Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof en feestdagen

25-02-2017 18:05 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vraagje over ouderschapsverlof. Volgende maand ga ik drie maanden met ouderschapsverlof. Nu ging ik ervan uit dat je geen ouderschapsverlof hoeft op te nemen op feestdagen, maar dit ligt schijnbaar toch anders. M.a.w.: het ouderschapsverlof wordt niet opgeschort. Nu vallen er in deze periode van drie maanden zes feestdagen (En in de andere negen maanden zijn dit er maar twee). Ik vind dit een buitenproportioneel nadeel en ben benieuwd of er manieren zijn om hierin te middelen danwel of er flexibele oplossingen zijn. Hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je CAO?

Werk je normaal op alle feestdagen?
Alle reacties Link kopieren
Niet opschorten. Normaal gesproken ben ik een dag per week vrij. Als ik regulier gewerkt had, had er niet een feestdag op een roostervrije dag gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het gewoon zonde, neem straks onbetaald verlof op een dag die ik toch al vrij zou zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Je CAO is duidelijk, helaas voor jou.



Het gaat om 6 feestdagen? 2 op zondag, werk je dan? En 2 op maandag en 2 op donderdag. Wat feestdagen betreft is het zo dat je het ene jaar geluk hebt, het andere jaar pech.
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:15:

Vind het gewoon zonde, neem straks onbetaald verlof op een dag die ik toch al vrij zou zijn geweest.Niet bij stilstaan! Je bent gewoon lekker 3 maanden thuis bij je kindje. Wat maken die paar dagen nu uit.
Alle reacties Link kopieren
Nee, eigenlijk acht: twee zondag, twee maandag, twee donderdag en twee vrijdag. Als ik regulier gewerkt had, had ik zes extra verlofdagen gehad.



Vind het gewoon stom: je koopt iets wat je eigenlijk al had.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me hier niet al te druk over maken. En bent 3 maanden vrij, die 6 dagen meer/minder maakt dan echt niets meer uit.
Dat hoop ik toch niet dat je daar compensatie voor krijgt. Net als met zwangerschapsverlof.... of parttime dagen op feestdagen. Je hebt gewoon 'pech'. Had je het maar anders in moeten plannen.
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:15:

Vind het gewoon zonde, neem straks onbetaald verlof op een dag die ik toch al vrij zou zijn geweest.Betaalt je werkgever dan helemaal niets aan loon tijdens dat ouderschapsverlof ??
quote:aatjuhh123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:22:

[...]





Betaalt je werkgever dan helemaal niets aan loon tijdens dat ouderschapsverlof ??



Het is normaal hoor dat het onbetaald is.

Af en toe wordt het deels doorbetaald, in bepaalde cao's.
quote:aatjuhh123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:22:

[...]





Betaalt je werkgever dan helemaal niets aan loon tijdens dat ouderschapsverlof ??Is heel normaal hoor. In het onderwijs en bij de overheid weet ik dat vaak wel een gedeelte doorbetaald wordt, weet niet hoe het in andere branches is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou jouw werkgever dan nog eens éxtra moeten betalen voor jouw ouderschapsverlof? Of dacht je dat je salaris in die maanden gewoon uit de lucht kwam vallen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:21:

Nee, eigenlijk acht: twee zondag, twee maandag, twee donderdag en twee vrijdag. Als ik regulier gewerkt had, had ik zes extra verlofdagen gehad.



Vind het gewoon stom: je koopt iets wat je eigenlijk al had.



Die vrijdagen zijn toch geen feestdagen, bij mij zijn dat verplichte vrije dagen na een feestdag. Ik lever daar verlofuren voor in.



Je kan er wel heel lang bij stil blijven staan. Zo zijn de regels en helaas heb je daar geen invloed op.
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:21:

Nee, eigenlijk acht: twee zondag, twee maandag, twee donderdag en twee vrijdag. Als ik regulier gewerkt had, had ik zes extra verlofdagen gehad.Wat voor feestdagen vallen er dit jaar dan op vrijdag?
quote:Apezuurtje schreef op 25 februari 2017 @ 18:25:

[...]





Is heel normaal hoor. In het onderwijs en bij de overheid weet ik dat vaak wel een gedeelte doorbetaald wordt, weet niet hoe het in andere branches is.Bij de Overheid weet ik het zeker, daar werk ik zelf. Dacht eigenlijk dat er overal wel zo een soort regeling was maar niet dus. Weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Maar om dan even een vergelijking te trekken, ik ben in verband met kanker 7 maanden thuis geweest, van begin september tot eind maart het daarop volgende jaar. Mijn reguliere verlofdagen bleven weliswaar staan, maar ik kreeg echt geen extra compensatie voor nationale feestdagen als kerst of pasen.



Waarom zou dat bij zwangerschap dan wél zo moeten zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 18:28:

[...]



Wat voor feestdagen vallen er dit jaar dan op vrijdag?Ik zou er ook geen weten.
Alle reacties Link kopieren
Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.
Heel normaal, ouderschapsverlof moet je zien als het wijzigen van je contract, niet als het opnemen van heel veel vakantiedagen. (Een losse dag ouderschapsverlof opnemen kan niet, zou een mooi zooitje worden als elke ouder recht heeft op 26*contracturen aan 'vakantiedagen')

Parttimers mer hun vaste vrije dag op maandag hebben ook gewoon pech, jij hebt nu even tijdelijk alle dagen van de week een 'vaste vrije dag'.
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:40:

Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.Goede vrijdag en Bevrijdingsdag zijn geen nationale feestdagen.
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:40:

Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.Dat zijn beide geen nationale feestdagen, hooguit verplichte adv dagen? Of is het in jullie cao anders bepaald? (Als extra vrije dag zinder dat je er verlofuren voor in hoeft te leveren)
quote:-Hanka- schreef op 25 februari 2017 @ 18:43:

Heel normaal, ouderschapsverlof moet je zien als het wijzigen van je contract, niet als het opnemen van heel veel vakantiedagen. (Een losse dag ouderschapsverlof opnemen kan niet, zou een mooi zooitje worden als elke ouder recht heeft op 26*contracturen aan 'vakantiedagen')

Parttimers mer hun vaste vrije dag op maandag hebben ook gewoon pech, jij hebt nu even tijdelijk alle dagen van de week een 'vaste vrije dag'.Niet normaal. Omdat je maar een beperkt aantal ouderschapsverlofdagen hebt, kunnen die dagen wel worden opgeschort. Je kunt hierin niet de vergelijking trekken met parttime werken omdat daar geen limiet aan zit. Bij ons kost een feestdag geen ouderschapsverlofdag. Dit kan trouwens in een CAO anders geregeld zijn, maar om zomaar te zeggen "je hebt pech gehad" vind ik iets te kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Hanka- schreef op 25 februari 2017 @ 18:46:

[...]





Dat zijn beide geen nationale feestdagen, hooguit verplichte adv dagen? Of is het in jullie cao anders bepaald?Maakt op zich niet uit, ze vallen dan onder nationale feestdagen en worden dus niet gecompenseerd. Net zo min als dat ik na herintreding na mijn 7 of 8 maanden afwezigheid wegens kanker extra compensatie kreeg voor de gemiste vrije nationale feestdagen van kerst, nieuwjaar en pasen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 18:40:

Goede vrijdag en Bevrijdingsdag.Nou dat kost hier toch gewoon tweemaal een vrije dag als ik dan vrij wil zijn. In jou CAO is dat anders geregeld? Zoniet dan blijven er nog maar 4 'gemiste' dagen over.
s-groot wijzigde dit bericht op 25-02-2017 18:52
Reden: overbodig stukje weggehaald
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven