Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof en feestdagen

25-02-2017 18:05 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vraagje over ouderschapsverlof. Volgende maand ga ik drie maanden met ouderschapsverlof. Nu ging ik ervan uit dat je geen ouderschapsverlof hoeft op te nemen op feestdagen, maar dit ligt schijnbaar toch anders. M.a.w.: het ouderschapsverlof wordt niet opgeschort. Nu vallen er in deze periode van drie maanden zes feestdagen (En in de andere negen maanden zijn dit er maar twee). Ik vind dit een buitenproportioneel nadeel en ben benieuwd of er manieren zijn om hierin te middelen danwel of er flexibele oplossingen zijn. Hoor het graag.
quote:nerdopviva schreef op 25 februari 2017 @ 18:47:

[...]





Niet normaal. Omdat je maar een beperkt aantal ouderschapsverlofdagen hebt, kunnen die dagen wel worden opgeschort. Je kunt hierin niet de vergelijking trekken met parttime werken omdat daar geen limiet aan zit. Bij ons kost een feestdag geen ouderschapsverlofdag. Dit kan trouwens in een CAO anders geregeld zijn, maar om zomaar te zeggen "je hebt pech gehad" vind ik iets te kort door de bocht.Dan heb ik wat geleerd vandaag. Is dat bij wet zo geregeld? Bij ons gaat osv namelijk minimaal per halve maand en krijg je een toeveging op je contract dat je voor die termijn x-aantal uur werkt mer salaris naar rato etc. Daar wordt niets genoemd over compensatie van feestdagen, deze zijn bij mij altijd gewoon afgeschreven van osv tegoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:30:

Maar om dan even een vergelijking te trekken, ik ben in verband met kanker 7 maanden thuis geweest, van begin september tot eind maart het daarop volgende jaar. Mijn reguliere verlofdagen bleven weliswaar staan, maar ik kreeg echt geen extra compensatie voor nationale feestdagen als kerst of pasen.



Waarom zou dat bij zwangerschap dan wél zo moeten zijn?Er is een groot verschil: iemand die ziek thuis zit, krijgt gewoon doorbetaald. Jij hebt geen extra compensatie voor kerst gehad, maar wel gewoon je salaris. Iemand die ouderschapsverlof neemt, doet dat normaal gesproken onbetaald (in sommige situaties betaalt de werkgever mee, maar dat is niet de norm). Waarom zou je verlofuren moeten opnemen voor een dag die je normaal toch al niet werkt terwijl je voor eigen rekening op ouderschapsverlof bent?
In onze cao is 5 mei een officiële vrije dag, geen adv. Goede vrijdag niet. (Cao welzijn)
Alle reacties Link kopieren
En je werkt normaal altijd op zondagen, maandagen en donderdagen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 25 februari 2017 @ 18:47:

[...]





Niet normaal. Omdat je maar een beperkt aantal ouderschapsverlofdagen hebt, kunnen die dagen wel worden opgeschort. Je kunt hierin niet de vergelijking trekken met parttime werken omdat daar geen limiet aan zit. Bij ons kost een feestdag geen ouderschapsverlofdag. Dit kan trouwens in een CAO anders geregeld zijn, maar om zomaar te zeggen "je hebt pech gehad" vind ik iets te kort door de bocht.Maar hoe zit dat opschorten dan in elkaar? Krijg je dan loon uitbetaald voor de feestdagen én dat aantal dagen blijft bij je OSV-tegoed staan? Of je krijgt geen loon over de feestdagen maar die dagen worden niet van je OSV-tegoed afgehaald?
quote:-Hanka- schreef op 25 februari 2017 @ 18:51:

[...]





Dan heb ik wat geleerd vandaag. Is dat bij wet zo geregeld? Bij ons gaat osv namelijk minimaal per halve maand en krijg je een toeveging op je contract dat je voor die termijn x-aantal uur werkt mer salaris naar rato etc. Daar wordt niets genoemd over compensatie van feestdagen, deze zijn bij mij altijd gewoon afgeschreven van osv tegoed.Volgens mij is het niet geregeld in de wet, misschien in jurisprudentie. De beperktheid van het aantal dagen was bij ons in ieder geval de overweging om de feestdagen wel te compenseren.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 25 februari 2017 @ 18:52:

[...]





Er is een groot verschil: iemand die ziek thuis zit, krijgt gewoon doorbetaald. Jij hebt geen extra compensatie voor kerst gehad, maar wel gewoon je salaris. Iemand die ouderschapsverlof neemt, doet dat normaal gesproken onbetaald (in sommige situaties betaalt de werkgever mee, maar dat is niet de norm). Waarom zou je verlofuren moeten opnemen voor een dag die je normaal toch al niet werkt terwijl je voor eigen rekening op ouderschapsverlof bent?Ik denk dat ik in de war was met zwangerschapsverlof. Maar als het om ouderschapsverlof gaat, wie betaalt dan degene die het werk moet doen dat blijft liggen omdat jij thuis zit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
https://www.rijksoverheid ... echt-op-ouderschapsverlof





Op de site van het Rijksoverheid staat dat het ligt aan de afspraken met je werkgever. Daaruit maak ik op dat als er niks in je aok of cao over staat, je dus gewoon pech hebt.
quote:S-Groot schreef op 25 februari 2017 @ 18:54:

[...]



Maar hoe zit dat opschorten dan in elkaar? Krijg je dan loon uitbetaald voor de feestdagen én dat aantal dagen blijft bij je OSV-tegoed staan? Of je krijgt geen loon over de feestdagen maar die dagen worden niet van je OSV-tegoed afgehaald?Het laatste.
quote:Lyt schreef op 25 februari 2017 @ 18:56:

https://www.rijksoverheid ... echt-op-ouderschapsverlof





Op de site van het Rijksoverheid staat dat het ligt aan de afspraken met je werkgever. Daaruit maak ik op dat als er niks in je aok of cao over staat, je dus gewoon pech hebt.Nee, dan moet je er afspraken over maken met je werkgever
quote:nerdopviva schreef op 25 februari 2017 @ 18:58:

[...]





Nee, dan moet je er afspraken over maken met je werkgever



Ja, maar als je dat niet hebt gedaan....

Daarbij hoeft de werkgever dus niets te compenseren wettelijk gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 25 februari 2017 @ 18:56:

[...]

Het laatste.Okee, dan begrijp ik het al wat beter .
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn beide dagen aangemerkt als feestdag (dus geen verlof opnemen).



Grappig dat er zo verschillend tegenaan wordt gekeken.



Ik ben geneigd om het te zien als extra verlof (dat ik dus zelf ook betaal). Als ik gewoon op vakantie was gegaan, had ik geen verlof hoeven opnemen op deze dagen.



Reden van deze periode speelt voor mij ook mee (denk ik nu). Ik gebruik deze mogelijkheid om bij te komen van een heel druk en onrustig half jaar op mijn werk. Om toekomstig verzuim te voorkomen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben regulier vrij op woensdag.
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 19:04:

Reden van deze periode speelt voor mij ook mee (denk ik nu). Ik gebruik deze mogelijkheid om bij te komen van een heel druk en onrustig half jaar op mijn werk. Om toekomstig verzuim te voorkomen zeg maar.Maar daar is osv toch helemaal niet voor bedoeld?? Dat lijkt me een groter issue dan die paar vakantiedagen.
idee: zeg tegen werkgever dat je dat verlof opneemt om bij te komen en uitval te voorkomen. Ga dan samen om de tafel zitten om te kijken wat er mogelijk is met die vrije dagen en/of een andere vorm van verlof/compensatie.
quote:blueeyes*3 schreef op 25 februari 2017 @ 19:24:

idee: zeg tegen werkgever dat je dat verlof opneemt om bij te komen en uitval te voorkomen. Ga dan samen om de tafel zitten om te kijken wat er mogelijk is met die vrije dagen en/of een andere vorm van verlof/compensatie.Is dat niet de omgekeerde wereld? Betaald verlof als preventie voor uitval?
Alle reacties Link kopieren
Als het zo ongunstig voor je is, neem je toch lekker geen verlof?



Ik vind het een non-issue
quote:blueeyes*3 schreef op 25 februari 2017 @ 19:24:

idee: zeg tegen werkgever dat je dat verlof opneemt om bij te komen en uitval te voorkomen. Ga dan samen om de tafel zitten om te kijken wat er mogelijk is met die vrije dagen en/of een andere vorm van verlof/compensatie.



Dat lijkt me niet echt handig....



Of je stelt het werkprobleem aan de kaart en zoekt met werkgever een passende en daarvoor bedoelde oplossing.



Of je neemt ouderschapsverlof en je rept niet over het werkprobleem. Daar is ouderschapsverlof namelijk niet voor bedoeld
Alle reacties Link kopieren
quote:Lyt schreef op 25 februari 2017 @ 18:46:

[...]





Goede vrijdag en Bevrijdingsdag zijn geen nationale feestdagen.dat zijn voor mij gewoon werkdagen. Ben je nu niet teveel aan het zoeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:belle123 schreef op 25 februari 2017 @ 19:06:

Ik ben regulier vrij op woensdag.



Wat hebben dan de feestdagen op zondag daarmee te maken? Je werkt blijkbaar 32 uur, en krijgt daar OSV voor.

Ik krijg ook niet extra uitbetaald voor een feestdag op een zondag waar ik sowieso niet op zou werken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:jopee schreef op 25 februari 2017 @ 19:52:

[...]

dat zijn voor mij gewoon werkdagen. Ben je nu niet teveel aan het zoeken?Bij mij ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:48:

[...]





Maakt op zich niet uit, ze vallen dan onder nationale feestdagen en worden dus niet gecompenseerd. Net zo min als dat ik na herintreding na mijn 7 of 8 maanden afwezigheid wegens kanker extra compensatie kreeg voor de gemiste vrije nationale feestdagen van kerst, nieuwjaar en pasen.Bij ziekte word je doorbetaald, ouderschapsverlof is onbetaald verlof.
Ga in een andere periode met ouderschapsverlof. Jij kiest ervoor straks 3 maanden aaneengesloten op te nemen.
Ik zie, misschien onterecht hoor, ouderschapsverlof als een manier om bij je kind te kunnen zijn met de zekerheid van je uren bij je werkgever. Staat, in mijn ogen, gelijk aan parttime werken omdat je onbetaald vrij bent. Parttimers hebben ook geen recht op betaalde feestdagen en terecht ook. Je wil dan thuis zijn, prima. Welke werkgever gaat daar voor betalen? Een oud-collega begon ieder voorjaar ook zo te zeuren dat de feestdagen op haar vrije maandag vielen. Eh, nee, JIJ kiest er voor om vrij te zijn.



Leuk als je die deal met je werkgever kunt maken hoor, maar het zou niet in mij opkomen het te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven