Geld & Recht alle pijlers

Motor van mijn autootje gebruikt veel meer dan was gezegd

21-02-2017 15:38 69 berichten
Eind vorig jaar heb ik een nieuw autootje ( brommobiel ) gekocht. Voor het eerst in mijn leven een geheel nieuwe. Samen met de dealer gekeken welke het beste bij mijn voorkeuren en budget zou passen. Hierbij ben ik voor de optie van een hele zuinige motor gegaan, die volgens de fabrikant 1 op 40 zou lopen ( diesel ). Na een aantal maanden ben ik erachter gekomen, dat het verbruik 1 op 23 is. Hier was ik niet blij mee. Mijn vorige brommobiel, die al heel oud was verbruikte nog minder ( 1 op 27 ).

Die zuinige motor heeft me bijna 1500 euro extra gekost, wat ik geen bezwaar vond, want dat zou ik met het lagere brandstofverbruik er makkelijk weer op terugverdienen.

Vervolgens hiermee naar de dealer teruggegaan, welke aangaf dat hij de informatie heeft gebruikt die door de fabrikant wordt vermeld en er dus ook niets mee kan. Hij heeft de fabrikant wel hierover aangesproken, maar deze zegt, dat iedereen toch weet dat deze informatie altijd wordt aangedikt. ( Ik was daar ook al vanuit gegaan, maar ging eigenlijk uit van een verbruik van hoogstens 1 op 35. )

Nu mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik nog kan doen.?

Volgende week heb ik wel al een afspraak bij een jurist om het hier over te hebben.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik niet wil dat de dealer hier problemen door krijgt. Hij geeft altijd hele goede service en dat wil ik graag zo houden. Mede omdat hij ook alleen maar heeft doorgegeven waar de fabrikant mee adverteert.
Rij je wel zuinig?

Is je brommobiel al nagekeken?

Rij je op vlakke stukken of in de heuvels?

1 op 40 is in de meest ideale omstandigheden, dus het is niet persé aangedikt maar zeker niet de werkelijkheid.
1 op 40?

Dat lijkt mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je sowieso niet wil dat de dealer hier last van krijgt moet je niks doen.

En het verbruik wordt altijd aangedikt idd: spiegels ingeklapt, radio en lichten uit, heel licht iemand achter het stuur, wind mee en op ideale snelheid zonder verkeerslichten enzo.

Overigens is het hartstikke koud geweest én je rijdt kleine stukjes met een koude motor die geen tijd krijgt om op te warmen.

Allemaal nadelig.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even met je rechtsbijstandverzekering praten. Raar verhaal van de fabrikant en 'iedereen weet toch dat deze informatie altijd wordt aangedikt' is niet bepaald een slim verweer. Kan wel zo zijn dat 1 op 40 bij ideale omstandigheden wel klopt. Zo zou mijn auto ook zuiniger moeten rijden dan hij daadwerkelijk rijdt, puur omdat de ideale omstandigheden niet zo vaak voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Fabriekscijfers zijn altijd onder ideale omstandigheden. Dit wordt getest met een betaalde test, welke niet overeenkomt met de werkelijkheid.



Kou heeft een negatieve invloed op het verbruik. Tegenwind geeft ook een flink hoger verbruik. Ook korte stukjes rijden heeft een slechte invloed op het verbruik. Andere factoren zijn bijvoorbeeld bandenspanning, soort banden, brandstofkwaliteit, rijgedrag enz.enz..



Waarschijnlijk haalt de auto dus wel de prestaties volgens de wettelijk vastgestelde test. Deze test staat echter ver af van de werkelijkheid.



Wellicht valt er jurisprudentie te vinden hierover, je bent niet de enige met flink afwijkend verbruik. Dit soort zaken zijn ook weleens behandeld bij Kassa en Radar.
Maar de dealer weet door ervaring toch ook wel dat die fabrieksgegevens niet kloppen?

Als je zo'n goede band met de dealer hebt, zou ik daarmee proberen tot een oplossing te komen. Het lijkt me sterk dat je wat zult bereiken met de fabrikant zelf.
quote:DogFish schreef op 21 februari 2017 @ 15:41:

Rij je wel zuinig?

Is je brommobiel al nagekeken?

Rij je op vlakke stukken of in de heuvels?

1 op 40 is in de meest ideale omstandigheden, dus het is niet persé aangedikt maar zeker niet de werkelijkheid.



Ik rijd zuinig. Houd me netjes aan de snelheid en ben absoluut geen racemonster.

De brommobiel is al nagekeken en is helemaal in orde.

Heuvels hebben we hier niet.
Alle reacties Link kopieren
het gaat om het gemiddelde.



ik heb een onzuinige auto, maar even voor het vergelijk: toen ik hem in augustus (warm weer) kost reed hij 1 op 9,5/10 ongeveer.



een paar weken geleden toen het zo koud was: 1 op 8/8,5

nu gaat de temperatuur weer wat omhoog en zit ik weer tegen de 1 op 9 aan.



het scheelt niet gruwelijk veel, maar de temperatuur doet zeker wel wat
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Kun je nog vinden wat je vorige brommobiel volgens de fabrieksopgave verbruikte? Grote kans dat dat ook 1:40 of 1:45 was. En als je daar in de praktijk 1:27 mee haalde is dit dus ongeveer in de lijn der verwchting.



Die test gaat inderdaad uit van mooi weer, warme motor en heel rustig rijden. Niet iets dat je in de praktijk snel zult halen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Natuurlijk verbruik je nu meer dan in de zomer, maar bijna het dubbele als waar ze mee adverteren vind ik wel heel extreem.
Alle reacties Link kopieren
Bij gewone zuinige auto's zijn afwijkingen tot 50 % gemeten.



http://www.telegraaf.nl/a ... iger_dan_opgegeven__.html



Meet je het verbruik overigens uit nadat je getankt hebt (km/l), of kijk je op de verbruiksmeter?
Alle reacties Link kopieren
Is die 1/40 op buitenwegen of in de stad en wat rijd je zelf voornamelijk?



Zijn je banden wel op spanning? Niet te hard, niet te zacht?
Je weet dat die 1 op 40 in de meest perfecte, ideale omstandigheden zijn? En waarschijnlijk iets aangedikt ook nog.



Hoe zuinig rij je? Heb je altijd verlichting en airco aan? Waar rij je? Hoe snel schakel je/schakelt de auto? Bandenspanning? Radio aan? Dat zijn allemaal dingen die ook mee spelen qua verbruik. En het is winter, dan verbruik je ook meer.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk kun je hier niks mee. Die verbruikscijfers zijn onder de meest ideale omstandigheden te halen.

Alleen al het feit dat jij erin zit, en het ding dus zwaarder is, heeft al een negatieve invloed op het verbruik.
Alle reacties Link kopieren
De opgegeven 1 op 40 ga je nooit halen, volgens mij zijn die brommobielen al jaren zelfde wat maakt de zuinige variant wel zuinig ?



Wat was de oude en nu de nieuwe brommobiel ?
Je aan de snelheid houden betekent niet dat je zuinig rijdt.

Hoe zwaar beladen is de mobiel?

Ga er maar vanuit dat ze die 1 op 40 hebben getest met een licht mini-mensje.
Alle reacties Link kopieren
Ook het gewicht van de bestuurder ligt vast in de test. Voor elke auto zijn de omstandigheden gelijk. Autofabrikanten passen natuurlijk wel "trucjes" toe om zo goed mogelijk uit de, niet realistische, test te komen.
quote:Felroze schreef op 21 februari 2017 @ 16:16:

Je weet dat die 1 op 40 in de meest perfecte, ideale omstandigheden zijn? En waarschijnlijk iets aangedikt ook nog.



Hoe zuinig rij je? Heb je altijd verlichting en airco aan? Waar rij je? Hoe snel schakel je/schakelt de auto? Bandenspanning? Radio aan? Dat zijn allemaal dingen die ook mee spelen qua verbruik. En het is winter, dan verbruik je ook meer.



Airco zit er niet in, de blower gebruik ik bijna niet.

Het is een automaat.

Wel de radio en verlichting aan.

Ik rijd van een dorpje naar een kleine stad en weer terug, doorgaande weg, dus vrijwel constante snelheid.
quote:DogFish schreef op 21 februari 2017 @ 16:25:

Je aan de snelheid houden betekent niet dat je zuinig rijdt.

Hoe zwaar beladen is de mobiel?

Ga er maar vanuit dat ze die 1 op 40 hebben getest met een licht mini-mensje.Ik ben geen mini mensje, dus daar zit al zeker verschil in. Verder is er geen extra belading op een noodpakketje na.
quote:Dahlia74 schreef op 21 februari 2017 @ 15:57:

Bij gewone zuinige auto's zijn afwijkingen tot 50 % gemeten.



http://www.telegraaf.nl/a ... iger_dan_opgegeven__.html



Meet je het verbruik overigens uit nadat je getankt hebt (km/l), of kijk je op de verbruiksmeter?Ik meet het verbruik aan de hand van de gereden kilometers op het aantal getankte liters.
Zelf ga je hierin niets bereiken ben ik bang. Je moet hopen dat een advocaat er een zaak in ziet (en dat is nog maar af te wachten) en de strijd wil aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Ben je ook ergens anders gaan tanken?
quote:slobberbone schreef op 21 februari 2017 @ 16:22:

De opgegeven 1 op 40 ga je nooit halen, volgens mij zijn die brommobielen al jaren zelfde wat maakt de zuinige variant wel zuinig ?



Wat was de oude en nu de nieuwe brommobiel ?



Dat ik die 1 op 40 nooit zou gaan halen was ik al vanuit gegaan. Maar bijna het dubbele verbruik had ik niet verwacht.

Er zijn heel veel ontwikkelingen geweest bij de brommobielen. Voorheen waren het voornamelijk `gehandicapten` autootjes. Nu zijn de nieuwe modellen bijna gewone auto´s maar dan in een kleine uitvoering.

De motor die erin ligt is ook speciaal voor de brommobiel ontwikkeld. Ze zijn veel stiller, horen veel minder te verbruiken, hebben een automatisch oprij systeem in zowel voor als achteruit ( easy parksysteem ).

Het merk waarmee ik rijd is dezelfde alleen met een ander soort motor.
Alle reacties Link kopieren
Eens tanken bij een andere pomp, kan ook enorm schelen. Betaal je miss meer per liter brandstof maar haal je er ook wel weer uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven