Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van ¤20 per week

08-12-2014 15:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Dit onderwerp zal vast wel al een keer zijn aangesneden en toch post ik hem omdat ik na lang zoeken tussen alle topics toch geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.

Ook wil ik er even bij melden dat we absoluut niet zielig zijn, maar door de omstandigheden loopt ons leven op dit moment niet zoals we een aantal jaren geleden hadden bedacht..





Ik zal proberen de situatie uit te leggen.





Mijn man werkt als leidinggevende in een winkel en ik ben na jarenlang in de kinderopvang gewerkt te hebben anderhalf jaar geleden begonnen (na 3 maanden ww en 51 keer solliciteren op ALLE vacatures die ik maar kon vinden) bij een supermarkt begonnen. Minder loon dan voorheen, maar in ieder geval een inkomen.



Nu ben ik een half jaar geleden plotseling ziek geworden waardoor ik niet meer kan werken. Ik mag niet autorijden (lopen en fietsen gaat ook erg moeilijk) dus aan huis gebonden.



Helaas na een half jaar onderzoeken kunnen de medici niet vinden wat er met me aan de hand is en dus ben ik ziek, maar op papier niet. Er lopen nog onderzoeken, maar ze gooien het nu vooral op de psychische kant. Nu loopt mijn contract in 2015 af en kom ik opnieuw in de WW terecht. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat het UWV mij zo snel mogelijk de ziektewet uitgooit en me een WW uitkering geeft. dit zal ik ongeveer 7 maanden krijgen.





Dan volgt nu het probleem.

Als ik nog ziek ben (zoals het er nu uitziet ga ik alleen maar meer achteruit) heb ik dus vanaf eind 2015 geen inkomen meer en moeten we het doen van alleen het inkomen van mijn man.



Alle dingen waar we op kunnen bezuinigen zijn er af (geen auto meer, niet meer sparen, niet sporten etc) geloof me.. ik zit heel erg op de financiën en alles wat eraf KAN is er dan ook echt af.

Dan blijft er onderaan de streep ¤20,- over voor huishoudelijke uitgaven, eten/drinken, medicijnen en kleding



We hebben geen schulden (behalve dan onze hypotheek) en ik zorg er ook wel voor dat dit niet gaat gebeuren!

als ik zou kunnen werken zou ik het zeker weten doen!

Bij verkoop van ons huis krijgen we een restschuld en ik wil geen schulden. (we vallen wel onder de NHG maar weet niet of het in ons geval positief zal uitpakken)



Ons koophuis is een strop om onze nek!

Ik heb uitgerekend wat we over zouden houden als we in een huurhuis zouden zitten ¤500 per maand!!



Mijn vragen

Zijn er mensen met een koopwoning die rond moeten komen van ¤20,- per week? dit houdt in: boodschappen, kleding, medicijnen etc.



Heeft iemand ervaringen met regelingen vd gemeente/overheid bij het bezit van een eigen woning?



Iemand ervaring met de verkoop van het huis onder NHG zonder uit elkaar te gaan (dus bij verlies werk of ivm ziekte)??





Met vriendelijke Groet

Alein
anoniem_212351 wijzigde dit bericht op 08-12-2014 15:29
Reden: verkeerde zinsopbouw
% gewijzigd
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Wat mankeer jij dan, Alein? Is er helemaal niks wat je kunt doen qua werk?

En wat betaal je nu dan aan hypotheek? Sta je ingeschreven bij de woningbouw zodat je snel een woning kan krijgen en zo ja, hoe lang al?



Wat betreft de NHG kan het zo zijn dat je de restschuld kwijtgescholden krijgt wanneer je arbeidsongeschikt raakt, maar ik weet niet hoe dat zit als jouw man nog wel een baan heeft. Even de NHG bellen: https://www.nhg.nl/consum ... -voor-kwijtschelding.html



En via deze link http://rechtopgeld.nl/regelingen/index kun je uitzoeken waar je recht op hebt qua regelingen.
Vangnet bij onvermijdelijke verkoop

Als sprake is van relatiebeëindiging, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of het overlijden van uw partner en verkoop is aantoonbaar de enige oplossing, dan is NHG het vangnet waar u op kunt vertrouwen: NHG is er altijd voor mensen die in deze omstandigheden een aanspraak op NHG doen om de restschuld kwijt te schelden.



Van de site van NHG.



Ik heb er verder geen ervaring mee, maar je zou het vast eens na kunnen vragen bij ze.
Alle reacties Link kopieren
Rondkomen van ¤20 per week is niet rondkomen, maar overleven.



Je zou eens kunnen kijken of je in aanraking komt voor de voedselbank?
Alle reacties Link kopieren
Waarom kosten voor medicijnen als je op papier niet ziek bent? Op papier niet ziek is toch ook geen medicatie dacht ik.
Jullie hebben nog een jaar. Kun je gedurende die tijd sparen? Investeren in thuiswerk? Misschien kan je man op zoek naar een andere (beter betalende) functie?
Heb je er ook rekening mee gehouden dat je misschien een hoger bedrag aan toeslagen krijgt?
Kennissen hebben overigens wel hun huis verkocht en bleven met een restschuld zitten. Zij betalen daar maandelijks aan af, maar zijn hierdoor goedkoper uit dan wanneer ze in hun koophuis waren blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Nu elke cent die je kan missen op de spaarrekening zetten en mss kijken naar thuiswerk of iets dergelijks?



Zelfde vraag als raindrop.
Life is short. Eat dessert first.
quote:raindrop57 schreef op 08 december 2014 @ 15:50:

Kennissen hebben overigens wel hun huis verkocht en bleven met een restschuld zitten. Zij betalen daar maandelijks aan af, maar zijn hierdoor goedkoper uit dan wanneer ze in hun koophuis waren blijven wonen.Hier dacht ik ook aan. In ieder geval veel sterkte. Ik hoop dat dit worst case scenario niet uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Met ¤20 rondkomen voor alle dingen die je noemt dat gaat gewoonweg niet.

En met een koophuis kun je altijd voor onverwachte kosten komen; wij hadden laatst lekkage, een schadepost van bijna ¤700.



Ik zou nu al proberen zo min mogelijk van jouw salaris te gebruiken en zoveel mogelijk aan de kant te zetten zodat je in elk geval een buffertje hebt, mocht dit hele scenario zich zo ontrollen.

Ik snap wel dat je rekening wilt houden met een worst case scenario; maar je hebt het al over een periode van sowieso een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zet je niet alles op alles om zo snel mogelijk weer beter te worden?
Alle reacties Link kopieren
Productiewerk van uit huis doen, levert best veel op!
Alvast inschrijven voor sociale huursector!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 16:58:

Productiewerk van uit huis doen, levert best veel op!Wasknijpers in elkaar zetten enzo?
Alle reacties Link kopieren
Je moet die denkbeeldige ziekte uit je hoofd zetten en aan de slag gaan i.p.v. hier tips te vragen hoe te leven van helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 08 december 2014 @ 17:04:

[...]





Wasknijpers in elkaar zetten enzo?Nope, gewoon formulieren in enveloppen doen of vouwen... Kan je twee avonden voor de tv doen en dan heb je weer geld om te eten!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 08 december 2014 @ 17:12:

[...]





Nope, gewoon formulieren in enveloppen doen of vouwen... Kan je twee avonden voor de tv doen en dan heb je weer geld om te eten!Daar word je voor betaald? WIe betaalt daar voor dan en wat verdient dat dan?
.
Alle reacties Link kopieren
quote:dalphin schreef op 08 december 2014 @ 17:15:

[...]



Hoe halen ze dat op? Benzine geld investeren met het geld wat ze niet hebben? Je moet het thuiswerk zelf ophalenOp de fiets en als je dat zelf niet kan, kun je ook een ander vragen!
http://zuinigaan.blogspot ... oor-20-euro-per-week.html



http://wegnaarzelfvoorzie ... r-15-euro-per-week-1.html



http://www.stofzuigerzen. ... elijkse-boodschappen.html



http://www.kleinbudget.nl/



http://tijdschriftgelukkig.blogspot.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 08 december 2014 @ 17:05:

Je moet die denkbeeldige ziekte uit je hoofd zetten en aan de slag gaan i.p.v. hier tips te vragen hoe te leven van helemaal niks.Gaat dat lukken, denk je, een ziekte uit je hoofd praten?
Is het een idee om een kamer in je huis te verhuren?
Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet lukt. 20 Euro is echt heel weinig voor kleding, eten en medicatie. Wat als er iets onverwachts gebeurt? Je hebt onderzoeken lopen, die worden ook bij je in rekening gebracht straks.



Je mag niet auto rijden, maar je bent op papier niet ziek? Hoe werkt dat? Je krijgt medicatie (wat voor medicatie) maar je bent niet officieel ziek? Hoe zit dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Met ¤20 rondkomen is gewoon geen doen.

Als je zo weinig over houd is de kans heel groot dat je in aanmerking kmt voor de voedselbank. Hier zou ik dan ook zeker naar gaan kijken.



Het thuiswerk wat Louise zegt is makkelijk zeggen. Vind maar eens betrouwbaar thuiswerk, bj de meeste moet je eerst zelf geld er in steken. Nooit doen! Betrouwbare websites zijn er nauwelijks. Heel veel mensen willen dit wel doen.



Is er helemaal niks wat je met je ziekte kan doen?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven