Geld & Recht alle pijlers

Overlijdens risicoverzekering

24-10-2016 20:41 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,



Mijn man heeft al een aantal jaar een overlijdensrisico verzekering ivm hypotheek die hij destijds heeft afgesloten. Laatste tijd zijn we daar eens ingedoken en nu zouden we dat bedrag willen verhogen plus dat ik ook een verzekering moet hebben of bij hem op de polis kom. In ieder geval willen wij beide een bedrag krijgen als 1 van de 2 overlijd.



Hij loopt nu via de rabobank (interpolis). Als we deze verzekering willen wijzigen betalen we aardig wat advieskosten, afsluitkosten en een onderhoudspremie. Een advies hebben we niet nodig, we weten immers met hoeveel we het zouden willen verhogen en we hebben dus al een bestaande verzekering die alleen gewijzigd moet worden. Dat ik er 1 op mijn naam krijg, of dat ik op de polis erbij kom en we daardoor dus meer premie moeten betalen lijkt me normaal, maar het voelt best krom om nu bij voorbaat weer kosten te maken terwijl je al klant bent daar en ook al jaren premie betaalt voor die bestaande verzekering. Ik heb het dan over €300 euro advies en oversluitkosten. Daar komt een onderhoudspremie nog bij.



Ik ben een leek op dit gebied. Wat is jullie ervaring met overlijdensrisico verzekeringen? Doen we er goed aan om bij andere aanbieders te kijken of betalen we hoe dan ook deze kosten?



Alvast dank.
Man en ik hebben een ORV afgesloten via Independer; daar betaal je eenmalig 195 euro (voor ons samen) voor independer, verder alleen de maandelijkse kosten van je verzekering. Hier komen dus ook geen onderhoudskosten of andere dingen meer bij (gelukkig), want dat kan aardig in de papieren lopen terwijl een ORV een verzekering is die relatief makkelijk is (maar 1 keer een reden tot uitkeren, nauwelijks wijzigingen, etc). Het bevalt ons prima - maar gelukkig hebben we er nog geen gebruik van hoeven maken, en dat hopen we zo te houden.
Noot: Wij hebben de ORV niet gekoppeld aan de hypotheek, dus de ORV keert gewoon aan ons persoonlijk uit bij overlijden. Daar zou ik in jullie situatie ook snel voor kiezen: blijkbaar is voor de hypotheek het niet nodig het bedrag te verhogen, dus zorg er dan voor dat je het geld zelf kunt besteden als 1 van beide overlijdt, dat geeft veel meer vrijheid. Wij hebben bijvoorbeeld de ORV niet voor ons huis afgesloten, maar zodat de achterblijvende partner indien nodig 2 jaar z'n baan op kan zeggen of onbetaald verlof kan nemen als de situatie (met eventuele kinderen) daarom vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ga je orienteren bij andere verzekeringen en sluit voor beiden een nieuwe af. Is veel goedkoper
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Check de site van de consumentenbond. Daar kun je veel informatie vinden, en ook een verzekering afsluiten. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de bestaande aan te passen.
Gewoon online afsluiten bij bv dela. Geen afsluitkosten. Google op 'overlijdensrisicoverzekering'. Eventueel met 'execution only'. Dat zijn degene die je zelf kunt afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Dank!



Ik denk dat ik vooral moeite heb met het feit dat je al jaren klant bent bij de rabobank, je in principe ook daar wilt blijven en dus de verzekering wilt aanpassen, maar daar vervolgens alleen bij voorbaat al 300 euro kwijt te zijn. Los van de maandpremie.



Ik ga de site van de consumenten bond zeker checken, had ik nog niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Jouw man is dus al jaren opgelicht door die mooie bank van jullie. Waarschijnlijk betaald hij ook nog veel te veel premie. En inderdaad, de teller begint onmiddellijk weer te lopen als je iets wilt, waarvan het volkomen logisch zou zijn dat het een stukje service is. De slogan "Samen voor elkaar" is dan ook vooral bedoeld als dat "Samen" de klanten zijn en "Voor Elkaar" de medewerkers van die bank.

Ga eens googlen. Er zijn zo 5-10 vergelijkingssites waar je terecht kunt voor een goede èn veel goedkopere verzekering.
Waarom wil je oversluiten? Mijn advies zou zijn om die oude verzekering aan te houden en daarbij een nieuwe af te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:serrisy schreef op 24 oktober 2016 @ 21:33:

Waarom wil je oversluiten? Mijn advies zou zijn om die oude verzekering aan te houden en daarbij een nieuwe af te sluiten.Omdat het bedrag nu net te laag is. Gezien kleine kinderen, opvang, huis etc zou een hoger bedrag ons meer lucht geven als er wat gebeurd. Mijn man zou het wel op kunnen brengen, maar als hij overlijd blijven er voor mij alleen teveel lasten over. Daarnaast zou mijn man minder willen werken waarschijnlijk als ik overlijd ivm kleine kinderen en dan zou ook voor hem lagere lasten erg fijn zijn.
Wij hebben er toevallig net zelf een afgesloten bij ohra. Niet verpand aan 't huis maar keert uit bij overlijden. €60 afsluitkosten pp, that's it. Je kan ook t bedrag waarvoor je die van je man wil verhogen en die van jou daar doen en die oude gewoon laten lopen?

Onze adviseur wilde €395 pp hebben, echt achtelijk!
Is de ORV van je man verpand aan de hypotheek? Een utvaartverzekering van bv. DELA en een verpande ORV zijn twee verschillende dingen.



De verpande ORV dekt het risico van de bank dat je man tijdens de looptijd van de hypotheek komt te overlijden. Deze keert ook uit op de hypotheek. De kosten die je maakt voor het aanpassen zijn voornamelijk omdat er dan een nieuwe risicoberekening gemaakt moet worden. Je kunt een verpande ORV om die reden ook niet zo maar stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Via ohra kan je online een ORV openen tegen 60euro aan kosten.

Ik heb recent net één afgesloten (niet verpand). Mijn oude, veel te dure polis bij NN heb ik opgezegd. Ik ben nu voor hetzelfde maandbedrag voor 5x hoger bedrag verzekerd indien mij wat gebeurd.



Gezien we een eigen huis hebben, kleine kinderen en ik een goede baan heb wat een belangrijke inkomstenbron is, wil ik dat goed geregeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:serrisy schreef op 24 oktober 2016 @ 21:33:

Waarom wil je oversluiten? Mijn advies zou zijn om die oude verzekering aan te houden en daarbij een nieuwe af te sluiten.Dat bedoelde ik ook, heb er ook meerdere
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Dat de Rabo kosten rekent is het gevolg van de woekerpolisaffaire. Er werden schandalig hoge provisies uitgekeerd aan tussenpersonen waardoor de klant niet de voordeligste of best renderende verzekering kreeg maar een polis van de maatschappij die het meeste provisie uitkeerde. In plaats van een standaard provisie in te stellen hebben de AFM en de staat toen besloten om alle provisie te verbieden. Dit heeft tot gevolg dat de kosten apart in rekening gebracht moeten worden anders gaat een tussenpersoon failliet. De provisie die destijds werd uitgekeerd werd dus door de klant betaald, alleen merkte je dat niet. Dit geld komt nu ten goede aan de verzekering waardoor de premies lager zijn geworden.



Echter vind ik wel dat de Rabo achterlijk hoge kosten in rekening brengt. Voor € 225,00 kun je bij een goede verzekeringsadviseur/tussenpersoon een overlijdensrisicoverzekering sluiten die bij je situatie past. Zij zoeken dan ook de beste aanbieder voor je. Je kunt hem ook zelf sluiten via het internet zoals al eerder gezegd hier. Kortom, f***k de Rabobank en zoek zelf uit hoe je het wilt doen en via wie.
Alle reacties Link kopieren
By the way. Voor het verhogen van een polis worden in principe geen kosten in rekening gebracht. Alleen als er een nieuw product gesloten wordt. Het is aan jou om te kijken wat het voordeligste is.
Alle reacties Link kopieren
Je zou natuurlijk ook voor je man een extra verzekering af kunnen sluiten, zodat de twee samen het bedrag dekken wat je wilt hebben. En dan tegelijk ook een voor jou. Dat kan gewoon, je kunt meerdere levensverzekeringen naast elkaar hebben lopen. Deze twee kun je dan los van de hypotheek afsluiten, dus zit je dan ook niet met die hoge kosten.

Ik begrijp trouwens uberhaupt niet waarom je hier een tussenpersoon/advieseur zou willen. Dit is wel zo'n beetje de makkelijkste verzekering die er is qua voorwaarden: je gaat dood binnen een bepaalde periode, hij keert een bepaald bedrag uit. Je gaat niet dood in die periode, hij keert niet uit. Allerlei andere dingen valt over te discussiëren, want wanneer ben je arbeidsongeschikt, of komt dat kapotte dak door de wind of omdat het niet goed onderhouden was etc. Maar of je binnen periode X doodgaat is nogal zwart-wit. Het enige wat je hoeft te weten is: periode, bedrag, kosten. Daar zou ik mooi geen 250 euro voor betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 25 oktober 2016 @ 01:24:

Je zou natuurlijk ook voor je man een extra verzekering af kunnen sluiten, zodat de twee samen het bedrag dekken wat je wilt hebben. En dan tegelijk ook een voor jou. Dat kan gewoon, je kunt meerdere levensverzekeringen naast elkaar hebben lopen. Deze twee kun je dan los van de hypotheek afsluiten, dus zit je dan ook niet met die hoge kosten.

Ik begrijp trouwens uberhaupt niet waarom je hier een tussenpersoon/advieseur zou willen. Dit is wel zo'n beetje de makkelijkste verzekering die er is qua voorwaarden: je gaat dood binnen een bepaalde periode, hij keert een bepaald bedrag uit. Je gaat niet dood in die periode, hij keert niet uit. Allerlei andere dingen valt over te discussiëren, want wanneer ben je arbeidsongeschikt, of komt dat kapotte dak door de wind of omdat het niet goed onderhouden was etc. Maar of je binnen periode X doodgaat is nogal zwart-wit. Het enige wat je hoeft te weten is: periode, bedrag, kosten. Daar zou ik mooi geen 250 euro voor betalen.



Ik wist niet dat je meerdere verzekeringen naast elkaar kon hebben lopen. De verzekering nu is verpand aan de hypotheek, maar heb inmiddels begrepen dat we dan nog steeds vrij zijn om ook naar een andere verzekeraar te gaan. We willen die verzekering ook juist om de hypotheek voor het grootste deel af te kunnen lossen dus dat het verpand is maakt niet uit.

Het hoeft ook niet perse via de adviseur, dit is gewoon een medewerker van de rabobank waar we onlangs mee hebben gesproken over onze hypotheek. Daarna zijn wij gaan nadenken over de verzekering en heb ik die man gevraagd of we deze konden verhogen en er voor mij ook 1 konden afsluiten. Ik dacht namelijk ook dat dit een hele simpele verzekering was en dus ook zo aangepast kon worden. Toen kwam hij dus met al die hoge kosten. Hij begin zelf met advieskosten van € 500 zodat hij ons 'hele plaatje kon schetsen'. Daarop heb ik gezegd dat dit niet nodig is, ik wil gewoon een dekking voor ons beiden die hoger is dan de huidige.



Ook bij een verhoging betaal je dus weer kosten, ze gaan de situatie dan weer opnieuw bekijken met opnieuw gezondheidsvragen en een nieuwe polis.

Het voelt gewoon alsof je genaaid wordt. Ik ga zeker verder kijken!
quote:Bloemetjesolifant schreef op 24 oktober 2016 @ 20:51:

Noot: Wij hebben de ORV niet gekoppeld aan de hypotheek, dus de ORV keert gewoon aan ons persoonlijk uit bij overlijden. Daar zou ik in jullie situatie ook snel voor kiezen: blijkbaar is voor de hypotheek het niet nodig het bedrag te verhogen, dus zorg er dan voor dat je het geld zelf kunt besteden als 1 van beide overlijdt, dat geeft veel meer vrijheid. Wij hebben bijvoorbeeld de ORV niet voor ons huis afgesloten, maar zodat de achterblijvende partner indien nodig 2 jaar z'n baan op kan zeggen of onbetaald verlof kan nemen als de situatie (met eventuele kinderen) daarom vraagt.



Mij lijkt het ook slim om het bedrag dat jullie nu extra willen verzekeren, niet aan de hypotheek te koppelen. Je kunt er dus voor kiezen om bij een heel andere bank een nieuwe verzekering af te sluiten. Waarschijnlijk zou het bij de Rabobank daar ook op neerkomen, aangezien de eerdere OVR aan de hypotheek gekoppeld is.



En als ik het goed begrijp, wil je dus op de bestaande verzekering van je man bijgeschreven worden? Tenminste, ik neem aan dat je hetzelfde wilt als wat wij hebben: de verzekering keert uit bij de eerste van de twee die overlijdt. Wel heel achterlijk als je daar 300 euro voor moet betalen... Misschien ten overvloede, maar dat zou ik nog een keer navragen en anders zou ik sowieso de hele verzekering daar weghalen, gewoon als statement. Achterlijken.



Wij hebben trouwens volgens mij 3 OVR's: eentje voor het verplichte deel van de hypotheek, eentje voor een extra bedrag wat we in overleg met onze hypotheekadviseur hebben vastgesteld en nog eentje die in 15 jaar annuitair afloopt (dan zijn de kinderen volwassen).
Ik zou trouwens niet voor jou alleen een aparte verzekering afsluiten, of je daarover dan toch (door een adviseur ) laten voorlichten. Mijn eerste gedachte daarbij is namelijk dat je dan veel meer gaat betalen: er wordt dan en geld uitgekeerd als je man overlijdt (voor zijn polis) en er wordt geld uitgekeerd als jij overlijdt (voor jouw polis). De vraag is, of je dat echt wilt/nodig vindt. Het is in ieder geval duurder dan een gezamenlijke polis die slechts een keer uitbetaalt.



Overigens is dit echt niet zo'n heel simpele verzekering als sommige mensen denken, of anders gezegd, er zijn veel meer mogelijkheden dan die je zelf zo maar 1,2,3 bedenkt. Een adviseur heeft daar meer verstand van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesepoes schreef op 24 oktober 2016 @ 22:12:

Via ohra kan je online een ORV openen tegen 60euro aan kosten.

Wow, dat is wel interessant... Uitstekende tip. Een jaar of twee terug nog 190 betaald bij Independer.
Alle reacties Link kopieren
Uit een soort principe gevoel ben ik geneigd om de boel bij de rabobank weg te halen. Maar goed, we doen niets overhaast hoor.

Dat we een verzekering verpand hebben aan de hypotheek kan prima zo blijven, we zijn zelfs verplicht om dat te doen. Maar daarnaast een extra verzekering is dsn wellicht een idee.

Wat we willen is dat 1 van ons beide altijd een bedrag uitgekeerd krijgt zodat de hypotheek en eigenlijk het totale lasten plaatje naar beneden gaat. We hebben kleine kinderen en als ik overlijd kan ik me voorstellen dat man minder gaat werken. Dan is het fijn als je geen financiële zorgen hebt en juist ook minder kan werken.

Of we nou op 1 polis staan of straks 4 verzekeringen hebben (bij wijze van) het maakt niet zoveel uit als de kosten maar niet zo hoog zijn en we altijd een goed bedrag uitgekeerd krijgen.



Ik moet me gaan oriënteren op andere aanbieders.
Newspaper, ik bedoel het niet vervelend, maar het is me niet helemaal duidelijk of je nu echt begrijpt wat de mogelijkheden zijn. Een extra verzekering (voor jullie samen) kan natuurlijk altijd, maar ik zou toch goed kijken of je de huidige verzekering ook aan jullie samen kan koppelen. Als jij nu zou overlijden, krijgt je man nog niks uitbetaald. Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om de verzekering die al bestaat, toch ook op jullie gezamenlijke naam te laten zetten, en uiteindelijk ook goedkoper.

(zeg ik als leek, misschien dat een adviseur er een beter financieel plaatje bij geeft wat iets anders zegt).
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 25 oktober 2016 @ 14:52:

Newspaper, ik bedoel het niet vervelend, maar het is me niet helemaal duidelijk of je nu echt begrijpt wat de mogelijkheden zijn. Een extra verzekering (voor jullie samen) kan natuurlijk altijd, maar ik zou toch goed kijken of je de huidige verzekering ook aan jullie samen kan koppelen. Als jij nu zou overlijden, krijgt je man nog niks uitbetaald. Het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om de verzekering die al bestaat, toch ook op jullie gezamenlijke naam te laten zetten, en uiteindelijk ook goedkoper.

(zeg ik als leek, misschien dat een adviseur er een beter financieel plaatje bij geeft wat iets anders zegt).



Volgens mij heb ik het wel in beeld. De bestaande verzekering op gezamenlijke naam kan bij de rabobank niet, we zullen daar beide een aparte verzekering moeten hebben. De bestaande van man zou je dan kunnen aanpassen en voor mij een nieuwe, toevallig vandaag mailcontact gehad met de rabo adviseur die aangaf dat 1 polis op 2 namen niet kan. Maar wat we bij de rabobank ook willen, we zijn bij voorbaat al 300 euro kwijt aan advies/afsluitkosten etc. Dat vind ik zo zonde geld.

Daarom zal ik me moeten oriënteren op de mogelijkheden die er zijn, uiteindelijke doel is een goede verzekering voor beide (liefst 1 verzekering voor ons samen)



Dus misschien heb ik op dit moment niet helder wat allemaal kan, dat is ook de reden van dit topic, om tips te verzamelen.

Dank voor je reactie in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang loopt de verzekering van je man al?

Als hij al lang loopt dan kan het best zijn dat hij naar verhouding een behoorlijke premie betaalt.

De premies van ORV zijn de laatste jaren behoorlijk minder geworden.

Het kan voor jullie best voordeliger zijn om de huidige polis helemaal te stoppen (vanwege de hoge premie) en voor jullie beide wat nieuws af te sluiten.

Toch heb ik vaak het idee dat mensen te makkelijk denken hierover en de kennis en kunde van een adviseur onderschatten.

Zo lang het goed gaat hoor je niemand, maar stel dat ze zelf de kleine lettertjes niet goed gelezen hebben of iets niet goed begrepen hebben, dan ligt het ineens weer aan de financiële dienstverleners.

Persoonlijk zou ik wél advieskosten willen betalen zodat ik een goed advies krijg. En als er dan iets niet goed is (dat hebben wij gehad met onze ORV) dan kan je er ook iemand op aanspreken, dan is het niet je eigen schuld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven