Geld & Recht alle pijlers

rechtsbijstand verzekering ja of nee?

22-08-2016 14:47 48 berichten
Misschien een beetje stom, maar nooit over nagedacht. Maar nu de buurvrouw wat gedoe had met haar verzekeraar had ze via de rechtsbijstandverzekering een advocaat toebedeeld gekregen. En toen dacht ik, o ja, moet ik ook zo'n verzekering....

Maar ik vind het best een duur geintje per maand. En wat heb je er aan?

Dus mijn vraag, ja of nee, en waarom wel/niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rechtsbijstandverzekering met module verkeer, omdat ik in mijn omgeving zoveel gedoe rondom aanrijdingen heb zien gebeuren dat die paar euro mij dat wel waard is.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er aan of je een potje hebt om een advocaat te kunnen betalen.

Ik heb dat potje, dus nee ik wil geen verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Voor verkeer is een hele andere soort verzekering. Die heb ik wel
Alle reacties Link kopieren
Rechtsbijstand is niet zo duur, toch?

Inderdaad, als je genoeg geld achter de hand hebt om een advocaat te betalen, heb je het niet nodig. Anders is het wel aan te raden......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:chantalzr-7 schreef op 22 augustus 2016 @ 14:51:

Voor verkeer is een hele andere soort verzekering. Die heb ik welOnzin. Rechtsbijstand is rechtsbijstand. Dat de ene verzekering zich beperkt tot verkeerszaken, terwijl de andere betrekking heeft op alle zaken, doet daar niets aan af.
Oh dear, how sad, never mind.
ik kwam op verschillende websites uit op ongeveer 20 euro per maand, met alle modules erin. Niet idioot veel, maar ik vraag me dan altijd af of ik me voor alles moet verzekeren.. of toch maar niet..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er alleen eentje bij mijn autoverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf, voor verkeer zit het vaak in je auto verzekering, maar daar heb je weinig aan als je op de stoep loopt en door een scooter van je sokken gereden wordt. Daarnaast is een rechtsbijstandverzekering ook heel handig voor zaken rondom werk en inkomen. Alleen daarvoor zou ik het al aanraden. Al kan een vakbond soms ook voor juridische hulp zorgen in die gevallen, ik vertrouw vakbonden daar echter niet zo mee. Daarnaast wil ik geen lid van een vakbond worden omdat die niet passen bij mijn politieke mening en ik van mening ben dat ze zich te veel met politiek bemoeien. Vakbonden zijn daarnaast ook niet gratis.



Een rechtsbijstandverzekering hoeft niet duur te zijn, maar ja als je hem nooit nodig hebt dan is het weggegooid geldt.

Echter, heb je ooit wel juridische hulp nodig dan scheelt het je zo veel geld.



Ik zou als ik jou was gewoon even rondshoppen, dan zijn er prima betaalbare rechtsbijstandverzekeringen te vinden. Vaak kun je ook korting krijgen als je je verzekeringen bij de zelfde maatschappij onder brengt.

Zelf hebben mijn vriendin en ik onze rechtsbijstand, aansprakelijkheid, inboedel en reisverzekering allemaal in 1 polis bij onze bank lopen. Dat scheelt toch wat ten opzichte van wanneer we ze los hadden.
Alle reacties Link kopieren
zeker doen: een advocaat zonder verzekerd te zijn kost als snel honderden euro's per uur (geen geintje) je bent voor juridische bijstand om wat voor reden dan ook al snel duizenden euros kwijt. ik ben verzekerd en ook voor rechtsbijstand voor mijn werk: heb ik r al dubbel en dwars uit: 2x was er een overname van een bedrijf (bij 2 verschillende werkgevers aar ik had gewerkt en 1x wilde men mij inruilen voor een jonger exemplaar (mn contract liep af en men wilde mij 2 maanden eerder naar huis sturen zonder loon te betalen) was geen aanleiding toe dat ik slecht mijn werk deed (in tegenstelling) dus dat was 1 telefoontje va mijn rechtsbijstand naar de werkgever en het probleem was opgelost. kreeg doorbetaald, dertiende maand en bonus gestort en het bedrijf had het nakijken.



in deze tijd kun je eigenlijk niet meer zonder. wat als je aan wordt geklaagd of je krijgt een ongeluk oid? is maar 15 euro ofzo per maand. das bij wijze van 1 bioscoop kaartje... waar praat je over?
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 22 augustus 2016 @ 14:57:

Het hangt er vanaf, voor verkeer zit het vaak in je auto verzekering, maar daar heb je weinig aan als je op de stoep loopt en door een scooter van je sokken gereden wordt. Daarnaast is een rechtsbijstandverzekering ook heel handig voor zaken rondom werk en inkomen. Alleen daarvoor zou ik het al aanraden. Al kan een vakbond soms ook voor juridische hulp zorgen in die gevallen, ik vertrouw vakbonden daar echter niet zo mee. Daarnaast wil ik geen lid van een vakbond worden omdat die niet passen bij mijn politieke mening en ik van mening ben dat ze zich te veel met politiek bemoeien. Vakbonden zijn daarnaast ook niet gratis.



Een rechtsbijstandverzekering hoeft niet duur te zijn, maar ja als je hem nooit nodig hebt dan is het weggegooid geldt.

Echter, heb je ooit wel juridische hulp nodig dan scheelt het je zo veel geld.



Ik zou als ik jou was gewoon even rondshoppen, dan zijn er prima betaalbare rechtsbijstandverzekeringen te vinden. Vaak kun je ook korting krijgen als je je verzekeringen bij de zelfde maatschappij onder brengt.

Zelf hebben mijn vriendin en ik onze rechtsbijstand, aansprakelijkheid, inboedel en reisverzekering allemaal in 1 polis bij onze bank lopen. Dat scheelt toch wat ten opzichte van wanneer we ze los hadden.alles in een polis: ik zit zelf ook bij de Rabo, kost echt niets. uitstekende service. heb he;aas a; meerdere keren (succesvol) gebruik gemaakt van deze rechtsbijstand. je hebt het echt nodig. ongeluk zit in een klein hoekje. kost gewoon amper wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 22 augustus 2016 @ 14:57:

Het hangt er vanaf, voor verkeer zit het vaak in je auto verzekering, maar daar heb je weinig aan als je op de stoep loopt en door een scooter van je sokken gereden wordt. Daarnaast is een rechtsbijstandverzekering ook heel handig voor zaken rondom werk en inkomen. Alleen daarvoor zou ik het al aanraden. Al kan een vakbond soms ook voor juridische hulp zorgen in die gevallen, ik vertrouw vakbonden daar echter niet zo mee. Daarnaast wil ik geen lid van een vakbond worden omdat die niet passen bij mijn politieke mening en ik van mening ben dat ze zich te veel met politiek bemoeien. Vakbonden zijn daarnaast ook niet gratis.



Een rechtsbijstandverzekering hoeft niet duur te zijn, maar ja als je hem nooit nodig hebt dan is het weggegooid geldt.

Echter, heb je ooit wel juridische hulp nodig dan scheelt het je zo veel geld.



Ik zou als ik jou was gewoon even rondshoppen, dan zijn er prima betaalbare rechtsbijstandverzekeringen te vinden. Vaak kun je ook korting krijgen als je je verzekeringen bij de zelfde maatschappij onder brengt.

Zelf hebben mijn vriendin en ik onze rechtsbijstand, aansprakelijkheid, inboedel en reisverzekering allemaal in 1 polis bij onze bank lopen. Dat scheelt toch wat ten opzichte van wanneer we ze los hadden.Wij hebben ook een alles-in-een verzekering. Een euro of vijftig per maand voor opstal, aansprakelijkheid, inboedel, rechtsbijstand en reis. Die hebben we bij de bank. De bankmedewerkster vertelde ons dat ze al haar verzekeringen bij de bank had, behalve rechtsbijstand. Stel dat er ooit een arbeidsconflict zou zijn.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
precies, zo duur is het allemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de rechtsbijstand niet in een alles-in-een pakket doen. Mocht je het een keer nodig hebben voor een conflict met je verzekeraar dan kan dat voor problemen zorgen. Tenzij je met die verzekering helemaal vrij bent om een advocaat te kiezen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vaak brengen ze de rechtsbijstand weer onder bij een andere maatschappij zoals DAS of ARAG
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook niet teveel verwachten van zo'n rechtsbijstandsverzekering hoor. Het is niet dat een of andere topadvocaat helemaal dedicated te werk gaat voor jou. Vaak is het gewoon een jurist die hetzlefde doet als jij zelf kan: googlen.



Je kunt je afvragen of dat het geld waard is, je moet ook afwegen hoe groot de kans is dat je het ooit nodig gaat hebben.
quote:ikbenjevriend schreef op 22 augustus 2016 @ 16:15:

Je moet ook niet teveel verwachten van zo'n rechtsbijstandsverzekering hoor. Het is niet dat een of andere topadvocaat helemaal dedicated te werk gaat voor jou. Vaak is het gewoon een jurist die hetzlefde doet als jij zelf kan: googlen.



Je kunt je afvragen of dat het geld waard is, je moet ook afwegen hoe groot de kans is dat je het ooit nodig gaat hebben.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 22 augustus 2016 @ 15:53:

Ik zou de rechtsbijstand niet in een alles-in-een pakket doen. Mocht je het een keer nodig hebben voor een conflict met je verzekeraar dan kan dat voor problemen zorgen. Tenzij je met die verzekering helemaal vrij bent om een advocaat te kiezen natuurlijk.

Slim! Mijn assurantiebureau wilde mijn rechtsbijstand ook bij Arag terwijl ik dacht dat de plek waar mijn andere verzekeringen lopen goedkoper zouden zijn ivm pakketkorting. Dit was zo beter zeiden ze.

Ik heb nooit begrepen wat er beter aan zou zijn.
quote:ikbenjevriend schreef op 22 augustus 2016 @ 16:15:

Je moet ook niet teveel verwachten van zo'n rechtsbijstandsverzekering hoor. Het is niet dat een of andere topadvocaat helemaal dedicated te werk gaat voor jou. Vaak is het gewoon een jurist die hetzlefde doet als jij zelf kan: googlen.



Je kunt je afvragen of dat het geld waard is, je moet ook afwegen hoe groot de kans is dat je het ooit nodig gaat hebben.



Ik heb een rechtsbijstand verzekering via m'n bank en heb hem 3 keer nodig gehad. 1 keer ivm huurdersconflict en een andere ivm een ongeval waarvan ik de schuldige was. Laatste was een rechtszaak van gekomen en ik had een prima advocaat die me bij stond en voor m'n belangen opkwam. Daar kwam heel wat meer bij dan een rondje googlen. Wet en regelgeving is vaak ingewikkeld en zo simpel als jij het maakt ligt het zeker niet.

Rechtsbijstand tijdens huurconflict heeft me trouwens ook veel geld gescheeld.

Ik ben er erg blij mee met m'n verzekering, veel aan gehad!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 22 augustus 2016 @ 16:15:

Je moet ook niet teveel verwachten van zo'n rechtsbijstandsverzekering hoor. Het is niet dat een of andere topadvocaat helemaal dedicated te werk gaat voor jou. Vaak is het gewoon een jurist die hetzlefde doet als jij zelf kan: googlen.



Je kunt je afvragen of dat het geld waard is, je moet ook afwegen hoe groot de kans is dat je het ooit nodig gaat hebben.



Is niet helemaal waar, meeste werk van rechtsbijstandsverzekeraars wordt uitbesteed aan grotere advocatenkantoren (zoals die waar ik werk), waarbij wordt gekeken naar het rechtsgebied van de betreffende advocaat die de zaak in behandeling neemt. En het staat je altijd vrij zelf een advocaat te kiezen. Daar moet verplicht gehoor aan worden gegeven. De enige vereiste daarbij is vaak dat het wel om een (rechtbank)procedure moet gaan.



Voor het overige is een rechtsbijstandsverzekering wel aan te raden hoor. Ikzelf ben jurist, mijn man is advocaat en zelfs wij hebben er één. Heeft er overigens ook mee te maken dat hij mij niet "mag" verdedigen in een procedure, althans is niet handig om dat voor familie te doen etc.



Over nodig hebben, dat is natuurlijk altijd een risico, maar datzelfde geldt ook voor schadeverzekeringen etc.



Als laatste, hoewel de inkomensgrenzen veranderen is het wellicht niet de moeite waard als je moet rondkomen van een minimum inkomen. Dan heb je vaak recht op een gesubsidieerde advocaat. Moet het wel minimaal gaan om € 500,00. Wellicht dat dat nog relevant is voor lezers hier.
Alle reacties Link kopieren
Waat heb je dan zo'n alles in 1 verzekering? Ik heb toevallig laatst nog een losse rechtsbijstandsverzekering genomen.
Alle reacties Link kopieren
Doen! De laatste jaren een paar keer gebruik van gemaakt. Een keer een reisorganisatie die ons van het kastje naar de muur stuurde. Advies gevraagd aan rechtsbijstand en na 1 telefoontje van hun was alles geregeld.

en een conflict met een oud werkgever wegens het niet betalen van loon bij een bijna faillissement/doorstart. Na een paar maanden zelf zeuren, had de rechtsbijstand het zo voor elkaar.

Ik vond het ook best altijd een hoop geld, maar sindsdien niet meer.
Het is de laatste verzekering die ik opzeg
Ik heb DAS,er is geen betere...
Alle reacties Link kopieren
Nee...

Ik kies liever zelf mijn advocaat.

Te vaak in omgeving gezien dat rbv beslist dat het de moeite niet loont als bv het bedrag te laag is.

Dan betaal en beslis ik liever zelf!

Heb bv ooit een advocaat gezet op een conflict over 100 euro, de tegenpartij heeft me 2200 euro + alle proceskosten moeten betalen. Als ik een rbv had gehad waren ze er niet eens aan begonnen.

Heb al enkele keren een advocaat nodig gehad, die werkte hard omdat ik hem zijn uurtarief betaal... zo'n rbv advocaat loopt echt niet harder voor jou dan voor een ander.

Dus nee, ik hoef geen rbv!
My way or the highway!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven