Geld & Recht alle pijlers

Motor van mijn autootje gebruikt veel meer dan was gezegd

21-02-2017 15:38 69 berichten
Eind vorig jaar heb ik een nieuw autootje ( brommobiel ) gekocht. Voor het eerst in mijn leven een geheel nieuwe. Samen met de dealer gekeken welke het beste bij mijn voorkeuren en budget zou passen. Hierbij ben ik voor de optie van een hele zuinige motor gegaan, die volgens de fabrikant 1 op 40 zou lopen ( diesel ). Na een aantal maanden ben ik erachter gekomen, dat het verbruik 1 op 23 is. Hier was ik niet blij mee. Mijn vorige brommobiel, die al heel oud was verbruikte nog minder ( 1 op 27 ).

Die zuinige motor heeft me bijna 1500 euro extra gekost, wat ik geen bezwaar vond, want dat zou ik met het lagere brandstofverbruik er makkelijk weer op terugverdienen.

Vervolgens hiermee naar de dealer teruggegaan, welke aangaf dat hij de informatie heeft gebruikt die door de fabrikant wordt vermeld en er dus ook niets mee kan. Hij heeft de fabrikant wel hierover aangesproken, maar deze zegt, dat iedereen toch weet dat deze informatie altijd wordt aangedikt. ( Ik was daar ook al vanuit gegaan, maar ging eigenlijk uit van een verbruik van hoogstens 1 op 35. )

Nu mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik nog kan doen.?

Volgende week heb ik wel al een afspraak bij een jurist om het hier over te hebben.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik niet wil dat de dealer hier problemen door krijgt. Hij geeft altijd hele goede service en dat wil ik graag zo houden. Mede omdat hij ook alleen maar heeft doorgegeven waar de fabrikant mee adverteert.
Alle reacties Link kopieren
quote:andante36 schreef op 21 februari 2017 @ 16:48:

[...]





Dat ik die 1 op 40 nooit zou gaan halen was ik al vanuit gegaan. Maar bijna het dubbele verbruik had ik niet verwacht.

Er zijn heel veel ontwikkelingen geweest bij de brommobielen. Voorheen waren het voornamelijk `gehandicapten` autootjes. Nu zijn de nieuwe modellen bijna gewone auto´s maar dan in een kleine uitvoering.

De motor die erin ligt is ook speciaal voor de brommobiel ontwikkeld. Ze zijn veel stiller, horen veel minder te verbruiken, hebben een automatisch oprij systeem in zowel voor als achteruit ( easy parksysteem ).

Het merk waarmee ik rijd is dezelfde alleen met een ander soort motor.Het blijft een kleine motor, die hard moet werken om prestaties te halen. En dat zie je terug in het verbruik. Dat je oudere brommobiel zuiniger was vind ik niet raar, die ervaring heb ik ook met auto's. Goede banden (merk, maat e.d..), de juiste bandenspanning, goede kwaliteit brandstof hebben een positief effect.
Alle reacties Link kopieren
quote:andante36 schreef op 21 februari 2017 @ 16:37:

[...]





Ik ben geen mini mensje, dus daar zit al zeker verschil in. Verder is er geen extra belading op een noodpakketje na.



Het is een gokje want ik heb er verder geen verstand van, maar bijna elke auto is tegenwoordig zwaarder dan vroeger, vanwege de extra veiligheid. Dus jij hebt misschien geen extra belading, maar de auto zélf waarschijnlijk wel.



Bredere banden? Iets groter model? (dus meer tegenwind)

En ik vind 1:23 heel netjes hoor. Wordt in de zomer misschien nog wel 1:25.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wat ik mij alleen maar af vraag is, je hebt 1500 euro extra betaald.

Laten we zeggen dat het 10 km scheelt per liter (in vergelijking het het 'onzuinige model').

Je rijd nu 1 op 27

de huidige dieselprijs is 1 euro 20 per liter



ff rekenen



kosten per km nu is: 0.044444444 cent

kosten per km in on zuinige model is: 0.070588229 cent



Je bent op de hoogte dat je 1500/0.070588229 = minimaal 21 250 km moet rijden voordat je de zuinigere motor eruit hebt... (ik ben namelijk bij die on zuinige van een heel on zuinig verbruik uit gegaan)



Ik had toch echt voor het onzuinige/goedkopere model gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Die 1/40 wordt gemeten op en testbank met rugwind en helling af....kortom, theoretische waardes maar in de praktijk werkt het zo niet.



Overigens is er onlangs in het nieuws een artikel geweest over een man die procedeert/gaat procederen tegen een dealer in Friesland (Drachten meende ik). Omdat hij een electrische auto (tesla) kocht vanwege de specificatie dat de batterij 300+ km zou moeten kunnen halen en dat het in theorie maar 100-150 km bleek te zijn. En daardoor kwam hij in de problemen. Misschien heb je daar iets aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:mow1986 schreef op 21 februari 2017 @ 16:51:

Eens tanken bij een andere pomp, kan ook enorm schelen. Betaal je miss meer per liter brandstof maar haal je er ook wel weer uitDit. Niet bij die hele goedkope 'merkloze' pompstations tanken maar eens bij een Shell oid. Die brandstof is van betere kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:andante36 schreef op 21 februari 2017 @ 15:46:

[...]





Ik rijd zuinig. Houd me netjes aan de snelheid en ben absoluut geen racemonster.

De brommobiel is al nagekeken en is helemaal in orde.

Heuvels hebben we hier niet.Misschien moet je een keer iemand mee laten kijken naar je rijstijl? Ik heb dat ooit gedaan en ben daarna veel bewuster er mee omgegaan en gebruik flink minder brandstof (ging bij ons uit van de werkgever die kosten op leaseauto's wilde besparen; dat is gelukt....).
Alle reacties Link kopieren
een afwijking van 10 procent zou ik reeel vinden maar 50% ?



Nog niet zo lang geleden (minder dan 2 maanden) is er een autodealer door de rechter veroordeeld om een auto terug te nemen omdat de verbruikscijfers voor geen meter klopten. Dat was wel een elektrische auto maar die kon bij lange na niet de afstand rijden welke was voorgespiegeld.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 21 februari 2017 @ 20:11:

een afwijking van 10 procent zou ik reeel vinden maar 50% ?



Nog niet zo lang geleden (minder dan 2 maanden) is er een autodealer door de rechter veroordeeld om een auto terug te nemen omdat de verbruikscijfers voor geen meter klopten. Dat was wel een elektrische auto maar die kon bij lange na niet de afstand rijden welke was voorgespiegeld.Dat was toch wel een andere insteek als dit probleem, niet te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:andante36 schreef op 21 februari 2017 @ 16:48:

[...]





Dat ik die 1 op 40 nooit zou gaan halen was ik al vanuit gegaan. Maar bijna het dubbele verbruik had ik niet verwacht.

Er zijn heel veel ontwikkelingen geweest bij de brommobielen. Voorheen waren het voornamelijk `gehandicapten` autootjes. Nu zijn de nieuwe modellen bijna gewone auto´s maar dan in een kleine uitvoering.

De motor die erin ligt is ook speciaal voor de brommobiel ontwikkeld. Ze zijn veel stiller, horen veel minder te verbruiken, hebben een automatisch oprij systeem in zowel voor als achteruit ( easy parksysteem ).

Het merk waarmee ik rijd is dezelfde alleen met een ander soort motor.



De direct ingespoten diesel is er al jaren op de markt ook voor brommobielen ja zijn stiller, verbruiken minder.



Maar zo als je aangeeft meer luxe dus ook zwaarder en dat is niet gunstig voor verbruik.
Alle reacties Link kopieren
quote:RunningSuus schreef op 21 februari 2017 @ 19:07:

[...]





Dit. Niet bij die hele goedkope 'merkloze' pompstations tanken maar eens bij een Shell oid. Die brandstof is van betere kwaliteit.Dit maakt serieus geen fluit uit. Ik rijdt met die goedkope benzine van tinq, tango etc gewoon 1/25-1/30. E10 zou minder schoon zijn maar mijn motortje draait er prima op.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 21 februari 2017 @ 20:15:

[...]





Dat was toch wel een andere insteek als dit probleem, niet te vergelijken.Wanneer het verbruik 1:20 is ipv de beloofde 1:40 dan geef ik je de garantie dat ook daardoor de actieradius gehalveerd wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Als je 1500 extra betaald om 1:43 te kunnen rijden ipv 1:23 dan kan ik me voorstellen dat je je bekocht voelt. Een afwijking is normaal maar niet zoveel.

Ik ben benieuwd of je (een deel van de) 1500 terug kan krijgen via een jurist. Al vraag ik me af of het opweegt tegen de kosten die je maakt voor een jurist.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 21 februari 2017 @ 17:42:

Die 1/40 wordt gemeten op en testbank met rugwind en helling af....kortom, theoretische waardes maar in de praktijk werkt het zo niet.



Overigens is er onlangs in het nieuws een artikel geweest over een man die procedeert/gaat procederen tegen een dealer in Friesland (Drachten meende ik). Omdat hij een electrische auto (tesla) kocht vanwege de specificatie dat de batterij 300+ km zou moeten kunnen halen en dat het in theorie maar 100-150 km bleek te zijn. En daardoor kwam hij in de problemen. Misschien heb je daar iets aan?Doe eens linkje, want ik denk dat gevalletje klok klepel is, namelijk iedere Tesla rijdt 100-150 km makkelijk.
De vraag is wat je verbruik was geweest bij een gewone motor ipv die dure zuinige motor. Als het verbruik met een gewone motor bij hetzelfde gebruik 1:15 zou zijn bij jou, heb je toch al voordeel van die zuinige motor. Maar ja, hoe meet je dat...
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 09:07:

[...]





Doe eens linkje, want ik denk dat gevalletje klok klepel is, namelijk iedere Tesla rijdt 100-150 km makkelijk.Het was een Nissan Leaf

http://www.ad.nl/nieuws/e ... t-met-zijn-auto~a5f995d3/
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 22 februari 2017 @ 09:38:

[...]



Het was een Nissan Leaf

http://www.ad.nl/nieuws/e ... t-met-zijn-auto~a5f995d3/Aha, interview gehoord van eigenaar op radio 1 maar zou het weer doen nee, vergt veel om jarenlang te procederen.
Alle reacties Link kopieren
Ik rij benzine en 1 op 20 alleen weegt mij auto 4x zoveel als een brommobiel.

Het verschil tussen 1 op 40 en bijna de helft is wel heel schunnig. Kan je je rechtsbijstand niet aanspreken?
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 22 februari 2017 @ 11:18:

Ik rij benzine en 1 op 20 alleen weegt mij auto 4x zoveel als een brommobiel.

Het verschil tussen 1 op 40 en bijna de helft is wel heel schunnig. Kan je je rechtsbijstand niet aanspreken?



Brommobiel is al gauw 350 kilo x 4 = 1400 kilo ben ik heel benieuwd welke auto jij rijd ?



Kijk TS heeft natuurlijk ook een onderzoeksplicht en klakkeloos wat cijfers aannemen hoort daar niet bij. Is nieuwe Lombardini (ga er vanuit dat je die heb) als goed los en ingereden ?



Bijna net een auto, waarom niet gegaan voor een MMBS auto dan ga je er ruimte en qua veiligheid enorm op vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit je openingspost nog even te lezen. je zegt altijd goed te worden geholpen door je dealer. Geloof ik meteen, echter heeft hij ook goed zijn verkooppraatjes gebruikt. De dealer weet namelijk dondersgoed dat het opgegeven verbruik niet gehaald wordt. Het is voor hem echter makkelijker zich achter de fabrikant te verschuilen, dan dat toe te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 12:31:

[...]





Brommobiel is al gauw 350 kilo x 4 = 1400 kilo ben ik heel benieuwd welke auto jij rijd ?

Dezelfde als ik, misschien. Die van mij weegt 1300 kg en daar haal ik ook 1:20 mee. Redelijk makkelijk zelfs en als ik mijn best doe kan het nog beter. Benzine, geen diesel. Toyota Auris Hybrid.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 22 februari 2017 @ 12:31:

Brommobiel is al gauw 350 kilo x 4 = 1400 kilo ben ik heel benieuwd welke auto jij rijd ?Als die brommobiel 350 kilo weegt, is mijn auto zelfs 4,5x zo zwaar!

Ik rij een Toyota RAV4 hybride (benzine+elektrisch) van 1600 kilo. Als ik rustig rij haal ik 1 op 20.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 22 februari 2017 @ 13:08:

[...]

Als die brommobiel 350kg weegt, is mijn auto zelfs 4,5x zo zwaar!

Ik rij een RAV4 hybride van 1600kg.





Hybrides zijn de bom! Ben jij ook een cvt-fan?
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 22 februari 2017 @ 13:12:

[...]







Hybrides zijn de bom! Ben jij ook een cvt-fan?Yes!

Ik wil eigenlijk nooit meer iets anders! Maar het is nu een tijdelijke luxe (van de zaak). Binnenkort krijg ik een baan bij de overheid (geen leaseauto sniksnik) en dan kijk ik als privé-auto ook naar de Auris hybride.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 22 februari 2017 @ 13:21:

[...]

Yes!

Ik wil eigenlijk nooit meer iets anders! Maar het is nu een tijdelijke luxe (van de zaak). Binnenkort krijg ik een baan bij de overheid (geen leaseauto sniksnik) en dan kijk ik als privé-auto ook naar de Auris hybride.

Of de Yaris, natuurlijk, al heeft die irritant korte stoelzittingen.



Ik wil ook nooit meer iets anders. Ah, en dat gevoel als je bij een stoplicht naast een Mercedes of BMW staat, die je er met een enorme voorsprong uitsprint
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Die Yaris is voor mij nog wel te doen maar mijn dochters gaan lang worden! Achterin is dat over een jaar of vier niet echt prettig meer denk ik.

Maar om weer even ontopic te gaan over brommobielen: die koop je alleen als je geen rijbewijs hebt of echt nooit je dorp uitkomt toch? Voor hetzelfde geld koop je een oud barreltje namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven