Geld & Recht alle pijlers

Ouders op leeftijd - wat te regelen?

29-07-2015 21:38 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn behoorlijk op leeftijd en nav 2 akkefietjes besloten we dat er wat geregeld moet worden voor het geval dat.

Het gaat niet om een testament maar vnl de praktische zaken rondom de financien. Mijn moeder is dementerend, mijn vader regelt alles en dat is dus een kwetsbare situatie.



Mijn vader en ik hebben eigenlijk niet goed voor ogen wàt er nu precies allemaal geregeld moet worden ( met eigenlijk als doel dat ik het over kan nemen als hij plots iets niet meer kan). Ik had gehoopt daarvan een overzicht op het web te kunnen vinden maar dat is me niet gelukt.



Kun je voor zo'n advies/ overzicht naar een notaris bjjv of alleen om de zaken te regelen?



Wat oa geregeld moet worden is internetbankieren, we zijn beiden bij de ING, mijn vader krijgt de tancode op zijn mobiel en dat zou wellicht omgezet kunnen worden in een uitgeprinte tanlijst zodat ik hun rekeningen kan betalen. Tevens dat ik gevoegd ben om te tekenen namens hen in geval van nood.



Weet iemand waar ik online meer info kan vinden over wat we moeten regelen? Zo nee

- kan ik daarvoor met mijn ouders naar een notaris voor die info?

- tips waar aan te denken?



Mijn moeder is dementerend maar in een beginnende fase, ze is nog niet handelingsonbekwaam. De financien doet ze niet meer, kan ook niet meer pinnen bijv. Maar er was daardoor wel recentelijk een acuut probleem, vandaar dat we besloten dat er iets moet gebeuren.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hier wat aan hebt.



https://www.ing.nl/partic ... -bankzaken/machtigen.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd naar een notaris voor advies,deze heeft wel een uurtarief van rond de 200/225 incl btw.

Je zou ook de notaristelefoon kunnen bellen,deze is gratis maar zij verwijzen wel weer vaak door naar een notaris.



De Notaristelefoon is iedere werkdag geopend van 9.00 uur tot 14.00 uur, telefoon 0900 3469393 (¤ 0,80 per minuut).
Alle reacties Link kopieren
In onze familie hebben wij dat geregeld voor een familielid. Familielid woont wel in het buitenland (UK) en daar heet het 'power of attorney'. Ik ga even voor je zoeken of er een Nederlandse variant is.



Kort gezegd heeft familielid de regie en regelt alles, totdat het moment dat dat (geestelijk) niet meer kan. Wij (we zijn met zijn tweeën) krijgen dan toegang tot alle zaken die zijn opgenomen. We zijn dan ook tekensbevoegd etc.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het bij dat oma wel een pinpas heeft en geld kan overmaken ed, maar haar dochter officieel wel zeggenschap over de rekening heeft. Die kan dus ook de rekening inzien, geld overmaken, pinnen en als het nodig is de pinpas van oma in laten trekken door de bank. Dat is geloof ik bij de bank zelf geregeld door machtigingen. Ik zou met je vader naar de bank gaan en dan jullie mogelijkheden overleggen.
De bank kan je waarschijnlijk veel info geven.



Wellicht het juridisch loket ook? Of zij kunnen je tenminste tips geven waar zulke info te vinden is. Eventueel iemand die in een bejaarden / verzorgingstehuis werkt? Want mensen in een aanleunwoning zullen zulke dingen ook wel moeten regelen.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Via wikipedia zie ik nu dat het in Nederland 'volmacht' heet. Wij hebben het bij een notaris geregeld en het is ook langs de rechter gegaan. Dat was kostbaar, maar nu weten we wel zeker dat het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Als het erom gaat dat jij beslissingsbevoegdheid krijgt als jouw vader wegvalt dan is het nodig dat een rechter je een bewindvoering toewijst.



http://www.geldenrecht.nl ... er-is-handelingsonbekwaam
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Een overzicht van te nemen stappen om meer problemen in de toekomst te voorkomen:

http://www.google.nl/url? ... VNw&bvm=bv.99028883,d.bGg
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een levenstestament een oplossing voor jullie?

http://www.notaris.nl/wat-is-een-levenstestament
Alle reacties Link kopieren
Een tip bij ons was trouwens om een extra persoon 'aan te wijzen' voor de POA. Als een iemand dan onverwacht wegvalt, hoef je niet accuut nog een dure procedure op te starten (+ wachttijd). In ons geval is iemand anders de POA, en ben ik de "back up" geworden. Stel dat de POA een ongeluk krijgt, dan kan ik direct alle zaken overnemen.
quote:cijfernerd schreef op 29 juli 2015 @ 21:42:

Je kunt altijd naar een notaris voor advies,deze heeft wel een uurtarief van rond de 200/225 incl btw.

Je zou ook de notaristelefoon kunnen bellen,deze is gratis maar zij verwijzen wel weer vaak door naar een notaris.



De Notaristelefoon is iedere werkdag geopend van 9.00 uur tot 14.00 uur, telefoon 0900 3469393 (¤ 0,80 per minuut).80 cent per minuut, noem ik niet gratis hoor.
Hier een advies van een notaris:

http://www.lambeckharms.n ... nde-dementie-en-financien



En sterkte met de situatie, wat rot
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: een levenstestament. Daarin kunnen je ouders vastleggen wie voor hen de beslissingen mag nemen wanneer zij dat zelf niet meer kunnen, dus ook medische beslissingen, bankzaken, verkoop huis, verzekeringen. Als dat door middel van een levenstestament is geregeld heeft degene die zij zelf hebben aangewezen (in dit geval jij) de volledige bevoegdheid te handelen naar goeddunken.



Doen zij dat niet, dan zal bij wilsonbekwaamheid een bewindvoerder moeten worden aangesteld door de kantonrechter. Daarin hebben zij dan zelf geen stem, wie de bewindvoerder wordt. Ook heeft een bewindvoerder geen volledige volmacht voor grotere financiele zaken, zoals de verkoop van een huis of auto. Daarvoor is telkens toestemming van de kantonrechter nodig.
Als je moeder dementerend is, zul je waarschijnlijk nu en in de toekomst tegen veel meer problemen gaan aanlopen. Praktische zaken, maar ook emotionele zaken. Een casemanager dementie kan je dan goed helpen. Die weet wat er praktisch gezien allemaal geregeld moet worden, kan je daar ook bij helpen. Maar kan ook ondersteuning bieden bij de emotionele problemen die er zeker ook bij komen. Het is een moeilijk proces.
Alle reacties Link kopieren
Wat heel handig is en volgens mij nog niet genoemd is een bestandje op de pc oid met alle wachtwoorden van je ouders. Denk aan wachtwoorden emailadressen, pincodes, toegangscodes mobiel, maar ook bij welke maatschappijen ze welke verzekeringen hebben. Dat scheelt straks heel veel uitzoekwerk. En je kan bij de bank nu al een volmacht regelen voor jou. Kunnen je ouders nu alles nog doen, maar als er nood aan de man is kan jij wel bij de rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 29 juli 2015 @ 22:04:

Inderdaad: een levenstestament. Hebben beide ouders er dan een nodig?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 29 juli 2015 @ 21:51:

[...]





80 cent per minuut, noem ik niet gratis hoor.Nee,maar de notaris aan de andere kant van de lijn wel,en de telefoonkosten zijn altijd nog lager dan het uurtarief van een notaris.
Alle reacties Link kopieren
Geen advies, want ik weet niet hoe dat in Nederland werkt, maar ik wil je gewoon even sterkte wensen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips, ben ze aan het doornemen maar ik was denk ik niet duidelijk.



Mijn vader regelt alles, mijn moeder niets. We willen iets geregeld hebben zodat ik, als mijn vader het even niet kan ( zoals recentelijk) het over kan nemen. Ok,ok, en als hij volledig wegvalt, maar juist ook voor tijdelijk. En het betreft, denken we, best wat dingen.

Waarschijnlijk moet mijn moeder ook dan handelingsonbekwaam worden gesteld als ik dit zo lees allemaal...
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
zo'n levenstestament kan gezamenlijk worden opgesteld door beide ouders.



En in aanvulling op de goede tip van rups: maak ook alvast een overzicht van de abonnementen, lidmaatschappen en incasso's die er lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 29 juli 2015 @ 22:35:

zo'n levenstestament kan gezamenlijk worden opgesteld door beide ouders.





En als zit zou gebeuren zijn de onderstaande zaken die SuzanneSuus in haar post benoemt dan geregeld? Of moet de moeder van SuzanneSuus dan alsnog handelingsonbekwaam worden verklaard mocht haar vader wegvallen?



quote:SuzanneSuus schreef op 29 juli 2015 @ 22:33:





Mijn vader regelt alles, mijn moeder niets. We willen iets geregeld hebben zodat ik, als mijn vader het even niet kan ( zoals recentelijk) het over kan nemen. Ok,ok, en als hij volledig wegvalt, maar juist ook voor tijdelijk. En het betreft, denken we, best wat dingen.

Waarschijnlijk moet mijn moeder ook dan handelingsonbekwaam worden gesteld als ik dit zo lees allemaal...
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rups13 schreef op 29 juli 2015 @ 22:21:

Wat heel handig is en volgens mij nog niet genoemd is een bestandje op de pc oid met alle wachtwoorden van je ouders. Denk aan wachtwoorden emailadressen, pincodes, toegangscodes mobiel, maar ook bij welke maatschappijen ze welke verzekeringen hebben. Dat scheelt straks heel veel uitzoekwerk. En je kan bij de bank nu al een volmacht regelen voor jou. Kunnen je ouders nu alles nog doen, maar als er nood aan de man is kan jij wel bij de rekening.





We werken aan dat overzicht, heel essentieel idd. Maar ik liep toch tegen 2 suffe zaken aan, oa internetbankieren dus, ondanks inlogcodes.



Echt, wat suf dat er niet ergens een overzicht staat wàt en hoe dat te regelen.



Naar de notaris gaan en vragen wat te regelen is geen punt hoor, ondanks de kosten, maar krijgen we daar wel de benodigde info of moeten we daar ergens anders voor zijn?
Je bent zelf een theepot
quote:Joyce48 schreef op 29 juli 2015 @ 22:35:

zo'n levenstestament kan gezamenlijk worden opgesteld door beide ouders.



En in aanvulling op de goede tip van rups: maak ook alvast een overzicht van de abonnementen, lidmaatschappen en incasso's die er lopen.



Plus eventuele goede doelen waaraan gedoneerd wordt. Anders blijft dat ook maar door-druppelen.





Overigens wordt een bestandje met wachtwoorden en pincodes op de pc ontraden ivm mogelijk hacken.

Zo kunnen hackers overal mee aan de haal gaan en groot onheil aanrichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renkie57 schreef op 29 juli 2015 @ 22:18:

Als je moeder dementerend is, zul je waarschijnlijk nu en in de toekomst tegen veel meer problemen gaan aanlopen. Praktische zaken, maar ook emotionele zaken. Een casemanager dementie kan je dan goed helpen. Die weet wat er praktisch gezien allemaal geregeld moet worden, kan je daar ook bij helpen. Maar kan ook ondersteuning bieden bij de emotionele problemen die er zeker ook bij komen. Het is een moeilijk proces.Dat loopt, traag ivm de nieuwe regeling en een suffe ha, maar dat loopt. Staat deels los van mijn vraag echter
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven