Geld & Recht alle pijlers

moet een kind/18+ alles zelf betalen?

24-10-2012 14:47 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel geluk dat ik mijn school en rijlessen nooit zelf moet betalen, heel blij dat mijn ouders dit willen betalen.

Maar ik vind ook dat dit hoort.

Je kiest er zelf voor om kinderen te nemen en je weet welke kosten dit met zich mee brengt, vooral als ze 18+ worden.

Ik hoorde soms op school dat klasgenootjes (toen 16) zelf de boeken moesten betalen.. ook terwijl ze geen geld hadden betaalden de ouders dit eerst en moesten ze daarna alles terugbetalen als ze een baan hadden gevonden.

Dit vind ik belachelijk, je neemt een kind dus hou er dan ook rekening mee dat je voor de basis moet kunnen zorgen (school, rijlessen, want een rijbewijs is erg belangrijk!! Kleding, ziektekosten etc. )

Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.

Wie is het hier mee eens? En ik weet dat er inderdaad misschien veel commentaar gaat komen.
quote:poldervrouw schreef op 30 oktober 2012 @ 07:16:

Ach EN als het om geld gaat, kan je beter geen kinderen krijgen. Kinderen (ook 1) kosten een bult geld. En is het dan zo vreselijk erg als je kind niet alles betaald krijgt? Als het aan jou ligt mogene alleen vermogende mensen kinderen krijgen .. En dan heb jij ook wat je wil toch ? Minder irritante kinderen ..Ideaal!!!
@Nien

Het valt mij altijd weer op hoe verwend jij bent. Je denkt altijd recht op van alles te hebben, zoals bijv een baan waarbij je weken op vakantie mag op de momenten dat het jou uitkomt. Jij bent wat mij betreft echt het schoolvoorbeeld van waarom het juist goed is voor jeugdigen om zelf ook financiële verantwoordelijkheid te dragen.
Ipv kinderbijslag te geven zou dat geld gewoon voor ieder kind beschikbaar moeten komen als ze van het middelbaar af zijn, voor het volgen van 'n opleiding/studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2012 @ 07:06:

Ik ben 't volledig met de OP eens (heb niet al die pagina's reacties gelezen)



Als je kinderen neemt moet je er ook voor zorgen. Ben je niet bereid dat te doen, hou die baringsdrang dan onder controle.

Lees hier ook vaak 'een baby kost niet zoveel', maar vergeet men dan maar even dat kinderen opgroeien, veel gaan eten, veel kleren nodig hebben, veel benodigdheden voor school en de huidige gadgets, sportmogelijkheden e.d.?





** gadgets zijn geen levensbehoefte en moet voor gewerkt worden , doen wij toch ook?



En idd kun je 'n kind niet opeens op z'n 18e alles zelf laten bekostigen. Het is dan al 'n dure periode met studie, rijbewijs e.d. ook daar zouden ouders zelf voor op moeten draaien ipv het kind te laten werken voor levensonderhoud ipv voor de extra's. Op 18 kunnen ze werken voor hun uitgaan, nog niet voor de zorgverzekering, studie etc.



* rijbewijs is ook geen noodzaak, wel handig. Maar gezien de kosten van autorijden is het niet meer noodzakelijk. Ik ben niet van plan krom te liggen zodat mijn dochter kan feesten .. Haar bijbaantje is straks voor de dingen die wij niet betalen (huisvesting, eten, kleding en vakanties) wij betalen de rest (studie en verzekering ) en daar moet ze ( en haar broers) het mee doen..



Het zou beter zijn dat er voor iedereen zorgverzekering moet worden betaald, dus al vanaf baby ipv vanaf 18, dan zouden mensen niet zoveel kinders meer op de wereld zetten als ze het direct in hun portemonnee voelen. Bovendien zou de zorgverzekering p/p goedkoper worden als ook voor alle personen onder de 18 bijgedragen moet worden.* en daar ben ik het dan wel weer mee eens.. Het is eigen,ijk heel raar dat kinderen gratis op je polis staan.. 100% betalen is dan veel , maar per leeftojdsgroep Eem bepaald percentage van de hoofdpremie is niet raar.. Goh ..zijjn we het toch ergens over eens
quote:** gadgets zijn geen levensbehoefte en moet voor gewerkt worden , doen wij toch ook?

Tegenwoordig is 'n laptop verplicht voor pubers op veel middelbare scholen. En een mobiel hoort er ook gewoon bij.

Spelcomputers zijn idd luxe gadgets, maar 'n tv/dvd-speler vind ik ook niet meer dan normaal anno nu (bovendien heb je daar als ouders ook profijt van dat ze in eigen kamer tv kijken)





quote:* rijbewijs is ook geen noodzaak, wel handig. Maar gezien de kosten van autorijden is het niet meer noodzakelijk. Ik ben niet van plan krom te liggen zodat mijn dochter kan feesten .. Haar bijbaantje is straks voor de dingen die wij niet betalen (huisvesting, eten, kleding en vakanties) wij betalen de rest (studie en verzekering ) en daar moet ze ( en haar broers) het mee doen..

In 'n regio wonend zonder fatsoenlijk OV is 'n rijbewijs zeer zeker wel noodzakelijk. Voor banen heb je eigen vervoer nodig, staat zelfs vaak in de vacature vermeld, omdat ze wel personeel zoeken dat niet afhankelijk is van gebrekkig vervoer.



quote:poldervrouw schreef op 30 oktober 2012 @ 07:23:

[...]





* en daar ben ik het dan wel weer mee eens.. Het is eigen,ijk heel raar dat kinderen gratis op je polis staan.. 100% betalen is dan veel , maar per leeftojdsgroep Eem bepaald percentage van de hoofdpremie is niet raar.. Goh ..zijjn we het toch ergens over eens Gewoon 'n gelijke premie van 0 tot 100-plus, ouderen betalen tenslotte ook niet dubbel omdat zij oud zijn. Per saldo wordt het dan voor iedereen 'n stuk goedkoper als voor ieder onder de 18 wordt meebetaald.
Alle reacties Link kopieren
EN, mobiel is gadget, dat kan ook een simpele zijn met prepaid, je kind hoeft niet perse een smartphone te hebben. Laptop verplicht op school is nog niet zo standaard. Mijn dochter zit op laptop school maar die laptop kreeg zij, ipv boeken, dus kost ons, op verzekering na, niets.



Tv op kamer etc. Is onzin en betaald ze maar zelf.. Ik heb er geen last van dat ze in de woonkamer kijkt.. In tegenstelling tot jou heb ik mijn kinderen graag om me heen en overleggen we wat er gekeken wordt,



Rijbewijs is en blijft een luxe , ik woon zelf in een dorp met bagger Ov., maar doordeweeks kan ze daar toch echt mee naar haar school, al kost fat wel tijd. Maar dan nog, rijbewijs betaal ik niet..
Alle reacties Link kopieren
Bijbaantjes zijn trouwens handig om dingen te kunnen kopen die papa/mama niet willen financiëren... of die je liever niet wilt delen naveltruitjes, Spice Girlsschoenen, condooms...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dat soort dingen erg van het karakter en leeftijd van het kind afhangen en het inkomen van de ouders.



Nou vind ik een mobiel en opleiding voor kinderen onder de 18 jaar wel dat je dat als ouder betaalt.





Of je dat na het 18de jaar ook blijft doen hangt van het kind af.

Na mijn middelbare opleiding ging ik vaker niet dan wel naar school en mijn ouders waren het zat.

Ik mocht kiezen tussen fulltime werken en alles (kleding etc) zelf betalen incl kostgeld of school en parttime werken.



Was het er toen niet mee eens maar zie nu waarom ze het gedaan hebben.

Als ze het niks doen hadden goedgekeurd door alles maar te blijven betalen was het voor mij heel makkelijk geweest om te stoppen met de opleiding en een uitkering aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Mobiel wij betalen ? Ja een basis mobiel en basis kosten, Loes xtra is voor eigen rekening ..
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mobiel hangt ook van het kind af.



Ik zou een kind van 12 ook geen Iphone met abbo geven allereerst om eigen veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Zoon kan een mobieltje krijgen als hij naar het VO gaat. En dan wordt dat er eentje waarmee hij kan bellen en sms-en van maximaal 50 euro. En een prepaid. Een kind van 11/12 met een telefoon van 500 euro en een duur abonnement vind ik belachelijk.



Ik zal wel zijn rijbewijs betalen denk ik maar hij mag tot hij zelf een auto kan kopen van het OV gebruik maken of fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Heb altijd zelf gewerkt voor zaken als mijn rijbewijs en ben er niet slechter van geworden. Kan erg goed omgaan met geld, heb meerdere studies afgerond, ben nooit iets tekort gekomen en verdien nu meer dan goed mijn eigen geld...



De OP vind ik buitengewoon verwend. Typisch Nederlands ook: ik heb recht op dit, ik heb recht op dat... Dat is precies de reden waarom zo ontzettend veel jong volwassenen van nu helemaal niet met geld kunnen omgaan en in de problemen komen. Want als ze van school afkomen, vinden velen dat ze nog steeds 'recht' hebben op dezelfde luxe levenswijze en steken zich in de schulden voor spullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoon kan een mobieltje krijgen als hij naar het VO gaat. En dan wordt dat er eentje waarmee hij kan bellen en sms-en van maximaal 50 euro. En een prepaid. Een kind van 11/12 met een telefoon van 500 euro en een duur abonnement vind ik belachelijk.

Hoe oud is je zoon?

Mijn kinderen zijn anderhalf en drie. Ik denk dat er tegen de tijd dat zij naar t VO gaan alleen nog maar smartphones zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bloem ik hoop dat het je gegeven is dat je de luxe hebt om alles voor je kinderen te KUNNEN betalen.



Mijn ouders hadden een gewoon baantje en geen koophuis ik heb mijn rijbewijs dus gewoon zelf moeten betalen.



Ik ben dolblij dat ik wel kon bekostigen dat mijn kinderen konden studeren en ben daar meer voor gaan werken, maar een rijbewijs... ik was blij dat ik daarna weer aan mijn eigen aflossing kon gaan denken. \\

Ik vind jouw enorm verwend en je hebt geen idee wat een leven kost. Je komt er zelf nog wel achter en nogmaals hoop ik voor je dat je zoveel verdiend dat jij het je kinderen kunt geven, ik had het ze ook graag gedaan maar die luxe zat er niet in.



Mag je dan geen kinderen op de wereld zetten volgens jou? Ze kregen tot na hun 18e onderdak voeding, vaak iets extra's als ik het kon missen, ik betaalde de zorgverzekering enz.. en ze hoefde van mij niet het huis uit op hun 18e, maar een rijbewijs dat zat er even niet in.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_Acy schreef op 30 oktober 2012 @ 14:19:

[...]



Hoe oud is je zoon?

Mijn kinderen zijn anderhalf en drie. Ik denk dat er tegen de tijd dat zij naar t VO gaan alleen nog maar smartphones zijn.Hij is 8. Ik kan me niet indenken dat iedereen aan zo een smartphone wil en ik vewacht dat er altijd wel simpele en goedkope toestellen blijven.
Alle reacties Link kopieren
smartphone heeft mijn dochter ook.. deels gekregen voor haar verjaardag en deels zelf betaald. Ze betaald zelf het internet stuk op haar telefoon.. Wij betalen haar normale bellen.. dat deden we al met prepaid en dat bedrag vonden we prima (10 euro in de maand) en dat zij internet erop wil, prima.. maar niet van mijn geld..



Nee.. ze heeft geen iPhone idd.. idioot om dat aan een 15 jarige te geven.. Een samsung galaxy mini.. die was 99 euro en de helft heeft ze dus zelf betaald, van haar tulpenbollen geld en gepsaard zakgeld..

Zij betaald nu dus 5 euro per maand voor dat internet gebeuren (sim only abbo hebben we, telefoon los gekocht)



Zoon is nu ook naar VO en bij hem idem dito..



zoon 2 gaat komend jaar.. hij krijgt dezelfde deal aangeboden..
Alle reacties Link kopieren
quote:samaira schreef op 30 oktober 2012 @ 13:19:

Wat voor mobiel hangt ook van het kind af.



Ik zou een kind van 12 ook geen Iphone met abbo geven allereerst om eigen veiligheid.nee hoor.. dat hangt niet van het kind af, dat hangt van mijn portemonnaie af.. En daarbij.. het is volkomen idioot om een kind van 12 (of 16) een iPhone te geven.. Willen ze dat ?Prima.. zelf ervoor werken en zelf abonnement betalen..
Alle reacties Link kopieren
quote:char_lotte, 21 minuten geleden

Hij is 8. Ik kan me niet indenken dat iedereen aan zo een smartphone wil en ik vewacht dat er altijd wel simpele en goedkope toestellen blijven.Dat hoop ik. Het idee dat m'n kinderen altijd ongecontroleerd internet op zouden kunnen vind ik best eng.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_Acy schreef op 30 oktober 2012 @ 14:53:

[...]



Dat hoop ik. Het idee dat m'n kinderen altijd ongecontroleerd internet op zouden kunnen vind ik best eng.





Dan krijg je nog een hoop angsten in de toekomst .. Internet ongecontroleerd is overal straks..



Mijn 2 oudsten zitten op de middelbare school.. ik kan niet checken wat ze doen als niet thuis zijn.. Ik hoop dat ik ze goed ingelicht heb over de gevaren van internet, facebook etc. etc.. en meer kan je niet doen. Thuis kan ik alles checken, ik heb wachtwoorden van de hele handel.. dus als ik wil kan ik overal in (tot nu toe nog nooit gedaan...was geen aanleiding toe) en verder moet ik er toch echt op vertrouwen dat ze hebben geluisterd naar me..
Alle reacties Link kopieren
O en dát hoort dus ook bij het opvoeden.. Leer je kind goed en veilig omgaan met het internet. Dat is net zo belangrijk als sexuele voorlichting !
Alle reacties Link kopieren
Weet ik.

Komt denk ik ook doordat ik het Amanda Todd verhaal heb gelezen en t filmpje heb gezien.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettende verwende OP!



Ik heb altijd alles zelf betaald zodra ik een bijbaantje had. Mijn ouders hebben dan mijn opleiding betaald omdat ik nog geen 18 was, maar zorgverzekering, rijbewijs, kleding, kadootjes, telefoon ed heb ik gewoon zelf betaald, eerst met het geld van een bijbaantje en vanaf mn 18e met het geld van mn echte baan. Vind ik ook heel normaal. Tuurlijk toen ik op school zat kreeg ik wel eens wat geld voor kleding maar de rest betaalde ik toch echt zelf. En ik ben er echt niet ongelukkig van geworden, ik heb juist goed geleerd wat alles kost.

Als ik dan naar een vriend van ons kijk, die kreeg echt alles betaald ,terwijl hij zelf fultime werkte, die heeft echt geen benul hoe het is als dat niet zo gaat en denkt dat een ander ook wel zoveel kan sparen en kopen. Zo zou ik mn kind nou noooit op willen voeden!
Op mijn 18de woonde ik al een ruim jaar op mezelf, had een baan van 20-30 uur per week, deed twee studies (die ik zelf moest betalen) en had zat tijd voor een uitgebreid sociaal leven. Ik ben inmiddels 32, heb kinderen, een mooit huis, een leuke vent en nog steeds geen rijbewijs. Jammer dan, daar had ik nooit geld voor en inmiddels weet ik dat ik het hier ook niet wil halen, vind het achtlijk duur en ik kom er nu ook prima.



De kinderen zullen hier ook gewoon zelf voor de grote extra's moeten werken, vind ik ook een deel opvoeding. Zelfs als ik het met gemak zou kunnen betalen zou ik ze geen rijbewijs enz geven. Leren met geld omgaan is zo belangrijk, ik ken veel teveel mensen die menen op vanalles recht te hebben en daardoor uiteindelijk tot hun nek in de schulden zitten, want zij mogen dat toch ook wel hebben, dat hoort er toch bij enz.
Vind het onzin dat mensen die goed op weg zijn geholpen, niet met geld om kunnen gaan. Ik heb naast de support van mijn ouders ook altijd voor wat extra pleziertjes gewerkt en mijn hele inrichting van m'n huis bij elkaar verdiend. Heb ook nog nooit schulden gehad en nog nooit leningen afgesloten.
Ik ben het eigenlijk met Elninjoo eens. Het lijkt wel alsof het allemaal zelf doen vele malen beter is, je als persoon beter 'bent' dan iemand die een steuntje in de rug krijgt van zijn/haar ouders. Tuurlijk mag je trots zijn op het feit dat je zelf je studie hebt bekostigd, zelf je rijbewijs hebt behaald, maar dat zegt niets over de mensen die dit niet zelf hebben hoeven te doen. Ik was blij dat ik dit niet zelf allemaal heb hoeven te betalen, dat scheelde aanzienlijk. Maar of ik het normaal vind? Nee dat niet, ik had gewoon het geluk dat mijn ouders dit in de eerste plaats konden en daarnaast ook wilden. Ik had ouders die mij graag wilden helpen, die genoeg geld hebben om in te delen met hun naasten en dit ook willen. Liever nu dan vanuit het graf zegt mijn vader altijd.



Maar dat houdt niet in dat we totaaaal niet weten hoe de wereld werkt, dat je niet alles aan kunt schaffen, dat niet de hele wereld aan je voeten ligt. Prioriteiten stellen is ons van jongs af aan bijgebracht en dat heeft deels gezorgd voor de situatie waarin ik nu zit in mijn leven. Ik ben er niets slechter van geworden dat ze dit wel hebben betaald voor mij. Ik ben afgelopen jaar voor het eerst een lening aangegaan, een hypotheek, en verder heb ik alle 'leuke' zaken, zoals kleding, schoenen, vakanties, abonnementen, zelf betaald vanaf mijn 16e. Ja, daarnaast ben ik strontverwend als het gaat om wat ik had en wat ik nu nog steeds heb, maar dat maakt mij geen slechter mens dan iemand die niets had en alles zelf heeft moeten doen.



Ik ken even zoveel mensen die niets hebben gekregen van hun ouders en erop los lenen en totaal niet denken aan de dag van morgen. En ik ken daarnaast ook mensen die wel van alles in de schoot geworpen krijgen en dan nog niet tevreden zijn. Zo zul je dat bij iedere groep tegenkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven