Geld & Recht alle pijlers

Opa/oma als gastouder

15-05-2014 14:48 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor het zo vaak: ouders die hun kinderen bij opa en oma onderbrengen die officieel ook gastouder zijn. Gewoon geregistreerd dus bij een gastouderbureau, en ouders krijg KOT voor de dagen dat de kinderen bij opa & oma zijn.



Maar nu vraag ik me dan altijd af: betalen de ouders opa en oma dus om op te passen, of wordt dat zo gedaan dat de kosten van het gastouderbureau gedekt zijn en verder niet. Maar dat vind ik altijd ook zo brutaal om te vragen . Want KOT dekt niet alle kosten toch, ouders moeten altijd toch een deel zelf betalen? Waarom dan via een gastouderbureau? Waarom niet gewoon opa en oma rechtstreeks af en toe wat geld geven, of een dagje mee uit nemen? Want ik ken maar weinig opa's en oma's die betaald willen worden voor tijd doorbrengen met hun eigen kleinkinderen.

Ik snap het gewoon niet, en durf het ook niet te vragen. Is er iemand die dit voor mij kan ophelderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:26:



Gefrustreerd zijn die moekes die de skills niet hebben die baby omdat iedereen die heeft in de kliek en die ze dus o zo graag eens wilden hebben groot te brengen.

Ik snap echt geen hol van deze zin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Mevrouw75 schreef op 15 mei 2014 @ 19:30:

[...]





I know. Ik kan ook een beetje voederen.
quote:Susan schreef op 15 mei 2014 @ 19:31:

[...]





Ik snap echt geen hol van deze zin.Ik ook niet meer maar ik stond dan ook ondertussen aardappelen te bakken
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 15 mei 2014 @ 19:31:

[...]





Ik snap echt geen hol van deze zin.Er missen 2 komma's. Als je die ergens neerplempt klopt de zin.
Thaorchid, ik ben moeder en ik werk een aantal uren per week. Ik maak gebruik van opvang en ik voel me geen moment schuldig na het lezen van jouw berichten.



Ik weet dat ik een goede moeder ben, die haar kind niet " dumpt" en zich financieel niet rijk rekent door middel van allerlei praktijken die het daglicht niet deugen.

Ik reken me rijk omdat ik moeder ben van een geweldig kind.

Onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan klopt het nog niet, de zin staat gewoon helemaal door elkaar. Na wat gepuzzel kom ik op:



Gefrustreerd zijn die moekes die de skills niet hebben om die baby, die ze dus o zo graag eens wilden hebben omdat iedereen die heeft in de kliek, groot te brengen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 15 mei 2014 @ 19:34:

Nee, dan klopt het nog niet, de zin staat gewoon helemaal door elkaar. Na wat gepuzzel kom ik op:



Gefrustreerd zijn die moekes die de skills niet hebben om die baby, die ze dus o zo graag eens wilden hebben omdat iedereen die heeft in de kliek, groot te brengen.Nou ok, je hebt er nog een miniwoordje tussen geplakt. In spreektaal zou je dat woordje niet eens nodig hebben gehad. Die zinsdelen omdraaien is voor het begrip ook niet nodig. Mits je die 2 komma's plaatste.
quote:Susan schreef op 15 mei 2014 @ 19:34:

Nee, dan klopt het nog niet, de zin staat gewoon helemaal door elkaar. Na wat gepuzzel kom ik op:



Gefrustreerd zijn die moekes die de skills niet hebben om die baby, die ze dus o zo graag eens wilden hebben omdat iedereen die heeft in de kliek, groot te brengen.



Zoiets dus (overigens waren de gebakken aardappelen heerlijk)

Maar even heel serieus, ik denk er zelf niet zo heel strak over hoor maar ik hoor opa's en oma's die niet wíllen oppassen, vandaag zelfs nog, en die denken dus echt zo.
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:39:

[...]





Zoiets dus (overigens waren de gebakken aardappelen heerlijk)

Maar even heel serieus, ik denk er zelf niet zo heel strak over hoor maar ik hoor opa's en oma's die niet wíllen oppassen, vandaag zelfs nog, en die denken dus echt zo.Zijn dat opa's en oma's die op hun kleinkinderen oppassen en zich daar achter de rug van de ouders van deze kleinkinderen over beklagen?
Ach, thaorchid is gewoon hartstikke gefrustreerd dat ze zelf geen kinderen heeft. Tja, zal vast zeer doen als anderen ze wel krijgen en ze dan nog opvoeden zoals zij willen ook.
thaorchid: mensen zoals jij, die maar afgeven op mensen met kinderen en alle toeslagen die dwaarbij horen, vergeten wel eens dat veel van die kinderen voor jou zorgen als je later oud bent. Je reet afvegen enzo als je dat zelf niet meer kan. Of je huis schoonmaken als je dat zelf niet meer kan. Etc.



Oh en wij brengen kind ook naar de opvang en krijgen nog toeslag ook, de horror. Dat het me verder nog steeds veel gelf kost doet er niet toe. Toch?
En hoe denk ik er zelf nou echt serieus over? Nou, beetje in het midden, ik had er heel wat voor over gehad een klein Thaorchidje te mogen hebben, maar dat kwam niet. Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee hoe het in de praktijk zou hebben uitgepakt. Ik zou gestopt zijn met werken, dat is zeker, man is ook zo'n type die vindt dat je zelf verantwoordelijk bent voor je kleintje maar wij zijn dan ook nog compleet uit het jaar 0.

Ik had al oma kunnen zijn en ik heb werkelijk geen flauw idee of ik dan had willen/kunnen oppassen, wat ik wel weet is dat ik er niet betaald voor zou willen worden.

Ondanks die nuance vind ik wel dat kinderen oer definitie hoofzakelijk door de eigen ouders opgevoed moeten worden, paar halve of 1-2 hele daagjes opvang is prima maar absoluut niet 5/7 en van 07.00 tot 19.00 uur, wat ik vaak zie, zeker niet bij hele kleintjes.

Maar het kan best zo zijn dat ik het idealiseer bij gebrek aan ervaring. Dan nog zou ik het niet over mijn hart kunnen krijgen mijn kind elke dag de hele dag elders onder te brengen behalve thuis, als het moet lijkt me dat nogal zwaar maar juist dat "moeten" lijkt me ook weer een drogreden.

En hoop dat jullie dit alles nog kunnen volgen
[quote]missesjn schreef op 15 mei 2014 @ 19:47:

thaorchid: mensen zoals jij, die maar afgeven op mensen met kinderen en alle toeslagen die dwaarbij horen, vergeten wel eens dat veel van die kinderen voor jou zorgen als je later oud bent. Je reet afvegen enzo als je dat zelf niet meer kan. Of je huis schoonmaken als je dat zelf niet meer kan. Etc.



En met respect maar dat is weer zo'n uitgekloven nergens op slaand excuus om je voort te planten, ik mag toch hopen dat jij jouw grut uit liefde hebt en niet enkel om een paar kant en klare mantelzorgers voor jezelf te hebben geproduceerd? Geloof mij, jouw producten zullen vast geen mantelzorger worden, die hopen misschien dat de de pil van het Drion paraat hebt tegen die tijd want zo sociaal is het niet meer tussen ouders en kind tegenwoordig. Juist vanwege het gebrek aan kind-ouderband.

(en ik ga nu het toetje bereiden )
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 19:39:

[...]





Zoiets dus (overigens waren de gebakken aardappelen heerlijk)

Maar even heel serieus, ik denk er zelf niet zo heel strak over hoor maar ik hoor opa's en oma's die niet wíllen oppassen, vandaag zelfs nog, en die denken dus echt zo.

Die opa's en oma's willen dus niet oppassen, maar doen het wel omdat kinderen geld terugkrijgen? Wat een idioten. Of sufferds, whatever je standpunt is.



Hier 2 aanstaande oma's die we denk ik van het kind af moeten trekken, omdat wel zelf ook best weleens een dagje willen oppassen, op ons eigen kind.
Ik heb het helemaal niet over mantelzorgthaorchid. Dat verwacht ik niet van mijn kind(eren). En nee, dat is inderdaad niet mijn reden tot voortplanten. Neemt niet weg dat we jonge mensen nodig hebben als wij oud zijn. Voor alles! Eten, drinken, meubels, huizen, zorg, whatever. Als er niets meer gemaakt of gebouwd wordt, geen wegen meer aangelegd worden, geen fietsen, auto's of scootmobielen gemaakt worden kunnen we niks meer. Maar dan nog, zeker niet een reden om je voort te planten.



Dat jij uit het jaar 0 komt is wel duidelijk. Vrouw aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 15 mei 2014 @ 20:28:

Ik heb het helemaal niet over mantelzorgthaorchid. Dat verwacht ik niet van mijn kind(eren). En nee, dat is inderdaad niet mijn reden tot voortplanten. Neemt niet weg dat we jonge mensen nodig hebben als wij oud zijn. Voor alles! Eten, drinken, meubels, huizen, zorg, whatever. Als er niets meer gemaakt of gebouwd wordt, geen wegen meer aangelegd worden, geen fietsen, auto's of scootmobielen gemaakt worden kunnen we niks meer. Maar dan nog, zeker niet een reden om je voort te planten.



Dat jij uit het jaar 0 komt is wel duidelijk. Vrouw aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen.Ouders voeden de kinderen zelf op is toch niet gelijk aan vrouw aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen?
Ze zegt toch zelf dat ze gestopt zou zijn met werken? Dat si wat mij betreft aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 15 mei 2014 @ 20:37:

Ze zegt toch zelf dat ze gestopt zou zijn met werken? Dat si wat mij betreft aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen.Ik kan me die sentimenten wel voorstellen en ken ook wat mannen die liefst stoppen om hun eigen kind op te kunnen voeden.
quote:missesjn schreef op 15 mei 2014 @ 20:28:

Ik heb het helemaal niet over mantelzorgthaorchid. Dat verwacht ik niet van mijn kind(eren). En nee, dat is inderdaad niet mijn reden tot voortplanten. Neemt niet weg dat we jonge mensen nodig hebben als wij oud zijn. Voor alles! Eten, drinken, meubels, huizen, zorg, whatever. Als er niets meer gemaakt of gebouwd wordt, geen wegen meer aangelegd worden, geen fietsen, auto's of scootmobielen gemaakt worden kunnen we niks meer. Maar dan nog, zeker niet een reden om je voort te planten.



Dat jij uit het jaar 0 komt is wel duidelijk. Vrouw aan het aanrecht en voor de kinderen zorgen.Je moest eens weten
Alle reacties Link kopieren
Feit is dat veel opa's en oma's gratis op willen passen, maar het op deze manier doen zodat hun kinderen de KOT op kunnen strijken. Mijn buurvrouw doet het ook. Ze heeft zo'n opleidinkje gevolgd en past op haar kleinkinderen. Dochter van de buurvrouw geeft op dat haar moeder 5 dagen per week oppast, dochter verdient niet heel veel en krijgt een groot bedrag aan KOT per maand, dat ze van haar moeder mag houden. En dat gaat dan echt om honderden euro's per maand.



Ik vind dat gewoon fraude. Ze mag blij zijn dat haar moeder dit wil doen. Mijn ouders passen ook veel op en willen er niks voor hebben. We geven ze zo nu en dan een leuk cadeau, weekendje weg of nemen ze mee uit eten. Wij blij, zij blij. Het zou niet in me opkomen om mezelf dan door de Belastingdienst te laten spekken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het vroeger zo geregeld met de KOT dat als je werkte van Kerstmis tot Driekoningen je twee jaar volledige KOT kon vangen.



Gelukkig is dat aangescherpt, wij dachten niet in aanmerking te komen omdat we toch nooit ergens voor in aanmerking komen. Dus niet aangevraagd en een oppas (weliswaar gediplomeerd, parttime werkend in een kinderdagverblijf) genomen.



Toen ik van een fulltime werkende collega (in een veel hogere schaal), met een fulltime werkende man hoorde dat zij wel KOT ontving, heb ik Snoezeman één en ander laten uitzoeken. Oh, verrek, we zouden zo-en-zoveel terugkrijgen ??? Toen de oppas zwanger werd en Snoezekind naar de reguliere BSO ging, hebben we het toch maar aangevraagd. Dat bleek zelfs goedkoper dan die zwartbetaalde oppas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Je kind opvoeden is ook je kind laten wennen aan andere omgevingen en andere mensen/kinderen en kinderen leren ontzettend veel op de opvang. En ja, dat kan ook als je alleen maar thuis bent met je kinderen, dat snap ik. Maat wat doe je dan als ze naar school gaan? Daar voeden ook anderen je kinderen op en dat moet. De opvang zie ik als voorbereiding daar op.



Ik vraag me af of thaorchid, als ze wel kinderen had gekregen en thuis was gebleven om er voor te zorgen, ze alle andere toeslagen ook zou weigeren. Want die krijg je wel, vaak toch, als er maar 1 werkt. Dat moet je ook doen dan, als je loopt te zeiken op mensen die kot krijgen.
quote:riannerianne schreef op 15 mei 2014 @ 19:44:

Ach, thaorchid is gewoon hartstikke gefrustreerd dat ze zelf geen kinderen heeft. Tja, zal vast zeer doen als anderen ze wel krijgen en ze dan nog opvoeden zoals zij willen ook. Ben jij ook zo'n tiepje die er geen genoeg van kan krijgen vooral te tonen dat jij je wel voort kunt planten en dus superieur bent tegenover en totaal geen gevoel hebt voor mensen die geen kinderen KUNNEN krijgen? Stel dat 1 van jouw kinderen later geen kinderen kán krijgen hoewel hij/zij ze wel graag wil, ga je dan ook zo blaten, tegen je eigen kind?
Als er iemand aan het blaten is dan ben jij het wel thaorchid. Jij loopt alleen maar te zeiken op mensen met kinderen die kot krijgen. Want oh jee, daar betaal jij aan mee, de horror. En alle andere toeslagen waar je aan mee moet betalen, dat is geen pprobleem? En jij krijgt geen toeslagen? Of bent nooit ziek? Daar betalen we allemaal voor. Ook jij, ook ik.
quote:thaorchid schreef op 15 mei 2014 @ 20:54:

[...]





Ben jij ook zo'n tiepje die er geen genoeg van kan krijgen vooral te tonen dat jij je wel voort kunt planten en dus superieur bent tegenover en totaal geen gevoel hebt voor mensen die geen kinderen KUNNEN krijgen? Stel dat 1 van jouw kinderen later geen kinderen kán krijgen hoewel hij/zij ze wel graag wil, ga je dan ook zo blaten, tegen je eigen kind?Nee hoor. Ik kam dan ook geen andere vrouwen af die hun kind naar de opvang brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven