Geld & Recht alle pijlers

proefdruk geboortekaartje

27-02-2014 16:37 29 berichten
Misschien zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben? We hebben zelf ons geboortekaartje ontworpen en willen dit digitaal of "echt" (offset) laten drukken.



Bij meerdere drukkerijen heb ik een offerte aangevraagd omdat ik een idee wil hebben van de prijs. Bij een aantal vond ik de prijs acceptabel of die stonden dusdanig goed bekent dat ik een digitale proefdruk zou willen ontvangen. Het gaat immers om een redelijk groot bedrag (150-250 voor digitaal 80 kaartjes drukken, 300-400 voor een echte druk).



Nu heb ik twee locale drukkerijen gevraagd maar die willen 15 en 20 euro vragen voor het maken van een digitale proefdruk. Dat vind ik eigenlijk best veel geld. Eigenlijk had ik verwacht dat dit kosteloos is (je wil immers "de opdracht") of dat je een kleine vergoeding betaalt voor materiaalkosten en verzenden.



Dus mijn vraag: zijn 15/20 euro normale bedragen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ze zelf bij een kopieshop af laten drukken. En ik was heel tevreden met het resultaat. Ze hebben keuze uit veel soorten papier en de kleuren kwamen goed overeen. Een proefdruk is ook een stuk goedkoper. Ik zou daar dus ook eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hoefden niks te betalen, maar wij hebben ook het kaartje bij die drukkerij uitgezocht en meteen de opdracht gegeven voor het drukken van alle kaartjes als we akkoord gingen met de proefdruk. Weet niet meer precies de hoeveelheden, maar ik meen 50-60 kaartjes voor ongeveer 200 euro, bij de drukkerij op de hoek. We hebben daar ook onze trouwkaarten gehaald en bij een volgend kind gaan we er weer heen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is wel erg veel geld! Wij hebben de kaartjes (deels) zelf ontworpen via een site op internet (Je hebt er echt heel veel). We hebben er toen alvast 2 ( kaar voor jongen & kaart voor meisje) naar ons adres laten sturen om te bekijken. Dit kostte iets van 3 euro (net zoals je normaal een kaartje via internet verstuurd).

Ons ontwerp konden we via die site bewaren en zodra ons kindje geboren was hebben we de naam, het gewicht etc. aangepast. Een dag later hadden we ze in huis.
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn papierenproefdruk laten maken bij kaarten-drukken.net. Dat is een relatief goedkope online drukker, maar wel echt drukwerk (geen printen) In principe is een proefdruk gratis, maar dan moet je wel de bestelling daar ook plaatsen. Anders betaal je geloof ik 10 euro.



Vooraf heb ik overigens een papierwaaier aangevraagd. Die is kosteloos. Zodat ik al wist welk papier ik wilde voor de proefdruk. De proefdruk was prima, dus nu wachten tot de baby geboren is om het definitieve bestand aan te leveren



Toevoeging: wij betalen ¤ 75 voor 100 luxe enkelvoudige kaarten, dubbelzijdig full color gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
't ligt eraan of het veel geld is.



Voor een proefprint is het inderdaad veel geld, voor een proefdruk is het een zeer acceptabel bedrag. Bij drukken betaal je namelijk altijd instelkosten. Deze kosten moeten altijd gemaakt worden, ongeacht het aantal exemplaren, dus ook bij een enkele proefdruk.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Ok, wij hebben een dubbelgevouwen vierkante kaart in twee kleuren.



micera, dat is weinig geld voor echt drukwerk. 10 euro vind ik nog wel redelijk.. ik ga daar in ieder geval ns kijken



Edit: het gaat om een digitale print/druk. Dus ik verwacht niet dat ze een drukpers klaarmaken



Ik heb beide bedrijven om twee prijzen gevraagd; kosten voor echt drukken en de kosten voor een digitale druk (wat volgens mij printen is??) een echte proefdruk willen ze niet leveren, dat snap ik ook wel. Volgens bedrijven zitten de kosten voor een digitale druk in oa. het bijsnijden, de postzegel, het opstarten van de machine, en het drukklaar maken van het bestand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt een papieren proefdruk thuis gekregen. Dat was wel fijn, want daardoor heb ik besloten toch nog kleine wijzigingen in het definitieve ontwerp aan te brengen. Ben tot nu toe dus erg tevreden over deze drukker, zeker gezien de leuke prijs.
Alle reacties Link kopieren
Micera,

Hoe weet je dat zij echt drukken en niet printen? Ik kan het niet uit hun website halen en de prijs die jij noemt klinkt niet als een offsetprijs....



Bij een standaard geboortekaartje kost het meestal niets, dan krijg je vaak een digitale proef.



¤15-¤20,- voor een special kaartje vind ik wel hoog, maar misschien zitten daar ook wat opmaakkosten bij, ze moeten het tenslotte printklaar maken...
Alle reacties Link kopieren
Er wordt op de website enkel gesproken over drukken, en bedrukt werk.Het verschil tussen print en drukwerk zie je overigens ook gewoon. Als je de papierwaaier aanvraagt zie je niet alleen het papier, maar ook het drukwerk zelf. Dus kan je thuis de kwaliteit beoordelen.



Ik vond het wel fijn om vooraf een papierenproefdruk te ontvangen, zodat je het resultaat echt kan beoordelen. Dat is toch anders dan een digitale print. In mijn geval maakte dat ook wel uit, omdat ik een luxe papiersoort met een structuur had uitgekozen, waardoor details in het drukwerk op een speciale manier uitkwamen. Dat zag je pas bij de proefdruk (en natuurlijk niet op je beeldscherm).
Alle reacties Link kopieren
Kaarten-drukken.net houden zich niet aan de wet, je kunt alleen volledig vooruit betalen. Daarnaast vond ik het belachelijk dat ik de volledige factuur moest betalen, voordat ik de proefdruk ook maar opgestuurd kreeg. Ik heb nog gevraagd of ik dan de helft kon betalen, maar zo werkte dat niet volgens hen. Prutsers.



Ik heb mijn kaarten daarna online bij Kaartmix.nl besteld. Ontzettend goede service, was wel een paar tientjes meer kwijt, maar kreeg 3 keer een gratis proefdruk (ik wilde toch steeds iets veranderen haha) alle enveloppen kosteloos van tevoren opgestuurd en de rekening na het ontvangen van de uiteindelijke kaartjes. Kan niet anders zeggen dan dat ik supertevreden ben.
ok, kaartmix staat ook op mijn lijstje
Alle reacties Link kopieren
Micera,

Als je verder kijkt behoren ze bij een bedrijf dat ook print in hun bedrijfsnaam heeft staan.... Veel soorten papier zijn geschikt om digitaal te printen, die papierwaaier zegt mij dus niet zoveel. Ze noemen het wel drukken in hun verhaal, maar ze kunnen er net zo goed printen mee bedoelen en ik denk ook dat dat is wat ze doen...... Het kan gewoon niet voor die prijs die jij noemt en dan ook nog eens in full colour namelijk. Dan zouden ze 8 offsetplaten moeten maken, of 4 als het een schoon en weer drukvelindeling heeft.
Alle reacties Link kopieren
@tjoek: klopt inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je daarom een andere keuze maakt. Dat vind ik ook een nadeel van deze site. Maar het voordeel van de prijs vond ik groter
Alle reacties Link kopieren
Het is me niet helemaal duidelijk. Je wilt een digitale druk/print. Wil je dan een fysiek papiertje wat gedruk/geprint is of een digitale versie van je kaart?



Want als je de kaart zelf ontworpen hebt, lijkt me dat je die al digitaal hebt en je dus al weet hoe deze eruit gaat zien.



Maar wil je iets fysieks, dan heeft de drukker hier natuurlijk kosten aan. Ik snap dat ze deze doorberekenen aangezien het nog niet zeker is dat jij bij hun jouw kaartjes gaat bestellen.



Edit: Als je wilt weten hoe dit eruit gaat zien op papier, kun je het ook gewoon zelf uitprinten. Maar dan heb je natuurlijk niet het echte resultaat zoals deze eruit zou zien als het gedrukt wordt. Dat is ook de reden dat er kosten zijn, zij moeten het laten zien zoals het er straks uit zal gaan ziet.
Ik vind dat wel duur voor een proefkaart. Wij hebben onze trouwkaart hier laten maken en die vragen maar een paar euro voor een proefdruk.
Alle reacties Link kopieren
@koekkie: je hoeft mij niet te geloven, dat maakt voor mij niks uit. Als je het vanuit het bedrijf zelf wilt weten kan je altijd nog even contact met ze opnemen om het na te vragen. Ik vond dat niet nodig, aan de hand van de website en het resultaat van de papier-waaier.
@chocolol ik wil de fysieke versie van mijn kaart. Ik wil ook best wat betalen (lees mijn OP maar) maar ik vroeg me gewoon af of 15/20 euro redelijke bedragen waren. Als dit redelijke bedragen zijn moet ik dat gewoon accepteren, en betaal ik dat ook met liefde. Maar ik lees dat dit dus wel wat aan de hoge kant van het spectrum zit.



Edit: zelf printen is dus geen optie, ik wil weten hoe de kleuren eruit komen in combinatie met het papier van de drukker.



@micera ik heb in ieder geval een papierwaaier aangevraagd, ben ook op zoek naar wat dikker papier..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze trouwkaarten gisteren binnen gekregen en ook zelf ontworpen. We hebben ze ook laten drukken/printen, hoe je het noemen wil, bij kaarten-drukken.net.

Ik vind ze er mooi uitzien hoor, niks mis mee. Ik heb ook eerst de papierwaaier aangevraagd om te kijken welke soorten papier er zijn. Toen 1 proefdruk besteld daar, om te zien hoe de kleuren waren en het papier enz. Maar dat was iets van 8 euro geloof ik. Daarna hadden we nog wat proefkaarten nodig, omdat de tekst anders was, of we toch nog wat aan de lay-out enzo wilden veranderen. Deze proefkaarten heb ik bij koningkaart besteld, omdat een proefkaart daar maar 1,80 is. Dan krijg je dus wel even ander papier e.d. maar om de lay-out te bekijken vond ik dat niet erg. Toen we eruit waren heb ik alle kaarten bij kaarten-drukken.net weer besteld. Gewoon je afbeeldingen sturen met we transfer en zij zorgen dat het goed op de kaart komt. Is hier tenminste allemaal prima gelukt en had ze binnen 2 dagen al in huis. Ik ben dus wel tevreden.
Even nagevraagd bij een bevriende grafisch ontwerper die geboortekaartjes ontwerpt en laat drukken. Bij een digitale druk oplage van 130 (27 cm bij 13,5 cm, dubbelgevouwen, fullcolor binnenkant en omslag inclusief rillijn) 120,- Proefdruk was gratis (bewijs dat ze kunnen leveren). Gewone drukker in de stad.
Even toevoegen was een Copyshop/drukker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vragen of die 15-20 euro van het eindbedrag afgehaald kan worden als je besluit bij die drukker alles af te laten drukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ¤50 betaald voor 50 kaartjes met enveloppen, bij Hallmark (wel met kortingscodes, via de mail ontvangen in een nieuwsbrief en gezocht op internet). Ik was er zelf enorm blij mee, vond ze echt mooi. Mooi dik linnenpapier en echt kwaliteit drukwerk. En aangezien iedereen tegenwoordig zelf zijn kaartjes ontwerpt (al dan niet met foto) was ik heel uniek met mijn kant en klare kaartjes.



Edit: hier heb je natuurlijk weinig aan, maar als de kosten je echt tegen gaan staan is het wel een optie. Proefdruk daar is iets van twee euro of zo.
quote:fifel schreef op 27 februari 2014 @ 19:09:

Ik heb ¤50 betaald voor 50 kaartjes met enveloppen, bij Hallmark (wel met kortingscodes, via de mail ontvangen in een nieuwsbrief en gezocht op internet). Ik was er zelf enorm blij mee, vond ze echt mooi. Mooi dik linnenpapier en echt kwaliteit drukwerk. En aangezien iedereen tegenwoordig zelf zijn kaartjes ontwerpt (al dan niet met foto) was ik heel uniek met mijn kant en klare kaartjes.



Edit: hier heb je natuurlijk weinig aan, maar als de kosten je echt tegen gaan staan is het wel een optie. Proefdruk daar is iets van twee euro of zo.



Dat kan natuurlijk ook



Ik heb alleen zelf een kaartje getekend/ontworpen, en dat zou ook zo zonde zijn van de moeite. Het "unieke" kan me ook geen hout schelen, ik wilde gewoon een specifiek idee/kaartje en dat heb ik niet gevonden in de kaartjes-webshops.



De totale kosten staan me niet tegen, ik wil best wat meer betalen voor goede kwaliteit. Maar ik vind 15/20 euro voor een proefdruk gewoon veel geld. Zoals iemand eerder zo goed verwoorde, ik zie een proefdruk als een bewijs van de drukker dat ze (goede kwaliteit) kunnen leveren, en als onderdeel van de offerte. De meeste mensen bevestigen dat dit vrij veel geld is voor een print.



Ik heb nu een proef bij kaartmix besteld (twee eigenlijk in verschillende papiersoorten) en de papierwaaier van kaarten-drukken. Morgen loop ik even langs de copyshop met de vraag wat die kunnen doen.. Echt super dat jullie meedenken



Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag. Het gaat dus niet om een (gedeeltelijk) ontwerp via een site (die kom ik erg veel tegen), maar ik heb iets gemaakt in een soort van photoshop..
Alle reacties Link kopieren
10 euro is inderdaad een normalere prijs, of gratis. Voor digitaal printen dan. Echt drukwerk is inderdaad duurder. Zou gewoon nog even wat rondmailen, de drukkerij hoeft toch ook niet bij je in de buurt te zitten? Bij www.damengrafia.com in Haarlem kost het 10 euro en bij www.evorepro.nl in Alphen a/d Rijn is het gratis, weet ik uit ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven