Geld & Recht alle pijlers

persoonlijke lening? 2e hypotheek? wat is wijsheid?

06-09-2012 13:12 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wij hebben een koopwoning waar we nu zo'n 8 jaar wonen, eigenlijk moet er heel wat aan gedaan worden maar we houden maandelijks weinig over. We hadden nl een beleggingshypotheek en hebben deze om laten zetten naar bank spaar met de nodige extra maandelijkse kosten. We hebben-hadden een persoonlijke lening, die is nu bijna afgelost. (200 euro per maand).



Nu hebben we écht een nieuwe voordeur nodig en eigenlijk ook verf om de buitenboel te verven. Ook de keuken kan niet heel lang meer mee denk ik. Wat is dan wijsheid, opnieuw een persoonlijke lening? Of zijn er andere opties. Ik snap dat sparen nog beter is maar die mogelijkheid is er niet aangezien de voordeur echt 'haast' heeft.



Alle tips zijn welkom
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
beetje mosterd na de maaltijd maar waarom wil je in een koophuis zitten zonder enige reserve... Zou mijn ergste nachtmerrie zijn, je cv ketel kan het begeven, nu is het je voordeur maar wat daarna? Als je altijd overal voor moet lenen, kun je volgens mij beter huren en woon je volgens mij veel te duur.
Alle reacties Link kopieren
Boven je stand leven doe je niet alleen in een heel groot huis.



Onze keuken is 18 jaar oud. Valt niet uit elkaar, dus prima. Zijn nu aan het SPAREN voor een nieuwe, maar die komt er pas als deze echt op is.



Met een koophuis moet je ALTIJD een spaarpotje hebben voor onvoorziende uitgaven.



Wat je niet kunt sparen, kun je niet ook lenen, zoals je zelf al zei....



En als deuren niet passen.... Daar heb je een houtschaaf voor.... ff eroverheen halen en je kunt een paar centimeler corrigeren.
anoniem_159061 wijzigde dit bericht op 06-09-2012 14:11
Reden: miste een woordje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, wij hebben van de beleggings hypotheek ook banksparen gemaakt. Dat scheelt wel 350 euro in de maand.



Sparen is echt beter, hele kleine beetjes maken een boel, en dat duurt tering lang.

Wij leven niet boven onze stand, de vaste kosten slobberen alles op. elke maand 210 euro naar de zorgverzekering en dan nog zelf mee moeten betalen aan therapie, lenzen, tandarts en apotheek.

Nog 15 jaar en het huis is echt van ons.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips. Verbaas me alleen over de kostenraming die hier voorbij komt.



Welke gek geeft er nou 1200 euro uit voor een deur?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Houd je een kasboek bij? Zodat je tot op de cent weet wat je inkomsten en uitgaves zijn?



Als deur nu kieren heeft, timmer er dan aan binnenkant een plank tegenaan. Dan kun je van de winter weer vooruit. Niet netjes, maar beter dan lenen. Je kunt dan beginnen met EUR 200,00 per maand sparen. Zet dit gelijk op het moment dat je salaris gestort is op je spaarrekening en blijf er daarna vanaf.



Ben je nu minder aan je hyptoheek kwijt dan voorheen? Dit is mij niet duidelijk. Dat gedeeltej kan je natuurlijk ook sparen.
Je kunt een deur vrij simpel opknappen door er een plaat overheen te schroeven/lijmen. Als je daar een dunne plaat watervast verlijmd multiplex oid voor gebruikt, dan kan het tegen een stootje en die kun je in elke gewenste kleur aflakken. Dan ben je voor een habbekrats weer even uit de brand.



Alternatief is een massief houten deur op marktplaats kopen. Als de deur dan iets groter is dan je eigen deur, dan kun je hem zelf op maat (laten) maken (dmv zagen of schaven). Let er dan wel op dat de deur echt massief is, want andere deuren kun je meestal niet kleiner maken.
quote:3407xxx schreef op 06 september 2012 @ 14:13:

Ik herken het wel, wij hebben van de beleggings hypotheek ook banksparen gemaakt. Dat scheelt wel 350 euro in de maand.

Dit snap ik nooit zo. Natuurlijk is het fijn om je schuld af te lossen en de woning uiteindelijk daadwerkelijk in eigendom te krijgen. Maar door het overzetten kom je dan dus uit op een maandlast die je eigenlijk niet kunt betalen? Is het dan niet veel slimmer om gewoon zelf geld apart te zetten voor de aflossing en daarmee nog iets van een noodbudget achter de hand te houden?
Boven je 'stand' wonen betekent niet dat je te duur hebt gekocht. Betekent ook dat je op dit moment te weinig inkomen hebt voor je huis en dat als er ook maar iets gebeurt, je heel erg in de problemen komt. Dus woon je 'boven je stand'.
Alle reacties Link kopieren
Ik val echt van de ene verbazing in de andere....8 jaar geleden kochten we het huis... Beide fulltime aan het werk, in de tussentijd is onze hypotheek 300 euro duurder ivm overzetting... Mijn man heeft een jaar werkloos thuis gezeten (ik weet alles van de crisis) én ik werk al 6 jaar parttime kortom.... Financieel een flinke achteruitgang maar om nou te zeggen dat je zonder spaarpotje niet in een koopwoning kan wonen... Wat dan, het huis met flink verlies verkopen en dan iedere maand geld in een putje gooien? We hebben het geluk ook nog 2 kinderen te hebben, die het hier fijn vinden.



Ik ben heel blij met jullie adviezen geloof me maar ik word er ook enorm onzeker van... Terwijl ik alleen maar trots ben dat we al die gaten tamelijk goed op hebben kunnen vangen.... alleen is dit het einde ervan denk ik....we hebben nu inderdaad geen reserves meer...
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 06 september 2012 @ 14:16:

Geen tips. Verbaas me alleen over de kostenraming die hier voorbij komt.



Welke gek geeft er nou 1200 euro uit voor een deur?Waarom ben je gek als je een deur van EUR 1200,- incl ophangen, veiligheidsbeslag e.d. koopt? Als je het geld hebt is dat toch prima?
Tja ik zou toch echt eerst die lening aflossen, de deur professorisch een beetje opkalefateren en na het aflossen 6 maanden die 200 euro opzij zetten en daarna dus pas een nieuwe deur kopen.





Ik blijf erbij dat je zonder spaarpotje niet aan een koopwoning moet beginnen. Je ziet wat er van komt. Het is allemaal een beetje mosterd, maar je komt financieel in de problemen als je en huis koopt op twee fulltime inkomens en er gebeurt dus iets (werkeloos of parttime werken ineens). Veel mensen worden zo verliefd op een huis dat nuchter nadenken er niet meer in zit. Waardoor ze dus in dit soort problemen kunnen komen. Weer een nieuwe lening aangaan zou ik dus niet doen. Je man werkt nu waarschijnlijk weer en jij werkt nog parttime en het water staat je alsnog tot aan de lippen.
Alle reacties Link kopieren
Voordeuren zijn duur! Ik ben zelf aant kijken.. 1400 is nix..

Mss marktplaats idd!
Ik heb net even op deze site gekeken en kom uit op 709 euro inclusief beslag en de grootste maat deur.

http://www.deurtotaalmarkt.nl/deuren/voordeuren.aspx



Dus 1400 euro...het kan makkelijk voor de helft.
TO, ik zou alleen een lening afsluiten als je deur spontaan uit z'n voegen valt en wanneer je keukenkastjes naar beneden donderen. Voor de rest zou ik sparen. Geld lenen is geld weggooien en totaal inefficiënt. Aangezien je al drie jaar tegen het vervangen van d deur aanhikt kan er vast nog een maandje of zes bij.



Je bent net klaar met he aflossen van je vorige lening. Geeft dat niet een enorme opluchting? Is dat je niet veel meer waard dan een nieuwe keuken of deur?
quote:weleer schreef op 06 september 2012 @ 14:38:

Ik val echt van de ene verbazing in de andere....8 jaar geleden kochten we het huis... Beide fulltime aan het werk, in de tussentijd is onze hypotheek 300 euro duurder ivm overzetting... Mijn man heeft een jaar werkloos thuis gezeten (ik weet alles van de crisis) én ik werk al 6 jaar parttime kortom.... Financieel een flinke achteruitgang maar om nou te zeggen dat je zonder spaarpotje niet in een koopwoning kan wonen... Wat dan, het huis met flink verlies verkopen en dan iedere maand geld in een putje gooien? We hebben het geluk ook nog 2 kinderen te hebben, die het hier fijn vinden.



Ik ben heel blij met jullie adviezen geloof me maar ik word er ook enorm onzeker van... Terwijl ik alleen maar trots ben dat we al die gaten tamelijk goed op hebben kunnen vangen.... alleen is dit het einde ervan denk ik....we hebben nu inderdaad geen reserves meer...Maar heb je dan in de loop der tijd niet wat keuzes gemaakt die je eigenlijk helemaal niet kunt bekostigen? Jij bent parttime gaan werken, wat denk ik een eigen keuze is geweest? En vervolgens hebben jullie de hypotheek omgezet en zitten jullie nu op veel hogere maandlasten. Ik reken dergelijke beslissingen altijd door en vraag mij niet alleen af wat op langere termijn verstandig is, maar ook hoe zich dat verhoud tot mijn maandelijke lasten en inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 06 september 2012 @ 14:50:

Ik heb net even op deze site gekeken en kom uit op 709 euro inclusief beslag en de grootste maat deur.

http://www.deurtotaalmarkt.nl/deuren/voordeuren.aspx



Dus 1400 euro...het kan makkelijk voor de helft.In ons huis hebben we ook afwijkende maten, en dat maakt een deur zo duur; ze moeten op maat gemaakt worden. Dat is vaak duurder dan een kant en klaar deur.
Alle reacties Link kopieren
Weleer, dan moet je dus eerst iets aan die reserves gaan doen. Ik snap dat je trots bent dat je het steeds gered hebt (wel met hangen en wurgen begrijp ik). Houdt die trots vast en ga daarmee verder. Denk ik oplossingen en wees creatief. Dus een plaatje hout op de deur schroeven, de keukenkastjes verven, de scharnieren op andere wijze vastzetten e.d.. Dan kun je ondertussen sparen. Eerst sparen voor vervanging van wasmachine of ketel. Daarna voor grotere uitgaves als een deur en een keuken.



Zoals gezegd, op marktplaats kun je ook veel vinden.



Kun jij niet, tijdelijk, meer gaan werken?
Waarom ga je niet meer uren werken? En zet je hele vaste lasten eens op papier. Kijk waar je kunt bezuinigen. Abonnementen de deur uit, goedkoper en bewuster boodschappen doen, vergelijk je verzekeringen eens (kan een paar tientjes per maand schelen), telefoon- en internetabonnement eens gaan vergelijken, meer op de fiets doen. Kortom je zult vast wel ergens wat kunnen bezuinigen. Al is het maar 50 euro per maand. Dat kun je mooi weer sparen.



Verder adviseer ik je geen lening te nemen. Dat schiet niets op, bovendien moet je rente betalen. Spaar ervoor en ga dan met bovenstaand advies aan de slag zodat je maandelijks meer kunt sparen. En waarom moet je keuken vervangen worden? Valt hij uit elkaar?
Alle reacties Link kopieren
TO, het is hier nu een paar keer geopperd: waarom ga je niet meer werken? Als jij part-time werkt, dan kun je wellicht weer fulltime aan de slag? Hier vallen nog steeds foldertjes in de brievenbus voor krantenbezorgers. Waarom geen krantenwijken (of ander bijbaantje) erbij? Of is dat te min? Dan heb je die deur zo bij elkaar en kun je ook een buffer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dingen waren van te voren te verwachten kan ik me zo voorstellen: dat er kinderen kwamen, dat je daardoor minder bent gaan werken e.d. Dat is iets wat in ieder geval meegecalculeerd moest worden bij het kopen van het huis. Is dat gebeurd?

Waarom omzetten naar een spaarhypotheek (wat natuurlijk wel een veiliger vorm van hypotheek is) als je dat maandelijks zóveel meer kost? Weet je zeker dat je de financiele voordelen ervan goed voor elkaar hebt (hypotheekrenteaftrek)?

Ik vind een spaarpotje echt noodzakelijk bij een eigen woning (als je geen eigen woning ook hoor). Dat betekent niet je huis verkopen etc., maar de tering naar de nering zetten. Oftewel, bezuinigen waar mogelijk en sparen.

Verder ben ik benieuwd waar die andere lening voor was? Want als je bij elk voorval een nieuwe lening afsluit, blijf je op de lange termijn meer uitgeven door de rente die je over je lening betaald.

Rot dat je man een jaar thuis heeft gezeten, hopelijk heeft hij nu weer werk? En is het een optie dat hij of jij meer gaat werken?
Weleer, die 200 euro aan die PL die je nu iedere maand betaald: hoe groot was de lening, en hoeveel heb je als je al die maanden optelt ervoor betaald? Eerst sparen kan beter uit toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 06 september 2012 @ 14:39:

[...]





Waarom ben je gek als je een deur van EUR 1200,- incl ophangen, veiligheidsbeslag e.d. koopt? Als je het geld hebt is dat toch prima?Omdat het idoot veel geld is voor een deur. Bij de gamma kun je maar uitkiezen: hardhouten deuren voor 450 euro.
óu sont les neiges d'antan

quote:lilaemme schreef op 06 september 2012 @ 16:31:

TO, het is hier nu een paar keer geopperd: waarom ga je niet meer werken? Als jij part-time werkt, dan kun je wellicht weer fulltime aan de slag? Hier vallen nog steeds foldertjes in de brievenbus voor krantenbezorgers. Waarom geen krantenwijken (of ander bijbaantje) erbij? Of is dat te min? Dan heb je die deur zo bij elkaar en kun je ook een buffer opbouwen.







En kun je meteen inspiratie op doen / vergelijkend warenonderzoek houden!
Alle reacties Link kopieren
Echt waar! Een lening afsluiten voor een deur?!!!



Als je geen eens een voordeur kan betalen, dan zeer zeker de lening met meestal torenhoge rentes ook niet!

Ik zou dan nog eerder bij vrienden/familie voor geld vragen, zolang eventjes! dan een lening voor afsluiten.

kan ik maar een ding zeggen: Dom dom dom

kom je alleen maar dieper in de penarie!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:flatverkopen schreef op 06 september 2012 @ 16:34:

Een aantal dingen waren van te voren te verwachten kan ik me zo voorstellen: dat er kinderen kwamen, dat je daardoor minder bent gaan werken e.d. Dat is iets wat in ieder geval meegecalculeerd moest worden bij het kopen van het huis. Is dat gebeurd?





Dat is bij ons ruim tien jaar geleden ook niet gedaan hoor. Toen was ik 22, het was nog niet aan de orde.



Gelukkig kunnen we het huis op een salaris bekostigen, want inmiddels werk ik dus niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven