Geld & Recht alle pijlers

Partneralimentatie

28-10-2013 12:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil allereerst even voorop stellen dat ik geen aanspraak wil maken op PA, voordat ik allerlei shit over me heen krijg... Ik heb hier wel een mening over, en vele met mij, maar daar gaat het nu even niet om.



Ik vraag me namelijk af hoe mensen dit hebben geregeld. Op internet kan ik hier niet veel wijzer van worden. Je hebt natuurlijk een maandelijkse storting tot een max van twaalf jaar als er kinderen zijn, maar zijn er nog mensen die het anders hebben opgelost?



Zijn er ook mensen die hier 'creatief' mee om gegaan zijn zodat ex bv recht krijgt op een woning oid? Dus dat je elkaar kunt helpen.



Ik ben benieuwd naar eventuele oplossingen! Ik wil graag wat inspiratie opdoen voor mensen die er met elkaar uit willen komen door te vragen hoe anderen dat hebben opgelost.
To school for cool
Je wilt advies over hoe je kunt frauderen?
Je kunt partneralimentatie ook afkopen. Wij zijn uitgegaan van het bedrag wat je anders iedere maand zou krijgen, en dat maal 12 maanden maal 6 jaar, en dat hebben we ineens afgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst nieuwsgierig: waarom zou je allerlei shit over je heen krijgen als je aanspraak maakt op partneralimentatie?



Ik heb gekozen voor een deel partneralimentatie en een deel kinderalimentatie. Het grootste deel is partneralimentatie, omdat ik dat bij mijn bruto inkomen mocht optellen en zo een huis kon kopen. Ik krijg maar een heel klein bedrag kinderalimentatie, maar door het hoge bedrag partneralimentatie wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind.



Wel in het convenant opgenomen dat als de partneralimentatie vervalt (bv. als ik weer zou gaan samenwonen o.i.d.) de kinderalimentatie omhoog gaat naar normale wettelijke proportie.
Alle reacties Link kopieren
Dymo 9; dat zou idd een oplossing kunnen zijn. Aan zoiets heb ik ook gedacht, bedankt voor je reactie.



Frauderen is niet de insteek. Maar PA wordt meegerekend als inkomen, stel dat je een groter bedrag aan PA op papier zet dan je werkelijk krijgt. Zodat je voor vrije sector in aanmerking zou kunnen komen. Dan zou dat toch een manier kunnen zijn om elkaar te helpen? Eerlijk nee, wel noodzakelijk





.
To school for cool
Alle reacties Link kopieren
quote:Boxje schreef op maandag 28 oktober 2013 13:09 Allereerst nieuwsgierig: waarom zou je allerlei shit over je heen krijgen als je aanspraak maakt op partneralimentatie?



Ik heb gekozen voor een deel partneralimentatie en een deel kinderalimentatie. Het grootste deel is partneralimentatie, omdat ik dat bij mijn bruto inkomen mocht optellen en zo een huis kon kopen. Ik krijg maar een heel klein bedrag kinderalimentatie, maar door het hoge bedrag partneralimentatie wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind.



Wel in het convenant opgenomen dat als de partneralimentatie vervalt (bv. als ik weer zou gaan samenwonen o.i.d.) de kinderalimentatie omhoog gaat naar normale wettelijke proportie. Dat is dus wat ik bedoel, dank!
To school for cool
Alle reacties Link kopieren
quote:iepmeis schreef op 28 oktober 2013 @ 13:17:



Frauderen is niet de insteek. Maar PA wordt meegerekend als inkomen, stel dat je een groter bedrag aan PA op papier zet dan je werkelijk krijgt. Zodat je voor vrije sector in aanmerking zou kunnen komen. Dan zou dat toch een manier kunnen zijn om elkaar te helpen? Eerlijk nee, wel noodzakelijk





.



Dan ben je dus wel degelijk aan het frauderen.

Vervolgens zit je dan in je huis wat je door middel van frauderen hebt gekregen en kan je het niet betalen.

Wat dan?



Ex zou bovendien wel gek zijn als hij hieraan meewerkt want wat op papier staat kan ook geëist worden.
Tja, frauderen is een groot woord. Ik ken wel mensen die binnen drie maanden hun convenant hebben aangepast. Eerst een hoog bedrag aan PA zodat zij een vrije sector woning kon krijgen, en vervolgens de bedragen KA en PA omgewisseld zodat hij een hypotheek kon krijgen. Het is hetzelfde geld, en beide personen betalen ook keurig hun kosten. Banken/vastgoedinstellingen zijn nu eenmaal belachelijk risicomijdend.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn partner en zijn toenmalige vrouw gingen scheiden en het huis verkochten heeft zij meer dan 50% vd winst gekregen zodat ze toch iets kon kopen.



Er was een behoorlijk salarisverschil en hij heeft een aantal jaren nog zaken betaald voor haar en hun kind ( sport, vakantie bijv), wel afbouwend. Ze krijgt PA.
Je bent zelf een theepot
quote:betjebig schreef op 28 oktober 2013 @ 13:26:

Tja, frauderen is een groot woord. Ik ken wel mensen die binnen drie maanden hun convenant hebben aangepast. Eerst een hoog bedrag aan PA zodat zij een vrije sector woning kon krijgen, en vervolgens de bedragen KA en PA omgewisseld zodat hij een hypotheek kon krijgen. Het is hetzelfde geld, en beide personen betalen ook keurig hun kosten. Banken/vastgoedinstellingen zijn nu eenmaal belachelijk risicomijdend.Tja, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen creatief worden in dit soort situaties.
quote:Boxje schreef op 28 oktober 2013 @ 13:09:

Ik heb gekozen voor een deel partneralimentatie en een deel kinderalimentatie. Het grootste deel is partneralimentatie, omdat ik dat bij mijn bruto inkomen mocht optellen en zo een huis kon kopen. Ik krijg maar een heel klein bedrag kinderalimentatie, maar door het hoge bedrag partneralimentatie wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind.Hoezo 'wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind'? Je woont in een te duur huis van het geld dat voor de opvoeding van jullie kind bestemd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boxje schreef op 28 oktober 2013 @ 13:09:

Ik krijg maar een heel klein bedrag kinderalimentatie, maar door het hoge bedrag partneralimentatie wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind.







Dit snap ik niet. Je krijgt toch evenveel geld? Of je het nou PA of KA noemt, het bedrag blijft in totaal hetzelfde. Je ex draagt financieel bij, dus je bent niet alleen financieel verantwoordelijk voor je kind .

.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er al jaren voor om de partneralimentatie af te schaffen. Eenieder die wilt scheiden moet ook maar zijn of haar eigen boontjes doppen. Voor kinderalimentatie is het een ander verhaal, daar ben je samen verantwoordelijk voor. (Al vind ik wel dat een co-ouderschap uitkomst biedt, dan zijn beiden even betrokken bij het kind en kunnen er ook evenveel voor zorgen).

Aan de ene kant willen vrouwen geemancipeerd zijn, maar als er geld valt te halen dat houden ze graag hun handje op. BAH! Wordt er ooit weleens over nagedacht dat de ex man ook verder moet kunnen leven, zonder financieel aan de grond te zitten?! Ik zou zeggen: dames, ga lekker werken en wees onafhankelijk! Voelt een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva364 schreef op maandag 28 oktober 2013 14:18 Ik ben er al jaren voor om de partneralimentatie af te schaffen. Eenieder die wilt scheiden moet ook maar zijn of haar eigen boontjes doppen. Voor kinderalimentatie is het een ander verhaal, daar ben je samen verantwoordelijk voor. (Al vind ik wel dat een co-ouderschap uitkomst biedt, dan zijn beiden even betrokken bij het kind en kunnen er ook evenveel voor zorgen).

Aan de ene kant willen vrouwen geemancipeerd zijn, maar als er geld valt te halen dat houden ze graag hun handje op. BAH! Wordt er ooit weleens over nagedacht dat de ex man ook verder moet kunnen leven, zonder financieel aan de grond te zitten?! Ik zou zeggen: dames, ga lekker werken en wees onafhankelijk! Voelt een stuk beter. Dit bedoel ik dus met shit... Ik ben zelf ook niet voor PA maar in sommige gevallen ontkom je er niet aan. En wil ik weten hoe er naar tevredenheid van alle partijen gehandeld kan worden. Het gaat hier niet om mij. Ik heb mijn zaken anders geregeld
To school for cool
quote:eva364 schreef op 28 oktober 2013 @ 14:18:

Voelt een stuk beter.Voelt dit ook een stuk beter voor je?
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 28 oktober 2013 @ 14:38:

[...]



Voelt dit ook een stuk beter voor je?Wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Eva hoe kan jij weten wat voor mij beter voelt???
Alle reacties Link kopieren
quote:flapoortje schreef op 28 oktober 2013 @ 14:59:

Eva hoe kan jij weten wat voor mij beter voelt??? Voelt het dan goed en redelijk om je hand op te houden dan?
Alle reacties Link kopieren
Dat was niet mijn vraag. Ik vroeg of jij kon weten wat ik voel! En als antwoord op jouw vraag ja het voelt heel erg goed. :Imao: :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Je wil geen aanspraak maken op PA, maar je wil wel weten hoe je het beste PA kan regelen?

Ik snap je vraag niet, waarom is dat relevant als je geen aanspraak erop wil maken?
Zeg maar Spijker.
TO studeert voor iets, gok ik.
quote:dymo9 schreef op 28 oktober 2013 @ 12:59:

Je kunt partneralimentatie ook afkopen. Wij zijn uitgegaan van het bedrag wat je anders iedere maand zou krijgen, en dat maal 12 maanden maal 6 jaar, en dat hebben we ineens afgerekend.Alleen als een van de ex-partners in de bijstand belandt kan de gemeente bij de andere ex-partner aankloppen om een deel van die bijstandsuitkering te verhalen. Dan kun je het tien keer afgekocht hebben, daar heeft de gemeente op dat moment dan maling aan.
Waarom wil je het weten? Geef je andere mensen advies of heb je een project voor school?
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 28 oktober 2013 @ 17:29:

[...]



Alleen als een van de ex-partners in de bijstand belandt kan de gemeente bij de andere ex-partner aankloppen om een deel van die bijstandsuitkering te verhalen. Dan kun je het tien keer afgekocht hebben, daar heeft de gemeente op dat moment dan maling aan.Ja, afkopen is voor de betalende partij niet zonder risico.
Alle reacties Link kopieren
quote:eva364 schreef op 28 oktober 2013 @ 14:18:

Ik ben er al jaren voor om de partneralimentatie af te schaffen. Eenieder die wilt scheiden moet ook maar zijn of haar eigen boontjes doppen. Mee eens maar de realiteit is dat er nog steeds teveel moeders in de bijstand beladen. Het woord bijstandmoeder is een normaal begrip, het woord bijstandvader hoor je nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven