Geld & Recht alle pijlers

Mag werkgever mij verplichten opnemen vrije dagen?

09-07-2014 10:59 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons bedrijf is een bedrijf bestaande uit mijn 2 werkgevers (partners, VOF of zoiets), mijn collega van administratie die 2 dagen werkt en ik die 3 dagen per week werkt.



Mijn baas heeft me zojuist medegedeeld dat wij ons kantoor sluiten voor 2 weken in de zomervakantie. Ik neem dit jaar geen zomervakantie op, aangezien mijn man en ik geld sparen voor de verkoop van ons oude huis en de zomervakantie gaan besteden aan hypotheken/makelaars etc. Ik heb per jaar maar 15 dagen (toevallig dit jaar 19 omdat ik 4 dagen van vorig jaar heb meegenomen) en wil deze goed besteden. We denken om in de herfstvakantie weg te gaan (mijn man is leerkracht) en ik wil losse vrije dagen opnemen.



Mijn baas heeft me nu dus verplicht 6 dagen in te leveren voor deze sluiting in de zomervakantie. Hierdoor hou ik voor de rest van het jaar 7 dagen over (ik heb uiteraard al wat dagen opgenomen dit jaar). Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en wat ik moet als ik aan het einde van het jaar dagen wil opnemen en ik heb niets meer over door deze actie.



Hij heeft aangegeven dat ter zijner tijd te bekijken, aangezien hij niet verwacht dat ik dagen te kort kom :-S....



Heeft iemand een idee of dit zomaar mag?



Aangezien we een bedrijf zijn met minder dan 5 werknemers, is het niet verplicht een CAO te hebben, dus ik kan hier niet op terugvallen. In mijn contract staat niets vermeld over dit soort beslissingen....
hoe lang weet je dit al?
Dit mag, als ze het maar op tijd aangeven. Ik geloof aan het begin van een kalender jaar. Gebeurt ook vaak met kerst en oud en nieuw.

Dit nu beslissen zonder eerder melding mag niet zomaar volgens mij.



Ik zou je Cao en in je contract even kijken wat er staat. Bel anders je vakbond rechtsbijstand of jurofoon om het na te vragen.
Inderdaad, een bedrijf mag gewoon dicht als ze dat vooraf aankondigen, en dat kost je dan inderdaad verlofdagen. Maar je kunt die twee weken die je verplicht vrij bent dan toch besteden aan hypotheken/makelaars als je dat toch al van plan was?
Alle reacties Link kopieren
Hangt ten eerste af van het contract en eventuele reglementen. Als je contractueel bent overeengekomen dat dit mag, dan mag het. Als er ooit een reglement is opgesteld waarin hiervoor regelingen zijn getroffen, en je hebt ruim de tijd gehad om die te lezen en daartegen te protesteren, dan mag het ook.



Als er nooit iets is vastgelegd, wordt het ingewikkelder. De werknemer en werkgever worden geacht samen in goed overleg vakanties te plannen.



Daarbij moet de werkgever zorgen dat de werknemer daadwerkelijk vakantie kan nemen (dus niet alleen losse dagen toestaan), en moet de werkgever ook zorgen dat de vakantie daadwerkelijk wordt opgenomen. Vakantiedagen opsparen en laten uitbetalen hoort een uitzondering te zijn, als dat regel wordt voldoet de werkgever niet aan zijn zorgplicht. Soms moet je een werknemer tegen zichzelf in bescherming nemen en met vakantie 'sturen'.



Aan de andere kant moet de werknemer de belangen van het bedrijf in de gaten houden. Zeker bij kleinere bedrijven, of in sectoren met een vaste vakantieperiode (bouw, onderwijs) is het handiger om iedereen met vakantie te sturen, in plaats van allemaal verspreid. Een werknemer die daar vanaf wil wijken moet goede redenen hebben.



Maar dat overleg bij jullie loopt niet soepel, begrijp ik. Dat is lastig. Normaalgesproken zou je voor kunnen stellen om in het najaar met onbetaald verlof te mogen, maar als je net aan het sparen bent is dat niet ideaal. Kun je misschien nu al plannen hoeveel dagen je in het najaar wilt hebben, en dan laten zien dat dit niet gaat werken?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Is 15 vakantiedagen per jaar niet wat weinig? Of werk je part time?

In dat geval kun je misschien een paar weken werken op je vrije dag en zo wat dagen opsparen of je verlof handig om je structureel vrije dagen heen plannen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ze werkt 3 dagen per week. Dat is dus 25 dagen fulltime, vrij normaal aantal.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Kun je niet aangeven gewoon te komen werken? Ik werkte voorheen op 'n klein familiebedrijf en daar werd eigenlijk ook vanuit gegaan van 'n sluiting in de zomer, maar ik ga nooit in de zomer op reis, dus ik werkte in die periode gewoon door.

Volgens mij mag 'n bedrijf niet op stel en sprong besluiten een verplichte sluiting te houden, dat hoort toch voor begin van het jaar wel kenbaar gemaakt te zijn.

En als je dagen te kort komt dan kun je altijd nog onbetaald verlof op nemen.

Maar ik aangezien je een administratieve functie hebt zou ik er gewoon op aandringen dat je gewoon kan blijven werken in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 09 juli 2014 @ 11:31:

Ze werkt 3 dagen per week. Dat is dus 25 dagen fulltime, vrij normaal aantal.

O, ja. Het staat in de OP.

Ik heb daar kennelijk overheen gelezen
óu sont les neiges d'antan

Wat Elninjoo zegt, is dat niks? En als het geen twee volle weken kan (door blijven werken) kun je misschien in ieder geval een dag of 2 doorwerken, zodat het je in totaal wat minder dagen kost.



Het lijkt me namelijk in zo'n klein bedrijf ook lastig om op je strepen te blijven staan en daarmee mogelijk de arbeidsverhoudingen te verstoren. Aan de andere kant moeten de verplichte vrije dagen (of de mogelijkheid die aan te wijzen) volgens mij wel in je arbeidsovereenkosmt opgenomen zijn, dus als je baas hier nu ineens mee komt, klopt dat ook niet.



Daarom zou ik kijken in hoeverre je kunt schipperen om je werkrelatie goed te houden maar niet de volle 6 dagen kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je punt, TO, en zou ook balen.



Maar als je nu 6 dagen inlevert, heb je nog 7 dagen over. Herfstvakantie is een week, dus voor jou 3 dagen. Dan houd je nog 4 dagen over om met de kerst op te nemen. Op zich genoeg, toch?
Ik zou het eerst 'ns laten uitzoeken of dit wel mag zo kort van te voren. Kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. Een werkgever hoort dat toch vóór het jaar begint al door te geven als er sprake is van verplichte vrije dagen? Bovendien lijkt me dat veel mensen nu hun reizen al geboekt hebben en dat ze dan niet spontaan nog even 2 weken dagen in kunnen leveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 09 juli 2014 @ 12:07:

Ik zou het eerst 'ns laten uitzoeken of dit wel mag zo kort van te voren. Kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd. Een werkgever hoort dat toch vóór het jaar begint al door te geven als er sprake is van verplichte vrije dagen? Bovendien lijkt me dat veel mensen nu hun reizen al geboekt hebben en dat ze dan niet spontaan nog even 2 weken dagen in kunnen leveren.Ik zou het ook zeker uitzoeken, bedoel met mijn bericht niet dat je het je maar moet laten gebeuren
Lastig.



Hij deelde het zojuist mee. Dat is wel erg kort dag en ik denk dat hij daarmee buiten zijn boekje gaat.



Aan de andere kant liggen de banen niet voor het oprapen.



Ik zou het even uitzoeken en dan eventueel voorstellen om het te delen, dus jij levert drie dagen in en hij doet de andere drie.



Kerst valt dit jaar op donderdag-vrijdag. Dus zoveel dagen heb je dan niet meer nodig om de week vol te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het werd vanmorgen medegedeeld, dat we dus over 2 weken dichtgaan. Ik heb aangegeven gewoon te willen werken, maar dit mag niet. Mijn baas vindt het niet relevant in deze 2 weken mij op kantoor te laten werken, zelfs niet voor 1 dag in de week.



En idd kan ik nu werken aan hypotheek etc., maar aangezien ik normaal 2 dagen per week vrij ben, had ik er gewoon zo ook tijd voor gehad.



Ik heb trouwens geen administratieve functie (in de OP schrijf ik dat ik een collega heb die de administratie doet), ik ben hoofd van een afdeling en verantwoordelijk voor boekingen en offertes naar klanten toe (ik ben dus eigenlijk in mijn eentje verantwoordelijk voor 1 afdeling). Dit wordt dus ook 2 weken stil gelegd...



Helaas hebben we hier ook de regel dat als ik op een vrije dag werk, ik deze niet mag opsparen (wel ruilen met een andere dag). Dit kan ook niet, aangezien ik op mijn 2 vrije dagen met mijn baby thuis ben...



Artemis, uiteraard kan dit. Maar wat als mijn oppas ziek is en ik op een werkdag thuis moet zijn voor mijn dochter en ik heb mijn 7 vrije dagen besteed? Of als ik gewoon eens lekker een dagje tussendoor vrij wil hebben?
Ik zou hier mijn rechtsbijstand op zetten. Denk dat je baas hier geen gelijk in krijgt, want veel te kort dag.
Hoofd van een afdeling? Van me, myself and I?



On topic: nee, dit mag niet. Maar je kan er weinig aan doen vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Pimpelmeesje, ons bedrijf bestaat uit 3 takken. Mijn bazen leiden ieder 1 tak en ik leid de andere tak. Dus mijn klanten, offertes en boekingen, mijn facturen. Dus vandaag ben ik in mijn eentje hoofd.
Volgens mij mag dat niet zomaar. Er zijn wel regels voor. Wat staat er in je arbeidsvoorwaarden? Wij hebben 2 verplichte ATV dagen per jaar en die moeten voor een bepaalde datum worden gecommuniceerd aan de medewerkers.



Ik kan mij wel voorstellen dat dit heel erg zuur is.
Wat staat hierover in je contract?



Mag je als werkgever verplichte vrije dagen aanwijzen?

Ja, als dit in de arbeidsovereenkomst staat. Een voorbeeld van een veelgebruikte verplichte vrije dag is de vrijdag na hemelvaart. In sommige branches, zoals in de bouw, bestaat een collectieve vakantieperiode: de bouwvak.



Bron: http://www.mkbservicedesk ... omtrent-vakantiedagen.htm

Zie ook bijv hier: http://www.intermediair.n ... ntie-op-te-nemen-de-zomer



Het kan dus alleen als het in je CAO en/of arbeidscontract staat.
Alle reacties Link kopieren
Als er helemaal niks over is afgesproken in cao, arbeidsvoorwaardenregeling of je contract, dan geldt volgens de wet dat de werknemer zijn vrije dagen bepaalt, en dat de werkgever moet toestemmen. Dit mag dus niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Zoals vertelt in OP, wij hebben hier geen CAO. Alles wordt hier ter plekke bedacht en besloten. Toen ik ging trouwen, wilde mijn baas dat ik hier een vakantiedag voor opnam. Na uitzoeken bleek dat ik recht had op 2 vrije dagen (betaald). Hij vond het niet zo leuk dat ik dit zelf was gaan uitzoeken.



Dus mijn baas bedacht zich vorige week dat hij en zijn partner tegelijkertijd op vakantie gaan, en aangezien het in de zomer meestal rustig is deze week besloten gewoon 2 weken dicht te gaan.



In mijn contract staat niets over dit soort dagen. Alleen dat ik recht heb op 15 vakantiedagen per jaar.
Neem contact op met je rechtsbijstand of een juridisch loket ofzo en laat je niet doen. Je werkgever mag dit dus helemaal niet zomaar beslissen en jou 2 weken salaris door de neus boren.
Alle reacties Link kopieren
Wijs je baas op artikel 7:638 lid 2 BW.

Weet niet of je er vrienden mee maakt.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoeveel uur werk je dan per week in die drie dagen, is dat 3 x 8?



Wettelijk heb je jaarlijks recht op 4 x het aantal uren per week
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven