Geld & Recht alle pijlers

POLL: Gescheiden financiën = 1 voet buiten de deur?

20-05-2015 12:33 814 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen die een duurzame relatie* hebben (=al jaren bij elkaar, al dan niet met kinderen) er gescheiden financiën op na houden. Vooropgesteld dat iedereen mag doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, komt het op mij altijd over alsof je dan leeft met 1 voet alvast buiten de deur. Klaar om elk moment te vertrekken...



Ook lijkt het me erg moeilijk praktisch in te vullen, want je doet toch allebei dingen waar je niet betaald voor krijgt, maar waar je beiden voordeel van hebt? Voorbeeld: je neemt een week vrij om een bepaalde klus te doen (schilderen, grote voorjaarsschoonmaak, tuin netjes maken, noem maar op). Als je een week verlof had verkocht, had je er enkele honderden euro's voor gekregen. In plaats daarvan gebruik je je tijd (=geld) om iets voor het huishouden te doen wat je beiden deelt. Kortom: bij zuivere gescheiden financiën zou je partner jou moeten compenseren voor het 'verlies' in inkomsten. Klinkt erg absurd.



Ik ben geenszins van plan om mensen te overtuigen om gezamenlijke financiën er op na te houden wanneer men dat niet wil. Wel ben ik erg benieuwd naar:

1) Hoeveel vivaforumbezoekers houden er gescheiden financiën op na?

2) Waarom willen mensen in hun relatie van alles samen doen (bijvoorbeeld kinderen krijgen, huis kopen), maar niet hun geld delen met de ander?



*) Begrijp me niet verkeerd, bij een startende relatie snap ik wel dat je niet meteen al je spaargeld op een bult gooit en alles gaat delen. Dit topic gaat over relaties waarbij men getrouwd is of al jaren samenwoont.



EDIT: Poll titel en keuzes zijn niet correct geplaatst en kunnen niet aangepast worden.

Titel moet zijn:

"Poll: Je hebt een lange tijd een relatie. Gescheiden financiën zijn:"

Keuzes:

"Normaal: wat ik verdien is van mij, wat mijn partner verdient is van hem/haar"

"Niet normaal: alles is van ons samen"



EDIT2: Ik zie nu dat vanwege de manier waarop ik in de poll de titel en keuzes formuleer, het kan lijken alsof ik mensen uitlok om neerbuigend te doen over gescheiden financieen. Dit is niet mijn insteek. Betere weergave zou dus zijn:

Titel:

"Poll: Je hebt een lange tijd een relatie. Gescheiden financiën zijn voor mij:"

Keuzes:

"Normaal: wat ik verdien is van mij, wat mijn partner verdient is van hem/haar"

"Niet normaal: alles is van ons samen"

Je hebt een lange tijd een relatie. Gescheiden financiën zij

Totaal aantal stemmen: 219

Normaal: wat ik verdien is van mij, wat mijn partner verdien (48%)
Niet normaal: alles is van ons samen (52%)
Alle reacties Link kopieren
Er is ook nog een tussenweg he.



Mijn vriend en ik hebben ieder onze eigen bankrekening en een gezamenlijke. Ik draag meer bij aan de gezamenlijke, en daar worden de vaste lasten + boodschappen van betaald.



Ik vind gewoon niet dat het mijn vriend iets aan gaat dat ik 100 euro aan een paar schoenen besteedt. Ik zou me dan weer ergeren aan het zoveelste computerspel wat hij koopt.
Geen van beiden. We hebben gezamelijke lasten en persoonlijke lasten. Die gezamelijke lasten betalen we samen, de eigen lasten zelf. En dus ook een gezamenlijke (ok, moeten we nog steeds regelen) rekening en een eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
Who cares wat mensen doen. Iedereen maakt zijn eigen beslissing en voor allebei de systemen zijn er meerdere redenen te verzinnen waarom je het wel of niet zou gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Vergeten te vermelden in de OP, maar gezamenlijke financiën sluiten eigen zakgeld natuurlijk niet uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 mei 2015 @ 12:37:

Geen van beiden. We hebben gezamelijke lasten en persoonlijke lasten. Die gezamelijke lasten betalen we samen, de eigen lasten zelf. En dus ook een gezamenlijke (ok, moeten we nog steeds regelen) rekening en een eigen rekening.Zo doen wij het ook.
Hoezo een voet tussen de deur. Dat is echt onzin. Ik verdien minder en ga misschien ook minder werken en ik ga niet van mijn partner eisen om dingen voor mij te betalen.



Ook het splitsen is een apart verhaal want ik verdien minder moet ik dan wel 50/50 mee betalen aan vaste lasten?



Gelukkig doet iedereen het op z'n eigen manier.
Ik heb absoluut geen enkele mening over de financieen van anderen. Het maakt nogal verschil of je inkomens overeenkomen of niet, of er een eigen bedrijf is of niet, of er kinderen uit eerdere relaties zijn of niet, of er een gelijkwaardig uitgavenpatroon is of niet, of er hetzelfde wordt gedacht over geld of niet en of beide families ongeveer even rijk zijn of niet.



Wij waren piepjong en hadden niks, dus alles gaat hier op een hoop, we verdienen evenveel, werken evenveel, geen eigen bedrijven of rijke families. Uitgeven doen we evenveel, we denken er hetzelfde overl geen probleem.



Maar je stelling vind ik absurd. Want er zijn 1000 situaties te bedenken waarin onze vorm domweg heel onverstandig zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nóóit meer gooi ik alle financiën op één hoop.

Daar ben ik ooit voor duizenden euro's mee het schip in gegaan.



Ik ben en blijf altijd financieel onafhankelijk.



En ook wat Sorcha zegt.

Ik wens geen verantwoording af te leggen over hoe ik míjn zelfverdiende geld uitgeef.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 16 jaar bij elkaar. Koophuis, kind. En we hebben gescheiden financiën. Bevalt ons prima. We storten naar rato maandelijks naar de betaalrekening voor de vaste lasten. De rest van het geld is van onszelf. Onze spaarrekeningen zijn beiden even groot.



Het leuke is dat je elkaar dingen cadeau kan doen en dat het dan ook echt een verrassing is. Niet: 'waarom heb je dat dure hotel nou geboekt in plaats van dat goedkope?' Enz.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik een raar topic. Vriend en ik zijn nu 5 jaar samen. En hebben gescheiden rekeningen. Echter als er iets gekocht moet worden gaat t geregeld via zijn of mijn rekening. Als ik bv op mp iets koop en tegenpartij heeft Rabo dan gaat t via zijn rekening. Als ik iets moet kopen voor het huis koop ik het zelf en verwacht ik geen geld terug van hem, rekeningen van hem betaal ik ook geregeld. Zie niet in waarom we een gezamelijke rekening zouden moeten hebben..
Alle reacties Link kopieren
@Matroesjka, @GateKeeper: maar is het eigen geld dan je salaris minus jouw deel van de gezamenlijke kosten, of gaan alle inkomsten in 1 pot waar jullie beiden evenveel zakgeld uit krijgen?
quote:BellatrixVanDetta schreef op 20 mei 2015 @ 12:49:

Nóóit meer gooi ik alle financiën op één hoop.

Daar ben ik ooit voor duizenden euro's mee het schip in gegaan.



Ik ben en blijf altijd financieel onafhankelijk.



En ook wat Sorcha zegt.

Ik wens geen verantwoording af te leggen over hoe ik míjn zelfverdiende geld uitgeef.Hm. Hier gaat dus al 12 jaar alles op 1 rekening, maar ik heb nog nooit verantwoordin af hoeven leggen over mijn geld hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er eigenlijk mis mee om te leven met een voet buiten de deur? Veel duurzame relaties lopen ooit stuk, dus het heeft voordelen om beiden een zekere mate van onafhankelijkheid te bewaren.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gewoon alles op 1 hoop. Als we uit elkaar zouden gaan dan wordt alles gewoon 50/50 verdeeld. Ook al verdien ik meer als partner. We delen een leven met elkaar en dat Is niet in geld uit te drukken. Dat voorbeeld van die week vrij vind ik dus heel ver gaan. Kan me niet voorstellen dat mensen dat zo uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik was weer eens mosterd.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Uhm,



Mijn inkomen is misschien 1/10 van dat van mijn partner? Nog niet eens lol...

Onze vermogens zijn ook geheel verschillend in verhouding... Ik denk als we alles financieel gescheiden zouden houden van elkaar dat we een hele moeizame relatie zouden hebben.



Misschien is het anders bij stelletjes die gelijkwaardig aan elkaar zijn op dat gebied? Maar ik vind het echt zo vreemd als mannen financieel niet voor hun vrouw zorgen!
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog: ik wil alleen maar latten. Dus mijn huis blijft van mij en mijn geld wil ik tijdens 'n relatie uiteraard best gebruiken om dingen samen te kunnen ondernemen of m'n geliefde iets duurs kado te doen, maar bij einde relatie dan gaat er geen cent meer naar de ex.
Shoot first, ask questions later!
Ik ga niet voor een ander bepalen wat normaal is. Wij hebben alles op één hoop, maar als anderen dat anders willen regelen is dat helemaal prima. Ik denk dat wel dat "alles op één hoop" alleen werkt als je allebei ongeveer hetzelfde denkt over de financiën. Een spaarder en een gat in de hand gaan dan niet samen. Wij geven niet buitensporig veel uit en sparen genoeg.



Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat er echt naar bedragen wordt gekeken bij partners. Ik ga ervan uit dat iedere partner zijn best doet om zoveel mogelijk bij te dragen binnen het gezin. Dat de één dan 3000 verdient en de ander 1000 zou eigenlijk niet uit moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:boterhammie schreef op 20 mei 2015 @ 12:48:

Hoezo een voet tussen de deur. Dat is echt onzin. Ik verdien minder en ga misschien ook minder werken en ik ga niet van mijn partner eisen om dingen voor mij te betalen.



Ook het splitsen is een apart verhaal want ik verdien minder moet ik dan wel 50/50 mee betalen aan vaste lasten?



Gelukkig doet iedereen het op z'n eigen manier.Als je minder verdient en daardoor niet 50-50 wil betalen, en je gaat daarna ook nog eens minder werken, dan dwing je je partner dus feitelijk wel om dingen voor jou te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat vooral mensen die een mislukte relatie hebben gehad op die manier een nieuwe relatie instappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dreamer084 schreef op 20 mei 2015 @ 12:53:

Wij hebben gewoon alles op 1 hoop. Als we uit elkaar zouden gaan dan wordt alles gewoon 50/50 verdeeld. Ook al verdien ik meer als partner. We delen een leven met elkaar en dat Is niet in geld uit te drukken. Dat voorbeeld van die week vrij vind ik dus heel ver gaan. Kan me niet voorstellen dat mensen dat zo uitrekenen.En toch zijn er de laatste tijd meer mensen die zo leven viel mij op.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis007 schreef op 20 mei 2015 @ 12:52:

[...]



Hm. Hier gaat dus al 12 jaar alles op 1 rekening, maar ik heb nog nooit verantwoordin af hoeven leggen over mijn geld hoor.



Ik wel.

En tegen dezelfde lul die mij het schip liet ingaan.



Ik doe het nu als Redbulletje.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:NosceTeIpsum schreef op 20 mei 2015 @ 12:52:

@Matroesjka, @GateKeeper: maar is het eigen geld dan je salaris minus jouw deel van de gezamenlijke kosten, of gaan alle inkomsten in 1 pot waar jullie beiden evenveel zakgeld uit krijgen?Salaris wordt bij ons op eigen bankrekening gestort en het deel van de gezamenlijke kosten wordt overgemaakt naar de gezamenlijke rekening. Ik beheer wel de bankrekening waar de eigen kosten van partner afgaan, hij is administratief niet goed onderlegd. Ik geef maandelijks door wat voor bedrag hij moet overmaken en ik zorg voor de betalingen daarvan.
Ex en ik hadden gescheiden financiën en een gezamenlijke rekening. Niet om alvast met 1 voet buiten de deur te staan, wel om een vorm van autonomie te behouden. Achteraf gelukkig maar, anders had ik helemaal niets gehad toen we uit elkaar gingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven