Geld & Recht alle pijlers

Medisch urgent en onverzekerd

24-06-2016 10:03 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefvader is 2 weken geleden na een ongeluk in het ziekenhuis beland. Hij heeft direct een spoed operatie gekregen en ligt nu nog steeds in het ziekenhuis.



Maar nu het probleem, hij is niet verzekerd en staat nergens ingeschreven. Dat hij nergens staat ingeschreven en niet verzekerd is dat is geen kwestie van onmacht maar omdat hij dat gewoon niet wil en er zou hem toch nooit iets gebeuren.



Jullie raden het al dat hij een oude koppige man is die alles beter weet. Verzekeringen zijn oplichting en ergens ingeschreven staan is onzin.



Er is wel geld maar of er voldoende geld is voor zo'n lange opname en spoed operatie is maar de vraag.



Wat kan er gedaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Als hij zich doelbewust niet verzekerd; zijn de consequenties nu voor hem.
Sja een verzekering is verplicht, dus grote kans dat hij wordt aan gemeld en dan een boete krijgt...staat hij ook niet in een gemeente ingeschreven dan?
Alle reacties Link kopieren
Vervelende situatie TO. Lees hier anders even: https://www.cjib.nl/Onder ... zekerden-Zorgverzekering/
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Is je stiefvader trouwens dakloos? Of woont hij wel ergens maar staat hij daar niet ingeschreven?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Wat kan er gedaan worden? Wat wil je dat er gedaan wordt?



Ze zullen hem niet de deur wijzen, ze hebben zorgplicht. En zelfstandig zal hij ook niet zeggen: mijn geld is op dus nu ga ik naar huis. Hij zal een schuld krijgen, of te wel voor de zorg, of te wel voor de boetes en de premie van de verzekering die ze ambtshalve voor hem gaan afsluiten, maar of ze dit geld ooit bij hem kunnen verhalen is nog maar de vraag. Van een kale kip kun je niet plukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 24 juni 2016 @ 10:06:

Als hij zich doelbewust niet verzekerd; zijn de consequenties nu voor hem.

Dit. En helemaal terecht.

Je schrijft: 'er is wel geld'. Vergis je niet in wat een operatie en ziekenhuisopname kost, dat kan in de tonnen lopen! Dat wordt dus spaargeld inleveren en waarschijnlijk de rest van zijn leven dokken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ziet HIJ als oplossing. Hij heeft als volwassen vent toch deze beslissing genomen? Dan is het ook aan hem om het op te lossen. Hij weet het toch allemaal zo goed? Dan mag hij nu ook zelf met de oplossing komen.
Alle reacties Link kopieren
dat wordt een duur grapje denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Een zorgverzekering is bij wet verplicht (en binnenkort snapt hij waarschijnlijk ook wel waarom), dus om dit af te doen als 'koppigheid' is wel een beetje makkelijk..



Als ik jou was zou ik even snel een willekeurige verzekeraar bellen en aan hen vragen naar de verstandigste oplossing. Je stiefvader heeft ze nodig!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 24 juni 2016 @ 10:12:

Wat ziet HIJ als oplossing. Hij heeft als volwassen vent toch deze beslissing genomen? Dan is het ook aan hem om het op te lossen. Hij weet het toch allemaal zo goed? Dan mag hij nu ook zelf met de oplossing komen.



inderdaad



"zo, pap. Fijn dat het beter met je gaat. Vertel nu maar eens hoe je dit gaat doen in die vrije levensstijl van je!"
En doooooor!
quote:Boarn schreef op 24 juni 2016 @ 10:12:

Wat ziet HIJ als oplossing. Hij heeft als volwassen vent toch deze beslissing genomen? Dan is het ook aan hem om het op te lossen. Hij weet het toch allemaal zo goed? Dan mag hij nu ook zelf met de oplossing komen.Eens.
Als ze weten dat hij onverzekerd is, doen ze meestal niet meer dan nodig is. Onderzoeken of behandelingen die handig zijn maar niet per se noodzakelijk, slaan ze wel eens over.

Eenmaal thuis krijgt hij de rekening (ritje met de ambulance er naartoe (>500 euro), de operatie, voor iedere opnamedag zo'n 500-1000 euro per dag, afhankelijk van de benodigde zorg en (on)bewaakte afdeling en ziekenhuis). Als hij het niet in een keer kan betalen treffen ze een afbetalingsregeling. Hoe ver ze daar in gaan weet ik niet.

Als er geen geld is, heeft het ziekenhuis pech. Ze krijgen er subsidie voor en zijn verplicht om medisch noodzakelijke zorg te leveren. Ze mogen niemand weigeren.



Stel in ieder geval het opnamebureau op de hoogte dat hij niet verzekerd is, als dat nog niet gedaan is.



Eigenlijk vind ik het een beetje eigen schuld dikke bult. Je bent niet voor niets verplicht om je te verzekeren en als je er voor kiest om dat moedwillig niet te doen, kun je dit vroeg of laat een keer verwachten.
Alle reacties Link kopieren
kom je toevallig uit België to?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Heeft het zh al contact met hem/de familie hierover opgenomen?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij zich in het verleden aangemeld als gemoedsbezwaarde bij de SVB? Dan is er niks aan het hand. Hij is dan ontheven van de verplichting tot verzekeren. De kosten worden dan vergoed van de spaarrekening bij ZIN.



Niet aangemeld als gemoedsbezwaarde? Tja....dan is een opname en operatie een kostbaar grapje.



Ter info;

Een ontheffing vanwege gemoedsbezwaren betekent dat u niet meer verplicht verzekerd bent. U betaalt dan extra belasting over uw inkomen in plaats van de verplichte premies voor volks- en werknemersverzekeringen. Het bedrag dat u dan betaalt, is hetzelfde bedrag als wat u zonder ontheffing zou moeten betalen aan premie.



De bijdrage over uw inkomen stort de Belastingdienst voor u op spaarrekeningen bij het Zorginstituut Nederland en de SVB. Dit geld wordt op de volgende manier gebruikt:

Uit de spaarrekening bij het Zorginstituut Nederland krijgt u een vergoeding voor uw zorgkosten.

Heeft u de AOW-leeftijd, dan krijgt u een uitkering Spaarregeling Gemoedsbezwaarden uit de spaarrekening bij de SVB.



Bron : https://www.svb.nl/int/nl ... theffing_voor_u/index.jsp
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet dakloos maar heeft zich na terugkeer uit zijn geboorteland nergens meer ingeschreven want dat was onzin, net zoals verzekerd zijn want hij is toch noooooooiit ziek en mankeerd nooit wat. En inderdaad mankeerde hij nooit wat maar een ongeluk zit in een klein hoekje en zoals het er nu uitziet gaat zijn opname nog wel een aantal weken duren wegens complicaties.



Een kale kip kun je hem niet noemen want hij heeft voldoende geld op de bank om het de rest van zijn leven uit te zingen ( met een normaal bestedingspatroon waar een lange opname dus niet bij zit), is ( mede) eigenaar van afbetaalde woningen, heeft waarde papieren en als hij ingeschreven zou staan dan zou zijn pensioen ook vrijkomen. Geld is er dus wel.



Maar hoe moet ik dit aan gaan pakken? Familie heeft hij zelf niet meer en wij zijn de enigen die hij heeft en hij zelf is op dit moment letterlijk en figuurlijk tot niets in staat. Ik maak mij er grote zorgen om.
quote:chirpy schreef op 24 juni 2016 @ 10:19:



Stel in ieder geval het opnamebureau op de hoogte dat hij niet verzekerd is, als dat nog niet gedaan is.

.



Als ze dat nu nog niet weten is er daar ook ergens iets behoorlijk mis gegaan.



TO, niet verstandig van je schoonvader. Maar zoals gezegd, zorgverlenen is verplicht.



Je schoonvader zal met het zorginstituut nederland te maken krijgen en waarschijnlijk boetes opgelegd krijgen en zich alsnog moeten verzekeren. https://www.zorginstituut ... verzekering/onverzekerden
TO, je kan dit navragen in het ziekenhuis waar hij ligt. Die hebben vaker met dit soort dingen te maken en kunnen je precies uitleggen wat te doen.
Als hij niet dakloos is en nergens is ingeschreven, waar woont hij dan? Je kunt niet in Nederland een huis bewonen zonder ingeschreven te staan bij die gemeente (paar uitzonderingen zoals kraken daargelaten) of in ieder geval traceerbaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
wat wil hijzelf? Ik zou niet zonder overleg zaken voor hem gaan regelen, krijg je alleen maar gedoe mee.
Alle reacties Link kopieren
Nou dan zal hij wel niet officieel gemoedsbezwaard zijn.....



De betaling van alle zorgkosten zal dan geen probleem zijn als hij eigendommen heeft. Als hij zelf niet tot betaling overgaat volgt er gewoon een beslag op zijn woningen.



Maar hoezo moet jij dit aanpakken? Het enige wat je kan doen is je hulp aanbieden, en als hij alles beter weet en niks wil dan houd het op.

Ook mist hij nu pensioenopbouw vanuit de AOW. Voor elk jaar dat je ingezetene bent bouw je 2% AOW op, maar goed, nergens ingeschreven? Bewijs maar dat je ingezetene was...Niet ingeschreven staan betekend ook geld mislopen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het beste contact opnemen met de financiële afdeling van het ziekenhuis. Zij hebben hier vaker mee te maken en kunnen je vertellen wat te doen. Hij zal zich waarschijnlijk toch ergens moeten inschrijven en moeten verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
En we wonen in Nederland, hij heeft de AOW leeftijd ( maar AOW wilt hij niet want hij redt zich wel wat ook klopte), een inkomen uit werk of uitkering heeft hij niet maar leeft echt van zijn spaargeld. Boetes etc zijn geen probleem, een ziekenhuis rekening van bijvoorbeeld 20.000 euro is ook geen probleem maar er moet nu echt iets veranderen aan zijn " levensstijl" dat vind hij zelf ook. Ik heb inzage in al zijn papieren etc en ik maak mij echt zorgen. Sowieso nog een paar weken ziekenhuis, daarna zal hij voorlopig niet meer thuis kunnen wonen en ja hoe gaat een zorgverlener hem helpen als hij niet verzekerd is? Want idd worden de urgente problemen verholpen maar de rest niet natuurlijk.



Weet zelf ook niet meer goed waar ik moet beginnen. Hij kan nu echt niets en een verzekering aanvragen voor hem heb ik geprobeerd maar hij is afgewezen wegens geen adres hebben.



Dus even een samenvatting: er is geld, er kan geld vrijkomen maar ik moet het nu regelen want hij kan het niet. Zou hij geen cent te makken hebben dan weet ik precies waar ik zou moeten zijn maar dit is een beetje een omgekeerde situatie dan normaal dus ik weet het zelf ook even niet.
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat in ziekenhuis de fysio voor revalidatie niet gegeven gaat worden omdat hij niet verzekerd is. Alleen hulp voor strikt noodzakelijke dingen moet een ziekenhuis aan onverzekerden bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven