Geld & Recht alle pijlers

Ontslagvergoeding ?

21-04-2017 19:58 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumers , wie van jullie is bekend met ontslagvergoedingen ?



Het zit namelijk zo : een aantal jaren geleden ben ik vanwege een reorganisatie ontslagen en heb daarbij een ontslagvergoeding meegekregen. 2 jaar later ben ik weer opnieuw in vaste dienst gekomen bij dezelfde werkgever en heb ik mijn voorgaande dienstjaren teruggekregen zodat die blijft doortellen.



Nu is mijn vraag : als er weer een reorganisatie komt en je bent er weer bij , krijg je dan ontslagvergoeding / transitievergoeding van al je dienstjaren , of krijg je die vanaf het moment van je toen nieuwe in dienst treding datum ?



Alvast bedankt voor jullie antwoorden !!





(vanwege mogelijke herkenbaarheid even onder andere naam)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken alleen over de laatste jaren, je hebt immers al een vergoeding gehad over die eerste jaren. Maar dat is mijn gevoel, verder nergens op gebaseerd.
Dat denk ik ook wat Marana zegt.
Wat denk je zelf
Alle reacties Link kopieren
Oke thnx iig voor jullie antwoorden tot nu toe .



Ik zit namelijk met die vraag omdat er in mijn omgeving verschillend over gedacht wordt . De een zegt alleen over de laatste jaren en de ander zegt weer over al die jaren omdat je immers je dienstjaren weer teruggekregen hebt.



Dus hoop misschien dat er hier mensen aanwezig zijn die op juridisch gebied een beetje bekend zijn.
Zelfde dienstjaren terug gekregen? Ik zit te denken van waarom? Wat heeft dat voor nut?

Dus ik zou denken ja dan heb je ook weer over die jaren recht. Maar zou dit bij een jurist neerleggen deze vraag.



Hebben ze een reden gegeven om de dienstjaren terug te geven? En dit staat zwart op wit? En wat staat er in de CAO?
Er is niet zo een zinnig antwoord op te geven. Dit omdat we niet weten wat er in de papieren staat, wat er bij het ontslag is afgesproken en wat er in de CAO staat. Dus echt even naar een jurist of rechtswinkel etc.
Effe de situatie in België ...

Hier kan je perfect 10 jaar ofzo anciënniteit hebben. Je loon is voor een stuk berekend op die anciënniteit.

Heb je 0 jaar begin je op een soort "basisniveau" en elk jaar of elke 2 jaar komt er wat bij.

Heb je ervaring (eerder gewerkt) kan je die anciënniteit vaak meenemen en begin je hoger.



Tegelijk wordt bij "uit dienst" en ontslagvergoeding alleen gekeken naar de datum van je laatste contract.

Dus alleen de jaren die je nu net gewerkt hebt.



Maar dit is dus de Belgische situatie!
Die extra jaren zijn van belang bij het afspiegelingsbeginsel voor dat zover van toepassing is in de cao.
Ach waarom zou je je daar nu al druk om maken? Of hoop je dat je weer ontslagen wordt?
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 21 april 2017 @ 20:15:

Zelfde dienstjaren terug gekregen? Ik zit te denken van waarom? Wat heeft dat voor nut?

Dus ik zou denken ja dan heb je ook weer over die jaren recht. Maar zou dit bij een jurist neerleggen deze vraag.



Hebben ze een reden gegeven om de dienstjaren terug te geven? En dit staat zwart op wit? En wat staat er in de CAO?De reden van teruggave dienstjaren is dat volgens de personeelsgids : indien als direct gevolg van een door het bedrijf gerealiseerde inkrimping/reorganisatie , het dienstverband met een medewerk(st)er is beeindigd en deze later weer opnieuw in dienst wordt genomen, wordt de periode van onafgebroken dienstverband voorafgaande aan de beëindiging , opgeteld bij de periode vanaf de datum dat de nieuwe overeenkomst ingaat.
De transitievergoeding krijg je niet over die jaren omdat er een periode van zes maanden tussen zit dat je daar niet werkte

Dat staat zo in de wet. Maar wat jij precies contractueel hebt afgesproken over die dienstjaren kan ik niet beoordelen met deze info.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 21 april 2017 @ 20:25:

Ach waarom zou je je daar nu al druk om maken? Of hoop je dat je weer ontslagen wordt?Nee ik blijf liever werken , er komen wel banen op de tocht te staan , je hebt niet altijd een keuze als die voor je gemaakt wordt. Eerst ff afwachten hoe en wat natuurlijk , maar soms blijven dingen in je hoofd rondspoken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent alvast aan het anticiperen op je volgende ontslag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 21 april 2017 @ 20:31:

Je bent alvast aan het anticiperen op je volgende ontslag?



Toch handig dat je op voorhand weet waar je recht op hebt?



Kunnen ze je tenminste niet proberen met minder weg te sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 21 april 2017 @ 20:31:

Je bent alvast aan het anticiperen op je volgende ontslag?Maak me min of meer beetje zorgen omtrend mijn hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 20:33:

[...]





Toch handig dat je op voorhand weet waar je recht op hebt?



Kunnen ze je tenminste niet proberen met minder weg te sturen.Precies !!
quote:Anoniem20017 schreef op 21 april 2017 @ 20:34:

[...]





Maak me min of meer beetje zorgen omtrend mijn hypotheek.Transitievergoeding is niet echt de moeite meer, sinds de nieuwe ontslagwet. En het lijkt mij echt heel sterk dat je deze ook over eerder opgebouwde dienstjaren uitgekeerd krijgt. Ten eerst omdat deze vanaf de datum dat je contract is ingegaan berekend wordt en ten tweede heb je daar al een vergoeding over gehad.
Alle reacties Link kopieren
Als je een vergoeding hebt gehad voor de eerdere dienstjaren dan ga je die niet nogmaals krijgen. Die anciënniteit is afgekocht, dus lijkt me heel vreemd.



Wat wel vaak het geval is, is dat je de dienstjaren "terug" krijgt voor de bepaling van een eventueel jubileum. Dit zou dan in de cao geregeld moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch loket bellen?

Is niet duur, 25 cent per minuut.

Misschien weten zij het.
Alle reacties Link kopieren
Thnx allemaal , ik ga het verder uitzoeken hoe of wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven