Geld & Recht alle pijlers

Mag werkgever mij verplichten opnemen vrije dagen?

09-07-2014 10:59 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons bedrijf is een bedrijf bestaande uit mijn 2 werkgevers (partners, VOF of zoiets), mijn collega van administratie die 2 dagen werkt en ik die 3 dagen per week werkt.



Mijn baas heeft me zojuist medegedeeld dat wij ons kantoor sluiten voor 2 weken in de zomervakantie. Ik neem dit jaar geen zomervakantie op, aangezien mijn man en ik geld sparen voor de verkoop van ons oude huis en de zomervakantie gaan besteden aan hypotheken/makelaars etc. Ik heb per jaar maar 15 dagen (toevallig dit jaar 19 omdat ik 4 dagen van vorig jaar heb meegenomen) en wil deze goed besteden. We denken om in de herfstvakantie weg te gaan (mijn man is leerkracht) en ik wil losse vrije dagen opnemen.



Mijn baas heeft me nu dus verplicht 6 dagen in te leveren voor deze sluiting in de zomervakantie. Hierdoor hou ik voor de rest van het jaar 7 dagen over (ik heb uiteraard al wat dagen opgenomen dit jaar). Ik heb aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben en wat ik moet als ik aan het einde van het jaar dagen wil opnemen en ik heb niets meer over door deze actie.



Hij heeft aangegeven dat ter zijner tijd te bekijken, aangezien hij niet verwacht dat ik dagen te kort kom :-S....



Heeft iemand een idee of dit zomaar mag?



Aangezien we een bedrijf zijn met minder dan 5 werknemers, is het niet verplicht een CAO te hebben, dus ik kan hier niet op terugvallen. In mijn contract staat niets vermeld over dit soort beslissingen....
Je hebt dus een probleem. Je baas heeft geen recht om dit te doen, maar als jij erg moeilijk gaat doen wordt het er zeker niet gezelliger op.



Ik zou bij jezelf te rade gaan hoeveel verplichte vrije dagen je bereid bent te accepteren en dan nog eens met je baas gaan praten. Hem uitleggen dat wat hij wil echt niet mag, dat je bereid bent drie dagen op te nemen, maar dat je die overige 3 dagen gewoon wilt werken.



En volgens mij zou jij je werk prima kunnen doen als het bedrijf dicht is, of niet?



Het lastige is, dat je wel je gelijk kunt hebben, maar dat ik verder ook niet zou weten hoe je je gelijk ook echt moet krijgen...
quote:Francisca21 schreef op 09 juli 2014 @ 12:45:

Zoals vertelt in OP, wij hebben hier geen CAO. Alles wordt hier ter plekke bedacht en besloten. Toen ik ging trouwen, wilde mijn baas dat ik hier een vakantiedag voor opnam. Na uitzoeken bleek dat ik recht had op 2 vrije dagen (betaald). Hij vond het niet zo leuk dat ik dit zelf was gaan uitzoeken.



Dus mijn baas bedacht zich vorige week dat hij en zijn partner tegelijkertijd op vakantie gaan, en aangezien het in de zomer meestal rustig is deze week besloten gewoon 2 weken dicht te gaan.



In mijn contract staat niets over dit soort dagen. Alleen dat ik recht heb op 15 vakantiedagen per jaar.Verlof bij een bruiloft is niet wettelijk vastgelegd hoor. Het kan vallen onder buitengewoon verlof, maar er staat niet in de wet dat je bij je bruiloft 2 dagen verlof krijgt.
quote:Francelle schreef op 09 juli 2014 @ 12:51:

Maar hoeveel uur werk je dan per week in die drie dagen, is dat 3 x 8?



Wettelijk heb je jaarlijks recht op 4 x het aantal uren per weekHet maakt toch niet uit hoeveel uur ze werkt per dag? Ze werkt drie dagen en heeft jaarlijks vijftien verlofdagen. Dat zijn dus vijf weken, of ze nou dagen van 1 of van 10 uur maakt.
En hoe ging het andere jaren dan? Hoe lang werk je er al?
Nee, dat mag een werkgever niet verplichten als dit niet vooraf is vastgelegd. Feitelijk hebben je werkgever en jij nu een probleem en dat zullen jullie samen moeten oplossen.

Ga aan tafel, geef aan dat dit juridisch niet mag en dat je hier samen uit wil komen. Wat zijn voor hem andere mogelijkheden?

Met hoeveel werknemers zijn jullie nu eigenlijk? Uit hoeveel medewerkers bestaan de afdelingen? Ik kan me nl. niet voorstellen dat anderen hier zo maar in mee gaan. Als je je kunt verenigen met collega's, dan sta je gevoelsmatig wellicht sterker.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 09 juli 2014 @ 13:14:

...

Met hoeveel werknemers zijn jullie nu eigenlijk? Uit hoeveel medewerkers bestaan de afdelingen? Ik kan me nl. niet voorstellen dat anderen hier zo maar in mee gaan. Als je je kunt verenigen met collega's, dan sta je gevoelsmatig wellicht sterker.Pssst, lees de allereerste twee zinnen van dit topic eens....
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 09 juli 2014 @ 12:59:

[...]



Het maakt toch niet uit hoeveel uur ze werkt per dag? Ze werkt drie dagen en heeft jaarlijks vijftien verlofdagen. Dat zijn dus vijf weken, of ze nou dagen van 1 of van 10 uur maakt.

Ik vroeg het om een duidelijk beeld te krijgen. Als ze inderdaad 3 x 8 werkt, maakt het niet uit.



Maar stel TO werkt 2 dagen van 8 uur en 1 dag van 4. Wat doet de werkgever dan als ze de dag van 4 uur vrij neemt. Dat is dan geen hele dag verlof.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:kerol schreef op 09 juli 2014 @ 13:16:

[...]





Pssst, lees de allereerste twee zinnen van dit topic eens....Pssst, thanks, dat had ik gedaan... ik vind het alleen raar dat ze dan leidinggevende van een hele afdeling is. Vandaar toch nog maar even een controlevraag. Maar, als het storend is, zal ik dat natuurlijk nooooooit meer doen
quote:Francelle schreef op 09 juli 2014 @ 13:19:

[...]



Ik vroeg het om een duidelijk beeld te krijgen. Als ze inderdaad 3 x 8 werkt, maakt het niet uit.



Maar stel TO werkt 2 dagen van 8 uur en 1 dag van 4. Wat doet de werkgever dan als ze de dag van 4 uur vrij neemt. Dat is dan geen hele dag verlof.Als TO een halve dag werkt, dan hoeft ze ook maar een halve dag op te nemen. In jouw voorbeeld zou TO dan 2,5 vakantiedag inleveren voor een week vakantie.
quote:LadyZiva schreef op 09 juli 2014 @ 13:22:

[...]





Pssst, thanks, dat had ik gedaan... ik vind het alleen raar dat ze dan leidinggevende van een hele afdeling is.Ze beheert een hele afdeling, alleen, dat is iets anders dan leidinggevende zijn van een afdeling
Alle reacties Link kopieren
quote:coravanmora schreef op 09 juli 2014 @ 12:48:

Wijs je baas op artikel 7:638 lid 2 BW.

Weet niet of je er vrienden mee maakt.



Dit is inderdaad waar TS naar op zoek is.

Mijn vorige werkgever had hier ook een handje van en heb toen of de dagen van hem gekregen of ik mocht gewoon doorwerken.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wel ziet bij kleine werkgevers is dat ze heel creatief om kunnen gaan met dit soort dingen. En de uitwerking is dan meestal in het voordeel van de werkgever.



Dus vandaar mijn vraag hoeveel uur TO per week werkt.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk per week 24 uur, dus 3 dagen van 8 uur.



Ik werk al 5 jaar bij dit bedrijf, de vorige jaren ben ik altijd gewoon op vakantie geweest (toen werkte ik nog 36 uur per week en ging ik gewoon 3-4 weken per zomer op vakantie).



We bestaan dus uit 4 personen, mijn 2 bazen, de dame van de administratie en ik. Mijn andere collega gaat gewoon op vakantie, mijn bazen ook. Ik ben dus de enige die geen vakantiedagen opneemt deze zomervakantie. Ik ben dus ook de enige die de pineut is met deze sluiting van 2 weken.



Zoals eerder uitgelegd, het bedrijf bestaat uit 3 takken. mijn ene baas richt zich op tak 1, andere baas doet tak 2 en ik richt me op tak 3. Ieder richt zich op zijn eigen tak en is verantwoordelijk voor alle handelingen die daaronder vallen (klantcontact, offerte/boeking, facturen). Mijn andere collega handelt de algemene administratie af.



In de zomervakantie is het vrijwel altijd rustig, maar aangezien we normaal redelijk na elkaar op vakantie gaan, is sluiting niet voorgekomen. Nu meerdere vakanties elkaar overlappen, vindt mijn baas sluiting handiger dan mij gewoon door te laten werken...
Alle reacties Link kopieren
Het mag niet, als het je as hoc wordt meegedeeld. Dit moet aan het begin van het kalenderjaar officieel worden meegedeeld en vastgelegd. Wisten jullie het niet eerder dan nu recent?
Alle reacties Link kopieren
Nee, zoals ik hierboven beschreef: alles wordt hier ter plekke bedacht aangezien het een eigen bedrijf is van mijn bazen. Vorige week begon mijn baas erover dat het kantoor waarschijnlijk zou sluiten in de vakantie en vanmorgen werd het medegedeeld dat we dus 2 weken dicht gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Verlof bij een bruiloft is niet wettelijk vastgelegd hoor. Het kan vallen onder buitengewoon verlof, maar er staat niet in de wet dat je bij je bruiloft 2 dagen verlof krijgt.

+1

Als je niet onder een CAO valt moet het in je arbeidsovereenkomst of in het personeelshandboek staan, zoniet, heb je bij trouwen nergens recht op!
Alle reacties Link kopieren
Is het dan niet mogelijk om aan je baas te vragen of je die twee weken (zes dagen) met onbetaald verlof mag? Of is dat wettelijk gezien niet mogelijk? Dan krijg je minder uitbetaald, blijven je vrije dagen gewoon staan en hoef je toch niet op kantoor te zijn die weken.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Blije-bij!
"moeder worden is een wonder, moeder zijn een heel gedonder"
quote:blije-bij schreef op 09 juli 2014 @ 14:07:

Is het dan niet mogelijk om aan je baas te vragen of je die twee weken (zes dagen) met onbetaald verlof mag? Of is dat wettelijk gezien niet mogelijk? Dan krijg je minder uitbetaald, blijven je vrije dagen gewoon staan en hoef je toch niet op kantoor te zijn die weken.

Ze kan natuurlijk als ze uiteindelijk te kort komt ook nog onbetaald verlof nemen, maar het is wel in het voordeel van de baas op die manier. Hij mag dit helemaal niet doen en als TO wil kan ze 'm daar via haar rechtsbijstand op aanspreken. Dan moet hij TO gewoon doorbetalen en laten werken, aangezien hij hier niets over had vastgelegd.

Als je je nu één keer zo laat piepelen, dan kun je er donder op zeggen dat ie het 't volgend jaar weer doet.
Ik kan me niet voorstellen dat deze mededeling zo kort vantevoren als redelijk beschouwd mag worden. Verplichte opname van bepaalde vakantiedagen hoort in principe voor aanvang van het kalenderjaar aangekondigd te worden, niet 2 weken (!) voor aanvang. Maar hebben je bazen eerder helemaal niet geinformeerd wanneer jij denkt je vakantiedagen te gebruiken dit jaar?



Verplichte vakantieperiodes kunnen geregeld zijn per CAO, in de individuele arbeidsovereenkomst of het vakantiereglement. Ik vermoed dat jullie ook geen vakantiereglement hebben, dus dan zou je je contract erop moeten naslaan, staat daar iets in over een vaste periode vakantie, of vakantie opnemen tegelijk met bazen? Dan nog is een termijn van 2 weken niet redelijk.



Benader dit anders niet vanuit wat jij wilt, of wat de regels zijn, maar geef aan dat de termijn van aankondiging jou geen mogelijkheid geeft om hiermee rekening te houden qua vakantieplanning.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het rauw op je dak valt. Je gaat er op achteruit. Niet prettig.

Ik zou in gesprek met baas aangeven dat je de manier waarop dit is gegaan niet prettig vindt. Je grens stellen dat je dit niet nog een keer zo wilt. Als ze dicht gaan dan vroeg van te voren laten weten!

Maar ik zou het ook niet hoog op laten lopen. Je hebt een baan, hij besluit dit zo en je kan hem met wetten en regels om de oren meppen maar daar wordt de sfeer ook niet beter van. Haal er je voordeel uit. Doe die twee weken lekker vakantie houden...
Ik zou er wel een punt van maken eerlijk gezegd. Ik zou in gesprek gaan en aangeven dat het wettelijk niet mag (artikel er bij vermelden) en aangeven dat je graag wilt doorwerken of eventueel de helft.. wat je zelf wilt.



Tuurlijk je hebt een baan, maar dat betekent niet dat je alles zomaar klakkeloos hoeft te accepteren. Soms kan het best goed zijn om "bazen" er op te attenderen dat ze wel de regels moeten volgen.



Het zou mooi zijn als er een middenweg komt. Desnoods dat je extra dagen mag opnemen in de herfstvakantie. Weet ik het. Maar ik zou er zeker niet op achteruit willen gaan.



Een baan is fijn, maar je hebt ook rechten hoor en omdat het crisis is hoeft een werkgever daar nog geen misbruik van te maken.
Het mag niet nee. Ik zou ze daarop wijzen en afspreken dat 1 week voor hun rekening is en 1 week voor mij. Eventueel ook nog wat werk thuis doen want volgens mij heb je wel een functie waarin je zelfstandig kan doorwerken ookal is het kantoor dicht. Tot slot afspraken maken voor volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik het op scherp zou zetten met rechtsbijstand oid. Dan weet je zeker dat de arbeidsverhoudingen op scherp worden gezet met het risico op verstoorde verhoudingen en ontslag. Neemt niet weg dat het niet netjes is.

Ik zou met de baas zoeken naar een middenweg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven