Geld & Recht alle pijlers

moet een kind/18+ alles zelf betalen?

24-10-2012 14:47 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel geluk dat ik mijn school en rijlessen nooit zelf moet betalen, heel blij dat mijn ouders dit willen betalen.

Maar ik vind ook dat dit hoort.

Je kiest er zelf voor om kinderen te nemen en je weet welke kosten dit met zich mee brengt, vooral als ze 18+ worden.

Ik hoorde soms op school dat klasgenootjes (toen 16) zelf de boeken moesten betalen.. ook terwijl ze geen geld hadden betaalden de ouders dit eerst en moesten ze daarna alles terugbetalen als ze een baan hadden gevonden.

Dit vind ik belachelijk, je neemt een kind dus hou er dan ook rekening mee dat je voor de basis moet kunnen zorgen (school, rijlessen, want een rijbewijs is erg belangrijk!! Kleding, ziektekosten etc. )

Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.

Wie is het hier mee eens? En ik weet dat er inderdaad misschien veel commentaar gaat komen.
quote:NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 14:58:

[...]





Jij denkt nu dat jouw ouders jou daar een plezier mee doen. Maar, als je eenmaal op je eigen benen gaat staan, dan zul je dus een flinke stap terug moeten doen. En dat is ontzettend moeilijk en brengt menigeen ernstig in de problemen.Ach, op zich gaat dingen voor je kind betalen niet per definitie samen met een slechte financiele opvoeding. Mijn vader heeft me al heel vroeg leren budgetteren en duidelijk gemaakt dat geld echt niet aan een boom in de tuin groeide. Ik heb leren sparen doordat ik verplicht werd een kwart van mijn bijbaantjes loon toen ik puber was op een spaarrekening te storten. Ben ik nog steeds blij om.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je ook afvragen of je je kind niet juist tekort doet door hem/haar alles in de schoot te werpen, ipv ze te leren dat het leven gewoon geld kost, en dat als je werkt je in staat moet zijn om je eigen broek op te houden. Iig wat luxe artikelen betreft (rijbewijs, kleding ed.)
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa's en oma's hebben de studies van mijn ouders betaald, mijn ouders onze studie en mijn schoonouders die van mijn vriend en zijn broer/zussen.

Ik hoop dat wij dat ook kunnen voor onze kinderen. Ze zullen genoeg geld krijgen om van te leven, als student, en als ze dan iets extras willen, zullen ze moeten werken. Werken om te kunnen overleven vind ik niet nodig als ze voltijd studeren, bovendien kan dat schadelijk zijn voor de studie.

Sterker nog, volgend jaar studeert mijn zusje nog en krijgt geen stufi meer en gaat ook minder geld van mijn ouders krijgen, mocht het nodig zijn, dan spring ik graag bij met een maandelijks bedrag, zodat ze het hoofd boven water houdt.
quote:eefie_says_hi schreef op 24 oktober 2012 @ 14:58:

Zelf is altijd alles voor me betaald maar dit heeft er niet toe geleidt dat ik niet met geld kan om gaan.



Dat is mooi, maar ik denk dat je daarin wel een uitzondering bent. "Voelen" hoe het werkt, is voor de meeste pubers toch een leerzamere ervaring dan "horen" hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 24 oktober 2012 @ 15:03:

Je kan je ook afvragen of je je kind niet juist tekort doet door hem/haar alles in de schoot te werpen, ipv ze te leren dat het leven gewoon geld kost, en dat als je werkt je in staat moet zijn om je eigen broek op te houden. Iig wat luxe artikelen betreft (rijbewijs, kleding ed.)Juist. Studie en ziektekosten zal ik zonder mokken betalen; rijbewijs valt voor mij niet onder eerste levensbehoefte.
quote:nellaaa schreef op 24 oktober 2012 @ 15:02:

[...]





Ach, op zich gaat dingen voor je kind betalen niet per definitie samen met een slechte financiele opvoeding. Mijn vader heeft me al heel vroeg leren budgetteren en duidelijk gemaakt dat geld echt niet aan een boom in de tuin groeide. Ik heb leren sparen doordat ik verplicht werd een kwart van mijn bijbaantjes loon toen ik puber was op een spaarrekening te storten. Ben ik nog steeds blij om.Verplicht sparen kan idd ook bijdragen aan een goede financiele opvoeding. En natuurlijk heeft de een meer financieel inzicht dan de ander. Maar over het algemeen gesteld blijf ik er van overtuigd dat het meestal verkeerd uit pakt als je je kinderen altijd alles maar geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet heus wel hoe ik met geld moet omgaan hoor. Ik heb vorig jaar een dure vakantie moeten betalen en daar heb ik ook hard voor gespaard, dus sparen kan ik wel. Zet ook wel elke maand iets op de spaarrekening.

En ik ben mijn ouders ook echt heel dankbaar dat ze dit allemaal willen betalen hoor!! En ik weet wel dat het niet perse hoort maar zelf wil ik later ook school/rijlessen betalen voor mijn kinderen. En als ik dit nog niet kan betalen, of nog niet heb gespaard wacht ik een paar jaar met kinderen.. als de mogelijkheid er natuurlijk is.

Ik snap ook best goed dat je er ongelukkig van word dat je geld moet lenen om iets te kunnen betalen omdat je ouders het niet willen ( maar wel kunnen ) en dat je niet een normaal puber leven kunt hebben op je 16/17/18.
Vanaf mijn 18e heb ik in feite alles zelf betaald.

Vanaf mijn 20e betaalde ik ook 250 euro kostgeld in de maand.



Heel normaal vind en vond ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik dat je als ouder je kind in staat moet stellen om een vervolgstudie te kunnen doen en dus te betalen, omdat een studie een basis kan zijn om vervolgens hun eigen leven te kunnen opstarten. Maarrrrr ik kan mij voorstellen dat de situatie van ouders er naar is dat zij door wat voor omstandigheden dan ook dit niet kunnen betalen en dat dan van het kind wordt verwacht zelf een steentje of een grote steen bij te dragen.



Indien het kind een bijbaan krijgt, vind ik dat het zelf verantwoordelijk is voor geld voor kleding (misschien daar nog een kleine bijdrage voor als je als ouder nog kinderbijslag ontvangt, ik weet eigenlijk niet tot welke leeftijd dat is), uitgaan, verjaardagsfeestjes of vakanties (indien hij/zij zelf op vakantie gaat). Daarmee leren ze omgaan met geld en vooral leer je wat sparen is. Mijn ouders hebben het ook zo gedaan en het heeft mij zeker leren beseffen wat geld is en dat ik echt moet sparen wilde ik iets groots.



Nu ik zelf een zoontje heb, sparen we al voor hem. Dit spaargeld is voor de studie later en alles wat over is mag hij zelf weten waar hij het aan besteed (nouja liever niet aan drank en drugs )
Alle reacties Link kopieren
Bloem 55

Van wie MOEST jij die dure vakantie betalen?

Van jezelf?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen trouwens ons rijbewijs als we tot ons 18de niet zouden roken, chantage ja, maar wel een een met een goede afloop voor ons beide.
quote:bloem55 schreef op 24 oktober 2012 @ 15:08:

En ik weet wel dat het niet perse hoort maar zelf wil ik later ook school/rijlessen betalen voor mijn kinderen. En als ik dit nog niet kan betalen, of nog niet heb gespaard wacht ik een paar jaar met kinderen.. als de mogelijkheid er natuurlijk is.



Kinderen kosten gemiddeld zo'n 100.000 euro, van hun geboorte tot hun 18e. Let wel, op dit moment. Over 20 jaar zullen die kosten waarschijnlijk al het dubbele bedragen door inflatie e.d.. En uiteraard is het maar de vraag of zaken als kinderbijslag en studiefinanciering dan nog bestaan. Begrijp ik nu goed dat jij zo'n bedrag eerst bij elkaar wilt sparen voordat je aan kinderen begint?



Ik snap ook best goed dat je er ongelukkig van word dat je geld moet lenen om iets te kunnen betalen omdat je ouders het niet willen ( maar wel kunnen ) en dat je niet een normaal puber leven kunt hebben op je 16/17/18



Wat versta jij onder een normaal puber leven? Voor de meeste pubers bestaat hun "normale leven" uit school, werken, uitgaan en een chronisch geldgebrek. .
Alle reacties Link kopieren
quote:River_Song schreef op 24 oktober 2012 @ 15:01:

[...]





WHOEHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.+1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger mijn rijbewijs zelf betaald toen ik 18 werd.Ik had een zaterdagbaantje en daardoor geld bij elkaar gespaard voor mijn rijbewijs.School hebben mijn ouders een gedeelte van mee betaald en de rest ik zelf.Mijn ouders hadden 6 kinderen te onderhouden dus dat was niet te doen.ik kan je vertellen dat ik hierdoor beter met mijn geld om kan gaan.Met mijn eigen kinderen doe ik het net zo.Mijn oudste dochter wil voor sinterklaas een i pod.Ik vind het belachelijk zo'n duur cadeau en heb daarom gezegd dat ze 100 euro zelf bij moet betalen.Ze heeft 100 euro bij elkaar gespaard maar ze weet inmiddels dat dat niet zo even is aan komen waaien.Zo leert ze ook de waarde van het geld kennen.Ik denk dat TO het later heel moeilijk gaat krijgen als ze op zich zelf gaat wonen.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:_discovery_ schreef op 24 oktober 2012 @ 15:10:

Indien het kind een bijbaan krijgt, vind ik dat het zelf verantwoordelijk is voor geld voor kleding (misschien daar nog een kleine bijdrage voor als je als ouder nog kinderbijslag ontvangt, ik weet eigenlijk niet tot welke leeftijd dat is), uitgaan, verjaardagsfeestjes of vakanties (indien hij/zij zelf op vakantie gaat). Daarmee leren ze omgaan met geld en vooral leer je wat sparen is. Mijn ouders hebben het ook zo gedaan en het heeft mij zeker leren beseffen wat geld is en dat ik echt moet sparen wilde ik iets groots.



Ik ga in grote lijnen met je mee, maar het bezwaar tegen "werken voor de leuke dingen" vind ik dat kinderen dan soms niet helemaal mee krijgen dat een deel van je geld helaas ook besteed moet worden aan noodzakelijke kosten.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik betaalde vanaf mijn 16e het meeste wel zelf. Simpelweg omdat mijn moeder heel weinig had.



En als puber wil je wel wat dus van mijn 15e tot 21e heb ik weinig vrije zaterdagen gekend.



Toen ze 2 jaar terug een financiele meevaller had heeft ze me wel 900 euro gegeven die ik samen met mijn eigen geld gebruikt heb voor mijn rijbewijs (maar had er ook collegegeld of een vakantie van kunnen betalen).



Soms is het echt intent kut om niet terug te kunnen vallen op pa en ma als je al diep in het rood staat.



Aan de andere kant word je er vaak (zeker niet altijd) ook heel erg zelfstandig van. En ik merk soms wel dat medestudenten die veel of alles krijgen net een beetje meer weerbaarheid lijken te missen dan de studenten die het zelf (grotendeels) moeten doen.



Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat hier heeeeeeeeuuuuuuuul veul mensen zitten die geen normale puberteit hebben gehad, en hun kids ook niet, wel mensen en hun kinderen die werken, stage lopen en naar school gaan.

Ik had echt het lef niet om te toeteren dat ik recht op zus of zo had,en terecht!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 24 oktober 2012 @ 15:16:

[...]





Ik ga in grote lijnen met je mee, maar het bezwaar tegen "werken voor de leuke dingen" vind ik dat kinderen dan soms niet helemaal mee krijgen dat een deel van je geld helaas ook besteed moet worden aan noodzakelijke kosten.Zie TO die schrijft dat ze een dure vakantie heeft 'moeten' betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:River_Song schreef op 24 oktober 2012 @ 15:19:

[...]





Zie TO die schrijft dat ze een dure vakantie heeft 'moeten' betalen.Foei toch wat een schande, hoe durfden die ouders zeg
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn kinderen betaalde we voor allebei de studie kosten.. totdat zoonlief als god in Frankrijk ging leven en zijn studie resultaten te wensen overlieten. Zijn studie betaalde we vanaf toen niet meer.

Nog wel steeds de ziektekosten, maar dat is meer omdat die via werk van mijn man lopen en collectief zijn. (dus goedkoper)

Het rijbewijs hebben ze allebei gekregen, omdat ik wel werkte (o-uren contract) en ik niet wist dan je dan ook de belastingen terug kon vragen en toen ik dat wel ging doen was dat gelijk voor 4 jaar lang..

Heb toen de vraag gesteld op vakantie of 2 rijbewijzen. dus zodoende.

Je bent vind ik als ouder niets verplicht, en zeker niet als je geen geld heb. Er is van werken nu niemand dood gegaan zeg ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloem55 schreef op 24 oktober 2012 @ 14:47:





Ik vind, als je dit allemaal niet kunt betalen voor je kind dat je geen kinderen moet nemen. Een kind moet lekker voor zichzelf gaan werken om leuke dingen te kunnen doen, maar de basis moet zeker door ouders betaalt worden.Ik vind dat helemaal niks moet.



Het hangt allemaal van de omstandigheden af.

Iedereen mag 't gewoon doen zoals dat voor hem/haar het beste voelt. Er zijn wat dit betreft geen regels.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaan wij straks betalen voor ons kind



Haar school (college en boekengeld)

Ziektekosten



En meer niet



Ze zal straks gaan studeren en wij gaan écht niet haar rijlessen, vakantie, uitgaan en kleding betalen. Nu blijft ze thuis wonen dus geen kosten daarvoor. Maar haar bijbaantje die ze straks zal hebben moet maar genoeg zijn voor kleding etc.



Natuurlijk zullen we haar steunen met van alles maar ze zal ook echt wel moeten werken voor de extra's . We zijn geen filantropen en wat is er mis met werken voor de leuke dingen ?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een rijbewijs trouwens best een must.

Maar wel een die je prima zelf kunt betalen
Alle reacties Link kopieren
pfff poldervrouw. Collegegeld+boeken+zorgverzekering= al bijna 300 euro per maand hier (incl. zorgtoeslag) het klinkt zo weinig als je het zo zegt maar als je het uitrekent is het toch flink wat per maand.
Een "kind "van 18 kan best wel het een en ander bijdrage . De ouders hebben het zelfde kind al namelijk 18 jaar lang in alles voorzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven