Geld & Recht alle pijlers

Opa/oma als gastouder

15-05-2014 14:48 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het zo vaak: ouders die hun kinderen bij opa en oma onderbrengen die officieel ook gastouder zijn. Gewoon geregistreerd dus bij een gastouderbureau, en ouders krijg KOT voor de dagen dat de kinderen bij opa & oma zijn.



Maar nu vraag ik me dan altijd af: betalen de ouders opa en oma dus om op te passen, of wordt dat zo gedaan dat de kosten van het gastouderbureau gedekt zijn en verder niet. Maar dat vind ik altijd ook zo brutaal om te vragen . Want KOT dekt niet alle kosten toch, ouders moeten altijd toch een deel zelf betalen? Waarom dan via een gastouderbureau? Waarom niet gewoon opa en oma rechtstreeks af en toe wat geld geven, of een dagje mee uit nemen? Want ik ken maar weinig opa's en oma's die betaald willen worden voor tijd doorbrengen met hun eigen kleinkinderen.

Ik snap het gewoon niet, en durf het ook niet te vragen. Is er iemand die dit voor mij kan ophelderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 15 mei 2014 @ 16:41:

Lisbeth: opa en oma krijgen formeel betaald om op te passen, maar storten het geld terug op de rekening van hun kinderen, die daarnaast ook nog KOT incasseren - KOT die ze niet gebruiken om de opvang van hun kind van te betalen (want die is op de kosten van het gastouderbureau na gratis), maar om op vakantie te gaan. Op kosten van de belastingbetaler, dus.

Dat heeft die vakantie ermee te maken.



Het staat er nu alsof de ouders twee keer geld vangen, maar het geld dat de grootouders met oppassen verdienen hebben zij toch in eerste instantie zelf betaald?



Waar het dus op neerkomt is dat de ouders niet hoeven te betalen voor de kinderopvang en de kinderopvangtoeslag zelf houden. Dat is niet zoals het hoort, maar aan de andere kant zullen er ook grootouders zijn die met wat voor baan dan ook geld verdienen en met dat geld een vakantie voor hun kinderen en kleinkinderen betalen. Als ze ergens op een kantoor of in een winkel zouden werken dan zouden ze daar volledig vrij in zijn, dus waarom nu niet? Zij verdienen het geld, zij mogen het aan hun kinderen en kleinkinderen uitgeven en dan komt het daar ook terecht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kinderopvangtoeslag kan altijd naar de persoon zelf overgemaakt worden, dit omdat er in het verleden mega fraudes met gastouderbureaus en kvd hebben plaatsgevonden, miljarden!

En daar waren ook veel gevallen bij waarbij de KOT aanvrager opgescheept zat met schulden buiten z'n schuld.



Daar zijn die paar opa's en oma's nu die met de juiste papieren echt gastouder zijn geworden en hun kinderen een deel terug geven echt niets bij.



En dat is hun goed recht, netjes vind ik het niet maar het is niet meer zoals vroeger en als zij de papieren hebben.. tja.
Je eigen ouders voor geld (dus op kosten van alle belastingbetalers) op je en hun eigen DNA laten passen........

Tuurlijk, die KOT moet binnen geharkt worden toch, zelfs voor opa en oma. het moet niet gekker worden. Afschaffen die KOT, wil je van die producten dan dok je er maar lekker zelf voor

(ik doe even een elninjo en sta daar ook nog eens achter )

Opa's en oma's die willen oppassen moeten dat uit liefde doen en niet om die KOT voor de ouders binnen te harken, wég met al die toeslagen. Fokken is zelf dokken en als je dat niet zelf kunt betalen zijn rubbertjes echt niet zo duur hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 15 mei 2014 @ 15:46:

Ik ken mensen die dat dus wel doen, die gaan ervan op vakantie, en dat doen ze al 10 jaar zo.



Is kot niet een deel van de kosten ipv blind een bedrag op je rekening gestort?



Niet dat ik enige kennis heb, want moet me er nog in verdiepen. Mijn moeder is gastouder en wat ik van haar hoor is dat het gezin waar ze werkt heel erg veel moeite doen en best veel opvang afnemen om iets terug te krijgen. Volgens mij krijgt mijn moeder ( omdat ze niet meer zo structureel oppast) betaald zonder tussenkomst van een bureau, omdat het het gezin geld en inzet scheelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 18:17:

Je eigen ouders voor geld (dus op kosten van alle belastingbetalers) op je en hun eigen DNA laten passen........

Tuurlijk, die KOT moet binnen geharkt worden toch, zelfs voor opa en oma. het moet niet gekker worden. Afschaffen die KOT, wil je van die producten dan dok je er maar lekker zelf voor

(ik doe even een elninjo en sta daar ook nog eens achter )

Opa's en oma's die willen oppassen moeten dat uit liefde doen en niet om die KOT voor de ouders binnen te harken, wég met al die toeslagen. Fokken is dokken Ik zou mijn moeder dat geld wel gunnen hoor. Het is gewoon haar baan namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 15 mei 2014 @ 16:41:

Lisbeth: opa en oma krijgen formeel betaald om op te passen, maar storten het geld terug op de rekening van hun kinderen, die daarnaast ook nog KOT incasseren - KOT die ze niet gebruiken om de opvang van hun kind van te betalen (want die is op de kosten van het gastouderbureau na gratis), maar om op vakantie te gaan. Op kosten van de belastingbetaler, dus.

Dat heeft die vakantie ermee te maken.Ah, nu snap ik hem. En wat je aan kot krijgt is hoger dan belastingen/ gastouderbureaukosten en dergelijke dus?
quote:Mevrouw75 schreef op 15 mei 2014 @ 18:23:

[...]





Ik zou mijn moeder dat geld wel gunnen hoor. Het is gewoon haar baan namelijk.





Ja, natuurlijk, op je eigen dna passen dient betaald te worden , uiteraard, je zult ook eens zonder geldelijk gewin eens op je eigen kleinkinderen passen. De gruwel

Ouders anno 2014 " we "nemen"kinderen zolang de rest van de maatschappij er maar voor zorgt en er voor dokt. En die opvoeding? Dat doen we niet zelf op hoor, daar zijn opa en oma/KDV, VSO, school en NSA voor, toch? Wij stoppen ze wel in bed.

Fijne ouders maar niet heus..
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 18:26:

[...]





Ja, natuurlijk, op je eigen dna passen dient betaald te worden , uiteraard, je zult ook eens zonder geldelijk gewin eens op je eigen kleinkinderen passen. De gruwel Mijn moeder zou dat echt wel gratis doen, misschien dat haar dat salaris gewoon door de strot douw als zijnde tegemoetkoming in geleden schade (iemand die ooit vrijwillig gestopt is met werken zonder geldelijk gewin terwijl ze ook gemakkelijk de ziektewet in kon bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 18:26:

[...]





Ja, natuurlijk, op je eigen dna passen dient betaald te worden , uiteraard, je zult ook eens zonder geldelijk gewin eens op je eigen kleinkinderen passen. De gruwel

Ouders anno 2014 " we "nemen"kinderen zolang de rest van de maatschappij er maar voor zorgt en er voor dokt. En die opvoeding? Dat doen we niet zelf op hoor, daar zijn opa en oma/KDV, VSO, school en NSA voor, toch? Wij stoppen ze wel in bed.

Fijne ouders maar niet heus..Je kan natuurlijk kiezen: ik thuis op de kinderen passen, of al die bloedjes van anderen een fantastische opleiding bieden en tussen neus en lippen door die opvoeding ook nog even op de schouders nemen.
En je zelf gecreëerde bloedjes breng je weg in de hoop dat het ooit wat wordt?

Waarom "neem" je kinderen als je te belabberd bent ze zelf (grotendeels) groot te brengen? Jij "neemt" dan geen kinderen want een ander moet ze grootbrengen? Zijn het toch je eigen kinders niet meer. Voel je je nou echt ouders als je die schapen ophaalt, er wat eten in propt en ze meteen in bed kukelt? En dat alles op kosten van velen?

Wees er maar trots op, dat worden vast geweldige creaturen .



"ik heb kinderen, Oh ja en waar zijn die dan? Nou, gewoon hoor, vanaf het ontbijt tot aan de bedtijd elders, overal waar ik overheidsgeld voor krijg maar voor de rest zorg ik er helemaal zelf voor hoor en soms speel ik zelfs nog een minuut of 3 met ze of lees ze een verhaaltje voor maar verder niet want ik heb het veel te druk met mezelf. En in de weekends gaan ze naar opa en oma wat ik wil ook wel eens een dag rust voor mezelf hoor"
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 18:51:

En je zelf gecreëerde bloedjes breng je weg in de hoop dat het ooit wat wordt?

Waarom "neem" je kinderen als je te belabberd bent ze zelf groot te brengen? Jij "neemt" dan geen kinderen want een ender moet ze grootbrengen. Voel je je nou echt ouders als je die schapen ophaalt, er wat eten in propt en ze meteen in bed kukelt? En dat alles op kosten van velen?

Wees er maar trots op.



"ik heb kinderen, Oh ja en waar zijn die dan? Nou, gewoon, vanaf het ontbijt tot aan de bedtijd elders, overal waar ik subsiedie voor krijg maar voor de rest zorg ik er helemaal zelf voor hoor" En in de weekends gaan ze naar opa en oma wat ik wil ook wel eens een dag rust hoor



Dit is geen elninjootje meer hoor.



Tsjonge, ga ik het netjes volgens de huidige normen doen, is het nog niet goed. En dat kind van mij gaat heus niet van ontbijt tot bedtijd elders zijn. Ge weet toch, docenten hebben toch altijd vrij?



Mijn volledige salaris wordt ook al door ieders belastingcenten betaald, schandalig voorbeeld ben ik.
Je salaris doet er geen donder toe, je motivatie om moeder te zijn des te meer, je bent geen moeder als je dat grut dumpt omdat jij jezelf moet "ontplooien"of er anders geen geld genoeg is (dan moet je eerst maar eens rekenen, zonder toeslagen) .Ben je echt serieus een goede ouder als je er zelf af en toe, als het jou ooit een keer uitkomt een koekkie in propt.

Normen zijn iets geheel anders dan waarden.

Geen wonder dat er zoveel etterende en criminele jeugd is, ze krijgen niks meer mee in goede zin. Ze worden van klein af aan gedumpt dus leren ze ook niet wat liefde, aandacht en betrokkenheid is.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:02:

Je salaris doet er geen donder toe, je motivatie om moeder te zijn des te meer, je bent geen moeder als je dat grut dumpt er en er zelf af en toe, als het jou ooit een keer uitkomt een koekkie in propt.

Normen zijn iets heel anders dan waarden.

Geen wonder dat er zoveel etterende en criminele jeugd is, ze krijgen niks meer mee in goede zin.Alles is de schuld van de moeders. Laten we dat in onze oren knopen. Gelukkig ben ik nog geen moeder en is er nog hoop voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joske11 schreef op 15 mei 2014 @ 15:54:

Ik had ooit een collega die haar moeder alle benodigde papieren liet halen. Het geld wat eigenlijk voor moeder bedoeld was alszijnde vergoeding gastouder ging naar de spaarrekening van de kinderen... doet ze al 7 jaar lang zo.Mijn moeder doet dat ook. Ze haalt één keer per jaar de belasting er af die ze er over moet betalen en de rest laat ze staan voor mijn zoon. En waarom niet. Als ze een dagje bij de slager wil werken en het geld wat daar verdient word op een kleinkind rekening wil zetten is dat toch haar goed recht? Of je het nu verdient van A of van B het is door jou verdient en je mag er mee doen wat je wilt. Heeft niets met profiteren te maken. Het is toch ook geen profiteren als je een vreemde gastouder neemt en die gaat van het verdiende geld op vakantie? of als die er voor kiest haar neefje op vakantie te laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 15 mei 2014 @ 16:08:

[...]





het geld wat eigenlijk voor opvang van de kinderen bedoeld is, wordt daar niet aan uitgegeven, maar wordt gespendeerd aan een vakantie.Maar die kinderen worden toch gewoon opgevangen. Zie mijn eerdere post. Of het nu vreemde of bekende gastouders zijn ze mogen met het door hun verdiende geld doen wat ze willen. Als ze het weg willen geven aan de kankerstichting mag dat dan wel? maar weggeven aan de kinderen/kleinkinderen mag niet?
Op zich: als oma nu een goedbetaalde baan heeft en minder gaat werken om op te passen, snap ik wel dat je haar dan wilt betalen ter compensatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 15 mei 2014 @ 17:53:

En dan is het in orde, dan schenken ze dit hun kinderen. Erg legaal dan, maar toch vind ik het persoonlijk niet kunnen. Als je dan gratis op past, vraag dan ook geen KOT aan... Of wordt geen GOMaar er moet toch een opvang adres voor de kinderen zijn. Dus waarom mag antje het wel verdienen en oma niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 15 mei 2014 @ 17:26:

Dat papiertje is peanuts als je een beetje hersens hebt.Maar kost een hoop centen om het te halen. Plus inschrijving bij de gemeente en verplichte aanpassingen aan je huis. Sinds de regeling zo is aangepast is fraude een stuk minder makkelijk en zeker minder aantrekkelijk.
quote:riannerianne schreef op 15 mei 2014 @ 19:10:

Op zich: als oma nu een goedbetaalde baan heeft en minder gaat werken om op te passen, snap ik wel dat je haar dan wilt betalen ter compensatie.



Tuurlijk



Kinderen mogen altijd welkom zijn, zo lang zemaar doekoes opleveren, op welke manier ook want kinderen hebben is big money via al die toeslagen en oma moet daar ook van mee profiteren via la die belatingbetalers, arme oma zal eens iets te kort komen. Zou oma dan ook oppassen als zij, laat staan de ouders er geen cent aan zou kunnen verdienen? Tadaaaaaa
quote:nina1966 schreef op 15 mei 2014 @ 19:12:

[...]

Maar er moet toch een opvang adres voor de kinderen zijn. Dus waarom mag antje het wel verdienen en oma niet?Omdat je al die gemeenschapspot aan KOT niet nodig hebt als je zelf dat DNA op gaat voeden, daarom. Maar och, je eigen kinderen opvoeden is moeilijk hoor, gaat we daar weer topics over opnene: ik ben een echte moeder maar ik heb het zó zwaar
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 18:26:

[...]





Ja, natuurlijk, op je eigen dna passen dient betaald te worden , uiteraard, je zult ook eens zonder geldelijk gewin eens op je eigen kleinkinderen passen. De gruwel

Ouders anno 2014 " we "nemen"kinderen zolang de rest van de maatschappij er maar voor zorgt en er voor dokt. En die opvoeding? Dat doen we niet zelf op hoor, daar zijn opa en oma/KDV, VSO, school en NSA voor, toch? Wij stoppen ze wel in bed.

Fijne ouders maar niet heus..Soooow, jij bent me een potje gefrustreerd zeg. Lijkt me dat jij jezelf behoorlijk in de weg staat.. Al die psychiatrische hulp die jij vermoedelijk nodig hebt.......betalen al die ouders met kinderopvang voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:20:

[...]





Tuurlijk



Kinderen mogen altijd welkom zijn, zo lang zemaar doekoes opleveren, op welke manier ook want kinderen hebben is big money via al die toeslagen en oma moet daar ook van mee profiteren via la die belatingbetalers, arme oma zal eens iets te kort komen. Zou oma dan ook oppassen als zij, laat staan de ouders er geen cent aan zou kunnen verdienen? Tadaaaaaa Oma zou dus best gratis oppassen, ik ken er een hoop.
quote:troelalaaaatje schreef op 15 mei 2014 @ 19:22:

[...]





Soooow, jij bent me een potje gefrustreerd zeg. Lijkt me dat jij jezelf behoorlijk in de weg staat.. Al die psychiatrische hulp die jij vermoedelijk nodig hebt.......betalen al die ouders met kinderopvang voor.



Ik ben gewoon een nuchter mens wat heel logisch nadenkt en er geen reet van snapt waarom je in hemelsnaam jezelf wilt voortplanten als je te beroerd bent er zelf voor te zorgen. Dat is een hele normale gedachtengang waar ik bepaald niet de enige in ben.

Gefrustreerd zijn die moekes die de skills niet hebben die baby omdat iedereen die heeft in de kliek en die ze dus o zo graag eens wilden hebben groot te brengen.

Een kind is geen product wat je overal naar toe kunt slepen.

(en ik heb ze niet dus ik klets maar wat, voor de discussie )
quote:Mevrouw75 schreef op 15 mei 2014 @ 19:24:

[...]





Oma zou dus best gratis oppassen, ik ken er een hoop.



Oma's willen dat wel maar de ouders niet, die willen geld voor het hebben en dumpen van hun product





en neem mij absoluut niet te serieus, ik voeder expres even een beetje in een al o zo oude " (non)discussie", en zo erg als ik het stel denk ik persoonlijk serieus niet, ik opper zo het één en ander wat ik om me heen hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:28:

[...]





Oma's willen dat wel maar de ouders niet, die willen geld voor het hebben en dumpen van hun product





en neem mij niet te serieus, ik voeder even een beetje, zo erg als ik het stel denk ik serieus niet, ik opper wat ik om me heen hoorI know. Ik kan ook een beetje voederen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven