Geld & Recht alle pijlers

Oxxio? Ik dacht het niet!

29-05-2015 11:19 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een poosje geleden heb ik me laten overhalen terug te gaan naar Oxxio, spijt als haren op mijn hoofd. De verkoopster heeft een prachtig maandbedrag voorgerekend, dat zou me toch al gauw pak m beet 2 tientjes in de maand schelen. Na een jaar kon ik gewoon van hop van ze af maar de berekende prijs per kwh en m3 zou voor 3 jaar vast staan.



Ja, forget it.

Het maandbedrag is gewoon op mijn huidige maandbedrag gezet met een mooi verhaal van de klantenservice en na een jaar kan ik van ze af maar dan moet ik wel 100 euro boete betalen.

Ik stap elk jaar over en elk jaar bevalt me dit uitstekend. Nu niet.



Waarschijnlijk heb ik de kleine lettertjes niet gelezen en de addertjes vergeten te checken.

Baal.
...
Je hebt dus een contract afgesloten voor langer dan een jaar en je had dit niet door? Balen inderdaad, maar een goede les. Altijd de voorwaarden lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het inderdaad niet door. De verkoopster vertelde me dat de bedragen 3 jaar vast stonden maar dat ik na een jaar gewoon van het contract af kon, er is me zelfs verteld dat een contract van 3 jaar niet meer mag.



De klantenservicedame wilde het evt. opgenomen gesprek wel even terugluisteren, of ik aan de lijn wilde blijven. Toen ik vroeg of ze me terug wilde bellen wegens een lege (en piepende) telefoon vertelde ze me dat ze geen toestemming kregen om terug te bellen.

Wat een klant-onvriendelijk klotebedrijf.



Jep, eigen bult stomme schuld maar toch ben ik boos.
...
Alle reacties Link kopieren
Zij zijn verplicht om je contract te wijzigen naar wat jij wilt, omdat ze verkeerde informatie gegeven hebben.

Daar hebben ze de klantbehoud afdeling voor met coulances.

Ik zou er gewoon heel hard achteraan blijven bellen en mailen, klacht indienen etc. Probeer het eens via klachtenkompas.nl.

Daar kun je je verhaal doen, en zelf aangeven wat voor oplossing je wilt. Daar zit een bemiddeling achter. Vaak reageren ze daar als Oxxio zijnde wel spontaan positief en behulpzaam. ;) Ik raad je dat aan!
Alle reacties Link kopieren
Tja, Oxxio. Staan al jarenlang bekend om dit soort praktijken. Kijk maar eens op het Kassa of Radar forum.
Alle reacties Link kopieren
Je maandbedrag kun je toch zelf omlaag zetten en als dat niet kan dan krijg je toch gewoon aan het eind van het jaar geld terug. En die boete bij overstappen voor het einde van je contact worden meestal betaald door de energieleverancier waar je naar toe gaat. Dus daar goed op letten als je een nieuwe leverancier zoekt. Ik zie hier het probleem niet zo of ligt dat aan mij.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, Salstar!



Dahlia, ik ben eerder klant geweest bij Oxxio, geen centje pijn, daarom ben ik ook niet op zoek geweest naar klachten op sites e.d. Ik wist niet dat ze hier bekend om stonden.



Zonnetje, ik kan idd mijn maandbedrag omlaag zetten met kans dat ik aan het eind van het jaar moet bijbetalen. Ik vind het gewoon gek dat ze je met een foutief bedrag binnenhengelen en dat de klantenservice dat probeert recht te lullen. Wat een antireclame.

Als ik een kast koop en me is verteld dat hij 100 euro kost sta ik ook raar te kijken als hij bij afhalen 130 euro blijkt te zijn.
...
Kwestie van zelf goed vooronderzoek verrichten en de voorwaarden lezen. Dit geldt voor alle aanbieders.



Als je er echt zo mee zit en wil overstappen dan vindt je vast wel een aanbieder die de boete voor je betaalt als je naar hun overstapt. Is heel gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
Essent heeft me dit ook geflikt.

Nu weer overgestapt naar een ander , voor 1jaar en de boete betaalde.

Essent heeft nu alweer 3x gebeld of ik niet wil blijven.. eerst gaat niets en als je overstapt kan alles.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang geleden heb je het contract afgesloten? Als het binnen veertien dagen een aangetekende brief sturen met het bericht dat je ervan af ziet. (wettelijk verplicht)

Ben zelf ook geen fan van oxxio. Verkoper stond bij mij om 11 uur aan de deur (rare man) en vriend was echt net weg. Dus geen fijn gevoel. Ja als je hier tekent sturen we jou een offerte toe. Prima ben altijd bereid verder te kijken dan Essent. Zit ik opeens aan een contract vast..... Dus toen ook die aangetekende brief gestuurd en ik was weer Oxxio vrij!
Alle reacties Link kopieren
ik ben heel tevreden met Oxxio ......
Moi
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat van "daar heb ik een lager maandbedrag" bij energieleveranciers sowieso onzin om te zeggen.



Ik heb eens vergeleken, jaarafrekening erbij, 3 aanbieders en dan dingen als vastrecht, leveringskosten etc. En daarnaast de verbruikskosten.



Onderling scheelde het op jaarbasis 10 a 20 euro. (Wel vrij laag verbruik, 1600 kwh electra, 1200 m3 gas) Nou, daar ga ik niet voor overstappen. Dus die reclametruc van honderden euro's per jaar goedkoper uit? Geloof er niks van!

De tarieven liggen niet zo ver uit elkaar, en als je er iets "gratis" bijkrijgt dan betaal je daarvoor vaak meer vastrecht oid.



En of je nu 80 euro betaalt en niks hoeft bij te betalen of je betaalt 100 en krijgt 240 euro terug, dan maakt dat toch niet uit? Dus dat wat betreft het maandbedrag..



Ik zou trouwens nog eens bellen en dat je zelf dat bandje ook wil horen. Maar het is wel, als iemand zegt "de tarieven zijn 3 jaar vast" dat je je dan bedenkt dat het over een overeenkomst van 3 jaar gaat? En volgens mij krijg je binnen een paar dagen de overeenkomst op papier en dan kan je er als nog vanaf.

Ben je niet gewoon zelf te laat geweest?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn via Eneco ook op die manier voor de gek gehouden. Sindsdien vragen wij altijd bij telefonische aanbiedingen of ze deze schriftelijk aan ons willen bevestigen. Willen ze dat niet, jammer maar dan doen we het dus niet. Eneco gaf achteraf toe dat er inderdaad telefonisten waren die op deze manier klanten binnen haalden..... , maar blijkbaar konden ze daar niks tegen doen????
Alle reacties Link kopieren
Alle energiemaatschappijen hebben wel wat. Ik krijg bij mijn huidige een premie op het eind van het jaar, maar voordat ik ga overstappen zal ik ze vragen of ze me iets vergelijkbaars bieden, dan hoef ik niet weg. Ik vind dat veranderen elk jaar een enorm gedoe. De rest van het jaar heb je er geen omkijken naar, maar dat overstappen vind ik een droevenis. Ze hadden het overstapformulier veranderd waardoor ik er geen moer meer van begreep.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Let bij je volgende overstap wel op dat veel leveranciers je boete betalen, maar dit steeds vaker pas na 12 maanden doen. Om het leverancierhoppen tegen te gaan.



Als je verder bij Oxxio geen cadeautje hebt gekregen kun je ook al binnen het jaar overstappen.



Waarom zouden 3 jarige contracten eigenlijk niet meer mogen?
Alle reacties Link kopieren
Als je via een site overstapt heb je een zichttermijn hoor, van 10 dagen meen ik me te herinneren. Pas daarna gaat het in.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Alsof ik mijn eigen verhaal lees! Hier precies hetzelfde. Het zou ons 40 euro in de maand schelen.



Helaas ben ik vlak daarna in het ziekenhuis beland en hebben wij er verder niet naar kunnen kijken. Ik betaal nu hetzelfde als bij de Nuon en zit inderdaad vast een contract van 3 jaar (volgens verkoper konden wij volgend jaar weer overstappen...)



Klantenservice van oxxio zeer slecht. Iemand zei letterlijk: eigen schuld, dikke bult. Hele brutale medewerkers. En ook de verkoper heeft ons verkeerd voorgelicht. (Waarschijnlijk dacht hij: als ik maar kan verkopen.) Als ik straks bevallen ben ga ik een klachtenbrief schrijven.



Wij gaan eigenlijk nooit in op verkopers aan deur, maar toevallig had iemand ons vlak daarvoor verteld dat het echt veel kon schelen in de maand. Stom van ons dat we in die 10 dagen niet alles gecheckt hebben.
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk wel zo dat hoe bereikbaarder je bent, hoe lager de drempel is voor de klanten om vragen aan de klantenservice te gaan stellen. En via de e-mail kost dat alleen maar mankracht.



Maar goed, dat is wel een negatief punt wat in de beoordeling wordt meegenomen. Als het heel erg is dan voel je je ook niet meer comfortabel. Dat was ooit het geval bij Essent, dus daar ga ik nooit meer heen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit 1 keer gebeld door Oxxio en zo schofterig behandeld dat dat voor mij reden genoeg was om nooit met ze in zee te gaan.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 29 mei 2015 @ 12:03:



Zelf met telefoon gaan bellen die bijna leeg is en dan Oxxio de schuld geven van klantonvriendelijkheid vind ik nogal slachtoffergedrag. Dit hele topic trouwens. Bereidt je gewoon goed voor.

Werkelijk? Oxxio mag haar klanten niet terugbellen, dat kost nl geld, dat noem ik klantonvriendelijk en heeft niks met slachtoffergedrag van mijn kant te maken.

Ze was van plan het bandje terug te zoeken en af te luisteren en al die tijd mocht ik tegen lokaal tarief aan de telefoon blijven hangen op mijn kosten.

Ik heb altijd in winkels gewerkt, snap heel goed hoe commercie werkt en dit is beslist klantonvriendelijk!
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik lees veel meer klachten! Schandalig ergens. En dan de verantwoording bij de klant leggen, echt schoftig. Ik lees hier ook dat mensen een "ja, stom van je hoor" houding hebben. Jammer.

Als je in een "lijflijke winkel" zo behandelt wordt sta je ook op je strepen toch? Waarom is het bij een energieleverancier ineens eigen schuld? I don't get it.



Retro, die 10 dagen zijn voorbij. Het ene moment zeg je "ja", dan vragen ze om je meterstanden en dan komt er ineens een veel hoger bedrag uit. Terwijl zowel verkoopster als klantenservice zeggen dat het een bedrag is bepaald adhv je verbruik over de afgelopen 5 jaar.

Schoftige praktijken, echt.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 29 mei 2015 @ 12:27:

Wij zijn via Eneco ook op die manier voor de gek gehouden. Sindsdien vragen wij altijd bij telefonische aanbiedingen of ze deze schriftelijk aan ons willen bevestigen. Willen ze dat niet, jammer maar dan doen we het dus niet. Eneco gaf achteraf toe dat er inderdaad telefonisten waren die op deze manier klanten binnen haalden..... , maar blijkbaar konden ze daar niks tegen doen????

Ja dit!

Precies hetzelfde kreeg ik te horen!

Slim van je, ga ik volgende keer ook doen, eerst alles op schrift inclusief het nieuwe maandbedrag en waar dat op gebaseerd is.
...
quote:Rooss4.0 schreef op 29 mei 2015 @ 11:52:

Ik vind het gewoon gek dat ze je met een foutief bedrag binnenhengelen en dat de klantenservice dat probeert recht te lullen.



Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat de bedragen die er staan (en al helemaal die je verteld worden) te rooskleurig zijn en ontleed het maandbedrag altijd tot de losse tarieven en vergelijk deze met elkaar. Nooit een contract aangaan op basis van wat iemand je mondeling verkoopt!



Ik heb trouwens wel vaker van bedrijven gehoord dat ze 'niet mogen terugbellen' maar ik weet niet (meer?) waarom dit was of waar het op slaat. Je kan ook altijd met ze mailen als je bellen te duur vindt. Uit eindelijk ben je natuurlijk zelf akkoord gegaan met voorwaarden die je eigenlijk niet oké vindt, dus uit eindelijk moet je zelf enige moeite doen om het recht te kunnen zetten als je denkt dat je daar recht op hebt. Bij energiemaatschappijen moet je altijd alles zelf checken en de voorwaarden lezen (met alles natuurlijk, maar met, langdurige, contracten des te meer)
Alle reacties Link kopieren
Je voorschot bedrag word altijd berekend over het historische gebruik van de afgelopen 3 jaar. Je kan bij Oxxio ook je voorschot bedrag zelf naar beneden zetten. En tevens je gebruik in de gaten houden via de Oxxio app, want zo te horen heb je een pakket met een cadeautje er bij genomen. Je kan gewoon overstappen, na een jaar betaal je alleen geen boete meer voor het cadeautje wat een bedrag is van 100,-. Dus als je voor een jaar weggaat dan betaal je sowieso de boete van 100,- , en andere maatschappijen betalen die niet voor je. 8/10 maatschappijen betalen wel de normale boete voor je. Voor iemand die jaarlijks overstapt heb je er niet echt veel verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ik heb geen cadeau. Zo slim ben ik dan goddank weer wél



Edit, dat ik er geen verstand van zou hebben is natuurlijk onzin, ik heb alles uitgebreid gevraagd en doorgevraagd. Te goed van vertrouwen, daar kan je me van betichten maar thats it.

Ik heb gewoon nooit gezeik gehad en nu wel.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven