Geld & Recht alle pijlers

Oma (75 jr) toeslagpartner, dus geen KOT?

17-10-2014 00:19 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het niet helemaal goed kan vinden op de site van de Belastingdienst, toch maar even hier gevraagd.

Ik ben van plan mijn huis te verkopen, omdat ik graag naar een andere plaats wil verhuizen. Het is goed mogelijk dat ik hierdoor een tijdje "dakloos" ben, omdat de verkoop en aankoop waarschijnlijk niet precies op elkaar aansluiten. Dat kan als ik een nieuwbouwhuis ga kopen zelfs nog best lang duren (een jaar of zo).

Mijn moeder (75 jaar) heeft aangeboden dat ik in die tussentijd tussen twee huizen in bij haar kan intrekken met mijn dochtertje. Zij heeft plek zat, we kunnen goed overweg, dus dat is heel fijn.

Maar nu ga ik wat beter kijken naar eventuele financiële consequenties, en die lijken enorm te zijn. Mijn moeder zou volgens de BD mijn toeslagpartner worden, en aangezien ze niet werkt, zou ik geen kinderopvangtoeslag meer krijgen. Ze werkt niet omdat ze met pensioen is, al jaren, en ze is bovendien helemaal niet in staat om vier dagen in de week voor een peuter te zorgen.



Kan dit echt kloppen? Zie ik iets over het hoofd? Dit zou toch bizar zijn? Dan zou ik dus echt in de tussentijd op een sneu flatje moeten gaan zitten, omdat bij oma intrekken onbetaalbaar is?



UPDATE november 2016: Zie mijn bericht hier dd 1-11-2016: Ik ben uiteindelijk bij mijn moeder gaan wonen, met een officieel huurcontract en maandelijkse huurstortingen. De BD heeft ons als toeslagpartners beschouwd, maar ik heb bezwaar ingediend op de definitieve vaststelling van het KGB en dat bezwaar is gehonoreerd. De BD ziet ons, vanwege de huursituatie, dus niet meer als toeslagpartners.



UPDATE maart 2017: Zonder dat ik verder iets heb hoeven ondernemen, heeft de BD haar conclusies getrokken uit mijn bezwaar wbt KGB en ik heb dus ook de te weinig ontvangen KOT gekregen.
Alle reacties Link kopieren
En het bizarre is, dat als mijn vader nog zou leven, mijn ouders niet mijn toeslagpartner zouden zijn...

Hier de toets die ik doe:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/
Alle reacties Link kopieren
Of kan ik officieel onderhuurder worden? Huur betalen ga ik natuurlijk sowieso doen, en we kunnen daar natuurlijk best een echt contract bij maken.



Edit: dat maakt het natuurlijk ook weer lastig voor mijn moeder. Inkomsten die ze moet opgeven, ze moet checken bij haar hypotheekverstrekker of dit kan (ze woont in een koophuis met een hypotheek ter grootte van zo'n 15% van de waarde van het huis).
Belasting telefoon
quote:klootviooltje33 schreef op 17 oktober 2014 @ 00:29:

Of kan ik officieel onderhuurder worden? Huur betalen ga ik natuurlijk sowieso doen, en we kunnen daar natuurlijk best een echt contract bij maken.



Edit: dat maakt het natuurlijk ook weer lastig voor mijn moeder. Inkomsten die ze moet opgeven, ze moet checken bij haar hypotheekverstrekker of dit kan (ze woont in een koophuis met een hypotheek ter grootte van zo'n 15% van de waarde van het huis).

Ik denk dat je het kan ondervangen door onder te huren. dat geldt dan als inkomsten voor je moeder ja.



Bovendien: mag dat van de hypotheek verstrekker (indien koophuis) dan wel verhuurder van de woning? Dat geldt voor zowel met als zonder contract
Als jullie als toeslagpartners worden gezien heeft dat niet alleen voor jou maar ook gevolgen voor je oma. Zij gaat dan gekort worden op haar AOW!



Vraag je dit heel goed na!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is jou oma/moeder (titel en OP..) geen toeslagpartner.

Ik heb de test op de belastingsite ingevuld, maar als ik hem invul voor oma of moeder krijg ik 2x "u heeft geen toeslagpartner".



Dus, hoe kom je er bij?
Alle reacties Link kopieren
Ook als ik bij de laatste vraag "ja" invul, van dat er een inwonend kind is, dan staat er dat medebewoner je toeslagpartner is, behalve als de medebeworer uw ouder of kind is.



Oh wacht, er staat "én 1 van u is jonger dan 27".



Dan zat ik toch mis.



Ik zou je iig pas uitschrijven uit je verkochtte woning als de sleuteloverdracht is. Ookal zou je eerder bij je moeder zitten.

En zo gauw je de sleutel van je nieuwe woning hebt, in die gemeente inschrijven, ookal woon je er nog niet.



Maar zit er geen minimum tijdsduur aan? Want stel dat je voor 1 maand ergens moet blijven, kan het toch niet zijn dat je voor het hele jaar je toeslagen kwijt bent?
quote:slagroom-met-dip schreef op 17 oktober 2014 @ 07:16:



Ik zou je iig pas uitschrijven uit je verkochtte woning als de sleuteloverdracht is. Ookal zou je eerder bij je moeder zitten.

En zo gauw je de sleutel van je nieuwe woning hebt, in die gemeente inschrijven, ookal woon je er nog niet.



Dat is een advies om fraude te plegen, want je mag niet ergens staan ingeschreven als je er niet woont.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van onderhuur volgens de site geen toeslagpartner.

En voor AOW moeder:



Wat verstaan wij niet onder samen wonen?

U woont niet samen als u in één huis woont met uw kind (eigen kind, stief-of pleegkind), ook niet als dat kind 18 jaar of ouder is. Of met een kleinkind dat jonger dan 18 jaar is. Ook als u een kamer aan iemand verhuurt woont u niet samen. In dat geval heeft ieder een eigen huishouding. De woning moet daar dan ook op ingericht zijn, bijvoorbeeld met een eigen woon- en slaapkamer. Daarnaast moet u deze zakelijke relatie aantonen doordat afspraken zijn vastgelegd in een contract en er reële prijzen zijn afgesproken. Ook moet uit uw administratie blijken dat de afgesproken huur of verzorging daadwerkelijk is betaald.



Dus volgens mij kan het zonder dat het geld kost voor de belasting.

Maar de belastingtelefoon is je vriend.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Dit is een bekend probleem, waar ook al eerder een topic over geweest is. Ik geloof dat die TO al bij haar moeder woonde, toen deze regels ineens veranderden.

Het is natuurlijk maar de vraag of de Belastingdienst die onderhuur-constructie accepteert, als jullie moeder en dochter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou toch wel heel bizar zijn !
Huur sneu flatje en slaap heel vaak bij je moeder (O;
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit iets kunnen vinden op de site van de belastingdienst en ik bel ze dus altijd op.



Werkt een stuk sneller en je weet het zeker.
Ik bel regelmatig met de belastingtelefoon, maar niet alles wat ze zeggen is waar, dus zeker weten..
Alle reacties Link kopieren
Ook ik bel regelmatig met de belastingdienst maar het is mij vaker overkomen dat zij het ook niet weten. Dit was ook nav kot. Mijn contact bij het gastouderbureau wist mij wat anders te vertellen en dit ook zwart op wit te laten zien. Als ik nu geen eenduidig antwoord krijg vraag ik naar de afdeling wet- en regelgeving.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 17 oktober 2014 @ 09:17:

Ik bel regelmatig met de belastingtelefoon, maar niet alles wat ze zeggen is waar, dus zeker weten..

Weer een deuk in mijn vertrouwen.

Als je de belastingdienst al niet kan vertrouwen, waar moet het dan heen met deze wereld?
De belastingtelefoon wordt bevolkt door gesjeesde studenten. Ik zou afgaan op de website
Link plakken lukt niet. Er zijn destijds Kamervragen gesteld over dit onderwerp. google eens op : inwonend bij ouder geen kinderopvangtoeslag. Dan kom je uit op Kamervragen van kamerlid Omtzigt en Heerema over dit onderwerp. Daaruit blijkt dat het klopt dat je geen KOT krijgt, er gelden wel uitzonderingen, die worden in de beantwoording op de Kamervragen aangegeven door de minister.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 17 oktober 2014 @ 07:36:

[...]



Dat is een advies om fraude te plegen, want je mag niet ergens staan ingeschreven als je er niet woont.



Wanneer is het fraude? Als iemand in een scheiding ligt, en daardoor voor tijdelijk bij iemand anders gaat wonen, schrijven die zich toch ook niet meteen in? Want wanneer is het vast? Verschil tussen wonen en logeren.



Toen mijn ouders gingen scheiden hebben we 3 maanden bij mijn oma gewoond/gelogeerd. Daarna had mijn moeder een huisje.

Toen hebben we ons daar ingeschreven.

Ik heb tijdens een relatiebreuk op een kamer gewoond. Toen duidelijk werd dat ik echt niet meer terugging, heb ik pas overgeschreven (ook ivm zorgtoeslag).

En meteen toen ik de sleutel kreeg van mijn huidige woning, daar ingeschreven (ivm huurtoeslag). Terwijl ik eerst een maand aan het klussen ben geweest en daar niet woonde.



Dus ik denk niet dat het fraude is. Beetje afhankelijk van de duur.
Alle reacties Link kopieren
@klootviooltje33:

1. Inwoning: de inwoning met betaalde huur valt onder de kamerverhuurvrijstelling (mits niet meer dan maximaal ¤ 4748 per jaar) Huuropbrengsten hoeven niet opgegeven te worden. oeder behoudt haar hypotheekrenteaftrek.

2. Er is geen sprake van onderhuur of verhuur van de woning. Toestemming van de hypotheekverstrekker is nergens voor nodig.



@Naara:

Tweemaal verkeerde informatie:

1. Betaalde huuropbrengst is géén inkomen Box 1.

2. Een inwonend kind bij ouder wordt niet gezien als onderhuurder. Bij deze samenlevingsvorm kan nooit sprake zijn van onderhuur. Ook niet als er nog zo'n mooi huurcontract wordt opgesteld. Zie hieronder.



@mind_game:

Uw gegoogelde informatie komt van de site van de SVB. En gaat over het AOW-inkomen. Het betreft de situatie van ouder (moeder) en kind (dochter) die samenwonen. In deze situatie geldt tot 1 juli 2015 een uitzonderingsbepaling: géén samenwonende partners van elkaar. Ouder behoudt de AOW voor alleenstaanden (tot 1 juli 2015 - dan wijzigt de wet)



Hier is een ander probleem: wel of geen toeslagpartner. Het betreft het samenwonen van grootouder, ouder plus minderjarig inwonend kind.

Sinds 2013 zijn de begrippen fiscaal partner en toeslagpartner volledig aan elkaar gelijk gesteld. Moeder en dochter (27 jaar of ouder) zijn vanwege het minderjarige inwonend kind toeslagpartners van elkaar. Uitzonderingen waar gismo72 het over heeft zijn hier niet van toepassing: inwonende dochter is kennelijk 27 jaar of ouder / er is geen onderhuursituatie)



@Lariba:

Uw twijfel of de Belastingdienst de onderhuur-constructie accepteert is terecht.

De tool: wie is mijn toeslagpartner vermeldt nadrukkelijk dat onderhuurders niet meegerekend moeten worden bij de vraag of er ook andere personen op het adres staan ingeschreven. Er is hier geen keus wat betreft wél of geen fiscaal partnerschap. Een vluchtweg via de onderhuur-constructie is niet mogelijk. Ook als moeder en dochter een volkomen eigen huishouding zouden hebben, is er toch sprake van fiscaal partnerschap.



Kortom: Een (pleeg)kind, toeslagpartner of ouder kan geen onderhuurder zijn.



Lees hier en lees hier
Alle reacties Link kopieren
@fisbel: begrijp ik het goed dat mijn moeder en ik sowieso toeslagpartners van elkaar zouden zijn? Onderhuurconstructie is niet mogelijk?

En begrijp ik ook goed dat dit toeslagpartnerschap direct ingaat zodra ik mij bij haar zou inschrijven, dus dat dan direct mijn recht op kot vervalt?



Dat zou toch idioot zijn. Dan zou ik mijn moeder dus ook nooit in huis kunnen nemen als zij ziek wordt. Ik kan er wel om
Alle reacties Link kopieren
De voordelen van de participatiemaatschappij..................
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Fisbel is een expert, hij heeft mij ook eens goed op weg geholpen. Jullie zijn inderdaad elkaars toeslagpartner. In mijn eigen werk kom ik ook schrijnende gevallen tegen, gelet op de Participatiewet per 1/1/15. Ik snap alle goede bedoelingen van de wet maar het valt soms knap lullig uit. Zoals bij jou.
Dat zou toch idioot zijn. Dan zou ik mijn moeder dus ook nooit in huis kunnen nemen als zij ziek wordt. Ik kan er wel om :'-([/quote]



Als je mijn eerdere advies had opgevolgd en even had gegoogeld had je kunnen lezen in die Kamervragen dat juist het zorgen voor een ouder een uitzondering op deze regel is. Dus als je inwoont bij elkaar en voor de ander zorgt (aantoonbaar zorgbehoevend) dan geldt het begrip toeslagpartner voor de KOT niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven