Geld & Recht alle pijlers

Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

10-04-2017 11:15 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Ex en ik liggen in scheiding, hij wil in de woning blijven. Dus zal er ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid plaats moeten vinden, nu hoor ik alleen dat dit via een financieel adviseur moet en de kosten hiervan oplopen tot de sky.

Weet iemand hier of dit anders of goedkoper kan, want de bedragen voor zo'n financieel adviseur zijn echt schrikbarend, en er zit nogal een verschil tussen de ene en de andere.
Alle reacties Link kopieren
De geldverstrekker zal eerst beoordelen of het überhaupt mogelijk is om jou uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan. Houd er rekening mee dat het dus ook zomaar zou kunnen dat zij hier niet aan mee werken. Verdiend je ex voldoende om de lasten alleen te dragen, dan zou je wellicht ontslagen kunnen worden. De kosten hiervan zijn voor zover ik weet heus niet 'sky high'.
Alle reacties Link kopieren
Kan je ex de hypotheek volledig dragen? Houd er rekening mee dat het dat op dat stuk advies en notariskosten van toepassing zijn.



Neem eens contact op met je hypotheekverstrekker. Bij mij rekenden zij toentertijd 150 euro adminstratieve kosten voor puur het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
kan bijna niet behalve als hij "gewoon" de hypotheek oversluit enkel op zijn naam. Als hij daar voldoende inkomsten voor heeft moet dat niet zo`n probleem zijn. In het andere geval werkt de bank meestal niet mee want tja, de zekerheid van twee is altijd beter dan 1
Alle reacties Link kopieren
Die kosten zijn niet sky high.



En ja scheiden kost nou eenmaal geld.



De geldverstrekker zal accoord moeten gaan en je bent kosten kwijt aan de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt er veel meer bij kijken dan alleen het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid. De kosten zijn waarschijnlijk (deels) aftrekbaar.
quote:Elle1976 schreef op 10 april 2017 @ 11:33:

Volgens mij komt er veel meer bij kijken dan alleen het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid. De kosten zijn waarschijnlijk (deels) aftrekbaar.



Klopt, de hypotheek moet overgesloten worden, en dit moet dus passeren bij de notaris. Daarvoor is dus ook een taxatierapport nodig van de woning en zijn inkomen noet getoetst worden, of hij die hypotheek uberhaupt wel alleen kan dragen.



Dit alles kun je gewoon regelen met je hypotheek verstrekken, dat hoeft echt niet bia een duur betaalde financieel adviseur te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb contact gehad met de hypotheekverstrekker en hun eis is via een financieel adviseur.

De kosten zijn wel sky high sigar miss.

De rest ben ik vanop de hoogte.

Bedankt zo ver.
anoniem_1722 wijzigde dit bericht op 10-04-2017 11:38
Reden: typfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wellicht is het mogelijk om de kosten te verrekenen met (de helft van) de overwaarde en/of opgebouwde waarde van een eventuele spaarhypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nanoe2 schreef op 10 april 2017 @ 11:38:

Ik heb contact gehad met de hypotheekverstrekker en hun eis is via een financieel adviseur.

De kosten zijn wel sky high sigar miss.

De rest ben ik vanop de hoogte.

Bedankt zo ver.Maar ze hebben dus wel hun akkoord gegeven? Of moet de aanvraag nog gedaan worden (en willen ze dat dat via een financieel adviseur gedaan wordt)?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nanoe2 schreef op 10 april 2017 @ 11:38:

Ik heb contact gehad met de hypotheekverstrekker en hun eis is via een financieel adviseur.

De kosten zijn wel sky high sigar miss.

De rest ben ik vanop de hoogte.

Bedankt zo ver.En wat zijn die kosten dan, en wat versta je onder sky-high?
Hoe hoog zijn die kosten dan?
quote:Nanoe2 schreef op 10 april 2017 @ 11:38:

Ik heb contact gehad met de hypotheekverstrekker en hun eis is via een financieel adviseur.

De kosten zijn wel sky high sigar miss.

De rest ben ik vanop de hoogte.

Bedankt zo ver.Zal, er wel aan liggen hoe de rest van je financien eruit zien. Als je geen luis hebt om dood te drukken lijk al gauw iets 'sky high'.
quote:Miss_Dizzy schreef op 10 april 2017 @ 11:55:

[...]





Zal, er wel aan liggen hoe de rest van je financien eruit zien. Als je geen luis hebt om dood te drukken lijk al gauw iets 'sky high'.



Ja die indruk heb ik ook. Aparte term ook 'sky high'.



Een adviseur vraagt voor zo'n traject meestal rond de 1200 euro.
Maar dan heb je mogelijk ook advieskosten voor de nieuwe hypotheek. Die zijn volgens mij alleen voor de aanstaande ex.

Voor alleen ontslag rekent Reaal bv 150-350 euro.

https://www.reaal.nl/part ... Bindiging-en-eigen-woning
Alle reacties Link kopieren
Als kosten zo'n issue zijn dan is verkopen misschien goedkoper. En daarna execution only iets terugkopen.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 10 april 2017 @ 12:05:

Maar dan heb je mogelijk ook advieskosten voor de nieuwe hypotheek. Die zijn volgens mij alleen voor de aanstaande ex.

Voor alleen ontslag rekent Reaal bv 150-350 euro.

https://www.reaal.nl/part ... Bindiging-en-eigen-woningDat zijn de kosten die de hyptoheekverstrekker in rekening brengt, niet de kosten van de financieel adviseur en notaris.
Alle reacties Link kopieren
Als het huis van jullie allebei is moet het huis ook op zijn naam worden gezet. Klein detail
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 10 april 2017 @ 12:05:

Maar dan heb je mogelijk ook advieskosten voor de nieuwe hypotheek. Die zijn volgens mij alleen voor de aanstaande ex.

Voor alleen ontslag rekent Reaal bv 150-350 euro.

https://www.reaal.nl/part ... Bindiging-en-eigen-woning



ik zou het in dit geval wel reeël vinden om de advieskosten voor een nieuwe hypotheek samen te betalen.

De nieuwe hypotheek moet er komen vanwege de scheiding; ook TO heeft er belang bij dat hypotheek + huis op naam van haar ex-man komen, dus waarom zou hij de kosten daarvoor alleen moeten dragen? Als ze het huis zouden verkopen, zijn kosten voor makelaar etc ook gezamenlijk.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 10 april 2017 @ 18:08:

Als het huis van jullie allebei is moet het huis ook op zijn naam worden gezet. Klein detailDat hoeft dan weer niet per se natuurlijk, alhoewel het in deze situatie wel logisch zou zijn.
quote:schorpioentje28 schreef op 10 april 2017 @ 18:42:

[...]





ik zou het in dit geval wel reeël vinden om de advieskosten voor een nieuwe hypotheek samen te betalen.

De nieuwe hypotheek moet er komen vanwege de scheiding; ook TO heeft er belang bij dat hypotheek + huis op naam van haar ex-man komen, dus waarom zou hij de kosten daarvoor alleen moeten dragen? Als ze het huis zouden verkopen, zijn kosten voor makelaar etc ook gezamenlijk.Ja dat is ook wel weer zo.
quote:schorpioentje28 schreef op 10 april 2017 @ 18:42:

[...]





ik zou het in dit geval wel reeël vinden om de advieskosten voor een nieuwe hypotheek samen te betalen.

De nieuwe hypotheek moet er komen vanwege de scheiding; ook TO heeft er belang bij dat hypotheek + huis op naam van haar ex-man komen, dus waarom zou hij de kosten daarvoor alleen moeten dragen? Als ze het huis zouden verkopen, zijn kosten voor makelaar etc ook gezamenlijk.Vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje28 schreef op 10 april 2017 @ 18:42:

[...]





ik zou het in dit geval wel reeël vinden om de advieskosten voor een nieuwe hypotheek samen te betalen.

De nieuwe hypotheek moet er komen vanwege de scheiding; ook TO heeft er belang bij dat hypotheek + huis op naam van haar ex-man komen, dus waarom zou hij de kosten daarvoor alleen moeten dragen? Als ze het huis zouden verkopen, zijn kosten voor makelaar etc ook gezamenlijk.



Als hij een ander huis zou kopen zou zij dan ook een gedeelte van de advies- en notariskosten moeten betalen? Moet hij ook bijdragen aan haar kosten om een ander huis te kopen?



Er is niet 1 oplossing, TO moest samen met haar ex tot een verdeling van de kosten komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ex uit ontslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid ene kosten op me genomen omdat ik het nl wilde. Ik vraag me af waarom jij je zorgen maakt om de kosten. Wanneer je ex het wil overnemen gaan de kosten die kant op lijkt me.

Ik was aan advies en alle gesprekken die diegene had gedaan met de hypotheekverstrekker ong 2000 kwijt. Notaris 650 en adminkosten hypotheekverstrekker 250.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven