Geld & Recht alle pijlers

persoonlijke lening? 2e hypotheek? wat is wijsheid?

06-09-2012 13:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wij hebben een koopwoning waar we nu zo'n 8 jaar wonen, eigenlijk moet er heel wat aan gedaan worden maar we houden maandelijks weinig over. We hadden nl een beleggingshypotheek en hebben deze om laten zetten naar bank spaar met de nodige extra maandelijkse kosten. We hebben-hadden een persoonlijke lening, die is nu bijna afgelost. (200 euro per maand).



Nu hebben we écht een nieuwe voordeur nodig en eigenlijk ook verf om de buitenboel te verven. Ook de keuken kan niet heel lang meer mee denk ik. Wat is dan wijsheid, opnieuw een persoonlijke lening? Of zijn er andere opties. Ik snap dat sparen nog beter is maar die mogelijkheid is er niet aangezien de voordeur echt 'haast' heeft.



Alle tips zijn welkom
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Wat kost een voordeur.



Want mijn eerste gedachte is. Als je nu geen voordeur kunt betalen. Kun je dan wel een persoonlijke lening+ de nodige rente aflossen?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen geld hebt om te sparen, heb je ook geen geld om een lening te betalen lijkt me. Binnenkort kun je min. 200 per maand sparen, misschien daarmee beginnen?
Een voordeur kost je misschien 300-400 euro? Als je daar al een lening voor moet afsluiten..

Niet zo snugger, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe voordeur kost rond de 800 euro, met beslag zit je op zo'n 1000. Best veel om te sparen. Is het een optie om een tweedehands te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Een hardhouten voordeur kost meer dan 400 euro hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een voordeur incl ophangen kwam uit op 1200 euro. Dit was de goedkoopste.

Is een lening echt zó erg? Die 200 euro kunnen we missen...
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, als je persoonlijke lening is afgelost, houd je per maand 200 euro over. Kun je dan gebruiken voor een nieuwe voordeur.



2e hypotheek ga je niet krijgen voor een voordeur, buitenverf en een nieuwe keuken.



gewoon iedere maand die 200 euro sparen die je niet meer hoeft af te lossen en je kunt in het voorjaar aan de slag met het buitenschilderwerk.

Daarna verder sparen voor de keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mientjelater schreef op 06 september 2012 @ 13:20:

Een hardhouten voordeur kost meer dan 400 euro hoor.Maar die kan TO overduidelijk niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Goeie voordeur zoeken op MP. Zelf schilderen, de verf van de Action is prima. Wat nou lenen. En een keuken functioneert zolang hij niet instort. Het is crisis tante.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Met 6 maanden heb je de deur etc. bij elkaar gespaard. Als je 1200 euro leent tegen 8 % rente en je dat in een halfjaar afbetaald, ben je 8 % van 1200 = 96/2 (want in halfjaar afbetaald) is 50 euro meer kwijt. Dat zou ik zonde vinden... En dan hebben we het alleen nog maar over de voordeur.
Alle reacties Link kopieren
Deur bij een kringloop of op marktplaats kopen. Verven nu maar even met action verf (zodat het niet verder achteruit gaat). Dan sparen voor goede verf zodat je volgend jaar zomer dat netjes kunt bijwerken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al een nieuwe voordeur voor een bedrag rond 500 Euro maar waarom heb je een nieuwe voordeur nodig? Ter voorkoming van inbraak of omdat hij lelijk is (geworden)?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:weleer schreef op 06 september 2012 @ 13:21:

Een voordeur incl ophangen kwam uit op 1200 euro. Dit was de goedkoopste.

Is een lening echt zó erg? Die 200 euro kunnen we missen...Ja ik vind een lening voor een nieuwe voordeur wel ''erg'', aangezien je het niet echt kunt missen. ( niet om je te veroordelen) Zou het nu goedkoop oplossen en dan sparen en voor iets beters vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het bedrag van ouders/andere familie lenen? Of anders eerst eens kijken voor een tweedehands deur oid. Pas als het echt niet anders kan een lening, maar dan alléén voor die voordeur (zodat je hem in een half jaartje hebt afgelost) en niet voor de keuken. Die moet dan maar wachten, ik zou daar echt geen lening voor afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op marktplaats. Ik zou geen persoonlijke lening nemen, je zegt zelf dat je zo krap zit dat je de afgelopen maanden die 200 euro per maand niet hebt kunnen sparen, waarom dan nu wel die lening kunnen betalen?
Alle reacties Link kopieren
En wat is er precies mis met je huidige voordeur?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe erg het gesteld moet zijn met de voordeur dat je er niet nog even een half jaartje voor kunt sparen. Zit er houtrot in ofzo? Of zijn de kieren ondertussen zo groot dat de inbrekers hun handen erdoorheen kunnen steken?

Als dit een koophuis is (en dat neem ik aan als je zelf de voordeur moet onderhouden), dan zou ik me meer zorgen maken dat je zo boven je stand lijkt te leven dat je niet eens een voorzieningen pot hebt voor dit soort uitgaven. Ik zou toch wel op z'n minst een buffer van 5% van de waarde van je woning achter de hand houden. En tot die tijd geen enkele onnodige uitgave doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je een nieuwe voordeur nodig? Valt de oude uit elkaar? Ik zou nooit geld gaan lenen voor een nieuwe voordeur, dan liever de oude een beetje oplappen en sparen voor een nieuwe. En die keuken zou ik ook mooi laten wachten, zolang er gekookt kan worden vind ik het wel prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 06 september 2012 @ 13:31:

Ik vraag me af hoe erg het gesteld moet zijn met de voordeur dat je er niet nog even een half jaartje voor kunt sparen. Zit er houtrot in ofzo? Of zijn de kieren ondertussen zo groot dat de inbrekers hun handen erdoorheen kunnen steken?

Als dit een koophuis is (en dat neem ik aan als je zelf de voordeur moet onderhouden), dan zou ik me meer zorgen maken dat je zo boven je stand lijkt te leven dat je niet eens een voorzieningen pot hebt voor dit soort uitgaven. Ik zou toch wel op z'n minst een buffer van 5% van de waarde van je woning achter de hand houden. En tot die tijd geen enkele onnodige uitgave doen.Dit dus. Is er in jullie inkomsten wat veranderd? Of hebben jullie een te duur huis?
Helemaal geen buffer? Niks niet??? Dan woon je dus simpelweg te duur.



Lening aflossen, 6 maandjes die 200 euro sparen en je hebt een nieuwe voordeur. En daarna wil je weer een lening aangaan om je keuken te vernieuwen?



Wat als je wasmachine het ineens begeeft? Of de TV? Of wat dan ook. Daar dan ook maar weer voor lenen? En dan is de auto stuk, ook maar weer een nieuwe lening afsluiten? Als je niet eens 1200 euro op een rekening hebt staan.



Heet dit niet gewoon het ene gat met het andere dichten?



Hoe ga je dit doen als een van de twee onverhoopt geen inkomen meer heeft of 250 euro keldert in inkomen? Dan heb je toch een inmens probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 06 september 2012 @ 13:37:

Helemaal geen buffer? Niks niet??? Dan woon je dus simpelweg te duur.



Lening aflossen, 6 maandjes die 200 euro sparen en je hebt een nieuwe voordeur. En daarna wil je weer een lening aangaan om je keuken te vernieuwen?



Wat als je wasmachine het ineens begeeft? Of de TV? Of wat dan ook. Daar dan ook maar weer voor lenen? En dan is de auto stuk, ook maar weer een nieuwe lening afsluiten? Als je niet eens 1200 euro op een rekening hebt staan.



Heet dit niet gewoon het ene gat met het andere dichten?



Hoe ga je dit doen als een van de twee onverhoopt geen inkomen meer heeft of 250 euro keldert in inkomen? Dan heb je toch een inmens probleem.



Dit dus. Je gaat toch niet lenen voor een voordeur en verf?



En anders heel snel dat huis te koop zetten en iets goedkopers zoeken! (Of extra werk in de ochtend/avond/weekenduren)
Alle reacties Link kopieren
Onze voordeur heeft flinke kieren, we lopen daar al 3 jaar tegenaan, er hebben al een soort latten tegen gezeten en rubbers... 2e hands ook al vaak gekeken maar de maten zijn vreemd omdat ons huis met fouten door studenten gebouwd is ooit. En boven mijn stand wonen lijkt me niet, huis was goedkoop een normaal rijtjeshuis. Financieel is er heel veel veranderd ja, helaas wel.
love is enough...
Wat iedereen al zegt: goedkopere oplossingen zoeken.



Een keuken kun je ook goedkoop opknappen. In ons huis zit een keuken van nu 12 jaar oud. Omdat we het huis te koop hadden staan, hebben we geen nieuwe keuken of dure apparaten aangeschafd. Die investering krijg je er gewoon niet meer uit.



Dus: goede tweedehands oven van marktplaats en een nieuwe vaatwasser van Ikea. De gootsteen en koelkast gaan we ook nog vervangen.



Dan hebben we voor een habbekrats een keuken die weer prima functioneert. De kastjes zijn nog erg mooi, het is een Bruynzeel keuken van goede kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier al 3 jaar tegenaan loopt, heb je er dan nog steeds niet voor kunnen sparen? Dat is 35 euro per maand (afgerond naar boven).

En of je nu in een flat of een rijtjeshuis of in een villa woont, als je zulke bedragen niet opzij kunt leggen, leef je boven je stand. En ergens moet je dan op gaan bezuinigen. Veiligheid (in de zin van goede stevige voordeur) lijkt me dan niet het eerste om op te bezuinigen. Gauw kijken dus of je op andere punten minder uit kunt geven, of voor meer inkomsten zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven