Geld & Recht alle pijlers

Loonheffing

24-04-2014 10:40 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er echt helemaal niets van. Wat is loonheffing nu precies? Belasting ja, maar waarom krijg je het dan ook weer terug van de belastingdienst? Wat is de logica daar achter nou? En ik ken iemand, die het elke maand terug krijgt van de belastingdienst, in plaats van 1x per jaar alles tegelijk. Hoe zit dat? Kan ik dat ook regelen?
Loonheffing is de heffing op je loon.

Hoe meer loon je krijgt, hoe meer heffing eroverheen komt.



Je werkgever kijkt naar je loon en naar de belastingschijven en berekent daarop hoeveel belasting hij voor jou aan de belasting moet afdragen. Maar de werkgever houdt geen rekening mee dat je bijvoorbeeld kinderen of een koopwoning hebt. De belastingdienst heeft bedacht dat je vanwege de zogenaamde aftrekposten minder belasting hoeft te betalen. En dan betaald de werkgever namens jou teveel belasting, en die mag je dan weer terugkrijgen. En die moet je zelf terugvragen, omdat de werkgever dit niet hoeft te doen.



Die teruggave mag ineens, bij een aangifte inkomstenbelasting voor 1 april, of jaarlijks in het jaar zelf, elke maand een 12e deel.
Alle reacties Link kopieren
Dank je



Op internet gebruiken ze altijd zulke moeilijke woorden om het uit te leggen, ik snapte er niks van... Nu wel
Alle reacties Link kopieren
Over al je inkomen betaal je belasting. Dat heet inkomstenbelasting. Inkomen kan bestaan uit loon, maar ook uit andere dingen (je verkoopt een boel spullen op marktplaats, je geeft cursussen, heel veel 'kleine inkomsten' vallen onder de inkomstenbelasting, pas als je ze in een bedrijfje stopt wordt dat anders). Over het deel van je inkomsten uit loon, moet je werkgever de belasting alvast inhouden. Dat heet loonheffing.



De loonheffing wordt berekend op basis van wat aannames. De eerste aanname is dat je het hele jaar door hetzelfde verdient. Als je maar een paar maanden werkt, betaal je elke maand loonheffing alsof je 12x je maandsalaris zou verdienen. Omdat belasting steeds hoger wordt naarmate je meer verdient, krijg je dan aan het eind van het jaar (via de inkomstenbelasting) de teveel betaalde loonheffing terug.



Ook heb je aftrekposten op de inkomstenbelasting. De belangrijkste is de hypotheekrenteaftrek, maar ook giften, kosten voor onderwijs en nog wat zaken kun je soms aftrekken, zodat je een deel terugkrijgt.



Als je vantevoren weet dat je geld terugkrijgt, kun je een voorlopige teruggave aanvragen. Dan krijg je inderdaad elke maand een beetje terug, in plaats van het jaar erna een groot bedrag. Vooral handig als je veel terugkrijgt en dat geld ook echt nodig hebt, maar sommige mensen vinden het juist fijn om een groot bedrag in een keer te krijgen, omdat ze het dan niet zo snel uitgeven. Rente krijg je helaas niet/nauwelijks meer van de belastingdienst.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven