Geld & Recht alle pijlers

moet een kind/18+ alles zelf betalen?

24-10-2012 14:47 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel geluk dat ik mijn school en rijlessen nooit zelf moet betalen, heel blij dat mijn ouders dit willen betalen.

Maar ik vind ook dat dit hoort.

Je kiest er zelf voor om kinderen te nemen en je weet welke kosten dit met zich mee brengt, vooral als ze 18+ worden.

Ik hoorde soms op school dat klasgenootjes (toen 16) zelf de boeken moesten betalen.. ook terwijl ze geen geld hadden betaalden de ouders dit eerst en moesten ze daarna alles terugbetalen als ze een baan hadden gevonden.

Dit vind ik belachelijk, je neemt een kind dus hou er dan ook rekening mee dat je voor de basis moet kunnen zorgen (school, rijlessen, want een rijbewijs is erg belangrijk!! Kleding, ziektekosten etc. )

Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.

Wie is het hier mee eens? En ik weet dat er inderdaad misschien veel commentaar gaat komen.
Je vindt dat het hoort??? J*zus wat een verwende uitspraak zeg. Het hoort helemaal niet! Het is ontzettend fijn als je ouders dat kunnen doen en je mag daar ook erg dankbaar voor zijn, maar het als vanzelfsprekend beschouwen is echt belachelijk en vooral ook erg ondankbaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders betaalden zeker belangrijje dingen, maar werkte ook vanaf mijn 16e..en kreeg t alleen als ik goed mijn best deed op school etc.

Prima zo dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit wat zelf hoeven betalen, kleding, school, uitgaan, vervoer, niks. (Ben een verwend nest).

Maar heb daardoor ook niet goed met geld leren omgaan. En daar loop ik nu als 30+er wel eens tegenaan.

Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Dus zij gaan wel dingen zelf betalen later. School en boeken natuurlijk niet. Maar wel zelf dure kleding bv. Of geld om te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Een kind moet alleen werken voor leuke dingen? En vanaf welke leeftijd moet hij/zij dan alles zelf gaan betalen?



En hoe weet een ouder bij de geboorte van een kind nou hoe ze er 18 jaar later financieel voorstaan? Wat nou als de ouder het niet kan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Eens met nellaaa.





Onze definitie van basis is al anders. Rijles hoort daar niet bij voor mij. Dat is een luxe, geen noodzaak, en ook niet belangrijk.



En het hangt ook van je kind af. Een voltijd studerend kind draag je meer en langer aan bij dan aan een kind dat op zijn 18e fulltime gaat werken en zijn eigen broek wel op kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het voor een groot deel met je eens, behalve dat rijbewijs. Dat is een keuze, er zijn genoeg mensen erg gelukkig zonder rijbewijs hoor.



Helaas kun je tegenwoordig ook gewoon in ernstige financiële problemen komen als ouder. En wat dan? Je kinderen inruilen? Dan kun je gewoon geen studie betalen bijvoorbeeld, of die dure spijkerbroek.
Een "kind" van 18 is meerderjarig en kan ook best zelf wat bijdragen is mijn mening.

Ik heb zelf mijn rijbewijs betaalt en ook mijn kleding vanaf die leeftijd.

Niks mis met een baantje naast je school/studie.

En tijd om zo zoetjes aan volwassen te worden en wat verantwoordelijkheid te leren nemen.
Alle reacties Link kopieren
Tja je financiële situatie kan veranderen, waardoor het soms ook gewoon nodig kan zijn. Verder vind ik dat je sommige dingen best zelf kunt betalen. Een stukje eigen verantwoordelijkheid leren, ook financieel, hoort ook bij je opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Oneens. Wanneer moet een kind dan leren om verantwoordelijk met geld om te gaan? Ik heb ook veel zelf moeten betalen, mijn ouders hadden het in mijn puberteit niet breed (daarvoor wel overigens) en wij droegen gewoon een steentje bij.

Toen mijn vader zijn eigen zaak nog had, werkten wij al mee (vanaf een jaar of 8), daar kregen we zakgeld voor. Wilden we speciale dingen (brommer of rijbewijs) dan hadden we daar gewoon voor te werken.



Ik moet er niet aan denken dat mijn ouders mij alles op een dienblaadje hadden aangeleverd, dan had ik nooit zoveel leuke bijbaantjes gehad en had ik geen flikker geleerd op het gebied van financiën...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik vind jou ook erg verwend! Ouders moeten zorgen voor onderdak, voeding en kleding. Maar het maakt ook deel uit van de opvoeding dat je je kinderen met geld leert omgaan, en dat doe je niet door alles voor het te blijven betalen. Als je oud genoeg bent om een bijbaantje te nemen, dan ben je ook oud genoeg om langzaam maar zeker een deel van je kosten zelf te gaan dragen, waaronder luxe uitgaven aan kleding en investeringen in jezelf zoals studie en een rijbewijs.
Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat ik mijn rijbewijs kreeg, had het ook niet raar gevonden als ik dat zelf had moeten betalen. Is niks geen 'het hoort' bij.

Boeken- en schoolgeld heb ik nooit bij stilgestaan, vind ik op zich logischer dat de ouders dat betalen. Tot 18 jaar iig.
Alle reacties Link kopieren
Het leven is helaas niet altijd maakbaar dus wat je kind wil geven en wat je KAN geven is nogal een verschil.



Ook of je het KON geven en nu niet meer.

Ik denk dat maar weinig ouders hun kind in deze tijd een rijbewijs kado kunnen doen. En eigenlijk vind ik dat niet eens zo belangrijk want zonder rijbewijs kun je ook overal komen en daar ga je niet aan dood.



De normale basisverzorging is wel belangrijk en dat zou je een kind ook moeten kunnen geven.

Maar nogmaals, je hebt niet altijd in de hand hoe je leven gaat lopen en wat je kan blijven geven.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook wel zo dat je opeens in geld problemen kan komen, dat kun je nooit heel veel jaar van te voren weten.

Daar hebben jullie wel gelijk in.. Maar als de ouders het wel allemaal rustig kunnen betalen is dat wel heel erg goed vind ik.

En ik werk ook vanaf mijn 15e hoor, daarvan heb ik een beetje gespaard en de rest geef ik aan leuke dingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen kinderen. Ik wil ze wel en zeker weten dat ik niet van plan ben om alles voor ze te gaan betalen! Ik verwacht dat mijn kind(eren) vanaf hun 16e een baantje hebben zodat ze die ene merkspijkerbroek zelf kunnen betalen. Schoolgeld vind ik dan wel weer iets wat de ouders zouden moeten betalen. Maar wat mij betreft houdt dat ook op als ze 18 zijn. Mocht het financieel lukken, dan wil ik best wat bijdragen aan de studie van mijn kind, maar een plicht is het zeker niet.

Rijlessen zijn al helemaaaal geen must. Ik ben 30 en heb geen rijbewijs. Had ik ook niet gekregen van mijn ouders hoor, als ik dat op m'n 18e had gewild.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Ik vind als iemand klaar is met zijn studie/school en een baan heeft, dat hij/zij dan natuurlijk wel alles zelf moet gaan betalen. Ook kostgeld aan de ouders
Alle reacties Link kopieren
Ik vind rijlessen niet bij de normale kosten horen. School wel, en kleding tot een bepaalde grens.

Mijn dochter is 18, studeert en heeft een klein bijbaantje.

Haar stufi van 90 euro houdt ze als zak-kleedgeld.Collegegeld en boeken en ziektekostenverzekering betalen wij. Als ze rijles wil of met vakantie gaat ze daar zelf maar voor sparen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:bloem55 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:55:

Ja dat is ook wel zo dat je opeens in geld problemen kan komen, dat kun je nooit heel veel jaar van te voren weten.

Daar hebben jullie wel gelijk in.. Maar als de ouders het wel allemaal rustig kunnen betalen is dat wel heel erg goed vind ik.

En ik werk ook vanaf mijn 15e hoor, daarvan heb ik een beetje gespaard en de rest geef ik aan leuke dingen uit.Jij denkt nu dat jouw ouders jou daar een plezier mee doen. Maar, als je eenmaal op je eigen benen gaat staan, dan zul je dus een flinke stap terug moeten doen. En dat is ontzettend moeilijk en brengt menigeen ernstig in de problemen.
Bloem, waarom vind jij dat jij RECHT hebt op de dingen die je hier noemt?



Mijn ouders hebben ook bijgedragen aan mijn opleiding en aan mijn rijbewijs maar ik vind dat absoluut niet vanzelfsprekend en ben ze daar nog steeds heel erg dankbaar voor. Het zou geen moment in me opkomen om ook maar te denken dat ik er recht op heb en het for granted te nemen.
Ik vind wel dat je over dit soort dingen moet nadenken als je aan kinderen begint. Dan kan je eventueel ook al vroeg beginnen met sparen.



Zelf is altijd alles voor me betaald maar dit heeft er niet toe geleidt dat ik niet met geld kan om gaan. hoe je ouders je financieel opvoeden heeft m.i. weinig te maken met wat ze wel en niet voor je betallen.



Ik ken zelf een voorbeeld waar het credo was: vanaf je 16 alels zelf betalen (school/boeken hobbies reperaties aan fiets of scooter en kleding). Vanaf 18 jaar kwam daar ook nog 150 euro aan leefgeld bij maar moesten die kinderen ook regelmatig zelf eten koken en maken. Daarbij was de boodschap: je moet ook zo snel mogelijk nu uit huis want 18 jaar is oud genoeg.



Als dit soort dingen nodig zijn dan had je misschien toch beter na kunnen denken of je eigenlijk wel kinderen moet nemen
Alle reacties Link kopieren
uitspraken waarbij "Dat het hoort.." naar voren komt heb ik een allergie voor. Sommigen vinden dat rijlessen bij de opvoeding 'hoort', anderen dat een rijbewijs helemaal niet nodig is.



Sommigen vinden dat een studie 'hoort', anderen vinden dat je je geld gewoon maar eens moet verdienen. (Vrienden van mijn ouders vonden het bv nog steeds belachelijk dat 1 van hun kinderen hbo ging doen. Hij moest maar eens degelijk de kost verdienen, en dus niet studeren en een beetje een bijbaantje ernaast waarmee hij prima kon leven in de anti-kraak).
Alle reacties Link kopieren
Een kind moet gaan werken om te leren dat je met dat verdiende geld dingen kan betalen! Financiële zelfstandigheid dus.



Je ouders hoeven helemaal niet rijlessen, de ziektekosten, school/ enz te betalen! Je mag van geluk spreken als je ouders dit kunnen (en willen!) doen, maar het hoeft zeker niet.



Ieder kind moet leren dat je moet werken om geld te verdienen en je van dat geld dingen kan betalen, zoals rijlessen, je ziektekosten en je studie.
Alle reacties Link kopieren
zoals het bij mij ging vond ik heel goed.



vanaf mijn veertiende kreeg ik kleedgeld, volgens mij 50 gulden per maand. daarvan moest ik alles doen en mijn moeder sprong soms bij en met kerst en mijn verjaardag kreeg ik dan kleding.



schoolspullen werden betaald of ik moest 6 tassen slopen dan mocht ik dat zelf doen.



vanaf mijn 16de ben ik alles buiten schoolzaken zelf gaan betalen. met een bijbaantje. geen kledinggeld meer. als ik wat extra nodig had dan kreeg ik dat MITS ik werk had. anders kreeg ik niks.



rijbewijs heb ik van mijn vader gehad t/m het eerste examen. toen ik zakte hebben we daarna omste beurt 1 les betaald en het examen ieder de helft
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:bloem55 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:47:

Ik heb heel veel geluk dat ik mijn school en rijlessen nooit zelf moet betalen, heel blij dat mijn ouders dit willen betalen.

Maar ik vind ook dat dit hoort.

Je kiest er zelf voor om kinderen te nemen en je weet welke kosten dit met zich mee brengt, vooral als ze 18+ worden.

Ik hoorde soms op school dat klasgenootjes (toen 16) zelf de boeken moesten betalen.. ook terwijl ze geen geld hadden betaalden de ouders dit eerst en moesten ze daarna alles terugbetalen als ze een baan hadden gevonden.

Dit vind ik belachelijk, je neemt een kind dus hou er dan ook rekening mee dat je voor de basis moet kunnen zorgen (school, rijlessen, want een rijbewijs is erg belangrijk!! Kleding, ziektekosten etc. )

Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.

Wie is het hier mee eens? En ik weet dat er inderdaad misschien veel commentaar gaat komen.WHOEHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Alle reacties Link kopieren
Ouders die altijd maar alles voor hun kinderen betalen en hen op die manier geen financiële zelfstandigheid aanleren, zijn de veroorzakers van overbesteding en uiteindelijk schulden bij steeds jongere mensen. En steeds vaker komen jongeren in de financiële problemen, steeds vaker al een berg schulden voor de 25 bereikt is. Goede zaak hoor, die verwennerij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven