Geld & Recht alle pijlers

Loonbeslag

11-09-2011 16:17 79 berichten
Een deurwaarderskantoor heeft mij als werkgever laten weten beslag te willen laten leggen op het loon van een werknemer.



Dit komt erop neer dat de werkgever een deel van het salaris gaat overmaken naar de deurwaarder in plaats van naar de werknemer.



Ik heb hier als werkgever grote bezwaren tegen. Ik heb als werkgever een contract met de werknemer en heb niets uit te staan met andere partijen die menen op deze persoon een vordering te hebben. Ik ga geen incassobureau spelen voor derden.



Tegelijkertijd zal het wettelijk zo zijn dat ik dat als werkgever verplicht ben mee te werken aan loonbeslag.



Heeft iemand tips over hoe ik dit kan traineren? Dat wil zeggen, onder het mom van 'ik werk mee' ondertussen het incassobureau met een kluitje in het riet sturen?
Het is een extra administratieve belasting, dat klopt. Van de andere kant, juist jij als ondernemer zult ongetwijfeld te maken hebben met klanten die niet betalen. Als jouw vordering door middel van een loonbeslag geincasseerd zou kunnen worden, zou je dan niet balen van een trainerende werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het mij nog goed herinner uit de tijd dat ik samen met mijn ex was die zelf een bedrijf heeft is de werkgever verplicht om aan loonbeslag mee te werken..
@jo12345: Maar de vordering wordt daar toch geen cent minder van? Het kan alleen nu niet op hem verhaald worden, maar ooit zal hij toch wel weer eens meer willen gaan verdienen? Minder geld verdienen (wit) betekent immers ook minder pensioen en minder uitkering in geval van ziekte of werkloosheid. Het lijkt dus heel uitgekookt van hem, maar dat kon nog wel eens tegenvallen.

Als schuldeiser / beslaglegger zou ik hem gek spammen met stuitingsbrieven.
Als je echt bezwaren hebt dan zou je het loonbeslag kunnen laten doorgaan en dan het bedrag aan de werknemer kunnen lenen. Je werknemer zou dan maandelijks via een inhouding jou terug kunnen betalen.



Dan gaat het loonbeslag door, je werknemer merkt er dan relatief weinig van. Het belangrijkste is om met je werknemer om tafel te gaan zitten. Bespreken wat de reden is en of er meer schulden zijn. Een werknemer kan minder gaan presteren door deze problemen.



Wij hebben onlangs ook met loonbeslag te maken gehad, maar voor ons was het geen issue. Daar heb je aan mee te werken, maar we zijn wel met de werknemer in gesprek gegaan. We hebben geen lening met werknemer afgesloten, maar we hebben bij een andere werknemer wel eens een lening overgenomen.
Die laatste zin vind van de openingspost vind ik overigens zeer apart. Je bent zelf ondernemer. Je bent toch ook afhankelijk van het betalingsgedrag van je afnemers? Je werknemer heeft het zelf zo ver laten komen. Waardeloos dat jij er zo over denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:tante.Klaas schreef op 11 september 2011 @ 17:14:

@jo12345: Maar de vordering wordt daar toch geen cent minder van? Het kan alleen nu niet op hem verhaald worden, maar ooit zal hij toch wel weer eens meer willen gaan verdienen? Minder geld verdienen (wit) betekent immers ook minder pensioen en minder uitkering in geval van ziekte of werkloosheid. Het lijkt dus heel uitgekookt van hem, maar dat kon nog wel eens tegenvallen.

Als schuldeiser / beslaglegger zou ik hem gek spammen met stuitingsbrieven.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het loste voor hem niks op.

Ik was er eigenlijk wel heel tevreden mee, aangezien de man eigenlijk niet erg productief meer was en hij na ruim 20 jaar dienst niet op een andere manier eruit kon. Het scheelde de helft van zijn uren die ik nu over hield.
Tante klaas, dat klopt helemaal. De maatschappij is verleidelijker en ingewikkelder geworden als ook harder. Woningbouwverenigingen gaan ook vaker en eerder tot uitzettingen over.
Dat begrijp ik dan ook wel weer jo12345
@Tourrebout

Je bent als ondernemer verplicht alles boven het vastgestelde vrijgelaten bedrag aan de eiser over te maken. Dat geldt dus ook voor de uitbetaling van een eventuele lening!
@Dickens: dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook heel triest om te zien dat in sommige gevallen er nog veel grotere problemen achter die schulden zitten: gokverslaving, koopverslaving, een partner die de schulden veroorzaakt, enz enz. Geen vrolijke verhalen, en dan komt er soms ook nog zoiets als schaamte om de hoek kijken waardoor die onderliggende problemen niet worden aangepakt.

Dan zijn de gevolgen inderdaad keihard.
@jo

Dan heeft de ex dus niet gereageerd zoals zij had kunnen reageren, want als ex kun je daar wel degelijk paal en perk aan stellen.
Daar is toch ook een instantie voor, om achterstallige alimentatie te verhalen? Of "doen" die alleen kinderalimentatie?
Mijn punt is dat het bedrijf / de werkgever er feitelijk niets mee te maken heeft. Kan een incassobureau nou echt niets anders verzinnen om iemand tijdig te laten betalen? Als ze al beslag gaan leggen, waarom dan op loon en niet op bankrekeningen van de persoon in kwestie?
@ondernemer

Jij vindt dat je er niets mee te maken hebt, maar helaas denkt onze wetgever daar anders over.
quote:tante.Klaas schreef op 11 september 2011 @ 16:37:

Aan de OP te zien heb ik trouwens niet de indruk dat dit een risico is waar ***** bang voor is / hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 11 september 2011 @ 17:37:

Mijn punt is dat het bedrijf / de werkgever er feitelijk niets mee te maken heeft. Kan een incassobureau nou echt niets anders verzinnen om iemand tijdig te laten betalen? Als ze al beslag gaan leggen, waarom dan op loon en niet op bankrekeningen van de persoon in kwestie?het is een gerechtsdeurwaarder en die voert het vonnis uit. Jij hebt daaraan mee te werken of je nou vind dat je er niets mee te maken hebt of niet. Jij zou ook blij zijn als de rechtbank had besloten beslag te leggen als er een rekening aan jou maar niet betaald word.
Alle reacties Link kopieren
Loonbeslag is het laatste redmiddel. Je werknemer zit al heel diep in de problemen op het moment dat loonbeslag een optie wordt. Dan is er waarschijnlijk niets meer waarop makkelijk beslag gelegd zou kunnen worden.



Er mag beslag gelegd worden op alle bezittingen behalve wat men op het lijf draagt, bed en beddegoed (restantje uit 19e eeuwse wet) maar beslag leggen op het loon is voor een gerechtsdeurwaarder wel een stuk eenvoudiger dan meubels te gaan lopen veilen. Dat brengt vaak te weinig op.



Beslag op bankrekening mag ook, maar als jouw werknemer dat bedrag op de bank had staan dan hoefde de deurwaarder vast niet langs te komen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet meewerkt aan het loonbeslag, zal de schuldeiser over kunnen gaan op inboedelbeslag (kunnen ze nu ook al) en daar zal je werknemer ook niet blij van worden.
quote:nummerzoveel schreef op 11 september 2011 @ 17:40:

@ondernemer

Jij vindt dat je er niets mee te maken hebt, maar helaas denkt onze wetgever daar anders over.



Ja, dat is mij bekend.

Mijn vraag is vooral hoeveel hindermacht ik nog heb.

Ik overweeg om de deurwaarder een offerte te sturen voor administratieve kosten van 300 euro samenhangend met inwilligen verzoek van 300 euro. Kijken wat er dan gebeurt..
Alle reacties Link kopieren
Kinderachtig



Als je echt wat voor je werknemer wilt doen, zorg dan dat deze schuldhulpverlening krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 11 september 2011 @ 17:37:

Mijn punt is dat het bedrijf / de werkgever er feitelijk niets mee te maken heeft. Kan een incassobureau nou echt niets anders verzinnen om iemand tijdig te laten betalen? Als ze al beslag gaan leggen, waarom dan op loon en niet op bankrekeningen van de persoon in kwestie?

Jij betaalt ook loonbelasting? Heb je ook niets mee te maken, toch doe je het.



En loondoorbetaling bij ziekte? Doe je ook he?
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 11 september 2011 @ 17:46:

[...]





Ja, dat is mij bekend.

Mijn vraag is vooral hoeveel hindermacht ik nog heb.

Ik overweeg om de deurwaarder een offerte te sturen voor administratieve kosten van 300 euro samenhangend met inwilligen verzoek van 300 euro. Kijken wat er dan gebeurt..Dan lacht hij zich een breuk, en bedenkt dat jij aan het kortste eind gaat trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 11 september 2011 @ 17:46:

[...]





Ja, dat is mij bekend.

Mijn vraag is vooral hoeveel hindermacht ik nog heb.

Ik overweeg om de deurwaarder een offerte te sturen voor administratieve kosten van 300 euro samenhangend met inwilligen verzoek van 300 euro. Kijken wat er dan gebeurt..





De werkgever is wettelijk verplicht om salarisgegevens van de werknemer aan de belastingdienst/deurwaarder door te geven. De deurwaarder laat meestal een verklaringsformulier bij de werkgever achter, die binnen 4 weken weer moet worden terug gestuurd aan de deurwaarder. De werkgever mag hiervoor geen administratiekosten in rekening brengen bij de werknemer.



De werkgever is ook niet bevoegd de kosten in mindering te brengen op het loon (7:628, 631 BW).



Daarnaast is de werkgever ook niet bevoegd de kosten te verrekenen met het loon (7:632 BW). Men zou kunnen stellen dat de administratiekosten dienen te worden aangemerkt als schade van de werkgever opgelopen door toedoen van de werknemer. Omdat niet aangetoond kan worden dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer direct voorafgaand aan de aankoop door de werknemer, is de werknemer niet aansprakelijk voor deze schade van de werkgever (7:661 BW).



Daarom kan de werkgever de kosten niet verhalen op de werknemer en is er geen mogelijkheid tot verrekening met het salaris. Verrekening door de werkgever met het loon is wettelijk slechts toegestaan in geval van schadevergoeding, voorschotten op loon, boetes, en teveel betaald loon.





Wat ben jij kinderachtig bezig zeg, heb je zo weinig te doen op je bedrijf dat je je hiermee bezig wil houden?
heb je soms een verhouding ofzo met je werknemer? Aangezien je bijna van alles wilt doen om het loonbeslag te traineren.
Alle reacties Link kopieren
Niks aan te doen en een risico van het vak. Alhoewel...risico. Zoveel hoef je er ook niet voor te doen.



Ooit heb ik een werknemer gehad bij wie loonbeslag werd gelegd. Door een domme beslissing van hem (garant staan voor een familielid) was hij in de schulden geraakt. Ik heb toen zijn schuld in 1 keer afbetaald en daarna elke maand minder loon uitbetaald totdat de rekening vereffend was.

Dat was wel met een zeker risico maar ik ben nog steeds zo blij dat ik hem toen op deze manier heb kunnen helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven