- wat is de resterende looptijd van je hypotheek?

- wat zijn de kosten voor oversluiten?

- is middeling een optie?

- kun je met de nieuwe regels de gewenste nieuwe hypotheek rondkrijgen?

- heb je het benodigde eigen geld voor alles boven 102% van de woningwaarde?

- houd je rekening met de bijleenregeling?
quote:sssssst schreef op 29 september 2016 @ 12:30:

[...]



Keuzes maken! Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Ik herinner me een topic over vakanties en wat je daar aan uit geeft. Van het bedrag dat jij toen noemde kunnen twee kinderen wel een jaar studeren bijvoorbeeld.En toch was dat bedrag niet gek voor zes (bijna) volwassenen.



TO, goed punt over de kosten van verhuizen. Verkijk je daar niet op.
quote:Marana_ schreef op 29 september 2016 @ 12:35:

[...]

En toch was dat bedrag niet gek voor zes (bijna) volwassenen.



TO, goed punt over de kosten van verhuizen. Verkijk je daar niet op.quote:chickonmissions schreef op 29 september 2016 @ 12:25:

Als en en en niet kan moet je gaan kijken naar of of of.Dit! Het was misschien niet gek, afgezet tegen gemiddeld, maar ik kan op vakantie voor minder dan de helft p.p.
Je wilt perse alles voor die studies betalen? Stufi en bijbaantjes zijn uit den boze?
al gedacht aan rentemiddeling?
quote:Yggdrasil- schreef op 29 september 2016 @ 11:54:

[...]



Ruimte, luxe, comfort, tuin.



Hypotheek oversluiten wordt hem niet. De enige mogelijkheid om te profiteren van de lage rente is verkopen

klopt niet hoor



verhuizen is altijd duur. Je zegt dat je een kleine overwaarde hebt maar vergeet niet dat je ook overdrachtskosten hebt en je nieuwe huis moet stofferen evt. verbouwen. je kan nu kopen met lage rente maar op het moment dat de rente stijgt (gaat zeker een keer gebeuren) dalen de huizenprijzen, dus per saldo scheelt dat niet zoveel. als je wilt profiteren van lage rente vraag dan om rentemiddeling.



wat bedoel je met er zit een gat?
Alle reacties Link kopieren
iedereen heeft een pensioengat volgens de adviseurs.

dat word je dan geacht bij te spijkeren voor enkele 100en euro,s per maand.



tegen de tijd dat je gebruik gaat maken van je pensioen/lijfrente is je bijgespijkerde gat weer een groot gat geworden dankzij lage rente.

of verkeerde beleggingen van je pensioenfonds.

of om een andere kul reden.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 29 september 2016 @ 12:54:

iedereen heeft een pensioengat volgens de adviseurs.

dat word je dan geacht bij te spijkeren voor enkele 100en euro,s per maand.



tegen de tijd dat je gebruik gaat maken van je pensioen/lijfrente is je bijgespijkerde gat weer een groot gat geworden dankzij lage rente.

of verkeerde beleggingen van je pensioenfonds.

of om een andere kul reden.klopt, beter spaar je dan maandelijks voor een reservepotje oude dag
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een bankspaarhypotheek? Let dan op, je moet minimaal 15 en nog optimaler 20 jaar sparen om het belastingvoordeel te hebben. Anders moet je alsnog belasting betalen in box 3.



Ten tweede: bij een bankspaarhypotheek is een hoge rente niet perse een probleem. Je krijgt nl diezelfde rente over je al ingelegde deel en over de betaalde rente heb je belastingvoordeel. Oversluiten zou best wel eens minder aantrekkelijk kunnen zijn dan je denkt.



Je overwaarde is direct weg door het verhuizen. Ivm alle bijkomende kosten, maar ook door de 'dure' woning die je moet kopen.



In je huidige woning zit dus mogelijk de beste pensioenvoorziening.
Alle reacties Link kopieren
Het huidige systeem is gebaseerd op 40 uur werken en dat 40 jaar lang (bij dezelfde baas). Bijna iedereen heeft dus wel een pensioengat.



To, als je nu niet te veel in kunt/wilt leveren, is het alternatief, langer doorwerken later en/of meer werken nu.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Oranjexxx schreef op 29 september 2016 @ 13:55:

Je hebt een bankspaarhypotheek? Dat is nog maar de vraag, ze heeft het over 'een mooie verkorte bankspaar hypotheek, een lineaire die uiteindelijk naarmate we ouder worden lager wordt'.
Begrijp me niet verkeerd; we hebben het nu hartstikke goed! Kunnen de studies van onze kinderen betalen, paar x pj op vakantie, sparen, 2 auto's rijden, de hele santenkraam. Maar: we willen uit deze wijk weg én áls het kan onze lasten lager maken met het oog op láter!

We willen nú weg, de halve straat staat of stond te koop, gaan als een malle en wij hebben de enige uitgebouwde versie.

We zullen óf duurder gaan tegen lagere rente en dan hetzelfde kwijt zijn óf goedkoper en dan meer en sneller inlossen als appeltje voor de dorst voor láter!



Onze hypotheekverstrekker doet niet aan rente middeling en hypotheek oversluiten wordt ivm boete te duur of levert niks/te weinig op in ons geval (allemaal laten berekenen)
quote:Oranjexxx schreef op 29 september 2016 @ 13:55:

Je hebt een bankspaarhypotheek? Let dan op, je moet minimaal 15 en nog optimaler 20 jaar sparen om het belastingvoordeel te hebben. Anders moet je alsnog belasting betalen in box 3.



Ten tweede: bij een bankspaarhypotheek is een hoge rente niet perse een probleem. Je krijgt nl diezelfde rente over je al ingelegde deel en over de betaalde rente heb je belastingvoordeel. Oversluiten zou best wel eens minder aantrekkelijk kunnen zijn dan je denkt.



Je overwaarde is direct weg door het verhuizen. Ivm alle bijkomende kosten, maar ook door de 'dure' woning die je moet kopen.



In je huidige woning zit dus mogelijk de beste pensioenvoorziening. dat zou best nog eens waar kunnen zijn.

We zijn nu nog in de oriënterende fase. Ik vind het best lastig merk ik en wil me goed voorbereiden en laten inlichten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven