Geld & Recht alle pijlers

Loonbelasting bij meerdere werkgevers

24-02-2017 10:04 30 berichten
Kan iemand me hier duidelijkheid over geven, want ik word er niet veel wijzer van via de site van de belastingdienst.



Ik werk voor meerdere besturen, maar kan maar bij een bestuur loonheffingskorting aanvragen. Betekent dat, dat ik bij die andere werkgevers nu netto minder overhoudt? En dat ik volgend jaar bij mijn belastingaangifte weer geld terugkrijg? Of werkt dat niet zo?
Je kunt inderdaad maar bij één werkgever loonheffingskorting toepassen wat inderdaad betekent dat je bij de anderen netto minder overhoudt. De Belastingdienst kijkt naar je totale inkomen, ongeacht het aantal werkgevers. Iemand met één werkgever kan ook maar één keer loonheffingskorting toepassen.
Alle reacties Link kopieren
ongeveer precies zoals je zegt.



bij de belastingaangifte wordt dan gekeken hoeveel belasting je "teveel" hebt betaald voor het totale bedrag dat je aan loon ontvangen hebt en dat krijg je dan terug.



stel dat je bij 5 werkgevers werkt en daar in totaal 500 euro mee verdient.



was het bij 1 werkgever dan zou je over die 500 euro 100 euro belasting moeten betalen. (voorbeeldje hè)



maar nu betaal je:



WG 1: 100-20

WG 2: 100-30

WG 3: 100-30

WG 4: 100-30

WG 5: 100-30



dan heb je dus eigenlijk 40 euro teveel betaald. die krijg je dan terug met je aangifte
En doooooor!
Oke, duidelijk! Dankjewel.



Wel een beetje balen dit systeem als je net als ik 9 werkgevers hebt Ik ben nu wel heel benieuwd wat er dan volgende maand op mijn rekening staat.
Houd er rekening mee dat je mogelijk ook bij moet betalen. Bij kleine contracten wordt het laagste tarief loonbelasting ingehouden, terwijl het goed mogelijk is dat je totale loon over de grens van het lage tarief heen gaat.
quote:broadway schreef op 24 februari 2017 @ 10:11:

ongeveer precies zoals je zegt.



bij de belastingaangifte wordt dan gekeken hoeveel belasting je "teveel" hebt betaald voor het totale bedrag dat je aan loon ontvangen hebt en dat krijg je dan terug.



stel dat je bij 5 werkgevers werkt en daar in totaal 500 euro mee verdient.



was het bij 1 werkgever dan zou je over die 500 euro 100 euro belasting moeten betalen. (voorbeeldje hè)



maar nu betaal je:



WG 1: 100-20

WG 2: 100-30

WG 3: 100-30

WG 4: 100-30

WG 5: 100-30



dan heb je dus eigenlijk 40 euro teveel betaald. die krijg je dan terug met je aangifte



Als TO bij elke werkgever minder verdient dan 19.982 euro, maar in totaal meer dan 19.982 euro bestaat de kans dat ze juist moet betalen bij de aangifte.



Hier staat het ook wel goed uitgelegd: http://www.intermediair.n ... n-meer-inkomstenbelasting
Bedoel je per jaar nerdopviva? Ik verdien zoveel bij lange na niet.



Al weet ik het niet precies. Want ik heb geen idee wat mijn uurloon is en hoeveel uren ze per dag tellen. Dat verschilt (helaas) weer per bestuur.
Alle reacties Link kopieren
ja, dat klopt ook. er wordt naar je totale inkomsten gekeken en wat je daarover betaald zou moeten hebben.



is dat niet heel spannend dan zul je terugkrijgen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat je in totaal over een grens gaat waardoor je meer belasting zou moeten betalen
En doooooor!
quote:lunaleeflang schreef op 24 februari 2017 @ 10:25:

Bedoel je per jaar nerdopviva? Ik verdien zoveel bij lange na niet.



Al weet ik het niet precies. Want ik heb geen idee wat mijn uurloon is en hoeveel uren ze per dag tellen. Dat verschilt (helaas) weer per bestuur.Dat zijn inderdaad bedragen per jaar. Zoveel is het niet hoor, het gaat om ongeveer 1.550 euro bruto per maand.
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 10:27:

[...]





Dat zijn inderdaad bedragen per jaar. Zoveel is het niet hoor, het gaat om ongeveer 1.550 euro bruto per maand.Ik had het inderdaad al uitgerekend. Ik kom denk ik wel aan dat bedrag in totaal per maand. Maar niet per werkgever
Ik vind het een stomme regeling. Ik heb vandaag gesprek over mijn derde baantje. Waarom denken ze dat ik die drie baantjes neem? Omdat ik het geld NU nodig heb, niet volgend jaar na de aangifte.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 24 februari 2017 @ 10:21:

Houd er rekening mee dat je mogelijk ook bij moet betalen. Bij kleine contracten wordt het laagste tarief loonbelasting ingehouden, terwijl het goed mogelijk is dat je totale loon over de grens van het lage tarief heen gaat.



Hier heb ik dus nooit bij stilgestaan

Ik heb 2 inkomens en zal ongeveer op de grens uitkomen. Die is nu € 19.982. Best bizar eigenlijk. Als ik op € 19.000 uitkom moet ik

€ 6944,50 aan belasting betalen. Verdien ik € 20.000 dan wordt dat € 8160,-

Natuurlijk gaan daar nog heffingskortingen vanaf, maar het verschil betekent dat ik een maand praktisch gratis moet werken. Gelukkig werk ik op oproepbasis dus zou het lonen om 1 maand niet te werken om onder die grens te blijven.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 24 februari 2017 @ 11:07:

[...]





Hier heb ik dus nooit bij stilgestaan

Ik heb 2 inkomens en zal ongeveer op de grens uitkomen. Die is nu € 19.982. Best bizar eigenlijk. Als ik op € 19.000 uitkom moet ik

€ 6944,50 aan belasting betalen. Verdien ik € 20.000 dan wordt dat € 8160,-

Natuurlijk gaan daar nog heffingskortingen vanaf, maar het verschil betekent dat ik een maand praktisch gratis moet werken. Gelukkig werk ik op oproepbasis dus zou het lonen om 1 maand niet te werken om onder die grens te blijven.Dat klopt niet. Je betaalt 40,8% over het deel boven de 19.982 euro.
quote:clubmedfan schreef op 24 februari 2017 @ 10:58:

Ik vind het een stomme regeling. Ik heb vandaag gesprek over mijn derde baantje. Waarom denken ze dat ik die drie baantjes neem? Omdat ik het geld NU nodig heb, niet volgend jaar na de aangifte.Het is nog veel stommer als ze bij 3 werkgevers alledrie hiermee rekening gaan houden en je dus zeker moet bijbetalen volgend jaar
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 11:09:

[...]





Dat klopt niet. Je betaalt 40,8% over het deel boven de 19.982 euro.

Dit



natuurlijk loont het om die maand gewoon wel te werken
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 11:09:

[...]





Dat klopt niet. Je betaalt 40,8% over het deel boven de 19.982 euro.



Aha dan klopt wat ik zegt inderdaad niet. Gelukkig

Dank voor je berichtje, ik zat me hier heel even veel te druk te maken
Pivot! PIVOT!!!
ik schrik hier ook even van, ik heb sinds kort twee werkgevers, verdien bij allebei ongeveer 11.800 per jaar.

er word bij 1 werkgever loonheffingskorting toegepast.



Betekent dit dat ik straks moet bijbetalen?
Even checken, bij die waar je het meest verdiend moet je JA invullen bij het toepassen van de loonheffingskorting, toch? En de anderen NEE?
quote:Lady49 schreef op 24 februari 2017 @ 11:18:

ik schrik hier ook even van, ik heb sinds kort twee werkgevers, verdien bij allebei ongeveer 11.800 per jaar.

er word bij 1 werkgever loonheffingskorting toegepast.



Betekent dit dat ik straks moet bijbetalen?Waarschijnlijk wel, omdat je bij allebei het laagste tarief betaalt en dat niet terecht is.
quote:Lady49 schreef op 24 februari 2017 @ 11:18:

ik schrik hier ook even van, ik heb sinds kort twee werkgevers, verdien bij allebei ongeveer 11.800 per jaar.

er word bij 1 werkgever loonheffingskorting toegepast.



Betekent dit dat ik straks moet bijbetalen?Als ze nu allebei 36.55% loonbelasting inhouden wel. Je verdient ongeveer 23.600 per jaar. Over 19.982 moet je die 36.55% afdragen. Over (23600-19982 =) 3.618 zou je 40.8% moeten afdragen. Dit betekent dus dat je dan een naheffing zou kunnen verwachten van 3.618 x (40.8%-36.55% =) 4.25% = 153,76 euro (en afhankelijk van eventuele aftrekposten kan dit gunstiger uitvallen).
quote:clubmedfan schreef op 24 februari 2017 @ 11:22:

Even checken, bij die waar je het meest verdiend moet je JA invullen bij het toepassen van de loonheffingskorting, toch? En de anderen NEE?Klopt
Alle reacties Link kopieren
Fijn dit onderwerp . Bij welke werkgever kan je dan het beste de loonheffingskorten laten toepassen, degene waar je het meest of het minst verdient? Of maakt dat uiteindelijk niet uit?
Alle reacties Link kopieren
TS, je kunt ook wel bij alle werkgevers de loonheffingskorting laten toepassen. Indien het allemaal inkomsten uit arbeid zijn en geen uiitkeringen en het inkomen de grens van 19. 982 niet te boven gaat bedraagt de algemene heffingskorting 2254Euro. Je hebt ook nog de arbeidskorting waar rekening mee gehouden wordt, die is inkomensafhankelijk.
quote:real_tweety schreef op 24 februari 2017 @ 22:50:

TS, je kunt ook wel bij alle werkgevers de loonheffingskorting laten toepassen. Indien het allemaal inkomsten uit arbeid zijn en geen uiitkeringen en het inkomen de grens van 19. 982 niet te boven gaat bedraagt de algemene heffingskorting 2254Euro. Je hebt ook nog de arbeidskorting waar rekening mee gehouden wordt, die is inkomensafhankelijk.Natuurlijk laat je de loonheffingskorting niet bij alle werkgevers toepassen! Dan krijg je 9x de heffingskorting, terwijl je er maar 1x recht op hebt. Naast een pittige naheffing levert dat ook een fikse boete op van de belastingdienst!
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 24 februari 2017 @ 23:12:

[...]





Natuurlijk laat je de loonheffingskorting niet bij alle werkgevers toepassen! Dan krijg je 9x de heffingskorting, terwijl je er maar 1x recht op hebt. Naast een pittige naheffing levert dat ook een fikse boete op van de belastingdienst!

nee, want de werkgever houdt rekening met de hoogte van het loon. Dus als je telkens 1000Euro loon hebt, wordt dat omgerekend naar wat het jaarinkomen wordt. Als je de ene maand 1000 euro bij de ene werkgever en de andere maand 1000 euro bij de andere werkgever verdient maakt het niets uit. Het wordt pas anders als je in dezelfde periode 4 werkgevers hebt met elk 1000 euro. En die fikse boete in deze situatie is onzin.

Overigens ben ik universitair afgestudeerd fiscalist dus je toon mag best wel een toontje lager.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven