Geld & Recht alle pijlers

Retourzending zalando en de wet.

19-07-2016 23:27 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 29 juni heb ik een bestelling geplaatst op Zalando, 3 paar schoenen. Deze schoenen heb ik op 2 juli binnengekregen. Op 16 juli heb ik 2 paar schoenen weer teruggezonden. Ik was volledig in de veronderstelling dat dit geen enkel probleem moest zijn, omdat je altijd op de televisie en op de website ziet dat je 100 dagen retourrecht hebt.



Wat blijft, die 100 dagen retourrecht is alléén als je de spullen van te voren hebt afgerekend, niet als je het achteraf betaald, wat ik altijd doe. Súper stom van Zalando trouwens, maar dat terzijde. Ik had zelf beter op moeten letten, maar vind het niet netjes dat ze hier zo groot me adverteren en het dan vervolgens niet klopt. Of waarschuw me dan even van te voren, denk ik dan.



Ik heb dus nu 1 paar schoenen betaald.



De retourzending is door zalando.nl geweigerd, omdat ik (denk ik) buiten de 14 dagen val. Ik vraag mij af of dit wettelijk gezien wel klopt.



Volgens de wet heb je bij een koop op afstand (dus bij een internetaankoop) recht op 14 dagen bedenktijd, omdat je het artikel niet echt hebt kunnen zien. Dit staat o.a. op websites als consuwijzer.nl



Ik heb het artikel op 29 juni besteld, maar het was pas op 2 juli binnen. precies 14 dagen later stuur ik het terug. Zit ik dan nog 'goed' wettelijk gezien qua bedenktijd, of gaat de teller al in vanaf het moment dat ik de bestelling heb geplaatst. Dat zou wel heel raar zijn, omdat ik dan dus afhankelijk ben van de postbezorger hoeveel dagen ik nog over heb.



Ik heb een mail gestuurd naar zalando om te vragen of ze de schoenen terug willen nemen, en het uitgelegd.



Iemand enig idee hoe 'sterk' ik sta, mensen die hier verstand van hebben, eventueel een aantal wetten of jurisprudentie die ik naar Zalando kan sturen?



Als ik ongelijk heb dan betaal ik het gewoon hoor, moet ik zelf maar beter opletten.
Wat gek. Ik heb een keer iets later betaald, daarna nog besloten terug te sturen en ik krijg gewoon m'n geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik nog nooit gehoord, dat als je achteraf betaald geen 100 dagen retourrecht hebt!?
Alle reacties Link kopieren
Huh? 16-2=toch 14. Dus je was op tijd.



Even bellen, lossen ze het vast op.



Het verschilt bij mij altijd per artikel, op de bon staat de uiterlijke terugstuur datum.



Ik ben ook welleens 3 dagen te laat geweest, geen probleem. Ik hou altijd 14dagen aan. Wist niet dat je een maand op zicht mocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Verstand is wat veel gezegd, maar ik weet wel dat een jaar of twee geleden de wet is veranderd in; als je één bestelling plaatst en ze sturen het in vier pakketten op vier verschillende dagen, dan gelden die veertien dagen vanaf de dag dat je het laatste pakket binnen hebt.



En je bedenktijd begint te lopen vanaf de dag nadat je die laatste zending hebt ontvangen.



Dus voor zover ik weet sta je in je recht.



Maar je moet het wel kunnen bewijzen, dus ik hoop voor je dat je het papierwerk nog hebt...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn juridische kennis is verouderd, maar Google even op ontvangst theorie, artikel 3:37 burgerlijk wetboek.



Moment van ontvangst van bericht is bepalend, niet moment van verzending. Denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Bewijzen kan ik het zeker, heb de bon van de retournering en je krijgt van PostNL altijd mails wanneer je bestelling er precies is, dus alles staat op papier.



Ja, die 100 dagen is alleen als je vooraf betaald. Ik zag net op een site dat de bedenktijd idd ingaat je het artikel binnen hebt, dus ik sta in mijn recht. Tenminste, ik dénk dat dit het probleem was van mijn retournering, kan niks anders bedenken, alles zat erbij, in de originele doos, en heb de retournering van te voren aangemeld op de website.
Vanaf het moment dat het pakket bij je is afgeleverd gaat de bedenktijd van 14 dagen in. Dus moet je net goed zitten. En dat kan je bewijzen met het bonnetje dat je van de retourzending hebt gehad.



Ik wist overigens ook niet de 100 dagen bij achteraf betalen niet geldt!
Alle reacties Link kopieren
Mwah. Weet je, ook bij zalando werken mensen. En misschien zelfs wel jongeren met een vakantiebaantje. Iets met een foutje misschien??

Even bellen, is het probleem vast zo opgelost.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je erbij dat dat zo is?
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 19 juli 2016 @ 23:40:

Bedankt voor jullie reacties. Bewijzen kan ik het zeker, heb de bon van de retournering en je krijgt van PostNL altijd mails wanneer je bestelling er precies is, dus alles staat op papier.



Ja, die 100 dagen is alleen als je vooraf betaald. Ik zag net op een site dat de bedenktijd idd ingaat je het artikel binnen hebt, dus ik sta in mijn recht. Tenminste, ik dénk dat dit het probleem was van mijn retournering, kan niks anders bedenken, alles zat erbij, in de originele doos, en heb de retournering van te voren aangemeld op de website.Als je vooraf hebt aangemeld op de website dat je zou terugsturen, dan begrijp ik het ook niet goed van zalando. Dan klopt mijn opmerking over ontvangst theorie ook niet, want dat gaat over het moment waarop je laat weten van de koop af te zien en niet het moment van retour sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik heb het artikel op 29 juni besteld, maar het was pas op 2 juli binnen. precies 14 dagen later stuur ik het terug. Zit ik dan nog 'goed' wettelijk gezien qua bedenktijd,

Voor zover ik weet gaat het erom dat je binnen die 14 dagen aangeeft dat je artikelen retour wil doen. De artikelen hoeven dan dus nog niet retourgezonden te zijn, maar je moet het wél al kenbaar gemaakt hebben aan de webwinkel (via de mail bijvoorbeeld). Als het pakket binnen die 14 dagen weer terug is en daar een formulier inzit dan zit je natuurlijk ook goed (maar dat is hier niet het geval).



Het zou dus kunnen zijn dat ze erover vallen dat je niet binnen die 14 dagen kenbaar hebt gemaakt dat je artikelen wilde gaan retourneren. Ik ben benieuwd of het toch nog gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 19 juli 2016 @ 23:47:

[...]



Voor zover ik weet gaat het erom dat je binnen die 14 dagen aangeeft dat je artikelen retour wil doen. De artikelen hoeven dan dus nog niet retourgezonden te zijn, maar je moet het wél al kenbaar gemaakt hebben aan de webwinkel (via de mail bijvoorbeeld). Als het pakket binnen die 14 dagen weer terug is en daar een formulier inzit dan zit je natuurlijk ook goed (maar dat is hier niet het geval).



Het zou dus kunnen zijn dat ze erover vallen dat je niet binnen die 14 dagen kenbaar hebt gemaakt dat je artikelen wilde gaan retourneren. Ik ben benieuwd of het toch nog gaat lukken.Precies dit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 19 juli 2016 @ 23:43:

Hoe kom je erbij dat dat zo is?



Omdat ik geen andere reden kan bedenken. Maar zoals iemand ander zegt; bij Zalando werken mensen, hopelijk kan het worden opgelost.



Ik ben gewoon een controlfreak die de aanmaanbrieven en deurwaarders in haar gedachten al langs ziet komen.



Maar het positieve van dit verhaal is dat ik nu weet hoe de vork in de steel zit met de 100 dagen retour!
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 19 juli 2016 @ 23:47:

[...]



Voor zover ik weet gaat het erom dat je binnen die 14 dagen aangeeft dat je artikelen retour wil doen. De artikelen hoeven dan dus nog niet retourgezonden te zijn, maar je moet het wél al kenbaar gemaakt hebben aan de webwinkel (via de mail bijvoorbeeld). Als het pakket binnen die 14 dagen weer terug is en daar een formulier inzit dan zit je natuurlijk ook goed (maar dat is hier niet het geval).



Het zou dus kunnen zijn dat ze erover vallen dat je niet binnen die 14 dagen kenbaar hebt gemaakt dat je artikelen wilde gaan retourneren. Ik ben benieuwd of het toch nog gaat lukken.Oke, ik heb de retournering 1 of 2 dagen van te voren aangemeld. Dus wel binnen de 14 dagen
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel vaak wat bij Zalando en betaal altijd achteraf. Ik heb ook al vaak wat retour gestuurd na 14 dagen en dit was nooit een probleem MAAR toen kreeg ik na 14 dagen wel een mail van Zalando met een betalingsverzoek. Dus ik rekende toen de hele bestelling af, zond later een aantal spullen terug, en kreeg dat bedrag dan teruggestort.

Waarschijnlijk loopt het nu mis omdat het precies 14 dagen geleden is en hun mail en jouw pakket elkaar gekruist hebben? Hebben ze ook een klantendienst die je kan bellen? Dan zou ik dat even doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 19 juli 2016 @ 23:50:

[...]





Omdat ik geen andere reden kan bedenken. Maar zoals iemand ander zegt; bij Zalando werken mensen, hopelijk kan het worden opgelost.



Ik ben gewoon een controlfreak die de aanmaanbrieven en deurwaarders in haar gedachten al langs ziet komen.



Maar het positieve van dit verhaal is dat ik nu weet hoe de vork in de steel zit met de 100 dagen retour!

Eerst even checken dus, voor je aannames doet en het gewoon een foutje blijkt. Scheelt je een hoop stress!



Trouwens: Je factuur moet binnen veertien dagen voldaan zijn. Als je dat normaal zou doen, heb je alsnog 100 dagen retour recht in totaal. Het geldt alleen niet voor betalingen die nog niet voldaan zijn.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Ohnee, heb op maandag de 11e al de retourzending aangemeld en daarvan een mail.



Hmm miss is dat het probleem bolhoed...



Ik vind alleen het hele idee van niet vooraf betalen dan een beetje gek, als je dan toch nog moet afrekenen om het dan later teruggestuurd te krijgen. Maar als dit de oplossing is dan doe ik dit graag.



Als ik morgen geen mailtje terug heb bel ik even, naar mijn weten sta ik volledig in mijn recht. Op de 2e binnen, op de 11e retourzending aangemeld en op de 16e verstuurd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 19 juli 2016 @ 23:51:

[...]





Oke, ik heb de retournering 1 of 2 dagen van te voren aangemeld. Dus wel binnen de 14 dagenDan zou je er wel uit moeten kunnen komen. Dan ligt het wellicht aan de betaling, alhoewel dat volgens mij wettelijk losstaat van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 20 juli 2016 @ 00:00:

Ohnee, heb op maandag de 11e al de retourzending aangemeld en daarvan een mail.



Hmm miss is dat het probleem bolhoed...



Ik vind alleen het hele idee van niet vooraf betalen dan een beetje gek, als je dan toch nog moet afrekenen om het dan later teruggestuurd te krijgen. Maar als dit de oplossing is dan doe ik dit graag.



Als ik morgen geen mailtje terug heb bel ik even, naar mijn weten sta ik volledig in mijn recht. Op de 2e binnen, op de 11e retourzending aangemeld en op de 16e verstuurd.Dan zou Zalando 100 dagen op het geld moeten wachten. Bel gewoon even, ik heb bij Zalando niet het idee dat ze heel moeilijk doen over een paar dagen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
100 dagen retourrecht?? Wat idioot lang. Waarom is dat?



Da's toch niet praktsich? Koop je een zomerjurkje in juli en dat stuur je dan in oktober retour. Dan kunnen ze er daar toch ook niks meer mee? Dan is de zomer voorbij.
óu sont les neiges d'antan

quote:Pinkiepink schreef op 20 juli 2016 @ 00:00:

Ohnee, heb op maandag de 11e al de retourzending aangemeld en daarvan een mail.



Hmm miss is dat het probleem bolhoed...



Ik vind alleen het hele idee van niet vooraf betalen dan een beetje gek, als je dan toch nog moet afrekenen om het dan later teruggestuurd te krijgen. Maar als dit de oplossing is dan doe ik dit graag.



Als ik morgen geen mailtje terug heb bel ik even, naar mijn weten sta ik volledig in mijn recht. Op de 2e binnen, op de 11e retourzending aangemeld en op de 16e verstuurd.Als ik een retourzending aanmeld, staat er volgens mij in de mail dat ik het dan binnen 2 dagen moet versturen... Wellicht is dat het?
Alle reacties Link kopieren
Als je morgen nog geen reactie hebt op je mail, zou ik even bellen en het uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 20 juli 2016 @ 00:35:

[...]





Als ik een retourzending aanmeld, staat er volgens mij in de mail dat ik het dan binnen 2 dagen moet versturen... Wellicht is dat het?Heb ik niet gezien, en ook helemaal niet mogelijk voor mij, ik werk doordeweeks en 40 uur.
Mja, dat is volgens mij dus wel zo.. dacht 2 dagen. Als ik weet dat ik het dus pas de 16e kan verzenden, meld ik hem op z'n vroegst dus de 14e aan.



Maar zou niet weten waarom ze het dan weigeren, als je wel binnen de 14 dagen zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven