Geld & Recht alle pijlers

restschuld hypotheek

26-08-2012 01:36 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen al 10 jaar samen en hebben onze financien altijd gescheiden gehouden. Gezamelijke lasten delen wij naar ratio van ons inkomen en wat overblijft is altijd voor de één gebleven. Mijn vriend is iemand die het geld laat rollen en niet spaart. Ik spaar zelf iedere maand flink.



Nu willen wij ons huis gaan verkopen en zal er een behoorlijke restschuld overblijven (>¤ 30.000). Meenemen in de nieuwe hypotheek zal niet lukken. Nu kan ik eventueel de restschuld met mijn spaargeld, nog net aan, betalen. Voor mijn gevoel een beter alternatief dan een persoonlijke lening aangaan, wat mijn vriend voorstelt. Maar toch kom ik niet van dat andere gevoel af, dat ik voor mijn spaarzin 100 % gestraft wordt.



Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik zou de helft betalen en hem voor de andere helft op zijn naam een lening af laten sluiten.
Alle reacties Link kopieren
@ janejane38: ik ook! Ik zou het ook niet voorschieten zo ben je het elemaal kwijt
Hij moet de helft aan jou terugbetalen lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Wat Janejane38 zegt.

Of anders vanaf nu aan hem iedere maand toch geld vragen. Dat hij vanaf nu iedere maand geld overmaakt naar jou rekening. Gelijk vanaf zijn loon naar een apart geopende rekening speciaal waar jij alleen bij kan.



Zou ik mij heel goed kunnen voorstellen dat je geen zin hebt om alles zelf te betalen, ook omdat jij wel gespaard hebt.
Je m"appelle belle
Alle reacties Link kopieren
To: weet jouw vriend dat jij wel het geld hebt om jullie restschuld volledig af te betalen? Anders zou je er misschien ook nog rente over kunnen vragen aan hem..

Ook omdat jij nu in principe van jouw gespaarde geld jullie hachie kunnen redden. Wel Knap ook dat je zoveel kan sparen en hebt gespaard.
Je m"appelle belle
Alle reacties Link kopieren
quote:bellevr schreef op 26 augustus 2012 @ 01:50:

To: weet jouw vriend dat jij wel het geld hebt om jullie restschuld volledig af te betalen? .Nee, dat weet hij niet. Daarom ook mijn twijfel om deze oplossing op tafel te gooien.
Onbegrijpelijk dat je vriend niet weet dat jij zoveel spaart. Maar goed. Ik zou het splitsen. Beide de helft van de schuld dragen, waarbij hij een persoonlijke lening moet afsluiten en jij de schuld in één keer afbetaalt. Jullie hebben er duidelijk voor gekozen om de financiën strikt te scheiden, dan dit ook maar.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan regelen door de restschuld door twee te delen, is dat de beste oplossing financieel gezien. Laat je vriend een lening aangaan bij jou, is voor hem de beste optie. Jij kan dan zelf de rente bepalen. Denk eraan dat een persoonlijke lening bij een bank bij het BKR geregistreerd staat en dat je dan aanzienlijk minder hypotheek kan krijgen bij een volgend huis.



Let wel, dit is een mooie onderlinge oplossing. Als het huis op beider namen staat zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk. In het ergste geval kan de bank de gehele restschuld op jou verhalen als je vriend geen geld heeft...
Alle reacties Link kopieren
Als jullie niet getrouwd zijn, kun je ook die 30.000 euro in het huis steken. Dan bij koop van het nieuwe huis laten beschrijven bij een notaris dat jij dit extra hebt betaald. Bij eventueel uit elkaar gaan, krijg jij dus meer.
Alle reacties Link kopieren
Hij zal inderdaad de helft ervan schuld bij jou hebben. Als je ervoor kiest je huis te verkopen. Maar waarom zou je met een schuld willen zitten van 30.000 euro. Dat heb je niet een twee drie bij elkaar gespaard. Ik ben zelf ook een spaarder en zou er in jouw geval eerder voor kiezen om niet het huis te verkopen op dit moment.



Wat is de reden dat je het wilt verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Puur uit belangstelling. Verdienen jullie eigenlijk ieder evenveel?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dat vroeg ik me ook af of jullie evenveel verdienen.

Ik zou in ieder geval maar voor de helft de restschuld betalen. En je vriend moet dan maar een lening afsluiten voor zijn helft. Zou ook niet vertellen dat je het gehele bedrag wel hebt. De andere helft lenen aan hem lijk me niet verstandig, dat zou met terugbetalen (hij is al geen spaarder) wel eens voor problemen kunnen zorgen wat de relatie niet ten goede komt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, jullie zijn al 10 jaar samen en hij weet niet eens hoeveel spaargeld jij hebt????



Naja, daar gaat je vraag natuurlijk niet over. Als jij geen bepaald doel voor ogen hebt met je spaargeld zou ik het voorschieten van dat geld. Vervolgens een betaalregeling afspreken met je vriend en dit wel ergens vast laten leggen, zodat indien jullie uit elkaar zouden gaan nog wel vastgelegd staat dat jij geld van hem krijgt.

Overigens zou ik hem geen rent berekenen, het is je vriend!
Als je het altijd zo extreem gescheiden hebt dat hij niet eens (globaal) weet wat er op jouw spaarrekening staat, dan zou ik het nu niet betalen en gewoon 50/50 doen.
Eh, met zo'n verwachte restschuld zou ik uberhaupt niet dit huis verkopen en een ander huis weer kopen?!? Is dat hoogst noodzakelijk?
Ik zou je vriend voor zijn deel gewoon een lening bij de bank laten afsluiten. Zoveel geld uitlenen privé is in mijn ogen een te groot risico. Ook al zijn jullie al heel lang samen.



Maar, inderdaad, waarom wil je verkopen als je voor zoveel het schip in gaat?
Hmm, maar als hij een lening bij de bank afsluit voor 15k, heeft hij dus een bkr registratie en is de kans weer groot dat hij geen hypotheek krijgt.
Zou jij de kans willen lopen voor 15.000 euro het schip in te willen gaan? Ik denk dat dit een consequentie is van de gemaakte keuzes en dat er gewoon op de blaren gezeten moet worden. Hoe vaak hoor je wil niet dat inmiddels ex er met grote sommen geld vandoor is of weigert betalingsafspraken na te komen?
Na 10 jaar samenwonen zou ik dat bedrag wel willen lenen aan hem. Immers hij heeft alles verbrast. Was het zo dat hij veel minder verdiende dan ik waardoor ik heb kunnen sparen en hij niet, dan komen die 30k gewoon voor mijn rekening.
Ik moet wel zeggen dat in dit geval ik al jaren terug hierover een gesprek zou hebben gehad als ik TO was. Als hij alles verbrast en ik spaar veel zit er iets heel erg scheef mocht je ooit voor een nieuw huis staan en eigen huis verkopen. Ik denk dat ik dus niet nu zou verhuizen, maar dat vriend zou moeten laten zien dat hij kan sparen een jaar.... In dit geval dan he.
Heeft hij al zijn geld aan zichzelf uit gegeven of heb jij er ook plezier van gehad?
Wat versta je eigenlijk onder 'het geld laten rollen'? Heb jij daar ook profijt van gehad? Kocht jouw vriend bijvoorbeeld een mooie TV voor jullie huis, een mooie auto die jullie beiden gebruikten terwijl jij alles oppotte?



Ik snap heel goed dat je niet zo happig bent om hem het geld te lenen maar aan de andere kant is het natuurlijk geld over de balk SMIJTEN aan rente om een lening van 15000 euro aan te gaan. Daar heb jij ook last van, jullie zijn een koppel, jullie zijn een eenheid want jullie gaan samen WEER een huis kopen van tonnen. Hoe minder schulden je dan SAMEN hebt, hoe beter.



Aan de andere kant. Als je na een restschuld van 30000 in staat bent om een nog duurder huis te kopen, dan is die 30000 eigenlijk heel insignificant.
Oftewel: ging het zitten in etentjes, dagjes weg en cadeautjes of alleen in die oldtimer die hij aan het restaureren is?
Wat Kadanz zegt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven