Geld & Recht alle pijlers

Mag men in een winkel zomaar in je tas kijken?

01-05-2016 14:41 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik me dat af.

Ik erger me groen en geel aan winkelpersoneel wat vraagt of ze even in je tas mogen kijken.



Niet dat ik veel te verbergen heb en winkeldiefstal behoort ook niet tot mijn dagelijkse bezigheden, maar toch. De inhoud van mijn handtas is privé, toch?



Dus de vraag; mag men zomaar vragen om in je (hand) tas te kijken in winkels en maakt het nog veel uit of men een sticker of bordje ophangt ergens waarop staat dat tassen gecontroleerd worden?

Mag je weigeren en wie heeft er wel of niet het recht om tassen te controleren?



En voor ik beticht wordt van moeilijkdoenerij; tuurlijk met de security op een festival mijn rugtas checken om te zien of ik geen terrorist ben. Bij zulke evenementen maakt me dat echt niet zo uit.

Maar ik erger me wel aan de cassiere bij de Van Cranenbroek die vraagt of ze in mijn handtas mag kijken. Om te kijken of ik geen kerstbal van 40 cent gestolen heb ofzo? En dan ben ik wél genegen om gewoon nee te zeggen.



Dus, hoe zit het?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je wettelijk gezien weigeren. Zij mogen echter ook een verdachte van winkeldiefstal wettelijk gezien vasthouden tot de politie er is..
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft wel. Waarom niet?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet mogen ze niet in je handtas kijken, dat mag alleen de politie. Ik weiger altijd pertinent, geen mens heeft wat te maken met mijn handtas, die vind ik net zo privé als mijn post. Boodschappentas is een ander verhaal.



Maar bij van Cranenbroek hebben ze bij de ingang toch een bordje hangen, en kluisjes? Neem ik toch aan dat ze dan meer rechten hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ooit uitgezocht.

Persoonlijke tas, zoals een handtas, mag niet.

Boodschappentas wel.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Rare opmerking over die kerstbal, hoewel ik snap dat het een voorbeeld is.



Bij Van Cranenbroek hebben ze inderdaad kluisjes.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij er dus niet om dat ik iets te verbergen heb, maar om het feit dat mijn handtas privé is en niemand daar iets mee te maken heeft.

Rugzakken vind ik dan nog een ander verhaal, maar een gewone dameshandtas? Ik heb nou ook weer geen formaat hutkoffer bij me.

Wat moet je daar nou weer in jatten...



En de vraag is idd; hebben ze wel dat recht als ze het ophangen? Iets met als je de winkel betreedt dat je dan stilzwijgend akkoord gaat?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 14:44:

Ik heb het ooit uitgezocht.

Persoonlijke tas, zoals een handtas, mag niet.

Boodschappentas wel.







Hoe ist met jou dan? Ik wist niet dat je genickchanged was
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Bij de dirk wordt het ook weleens gevraagd maar alleen naar de boodschappentas.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat ze hier geen bevoegdheid toe hebben. Maar ze kunnen wel iemand de tiegang tot de winkel ontzeggen
Je bent zelf een theepot
Geen idee. Dit is mij ook nog nooit gevraagd. Laatst ging pieper af bij etos. Winkel in niet maar uit wel. Ik liep Door de etos naar andere winkel zonder schap in te kijken. Medewerker kwam toen pieper af ging. Ik had mijn tas al open zo van....controleer maar ik heb niks. Meisje zei: nee hoor dat hoeft niet. Je liep rechtstreeks dat zag ik wel. Loop maar door hoor. Vond ik klantvriendelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 01 mei 2016 @ 14:45:

Rare opmerking over die kerstbal, hoewel ik snap dat het een voorbeeld is.



Bij Van Cranenbroek hebben ze inderdaad kluisjes.



Ik was toevallig na de kerstperiode bij Van Cranenbroek toen ik discussie stond te voeren met de cassiere

Vandaar het voorbeeld. Had net een hoop kerstballen gekocht.



En wat moet je dan? Je handtas in een kluisje leggen? Waar haal ik dan aan de kassa mijn portemonnee vandaan om te betalen?



Het gaat dus om mijn handtas he, niet om boodschappentassen of rugtassen.
668, the neighbour of the Beast
Ik heb het een keer uitgezocht. Ik put nu even uit mijn geheugen, dus correct me if I'm wrong.

a) er moet een huisreglement zijn, zichtbaar bij binnenkomst, waarin staat dat men je tas kan controleren.

b) bij controle mogen ze alleen in 'boodschappentas' kijken en niet persoonlijke handtasjes

c) je mag weigeren, maar in dat geval mag de winkel je weer een winkelverbod opleggen.



En nog iets (want dit gaat vast ook voorbij komen in dit topic), en dit weet ik wel heel zeker. Vaak wordt gezegd (ook door mensen in de beveiliging die het zg. moeten weten) dat een winkeldiefstal pas een feit is als je voorbij de kassa bent. Dit is niet waar. Ik heb een rechtszaak bijgewoond waar ik geleerd heb de de winkeldiefstal ook al eerder 'als voltooid' beschouwd kan worden. In het geval waar het om ging, had de man het voorwerp al in de binnenzak van zijn jas verstopt en zich dusdanig gedragen IN de winkel dat de diefstal al voltooid was voor hij langs de kassa ging. Echter beveiliging houdt mensen pas aan na de kassa, voor de zekerheid, voor als er twijfel kan bestaan over of men het wel of niet bewust deed. Hierdoor denken mensen vaak dat het pas stelen is als je voorbij de kassa bent. Nee dus. Als je alvast een verpakking openmaakt en begint te eten, kan dat dus wel degelijk als diefstal gezien worden.
Volgens mij, moeten ze dan met een enigzins goede reden komen, waarom ze daarin zouden willen kijken.

Grotere tassen zoals boodschappentassen volgens mij niet zo zeer.

Maar goed, je wilt af en toe niet weten wat er allemaal in of onder bepaalde dingen verborgen kan worden. Ook kledingstukken.

Tis maar goed dat ze geen strip-search mogen doen dan ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 01 mei 2016 @ 14:47:

Volgens mij is het zo dat ze hier geen bevoegdheid toe hebben. Maar ze kunnen wel iemand de tiegang tot de winkel ontzeggen



Niet helemaal want ik was toen al binnen en had al betaald. Dus me er dan nog uitschoppen is niet zo nuttig.



Tis overigens maar 1 voorbeeld dat ik aanhaal hoor, maar je hoort het tegenwoordig vaker dat men handtassen wil controleren....

Was dus meer gewoon een algemene vraag, wat mag wel en wat mag niet.
668, the neighbour of the Beast
Ik heb het eigenlijk nooit gehad, wel eens pieper af maar dan kon het schuldige kledingstuk dat ik net had betaald gewoon weer over de magneet. Ik zou ook pertinent weigeren, wel tasje of boodschappen tas, maar niet mijn handtas. Gaat ze niks aan hoeveel condooms en tampons daar in zitten.
Alle reacties Link kopieren
Winkelpersoneel heeft inderdaad geen bevoegdheid om in je tas te mogen kijken. Wanneer ze je er van te voren over informeren, dan is de redenering dat het feit dat je alsnog de winkel binnenstapt, je akkoord gaat met deze voorwaarde. Je hebt ook een keuze om hiermee niet akkoord te gaan en de winkel niet te bezoeken. Of dit nou juridisch helemaal klopt betwijfel ik.
Alle reacties Link kopieren
Dus zelfs als er een bordje hangt dat tassen gecontroleerd kunnen worden, mag men niet zomaar vragen om in mijn handtas te kijken?

Boodschappentas wel, handtas niet?



Nuttige info, ik voorzie meer discussie volgende keer dat ik iets dergelijks aan de hand heb
668, the neighbour of the Beast
Familielid is ooit veroordeeld voor winkeldiefstal. Beticht Door twee medewerkers die in tas wilde kijken. Dame verliet winkel en politie kwam bij haar thuis. Bewijs is nooit gevonden, maar er vond wel veroordeling plaats omdat twee medewerkers haar hadden "gezien".
Overigens ook geen tas in kluisje. Een boodschappentas, ok, maar niet mijn handtas. Moet dat wel, dan keer ik om. Je kunt een eventueel gestolen tas niet verhalen op die lui, en de veiligheid wordt ook niet gegarandeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 01 mei 2016 @ 14:50:

Ik heb het eigenlijk nooit gehad, wel eens pieper af maar dan kon het schuldige kledingstuk dat ik net had betaald gewoon weer over de magneet. Ik zou ook pertinent weigeren, wel tasje of boodschappen tas, maar niet mijn handtas. Gaat ze niks aan hoeveel condooms en tampons daar in zitten.



In het geval bij Van Cranenbroek ging er helemaal geen alarm af.

Ik sta hartstikke onschuldig de versiering voor mijn nieuwe kerstboom af te rekenen (die ik net gekregen had van een lieve Viva forumster overigens), heb betaald, ruim mijn portemonnee op en ineens krijg ik de mededeling dat ze nog in mijn tas willen kijken.

In mijn handtas dus, was het enige dat ik bij me had.



En dát vind ik dus dubieus, want idd, handtas is privé en hoeveel maandverband daar in zit en welk merk lippenstift is mijn zaak.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
http://www.kvodeventer.nl/tassencontrole



Als je n winkel binnengaat met n bordje ga je inprincipe akkoord met hun huisregels. Je mág echter weigeren, maar kunt dan moeten wachten op de politie. Ook kunnen ze je de toegang ontzeggen, omdat je je niet aan de huisregels houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 01 mei 2016 @ 14:49:

[...]





Niet helemaal want ik was toen al binnen en had al betaald. Dus me er dan nog uitschoppen is niet zo nuttig.



.



Ik bedoel dat itt de politie ze hier geen bevoegdheid toe hebben, je kunt dus weigeren.

Ze hebben wel bevoegdheid om je niet meer in de winkel te laten.



Dat er een bordje staat 'uw tas kan worden gecontroleerd' is niet rechtsgeldig
Je bent zelf een theepot
quote:Marels schreef op 01 mei 2016 @ 14:53:

[...]





In het geval bij Van Cranenbroek ging er helemaal geen alarm af.

Ik sta hartstikke onschuldig de versiering voor mijn nieuwe kerstboom af te rekenen (die ik net gekregen had van een lieve Viva forumster overigens), heb betaald, ruim mijn portemonnee op en ineens krijg ik de mededeling dat ze nog in mijn tas willen kijken.

In mijn handtas dus, was het enige dat ik bij me had.



En dát vind ik dus dubieus, want idd, handtas is privé en hoeveel maandverband daar in zit en welk merk lippenstift is mijn zaak.Ik zou dan weigeren. Mochten ze moeilijk doen, zou ik de ballen neerleggen, bonnetje geven om te scannen, geld op bergen en de winkel uit lopen. Jij bent klant, niet bij voorbaat al een crimineel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 01 mei 2016 @ 14:52:

Familielid is ooit veroordeeld voor winkeldiefstal. Beticht Door twee medewerkers die in tas wilde kijken. Dame verliet winkel en politie kwam bij haar thuis. Bewijs is nooit gevonden, maar er vond wel veroordeling plaats omdat twee medewerkers haar hadden "gezien".Zonder bewijs? Mwah
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven