Geld & Recht alle pijlers

Recht op WW?

11-04-2017 15:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb ik recht op ww als ik zelf, na het zoveelste losse contract, niet meer verder wil? Contract verloopt 23 mei as. Heb oorspronkelijk bij deze werkgever 15 uur per week gewerkt, maar werk nu als invaller, soms 40 uur per week en soms 10 en alles er tussen in. Ik ben aan het kijken voor een baan met meer regelmaat....maar stel die heb ik niet gevonden per de 23ste mei?

Kan ook best dat mijn werkgever mij voorlopig niet meer nodig heeft hoor....dat hoor ik pas 2 weken van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Eh nee..
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Nee
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Je kunt hooguit semi-illegaal met je werkgever afspreken dat hij je geen nieuw contract gaat aanbieden, maar daar moet hij wel zin in hebben. Wordt vast steekproef gewijs gecheckt. UWV stelt die vraag in ieder geval wel aan jou.
quote:dat hoor ik pas 2 weken van tevoren.Dat hoort je werkgever uiterlijk een maand van tevoren door te geven. Voor elke dag dat hij te laat is kun je een schadevergoeding krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oke domme vraag dus......ben er niet in thuis zoals jullie wel merken.



In feite ben ik nu overgeleverd aan de grillen van mijn werkgever.....na 15 jaar in vast dienstverband overgestapt naar andere werkgever ivm verhuizing. Als alleenstaande moeder van 4 kinderen [ geen PA en KA ] vele jaren keihard gewerkt om het financieel te redden, ben ik verhuisd naar andere stad en ook een andere baan. Ik was in de gelegenheid nu minder uren te gaan maken op vaste tijden. Daarop ben ik aangenomen...maar na 3 mnd al verviel die funktie en werd ik invaller. Elke keer weer de vraag of mijn contract verlengd gaat worden....ik heb hierin dus geen enkele zeggenschap over, behalve ander werk zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 11 april 2017 @ 15:52:quote:dat hoor ik pas 2 weken van tevoren.Dat hoort je werkgever uiterlijk een maand van tevoren door te geven. Voor elke dag dat hij te laat is kun je een schadevergoeding krijgen.MITS je contract langer is dan een half jaar. Bij contracten tot een half jaar is dit korter.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort contract heb je dan dat het steeds maar verlengd mag worden? Ik sta al jaren steeds na 3 (nu 2) contracten op straat...



En wat is PA en KA?
Alle reacties Link kopieren
PA is partneralimentatie KA kinderalimentatie.



Kreeg eerst via werkgever 3mnd contract. Vervolgens een 7 mnd contract. Daarna payrolling een 3 mnd contract en nu dus een 5 mnd contract wat bijna afloopt.
Heb je dus nog 4 maanden recht op een contract.

Als je zelf aangeeft niet meer verder te willen, heb je geen recht op WW. Wellicht wel bijstand?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen recht hebt op WW kun je bij de gemeente WWB aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je ongelofelijk verwend prinsessen gedrag vertoond.



Er zijn mensen die werken al jarenlang via het ene tijdelijke contract na het andere.



Jij het je vaste baan zelf opgezegd omdat je wat anders wilde. Dan had je kunnen verwachten dat je bij je volgende baan niet gelijk een vast contract zou krijgen.



Wees blij dat je contract steeds verlengd is.



En nee natuurlijk heb je geen recht op ww als je zelf je contract weigert.



Maar je kan het vast wel op de akkoordje gooien met je werkgever. Die wil namelijk liever niet iemand in dienst die daar geen zin in heeft. Die wil vast wel zeggen dat je ontslagen bent zodat hij iemand in dienst kan nemen die wel wil
Alle reacties Link kopieren
Beste Sugarmiss,



Ben geen prinses, nooit geweest ook. Ben na een hele moeilijke scheiding alleen verder gegaan met mijn 4 kinderen. Ex heeft nooit 1 cent AK betaalt. Heb daardoor jaren 45 plus uren per week gemaakt om te overleven. Was zwaar, maar heb het gered. Nu mijn kinderen jong volwassenen zijn en studeren en ik een nieuwe partner heb, ben ik in de gelegenheid om minder uren te gaan maken. Dus vandaar een andere baan met 15 uur per week. Maar helaas is dat stilletjes aan veranderd in een soort continu oproepbaar zijn dat resulteert in weer zo'n 30 a 40 uur per week.

Ik ben juist heel loyaal naar mn werkgever wat ik zeg zelden nee.....hij ziet me niet graag vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook; je krijgt gewoon geen WW als je vrijwillig opstapt. Ik neem aan dat dat jou wel logisch in de oren klinkt?
Alle reacties Link kopieren
Volgend mij moet hij je nu een vast contract gaan geven. Ik zou het even moeten na zoeken, maar sinds juli 2015 zijn de regels veranderd. Je mag nog maar 2 jaar tijdelijke contracten, maar je mag in die 2 jaar maar 3x een tijdelijk contract daarna moet het vast. Ik weet niet of payrolling mee telt, maar je zit nu sowieso aan je 3e contract in 2 jaar tijd.
Als je contract 23 mei afloopt en ze bieden geen nieuwe aan ( zo te lezen moet dat een vast contract zijn) heb je wel recht op WW.

Als je een vast contract krijgt heb je de zekerheid die je wil.



Ik zou niet nu al zelf gaan opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heb het even gecheckt

https://www.rijksoverheid ... ract-in-een-vast-contract



Je had met dit contract al een vaste moeten krijgen. Dit is je 4e tijdelijke in 2 jaar en dat mag dus helemaal niet. Blijf me er over verbazen dat werkgevers die regels zo slecht kennen.

Je zou nu in princiepe een vast contract kunnen 'eisen' want dit is je 4e dus je hebt er al recht op. Of je andere optie is om hem even op de juiste wetgeving te attenderen, met de mededeling dat als hij hem de volgende keer verlengt dat het toch echt vast moet zijn. Grote kans dat ie dat iet doet en dan heb je hem waar je hem hebben wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:laborantje schreef op 11 april 2017 @ 22:39:

Volgend mij moet hij je nu een vast contract gaan geven. Ik zou het even moeten na zoeken, maar sinds juli 2015 zijn de regels veranderd. Je mag nog maar 2 jaar tijdelijke contracten, maar je mag in die 2 jaar maar 3x een tijdelijk contract daarna moet het vast. Ik weet niet of payrolling mee telt, maar je zit nu sowieso aan je 3e contract in 2 jaar tijd.De CAO kan afwijken, dus zo stellig dit beweren klopt niet.
Alle reacties Link kopieren
Even lezen, ik beweer het niet stellig. Ik zeg: volgens mij en ik moet het even na zoeken... en dan heb ik in mijn post daarna gedaan.



Een Cao mag nooit nadeliger zijn dan de wetgeving. Een Cao waarin meer dan 3 contracten zijn toegestaan in 2 jaar (mits er geen pauze van meer dan 6 maanden tussen zit) kan dus helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja dat was ik vergeten; te lezen.



In je laatste bericht ben je naar mijn mening behoorlijk stellig. Hoe dan ook weet je in feite erg weinig tot niks van deze TO dus dan lijkt me dat TO dit zelf beter uit kan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoef ook niks te weten over deze TO zij beschrijft hoeveel contracten zij heeft gehad en met de kennis over de wetgeving die ik heb kan ik hier zeker vrij stellig in zijn. Ik zit al meer dan 10 jaar bij de ondernemingsraad en heb regel personeelszaken bij mijn vriend zijn bedrijf dus weet zeker waar ik het over heb. Als je even de moeite neemt om de link te lezen kan je daar zelf zien dat het klopt.



TO als ik jou was zou ik even langs het juridisch loket gaan om te kijken of je nu al recht hebt om een vast contract te eisen omdat dit je 4e contact is. Sowieso niet zelf opzeggen op dit moment want dan heb je geen recht op ww.
quote:laborantje schreef op 11 april 2017 @ 23:06:

Even lezen, ik beweer het niet stellig. Ik zeg: volgens mij en ik moet het even na zoeken... en dan heb ik in mijn post daarna gedaan.



Een Cao mag nooit nadeliger zijn dan de wetgeving. Een Cao waarin meer dan 3 contracten zijn toegestaan in 2 jaar (mits er geen pauze van meer dan 6 maanden tussen zit) kan dus helemaal niet.Er zijn wel cao afwijkingen mogelijk al naar gelang de aard van het werk. Ik werk in zo'n functie waar je meer contracten over een langere periode mag hebben voordat het vast wordt. Ik zou dus iets minder stellig zijn als ik jou was.
quote:laborantje schreef op 11 april 2017 @ 23:17:

met de kennis over de wetgeving die ik heb kan ik hier zeker vrij stellig in zijn.Je kennis schiet tekort, dat is wel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:laborantje schreef op 11 april 2017 @ 22:39:

Volgend mij moet hij je nu een vast contract gaan geven. Ik zou het even moeten na zoeken, maar sinds juli 2015 zijn de regels veranderd. Je mag nog maar 2 jaar tijdelijke contracten, maar je mag in die 2 jaar maar 3x een tijdelijk contract daarna moet het vast. Ik weet niet of payrolling mee telt, maar je zit nu sowieso aan je 3e contract in 2 jaar tijd.





Overstappen naar payrolling betekent dat je in dienst komt van een ander bedrijf, de pay roller

Telt dus niet mee voor de 3 contracten in 2 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven